Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

3.4.2009 12:12

pikku_pekka kirjoitti:mikähän näistä mahtas olla paras alottelevalle enduroon?
125cc kakstahti yz yamaha
200 kakstahti gas gas ec
vai 250 nelari yz yammu?

250 nelari. ktm, honda, yamaha yms...

3.4.2009 13:34

Noista ehdottomasti tuo gassi, ei kahta sanaa. Aika tuhnu, mut hyvin tasanen ja helppo ajaa.

3.4.2009 17:36

Noista se joka on helpoin huoltaa, ketterin ja muutenkin omaan kehoon sopeutuva? Eli jos liian korkean hankit, niin sillon metässä on vaikea ajaa. Kattelee sellasen mikä on paras, ja varaosa palvelukin lähellä kotia.

3.4.2009 23:47

Jos koneeet ja remppaaaminen ei oo tuttua puuhaa niin ei se nelari oo paras ratkasu, menee sormi suuhun sittenkun pitää konettta repiä auki. Kotarin pikkunelarista kuullu pelkkää huonoo, alakerta ei kuulemma kertakaikkiaan kestä. Alottelijalle paras harjottelupyörä on todellakin se pikkunelari ajoltansa, mutta itte kääntyisin kuitenkin 2t piikkiin & puolikkaaseen tekniikan helppouden takia.

4.4.2009 0:24

Jamppa kysyy parasta pyörää enduroon ja "asiantuntijat" ehdottelee säntäilevää alaväännötöntä rossipiikki, jep jep. Ehdotan kysyjälle koeajoa gassilla ja yz:lla. Budjetistasi kun et maininnut, oletan, että vanhempaa etsit? Osta vaikka Shine, se on gassia helppoudessa ja saat uuden. Mulla on niin paljon hyvää kokemusta kiinalaisesta (Skyteam 200), että kun semmosen saa valmiiks vielä kohtuu iskareinkin, aloita sillä.

4.4.2009 0:41

Mites paljon tuollanen shine vaatii sitä ensisäätöö jotta sillä pääsee ihan vauhtiin endurossa. Iskarit kuraa(?), skaissa ainakin? Tuolleen alottelijan näkökulmasta vaan aattelisin että mielummin ostaisin pyörän johon pitää mahdollisimman vähän tehdä säätöjä jotta sillä pääsisi edes johkin ajamisen makuun. Nuo kiinanelarit vaan saattaa tuoda aika paljon turhautumisen tunnetta lajin alottelijalle kun pitää pyörää säätää kun tekisi mieli mettään. Itse pysyisin tunnetuimmissa merkeissä. Mitenkään kiinanelareita moittimatta mutta minulla ja varmasti monella muullakin on vielä aikamoiset ennakkoluulot niitä kohtaan, varmasti ihan aiheestakin. Eihän ne vielä laadullisesti pärjää massamerkeille kaikessa mutta on siitä vähän enemmän iloo jos pyörä jotenkin toimii kun että pitää sitä nelaria säätää joka hiton viikko.
Tuosta shinestä tiedän jotakin sen verran mitä kiinanelari topicissa sitä on mainostettu mutta silti on vieläkin niin pirunmoiset ennakkoluulot sitä kohtaan. Mun mielestä on ihan tervetulleita lajin pariin kun kerta hinnatkin on uutena sitä luokkaa mutta alottelijana en näkisi mitään intressejä niitä kohtaan vaan turvautuisin siihen "vanhaan" tuttuun.

4.4.2009 0:43

Mitään suurta asiantuntemusta ole, mutta kukaan tainnut mainita KROSSIPIIKKIÄ kun sinäitte?

4.4.2009 0:57

Ettämitä? Tuon kysymyksen laatijankin listassa piikki rossi?

4.4.2009 1:12

Mitäpä siinä nelarin tekniikassa on niin kummallista?

4.4.2009 1:49

Guuna#243 kirjoitti:Mitäpä siinä nelarin tekniikassa on niin kummallista?


nokka akselien ajoitukset, venttiilien säädöt ? ei loppuunsa nii vaikeita oo, mutta aloittelevalle.

4.4.2009 2:26

Tikki ite ehdotti piikkiä ja listassa oli tasan yks, KROSSI! Et silleen...

Jay on toisaalta ihan oikeessa, toisaalta ei alkunkaan. Kinkeissä on alottelijalle parhaat koneet. Skain iskarit ei todellakaan ole kuraa, ne on vaan katuenskaiskart, mut siis varmasti kestävä keula. Shiness'on säädöt ja sisuskalut on ihan normaalit, ei mtn tyypillistä kiinakamaa "muka-usd". En oo shinee ajanu, mut aika valmiilta vaikuttaa. Skain perusteella laatuakaan ei voi moittia, parempaa keskimäärin kuin japskikatuenskoissa (NX 250 ja XL&XR 125 refenrensseinä).

Nelarissa ei ole mitään ihmeellistä sille, joka on vaikka muutaman auton jakohihnan vaihtanu tai kansirempan tehny. Mut jos remppatausta rajottuu vajaatahtisiin, voi nelarin kansi tuntua vaikeelta. Kysyjän ikää en ainakana itse bongannut mistään, mut jos jokin on varmaa, ainakin se, että teinin kyseessä ollen kinkkiä nyt ei ainakana voi harkitakaan, hyi, pois se musta ;)

4.4.2009 6:38

Elikkäs jos ne kiinalaiset iskarit nyt on himpun jonkun xr:n iskareita paremmat, ni nehän on sit ihan paskat. No eipä niistä paljoa voi oottaakkaa, siinä maassa ku niiden oma tekniikka ja materiaalit on sen 20v. jäljessä noin yleisesti.

No loppupeleissä se on ihan sama minkä ruoskan sitä ekaks pyöräks jos se tulee jokskuks monttupyöräks jos se aikasempi kokemus on jostain derbistä. Sit ku siit hommast jotain alkaa tajuu ja on päässy kokeilee jo vähä muitaki pyöriä, ni kyl se mielikuva alkaa muodostua siitä mitä sen pyörän pitää olla.

Kyllä sillä crossillaki mettässä pääsee ihan hyvin ja kovaa, vaatii vaan vähän erillaisen ajotyylin. Se o sit jos pitää olla mahdollisimman helppo ajettava, ni kannattaa ostaa mönkijä, ei sammu, ei kaadu, eikä tarvii pelätä ku jalat ei yltä maahan.

4.4.2009 16:54

SMK) kirjoitti:Tikki ite ehdotti piikkiä ja listassa oli tasan yks, KROSSI! Et silleen...


En puhunut listasta, vaan etttä ylipäätänsä alottelijalle _2T PIIKKI & PUOLIKAS_. Mutta jos kerta tosta listasta puhutaan niin gasgas. Kyllä se nelari on paljonkin monimutkasempi kun vajaatahtinen, jokainenhan sen tietää?

4.4.2009 17:59

Eihän se piikkinen nyt oo mikään vaikee ajaa! Itekkin sillä alottanut, itseasiassa juuri yzillä ja hyvin silläkin pääsee alkuun. Ihme nelarihöpötyksiä, onhan ne hieman helpompia ajaa mutta ei piikkinen kakstahti oo mitenkään ylipääsemättömän vaikee ajaa, edes alottelijalle. Mun mielestä ihan kaikki sopii alottelijalle, kunhan kuski ite tykkää pyörästä. Mitäs puheita ne on ollut että piikillä kannattaa alottaa kun sillä oppii sen ajotekniikan ja kytkimen käytön? Ehkä paras neuvo on vieläkin se et käy kokeileen mahollisimman monia eri pyöriä, jos ei mahollista niin ostaa sen mikä tuntuu perstuntumalla parhaalta omaan käteen. Kaikilla pyörillä pystyy harjottelijakin ajamaan, siitä sit rupee karttuun se tuntuma touhuun että mikä sopii parhaiten. Koneeltaan nelarit on helppoja ja aikas mukavia ajaa mutta piikkisellä kakstahillakin pääsee yhtä hienosti, nurminenhan sen näytti. Ainoo mikä on et 250 kakstahti on jo aika repivä koneeltaan joka saattaa vähän pelottaa aluksi mettäreitillä, mutta kaikkeen tottuu..

17.4.2009 19:19

4-Tahti on vaan parempi matka ajossa. Muuten 2-Tahti jyrää.