Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

26.9.2007 20:09

Saako jostain alle 20¤ led-takavaloa? Voisihan sellaisen itsekkin tehdä mut tehtaan tekele olis kuitenkin siistimpi. Ja nimenomaan LED valo pienemmän virrankulutuksen takia.

Tuli ostettua Gassiin polisportin EMX ajovalo, ihan tavallisella umpiolla, ettei halogeeneilla. Tuntuu ihan hyvältä valolta mitä vähän olen pimeässä ajanut. Alkuperäisen maskin umpio otti kivestä osumaa ja lasi hajosi + umpio on aivan kurassa sisältä.

26.9.2007 21:46

Itellä UFO:n ledihässäkkä, Indyltä 20-25¤

22.10.2007 21:34

no niin. enskaura häämöttää. uudet virtalaitteet tuli tänään ja oon vähän hukassa asennuksen kanssa.
eli kun virtapäältä tulee se yksi ylimääräinen johto, niin miten siitä pitäisi vetää johdot jännitteensäätimelle, etuvalolle ja takavalolle?
ja väliin tulisi takajarrulle jarruvalokytkin.
vielä toki lamput ja kytkimet puuttuu..

kyllä mulla jonkin lainen käsitys on järjestyksestä yms. mutta maadoitukset ja sitten noi johtojen järkevät liittämiset on hakusassa, kun tuolta tosiaan tulee se yksi johto ja jännitteen säätimeen saa yhen johdon kiinni.

kaikki muu kyllä menee paitsi noi sähköhommat. crossin sähköt on just rajoilla että tajuun mikä niissä on tarkoitus :D
jos joku viitsisi neuvoa niin olisin kiitollinen.

22.10.2007 22:14

Jos sulla tulee vain yksi johto virtapäästä, niin silloin laitat toisen puolen runkoon. Ei voi oikein puhua maadotuksesta kun kyseessä on vaihtosähkö.
Yksjohtonen säädin taas heittää ylimääräisen hukkaan, eli todennäkösesti säätimen runko maihin ja se piuha käämitys-valojohdot väliin, vaikka (mieluummin ei) ryöstäjällä.

Sit vaan piuha ajovalolle, toinen haara penkin alle. Ajovalolle "maa" vaikka etunumerokilven ruuvista toisella johdolla. Penkin alla olevan johdon haarotat jarruvaloanturille (jos vain takajarrussa) ja takavalolle. Anturilta toinen piuha takavalolle ja kolmas eli "maa" takahäkistä jonkun ruuvin alta.

Tässä minimivalot. Sitten voit lisätä ajovalolle menevään haaraan katkaisijan ja valonvaihtimen. Voit laittaa anturin myös etujarruun. Tallöin haaroitat ennen etuvalon katkaisijaa johdon jarruvaloanturille ja toisen anturista lähtevän johdon viet tankin alle ja yhdistät takajarruvalolta takavalolle menevään piuhaan. Jos haluat kypärävalot myös, haaroitat niille piuhan ennen valokatkaisijaa ja käytät pienellä nykäisyllä aukeavia liittimiä jossain stongan tienoilla.

Mikäli haluat tasavirtaa, eli ostat Xenon'n, tarvitset tasasuuntaajan ja akun. Se onkin sitten pisempi juttu ja mieluummin kuvien kanssa.

Käytä Abiko-liittimiä, mieluummin ei rosvoja vaan haaroitusliittimiä ja johtojatkoja. Ei sokeripaloja. Jos osaat tai kaveri osaa hyvin tinata, niin ne haaroituspaikat kannattaa tehdä kolvilla ja sitten jos tarvii saada läheltä haaraa joku paikka irti niin laitat väliin vaikka pyöreet abikot (suojattuja ja iso kontaktipinta-ala).

22.10.2007 22:52

kiitos smk erittäin paljon! nyt aukes toi homma lopullisesti. ei tonne nyt liikaa tarvi näköjään niitä johtoja vetää ja helppo ottaa pois kun vaan tekee ne kunnolla. eli rossipyörästä saa vielä rossipyörän tonkin jälkeen:)
täytyy ottaa kolvi käteen joku päivä ja ruveta asentamaan

23.10.2007 0:12

Kiitä ostamalla joku ylimääräsistä valomaskeista ;-)

23.10.2007 21:43

perhana! tänää virittelin yammun valoja ja kas, valokäämitys rikki. Ilmeisesti kärähtäny, ku oli jääny se sieltä tuleva keltanen piuha jonnekin väliin ja todennäköisesti ollut maissa...
Toi näyttää olevan käämitty 0,8mm langalla, mitäpäs jos tekisin uuden kahdella rinnakkain olevalla 0,4mm langalla...Osaiskos joku expertti sanoo olisko tuo parempi?

23.10.2007 22:28

Käyppä lukemassa käämitysjuttu mun sivuiltani...niitä tuli kaikkiaan neljä versiota koitettua.

23.10.2007 22:38

Vois ehkä kokeilla tehä kahella langalla, jos vaikka teho paranis. Tossa on käämit vaan kahella navalla, joten ei siitä muutenkaan hirveitä irtoo, mutta jos pelais paremmin pienemmillä kierroksilla.

24.10.2007 8:54

Huomaa nyt, että 3*0.5^2=0.75 ja 1*0.8^2=0.64 kun taas 3*0.4^2=0.42 vaan.
Mitä enempi kierroksia, sitä enempi virtaa, sitä enempi resistanssia, sitä alempana kyllästyminen, eli alempi jännite.
Kun siis laitat vaikka kolme 0.5mm lankaa rinnan, saat triplamäärän kierroksia samaan resistanssiin verrattuna siihen että kieputtaisit sillä yhdella samalla langalla kolminkertaisen määrän aina napaan.

24.10.2007 19:30

Miten sit niiden kierrosten lukumäärä ja käämin langan pituus vaikuttaa? Tossa nyt on kaks napaa käytössä valokäämeille ja tilaa on crossipyörän vauhtipyörän sisällä rajallisesti. Kierrosten lukumäärää en tiedä, mutta lanka on 0,8mm ja yksinkertaisella langalla tehty. Maksimi jännite tossa oli jotain 40 V luokkaa ja tyhjäkäynnilla tuli pari hassua volttia. Jos tekisin siihen käämin vaikka tolla kolmella 0,5mm tai jopa 0,4mm langalla niin monella kierroksella kun vaan mahdollista, niin toi maksimi jännite varmaan tippuu, mutta virtaa tulis tarpeeks jo vähän pienemmilläkin kierroksilla tai näin ymmärsin.
Jos arvoi sitä kierrosten määrää, joka siinä nyt on niin varmasti löytyy se 40 eli yhteensä 80, niin riittäkö ton 3 lankasen version kierrokset?

24.10.2007 21:19

Siis sullahan tulee kolminkertainen määrä kierroksia joka kierroksella kun kieputat kolmea asamanaikaisesti. Eli pääset samaan tulokseen jo 13 kierroksella. Käytännössä vaikka kolmen langan poikkipintala olis sama kuin sen yhden ison, ei sitä ihan suhteessa niin paljon mahdu. Mut veikkaisin, että 3X0.5mm mahtuu ehkä 30-35 kertaan siihen kuin 40 kertaa 0.8mm. Eli saisit lk. 250% kierroksia vs. orkkis. Jännite putoaa samassa suhteessa, ehkä hiukan enempikin, eli olisit jossain 16V kieppeillä. Saisit sen luultavasti jo hyvin liki tyhmäkäyntiä.

Hei, ostakaa UUSIA Osram'n IRC-spotteja multa!!!
Ylimääräiseksi jäi kun TM:n käytöstä luovuin, mutta valoja oli jo ostettu Päitsiä varten testattavaksi/käytettäväksi:

- 50W 10 ast. 1kpl
- 35W 10 ast. 1kpl
- 20W 10 ast. 2kpl
- 35W 24 ast. 1kpl

Hinta paketeissa päällä näkyy olevan 7e, nää on otettu siis kimppatilauksella, alviton hinta oli jotain päälle 5e kaupassa 10+ kpl erille.

Tilalle tarviisi vaikka pari Trail Tech'n 13W HID:tä.
Viimeksi muokannut SMK;-) päivämäärä 25.10.2007 13:41, muokattu yhteensä 1 kerran

25.10.2007 8:37

Ei ketään vielä ole selville saanut mitä -04vm. husqvarna wr125:n virtapäästä irtoaa tehoa valoille? Soitin mp-racingiin ja en oikein mitään vastausta saanut...

25.10.2007 11:07

Miten olis jos laittasit lamppua lisää niin kauan ettei pala enää kirkkaa semmosilal kierroksilal millä tavallisesti alimmillaan ajat?
Paljonko irtoaa tehoa on suhteellinen käsite, tyhjäkäynnillä, kun pakoaukon säädin aukeaa vai korkeimmillaan?

25.10.2007 16:11

Täytyy koittaa sitten. Tyhjäkäyntikörröttelyä ajo pääasiassa on.