Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

juupa juu...

4.7.2010 22:49

Ok. kiiti informaatiost... jooh, mulla se hinta-haitari on pyöriny siinä 1500-2700e:n seuduilla ja ainakin nettimotosta katellen huomaa, että tuolla hinnalla saa tämän vuosituhannen nelareita ja kakstahtereita :)

luulis kyllä että se nelarinkin kone tulee mulla kestämään aika pitkään kun uskon että mulla saattaa aluks olla hallinta hakusessa ja muutenki melko rauhallista ajoo tulee olemaan sen puolenvuoden ajan, totuttelisin ensi ja sit annan laulaa ja kunnolla.

miten monta tuntii pystyy ajaa kakstahterin männällä harrastus ajossa? noin 35-50h? entäs nelarissa kun mitä oon lueskellu että kestäs kone pidempään? oon mankilla ajanu koht 5v ilman remppoja lähes joka päiväisessä ajossa ja tietenkin niin kovaa kun koneesta irtoo mettä tiellä niin, että etu keula on pohjassa joka 5sekunti, niin kertoisko se jotain että nelari koneet on aika sitkeitä?

...ja muutes, mitä sekotus suhdetta kannattaa käyttää piikeissä? onko 10litraan 2½desii oilii nii oisko käyvä?

4.7.2010 22:53

No jos budjetti max 2700€ niin suosittelen jättämään nelarin pois vaihtoehdoista, niitten remontit on kuitenkin kalliita, ja yleensä motocross-pyörillä ei kaasua pahemmin säästellä joten varmasti joku vaikka 6v vanha 250 nelari on nähnyt jo parhaat päivänsä. Eriasia jos kone on remontoitu ihan äskettäin, mutta kuitenkin, suosittelen 125cc 2-t.

4.7.2010 22:55

TemetiaS kirjoitti:oon mankilla ajanu koht 5v ilman remppoja lähes joka päiväisessä ajossa ja tietenkin niin kovaa kun koneesta irtoo mettä tiellä niin, että etu keula on pohjassa joka 5sekunti, niin kertoisko se jotain että nelari koneet on aika sitkeitä?

.

Ööh ? jaa juu selvä asia.
Ja joo piikkisen männäl ajaa sitä harraste ajoo 35-50h ja +2% seokset on ok, mutta toi muu on aika selvää? :lol:

4.7.2010 23:00

uskallan melkeen väittää että voit ekoilla männillä ajaa sen 80h jos seokset ovat vaan kunnossa, koska tuskin sille pyörälle aluksi uskallat/osaa kunnolla radalla kenkää antaaa/ajaa korkeilla kierroksilla. tuo 35h on harrastelijalle vähän jo liioteltua :)

5.7.2010 0:18

Hepex kirjoitti:No jos budjetti max 2700€ niin suosittelen jättämään nelarin pois vaihtoehdoista, niitten remontit on kuitenkin kalliita, ja yleensä motocross-pyörillä ei kaasua pahemmin säästellä joten varmasti joku vaikka 6v vanha 250 nelari on nähnyt jo parhaat päivänsä. Eriasia jos kone on remontoitu ihan äskettäin, mutta kuitenkin, suosittelen 125cc 2-t.



ok, saattaa tosiaan olla vähän parempi näin alottelijalle toi piikki...
löyty yks cr125 -01 männänvaihdosta 10h ja huollettu säännöllisesti (tiedä häntä) nii luuletteko että kukkuis hyvin? vai meneekö -01 vähä nähny parhaat päiväsä? ja onko 1700e totaalisesti liikaa tuosta?

mutta noista piikeistä vielä että onko niissä vähä huono tuo ala-ja keski alueen vääntö? esim pitääkö vääntää oikeanpuoleinen kahva pohjaan, että menis jonkun mäen ylös??

5.7.2010 0:26

TemetiaS kirjoitti:
Hepex kirjoitti:No jos budjetti max 2700€ niin suosittelen jättämään nelarin pois vaihtoehdoista, niitten remontit on kuitenkin kalliita, ja yleensä motocross-pyörillä ei kaasua pahemmin säästellä joten varmasti joku vaikka 6v vanha 250 nelari on nähnyt jo parhaat päivänsä. Eriasia jos kone on remontoitu ihan äskettäin, mutta kuitenkin, suosittelen 125cc 2-t.



ok, saattaa tosiaan olla vähän parempi näin alottelijalle toi piikki...
löyty yks cr125 -01 männänvaihdosta 10h ja huollettu säännöllisesti (tiedä häntä) nii luuletteko että kukkuis hyvin? vai meneekö -01 vähä nähny parhaat päiväsä? ja onko 1700e totaalisesti liikaa tuosta?

mutta noista piikeistä vielä että onko niissä vähä huono tuo ala-ja keski alueen vääntö? esim pitääkö vääntää oikeanpuoleinen kahva pohjaan, että menis jonkun mäen ylös??


Käyt kokeilemassa ja tutkit iskarit linkut ym.sellanen yleis katselmus.Ja 125 cr menee mäet ylös,kunhan polkaset kerran pienemmälle ja jos ei vielä,niin pari pykälää pienempää ja varmasti nousee.10 000 kiekkaa koneeseen,ni ei paljon ahista :D

5.7.2010 0:28

TemetiaS kirjoitti:mutta noista piikeistä vielä että onko niissä vähä huono tuo ala-ja keski alueen vääntö? esim pitääkö vääntää oikeanpuoleinen kahva pohjaan, että menis jonkun mäen ylös??

pitäää, varsinkin hondalla. tunnettu tuosta ylätehoisuudestaan, mutta kaikkeen tottuu ja oppii ajamaan.

5.7.2010 0:59

No jos on alottelija, tai ainakin ne paremmat kierrosajat syntyy ajettaessa muulla kuin ylärekisterillä, niin enpä usko sen nelarin tulevan sen kalliimmaks. Heitän tässä yrittäjänäkökulmasta esimerkin:
Pari kk sitten yks todella karstanen nelari (ei jemppi, eli ei tarvinnu laittaa 3x100e/kpl titaanivenoja). Ajettu venat ihan loppuun, eli säädetty moneen kertaan kunnes ei enää säädöllä käynnistyny. Kansi koneistamoon, seetien laitto + emäspesu 150e, venat n. 200e, kaikki laakerit n. 150e, ketju 70e, mäntä n. 150e, tiivisteet n. 100e, kampura reilu 200e ja työt 200e. Kaikkinensa laskun loppusumma öljyjä ja jarrupaloja päälle muistaakseni aika tarkaan 1.300e.
Viimeks 125 kone, jossa mm. pakoaukon säätimen osien puhdistukseen (jotta ne ylipäänsä sormin liikku laidasta laitaan - tahto jumia ylös), kiinni palaneiden kannentiivisteiden liotuksene ja puhditukseen yms. sylinteritöihin (joita ei 4t vastaan tule) meni kaks tuntia ylimäärästä, kampura 240e, jne.Koko rempan hinta kaikkine osineen laakereineen yms. ovh-hinnoin menis yli 900e ja kaiken lisäks kysesessä pyörässä tarttis laittaa uus paisarikin jotta se toimis kuten uutena. Eikä läpissä tai läppärungossa ollut toimenpiteitä vaativaa kulumaa, läppärunko maksaa enempi kuin nelarin imuvenat ja pakoaukon säätimen osat enempi kuin nelarin pakovenat.
Jos itse ajasin krossia, tuskin ottasin nelaria, jos ihan nykytasollani ja ilman kilpailullisia tavotteita ajasin niin ilman muuta pikkunelari. Em. esimerkin molemmat on muutaman vuoden vanhoja yksilöitä ja molemmat paskottu liikkeeseen vaihdossa tietosesti vammasina ja harmi alkanu jo siitä. Valitettavasti ton piikin kans murheet jatkuu, tuli meikäläiselle muistutus siitä et itekin oon erehtyväinen, edellisen kerran 15v. sitten unohtanu vastaavan pultin/mutterin tarkastaa ja kun pistin käyntiin niin ihmetteli et mikä tana helinä ja sammutin äkkiä - onneks, maksais nykyään about tonnin samaan autoon alkaa ajan kans kuunteleen...

5.7.2010 14:47

välzy kirjoitti:
TemetiaS kirjoitti:mutta noista piikeistä vielä että onko niissä vähä huono tuo ala-ja keski alueen vääntö? esim pitääkö vääntää oikeanpuoleinen kahva pohjaan, että menis jonkun mäen ylös??

pitäää, varsinkin hondalla. tunnettu tuosta ylätehoisuudestaan, mutta kaikkeen tottuu ja oppii ajamaan.



ok, mut tiedätkö muita merkkejä joilla vois olla enemmän vääntöö myös muilla kun ylä-rekisterissä? esim. kotari?

5.7.2010 15:16

TemetiaS kirjoitti:
välzy kirjoitti:
TemetiaS kirjoitti:mutta noista piikeistä vielä että onko niissä vähä huono tuo ala-ja keski alueen vääntö? esim pitääkö vääntää oikeanpuoleinen kahva pohjaan, että menis jonkun mäen ylös??

pitäää, varsinkin hondalla. tunnettu tuosta ylätehoisuudestaan, mutta kaikkeen tottuu ja oppii ajamaan.



ok, mut tiedätkö muita merkkejä joilla vois olla enemmän vääntöö myös muilla kun ylä-rekisterissä? esim. kotari?
Mites vaihtoehtona 250 2-t enska?

5.7.2010 22:31

en niin tehokasta...

6.7.2010 13:12

No 200 exc ois ainakin hyvä vaihtoehto. Tehokkaampi ja vääntävämpi, kuin piikkinen ja huolella rauhallisempi kuin 250exc.

6.7.2010 13:35

öräwä kirjoitti:No 200 exc ois ainakin hyvä vaihtoehto. Tehokkaampi ja vääntävämpi, kuin piikkinen ja huolella rauhallisempi kuin 250exc.

Onko toi 200 exc hyvä perus suomalaiseen enskaan? :D
Tai gasgas 200 ec?
Tehokkaampia kuin piikit ja paljon vääntävämpiä?

6.7.2010 14:12

Kyllähän toi 200 exc on todel hyvä pyörä enskaan.
Ja ainakin vääntöä löytyy enemmän kuin piikkisestä.

...

6.7.2010 15:11

aina ei ole kyse väännöistä tai muusta. Jokainen tykkää ajaa sillä pyörällä mikä istuu, ja helposti pääsee piikillä 250 ja 450 perässä radallakin : )