Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

4.2.2008 0:13

Toi Trialin heitto oli kyllä hieno kuvaus suomalaisen yrittäjän todellisuutta :-). Trialilla taitaa olla oma kohtaisia kokemuksia? Tosin eihän noista Trialin vaihtoehdoista ollut kuin puolet negatiivisia =P

No ei tässä voi henkseleitä paukutella, varovasti lähdetään jos lähdetään olleenkaan. Ensi viikko kertoo paljon jatkosta.

Tosta brändistä vielä sen verran, että tuntuu ettei tänä päivänä ei voi tietää missä mikin on tehty. Autopuolella esim. saksalaisen "laatu"automerkin osista 85% ellei ylikin on valmistettua halpatuotanto maissa. Lohkoja valetaan afrikassa, sähkökomponentit tulevat kiinasta, koripellit stanssataan romaniassa ja jne. Alihankinta ketjua, ketjun perään.....Otetaan osat sieltä mistä halvimmalla saadaan juuri ja juuri yli laatustandardien. Saastuttavimmat työvaiheet tehdään niissä maissa missä ympäristölainsäädäntö on vapaampaa tai niitä ei ole.

No, onhan ne koottu saksassa turkkilaisella siirtotyövoimalla ;-)
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 8.2.2008 13:56, muokattu yhteensä 3 kertaa

4.2.2008 2:10

Juuri näin on vaikkapa volkkari/audikuskien todettava ollakseen itselleen rehellisiä ;-)

5.2.2008 0:23

Joo onnea vaan Toni jos leikkiin ryhdyt. On nyt kuitenkin varoitettu. Uuden merkin lanseeraus vain on kovaa työtä joten on jutussa totta ainakin toinen puoli.

8.2.2008 10:51

missäs hinnoissa tuollaisen pelkkä moottori virtavehkeineen pyörii?
voisi noin mielenkiinosta kokeilla miten hyvin tuollaisen saa menemään
ei koko vispiläkään pahan hintainen ole mutta mainehan menee jos mono jousitteisella lähden ajelemaan

enempi kyllä kiinnostaa milloin saavat nuita 450cc kiinan ihmeitä aikaseks

8.2.2008 13:48

Koneen hinta ilman kaasutinta ja koneen ulkopuolisia sähkö-osia tulee olemaan todennäköisesti siinä 600-700¤ välissä.

Mallipyörät ovat tällähetkellä jumissa tullissa, mutta saamme ne käsiimme aikaisintaan tänä iltana tai viimeistään ensiviikon alussa. Sen jälkeen pystyn antamaan lisäinfoa.

9.2.2008 11:50

Saatiin pyörät tullista/huolintayhtiöltä Pe klo:15:30.
Nyt on toinen pyörä kasattu ja menossa ensitestiin.

Pyörä vaikuttaa asialliselta kaikinpuolin, mutta löytyy siitä muutama kiinalainen kikka mm. Etujarruletkussa, etuakselissa ja ilmanputsarissa. Niihin tulee muutoksia jos näitä tuodaan myyntiin asti.

Toinen pyörä melko mielenkiintoinen väritykseltään. Tilasimme mallikappaleen, minkä piti olla väriltään musta runkoinen ja valkoisilla muoveilla. Meille saapui pyörä missä on oranssi runko ja keltaiset muovit ;-P

Pyörästä otetaan parempia kuvia Blogiin alkuviikosta, mutta tuolla löytyy huonolaatuisia maistiaisia :-) -> Patton Lohjalla
Kuva

9.2.2008 14:22

suht laaduikkailta näyttäis kuitenkin olevan kiinalaisiksi, ainakin kuvien perusteella :)
otappas videota kun ajat tuolla

9.2.2008 18:37

Monet yksityiskohdat näyttää kuvissa poikkeuksellisilta, jotain mitä ei löydy Skaissakaan: alumiiniset(?) T-kappaleet, Alumiini(?)swingi, normaalimallinen ilmanputsari???, fiksun olonen takajarrupoljin, kuvista päätellen jarrusatuloiden kellutus kuten japseissa, ilmeisesti aluvanteet.
Etujarruletku on tosiaan vähän...öhöm. Ja niin on tuo äänen"vaimennin"kin.

Pistäppäs nyt ihan itse mitattua teknistä tietoa tuosta:
- puntari takapyörän alle ja sitten etupyörän alle, saat akselipainot ja kuivapainon (tai tankattuna)
- akseliväli?
- istuinkorkeus?
Jahka kerkkit:
- Kärsiikö polttaa lamppuja 60W, että lataa tyhjäkäynnillä? Entäs 80W? 95W?
- onko etuiskarit ihan oikeat iskarit, oikein simmityksetkin, vai kinkkityyliin perinteinen keula, johon on lisätty yhdet putket lisää ulkopuolelle yläpäähän...ulkonäkö rock, mitään muu ei?

Sit lähet tyrkkään tolla kisoihin, kyllä Skainkin arvostus on kovasti noussu kun aina se vaan hörähtää heti käyntiin, aina puksuttaa maaliin asti, mäet ylös (paremmin kuin millä mä ikinä olen ajanu) ja nostaa kaasulla keulan tukille kun käsketään (Extremet on muuttunu nautinnoiks mulle). Pelloilla saa sit muut nauraa kippurassa kun tullaan molemmin puolin sataa suorilla ohi ja kiinakakka näyttää siinä hötäkässä lähinnä pysähtyneen paikalleen...

9.2.2008 19:31

SMK;-) kirjoitti:Monet yksityiskohdat näyttää kuvissa poikkeuksellisilta, jotain mitä ei löydy Skaissakaan: alumiiniset(?) T-kappaleet, Alumiini(?)swingi, normaalimallinen ilmanputsari???, fiksun olonen takajarrupoljin, kuvista päätellen jarrusatuloiden kellutus kuten japseissa, ilmeisesti aluvanteet.
Etujarruletku on tosiaan vähän...öhöm. Ja niin on tuo äänen"vaimennin"kin.

No nyt on käyty haastavassa kelissä kokeilemassa vehjettä ja ihan positiivinen kuva jäi mieleen. Jousituksen säätöjä saa vielä tosin hakea. Alusta on melko jäykkä. Alusta juuri sellainen kuin tehdas ilmoitti Racing jumps sportshocking :-P. Pyörä oli ajettavuudeltaan kuin pakkasta vedetty japanilainen crossi enskapolulla.
Kuski oli kyllä ihan pihalla 10v. ajotauon jälkeen :-P

Mutta noihin SMK:n kysymyksiin.

- On alumiini t-kappaleet

- On alumiini swingi

- On alumiini stonga

- On aluvanteet, mutta esim. vannelukot puuttuu.

- Takahäkkikin on alumiiniä vaikka on maalattu.

- Vakiona 520 o-rengas ketju. Välitykset melko pienet, ykköstä ei juuri tarvitse.

- Ilmanputsaria pitää tutkia saisiko siihen järkevämmän rakenteen. Se on kiinalaista suunnittelua ;-). Samoin etu-akselin toisen puolen holkitukset ja etujarruletku. Pyörässä on tällähetkellä kiinni omavalmisteinen letku. Nämä muutetaan myyntimalleissa.

- Äänet on kuin isommissakin ;-). Mutta menee todennäköisesti enska äänistä läpi omallakin vaimentajalla. Mitataan kun keretään.

- Jousituksesta (etu/taka) löytyy molemmat naksut. Etupää menee purkuun ensi viikolla jolloin voin antaa lisäinfoa sen sisällöstä.

- Kone oli tehokkaamman oloinen mitä tehdas lupaa. Viemme todennäköisesti jossain vaiheessa toisen noista dynoon jolloin saamme suuntaa-antavat teho/vääntöluvut.

- Muihin kysymyksiin pystyn antamaan vastauksia ensiviikon alussa kun saamme sen komeamman värisen pyörän kasaan :-P

Edit: kikoitusvirheitä
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 10.2.2008 1:28, muokattu yhteensä 2 kertaa

9.2.2008 23:35

Mielenkiintoiselta näyttää. Minkä tyyppinen Zongshenin kone tuossa on? Kuinka toi alipainekaasari vastaa kaasuun tyhjäkäynnistä?

9.2.2008 23:55

Mikä vaan niin alle 8000rpm näyttäis olevan. Noi on jytkympiä alakiekoilla kuin kisakoneet, mutta tehot vaan lopahtaa ennen kuin alkaakaan. On kyllä luultavasti tuokin semmonen kunnon kuminauha ja vääntöjyrä, erinomaiset Suomi-enskaan ;-)

Äänistä läpi menoon en kyllä tolla änkällä usko hetkeekään, nykysääntö 13m/s turha haaveilla, tolla torvella 11m/s'kin hyvä jos toivookaan sormien läpi edes...

10.2.2008 0:16

Mitä, alkoko Smk:ta kiinnostamaan... Jospa laitat skyin vaihtoo?? kertokaas mullekki infoa, itteeni kiinnostaa tollanen laite hirveesti kanssa!

10.2.2008 0:55

Kiinnostaa tietty, mutta on niitä mutkia matkassa. Toi on jo niin kallis, että pitäis sitten olla iskaritkin ja saatavana sopivia jousia. Jousien mittojen pitäisi siis olla sellaiset, että sopii suoraan jostain muusta.

Varaosien saatavuus on myös seikka mistä en tingi. Se voi hyvin olla, että ajan jo ensi kesänä Shercon pikkunelarilla, Scorpan T-Ridellä tai Jampin -06 WR250F:llä. TM250F oli vaihtoehto yks, vaan kas kuinka ollakaan kaupan teko Puron kanssa oli taas sitä samaa. Eli varaosapuoli sanelee ensisijaisesti heti piennysmahdollisuuksien ja projektini sovellettavuuden jälkeen.

Sorsan suhteen varaosien saatavuutta epäilen, menneekö viikko, kuukaus vai kaks. Sherco/Luhtis usko on korkeella, Jampista mulle on luvattu se puoli kuntoon.
Viimeksi muokannut SMK;-) päivämäärä 10.2.2008 12:17, muokattu yhteensä 1 kerran

10.2.2008 1:18

Trialille-> Kone on ZS172FMM mallia. Vastaa kaasuu ihan hyvin kunhan saa koneen lämpöiseksi. Itsekin mietin samaa ennenkuin saimme vehkeet tontille. Toistaiseksi en menisi sitä vaihtamaan, mutta eihän sillä ole nyt ajettu kuin alle 2h, eli käytökokemukset on melko vähäiset. Testi jatkuu....

SMK:lle-> On todellakin juuri mainitsemasi kaltainen. Eli on kuminauhamainen ja vääntöjyrä alakierroksilla. Venyvältä vaikuttaa vaikka en ole vielä raaskinut sitä loppuun asti huudattaa.

Äänistä en voi toistaiseksi sanoa muuta kuin, että korvakuulolla eivät ole pahat. Mitataan kunhan saadaan joku desipelimittarin hollille.

Tänään mennä pienellä peltopätkälle kokeilemaan pyörää lisää. Eilen oltiin todella kuluneella spoorilla.

BTW:Pyörää ei tehdä kuin yhdellä tehtaalla, mutta myydään kolmella erimerkillä kiinassa.

Lopuksi mietteliäs kuski pyöränsä päällä. Ajovaruste muotia viime vuosituhannelta :-D
Kuva

edit: moottorityyppi oikeaksi
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 12.2.2008 13:50, muokattu yhteensä 2 kertaa

10.2.2008 12:23

Vitsi poijat teillähän on LUNTA! Meillä ei oikein ole, mutta kun kuulin että Kurus olis niin sinne sit pe. Ja kun piti olla pakaksyö niin la kans. Oli sit molempina päivinä just tuommosta samanlaista sohjospooria. No la ties jo et missä kohdin pitää keksiä jotain, pe tuli aika paljon työntöja ja nosteluita, parhaillaan molemmat renkaat ilmassa uran pohjaan 5-10cm sen mukaan kuinka kovasta vauhdista sit pysähty lopulta killumaan etupumpuista ja swingistä. Teillä vissiin suht samaa, ei kovin routaselta ainakaan näytä?

Tossa teidän jamppikopiossa kyllä puhuttelee ton mun silmään tosi hyvän ulkonäön ohella myös noi etupumppujen alapäät, jotka on paremman malliset kuin monissa japseissa. Noista kuvista muuten näkee hyvin kuinka esim. toi emäputken liitoskohta runkoon on kuin suora kopio Jampista.