Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

16.7.2010 18:09

öräwä kirjoitti:Noh.. Et kyllä huomaa sitä linkuttomuutta missään harraste crossailessa.
Niin ja kummasti on vaan voitettu kotarilla vuosien varrella erilaisia mestaruuksia mestaruuksien perään maailmalla. Tottumus kysymys niinkuin joku kirjotti. Harrastelijalla ei mitää merkitystä kumpi ratkasu on pyörässä (paitsi linkuton vähän yksinkertasempi=vähemmän hajoavia osia :D).

16.7.2010 18:34

Noc kirjoitti:
öräwä kirjoitti:Noh.. Et kyllä huomaa sitä linkuttomuutta missään harraste crossailessa.
Niin ja kummasti on vaan voitettu kotarilla vuosien varrella erilaisia mestaruuksia mestaruuksien perään maailmalla. Tottumus kysymys niinkuin joku kirjotti. Harrastelijalla ei mitää merkitystä kumpi ratkasu on pyörässä (paitsi linkuton vähän yksinkertasempi=vähemmän hajoavia osia :D).

Myös vähemmmän huollettavaa.

16.7.2010 18:40

noista linkuista vielä sen verran että ne pitää olla kunnossa että niistä on jotain hyötyä,yleensä noissa harrastecrosseissa ne linkut on nii paskassa kunnossa että parempi kun niitä ei olisi ollenkaan

16.7.2010 19:33

Niin se mullakin kohta puoleen siirtyä isompaan pyörään, niin pitäskö se oolla 2t että oppis ajamaan?
itellä on vain kunnolisista kokemusta vain nelareista, ja muutenkin tykkään 4t tehoalueesta ja olemuksta??

16.7.2010 23:40

Ainakin gassin ja temmin 3-satkut on miedompia kuin puolikkaat, molemmat tosi kivoja ja nelarimaisia koneeltaan. Kotarin -05 oli kans kiva,sit koitin -06 ja sen kans kyllä pelotti joka hetki kun ei jalat yltäny lähellekään maata vrt. etenkin gassin 3-satku tuntu ihan nelarilta (paitti että tärisi ihan sairaasti, jopa kxf verrattuna) ei edes muistanu kohta koko asiaa. Noista temmi olis pyöränä mun suosikki, mut sit kun on Ahvala vs. Puro niin gassin ottasin.
Kotarin vakioperä on hyvä koko ajan aktiivisesti ajavalle ja vähintään keskikokoiselle kuskille, mitä enempi näistä poikkeet, sen paskempi se on vs. linkulliset. Ammattilaisiin turha verrata (esim. Remes), tehdasporkkanoissa ei iskarit oo vakioo nähnykään ja joka kuskilla erilaiset (jopa männän koko, liukuputket....)... kyl mäkin meinaan saada linkuttoman perseen toimiin kun on tossa pyörän lyhennysprojekti meneillään ja pääs loppuun tila kesken = ei tuu linkkuja, mut sit srovataankin sit just ja vaan just mulle, mun ajotyylille, mun vauhtiin jne. 100% optimiks ja kellekään mulle se ei tuu oleen hyvä.

17.7.2010 20:24

hondacrf kirjoitti:Niin se mullakin kohta puoleen siirtyä isompaan pyörään, niin pitäskö se oolla 2t että oppis ajamaan?
itellä on vain kunnolisista kokemusta vain nelareista, ja muutenkin tykkään 4t tehoalueesta ja olemuksta??

18.7.2010 13:39

Ei se 2T mikään itseisarvo oo, puolikas 2T ton jälkeen ainakin paljon huonompi kuin esim. pikkunelari. Mut kyl piikin kans on pakko opetella semmosta tekniikkaa ettei isompien kans tavi/voi vetää laiskasti. Tarttisko sen ekan aikuisten pyörän sit olla se vaikein, ei musta. Mutta yks kausi välissä piikillä sit kun luulee osaavansa ajaa antais ehkä eniten taas seuraaville kausille.

18.7.2010 18:09

Ja oli se sitten 2 tai 4 tahti niin kummallakaan ei ole helppoa ajaa kovaa,mutta kummallakin pystyy ajamaan kovaa..paras vaan kun hommaa sen mikä parhaalta itsestä tuntuu ja ajaa sillä eikä ihan aina kuuntele muita (tai lue netistä)

21.7.2010 19:42

Olisin alle 1000e budjetilla ostamassa krossipyörää, ysikyt-luvun japsi tulossa siis, mutta piikki vai kakspuolikas? Millaista eroa osien hinnoissa, huoltoväleissä ja bensan kulutuksessa? Muuta huomioitavaa?

21.7.2010 21:57

Jos on kunnossa oleva niin 250. Bensankulutus riippuu kaasusta, 250 saa viemään niin helvetisti bensaa jos joka mutkassa pien vaihe ja urku auki, mutta näin ei tartte välttämättä tehä.. Piikillä tarttee, mutta se vie taas vähemmän bensaa. Jos haluat olla nopea. Osien hinnoista en tiedä, mutta perjaatteessa 250 männällä ajaa kauemmin, jos ajaa vähän rauhallisemmin. Ostaessa kannattaa tsekata että alusta pelittää. Kannattaa ostaa joku vasta / lähiaikoina huollettu niin ei jää niin paska maku, noita vehkeitä saa kuitenkin huoltaa aika usein.

23.7.2010 18:13

öräwä kirjoitti:Noh.. Et kyllä huomaa sitä linkuttomuutta missään harraste crossailessa.


noh.. kyllä se tulis ihan kisakäyttöönkin että onko sillä sit niin väliä. Onko yammun piikissä linkku?

23.7.2010 18:38

Noh.. On siinä yammun piikissä linkku.

23.7.2010 19:02

jallu^ kirjoitti:Olisin alle 1000e budjetilla ostamassa krossipyörää, ysikyt-luvun japsi tulossa siis, mutta piikki vai kakspuolikas? Millaista eroa osien hinnoissa, huoltoväleissä ja bensan kulutuksessa? Muuta huomioitavaa?


Täytyy olla toinen tonni huoltoihin jos ajaakin meinaat, bensaan on mennyt itsellä aika pieni osuus rahoista.

23.7.2010 19:12

^ Itsellä taas K8 RM250ssä mennyt bensoihin suurin osa. Männänrenkaat voisi tietysti ennen talvea vaihtaa. Mitään muuta en oo tuolle tehnyt kun ostanut uuet ketjut, rattaat, renkaan ja pessyt ja öljynnyt putsaria. En tosin aja kilpaa, lähinnä huviajoa.

24.7.2010 0:01

Mulla löytyy tosta kuitteja viimesen puolen vuoden ajalta, yli tuhat euroa on mennyt pelkkiin osiin+liikkeessä teetettyihin hommiin, bensaan ehkä satanen. Mutta on tota kyllä nyt rempattukin, kuudennen ja neljännen vaihteen rattaat takuuseen (liikkeestä ostettu, ostaessa viallinen) kaikki moottorin laakerit, kampiakseli+kiertokanki, muutama mäntä yms. Mutta ysikytluvun pelihän on todennäkösesti paljon huonommassa kunnossa, mitä toi kommenttini koski, tää mun yksilö oli edellisen omistajan tuhoama, ei -07:ssa pitäis ihan näin paljoo olla tehtävää.