Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

27.9.2009 19:48

OBEJ kirjoitti:Tuota jousten lyhentämistä itsekin harkitsin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut taakse jäykemmän jousen mutta käsittääkseni keulan jouset olisi originaalit. Kavereiden pyörillä ajaessa pystyy keulaa esim. pompauttamaan ennen keulimista mutta omalla pyörällä on ihan turha pumpata keulaa kun se ei painu mihinkään.

Huomaathan että koko ajan on menty parempaan päin. Mutta tuli vain mieleen että jos vielä poistaa shimmilevyjä niin ei jää pakkaan kuin yksi leyv ;)
Jos oikeesti tiedät/osaat sanoa miten tuon pakan saa teräviin kiviin ja patteihin pehmeäksi mutta kuitenkin sellaiseksi ettei isoissa montunpohjissa pohjaa niin voin tukea mielelläni huoltofirmasi toimintaa pienellä rahasummalla.

Tuolla ThumerTalk palstalla joku oli leikannut ensimmäisen shimmin reunasta palan mutta mielestäni tämä ei ole ratkaisu koska silloin shimmipakka taipuu epätasaisesti enkä usko sen olevan hyvä juttu.

Mitähän tarviit shimmityksestä tietää? Originaali on tämä

1) 24 x 0.1
2) 24 x 0.1
3) 24 x 0.1
4) 24 x 0.1
5) 24 x 0.1
6) 24 x 0.1
7) 15 x 0.1
8) 24 x 0.1
9) 22 x 0.1
10) 20 x 0.1
11) 18 x 0.1
12) 16 x 0.1
13) 14 x 0.15
14) 12 x 0.2
15) 9 x 0.2

ja nykyinen pyörässäni oleva on

5) 24 x 0.1
6) 24 x 0.1
9) 22 x 0.1
10) 20 x 0.1
11) 18 x 0.1
12) 16 x 0.1
7) 15 x 0.1
13) 14 x 0.15
14) 12 x 0.2
15) 9 x 0.2

Jätin nuo alkuperäisten numeroinnit niin näet mitä on poistettu ja minkä paikkaa vaihdettu


Ongelmasi kuulostaa kyllä siltä, että keulassa on jotain rikki. Oletko varmistanut, että stefat ja liukuholkit ovat oikeat? Kun olet purkanut iskarit liukuuko ulkoputket itsestään herkästi sisäputkien sisään ilman jousia ja öljyjä? Oletko asentanut keulan pyörään oikeilla momenteilla ja linjannut putket oikein?

Syy miksi epäilen noita on sellainen, että yleisesti tuota perinteistä Showaa pidetään todella hyvänä ja herkkänä keulana kivikkoon. Lisäksi tuo muuttamasi pakka on jo niin löysä, että ei sitä voi oikein enää herkistää enempää. Oletko purkanut aktiivisen rebound männän comp ja rebound pakat, mitannut comp pakan liikkumavaran? Muuten olet tehnyt muutokset juuri siten, kuten olisin itsekin tehnyt, nuo kaksikerrospakat ovat omien kokemusteni mukaan peestä etuiskareissa. Olisin ehkä jättänyt tosin tuon 15mm simmin kokonaan pois. Crossover simmi aiheuttaa vaan vaimennusvasteeseen jyrkän mutkan ja sitä myötä olen aina kokenut moiset keulassa epämääräisenä käytöksenä varsinkin kivisissä/juurakkoisissa mutkissa.

27.9.2009 20:19

Kuulostaa kyllä siltä, ettet ole koskaan päässyt oikeasti nauttimaan kivikossa ajosta. Ja tossa on liikaa esijännitystä.

30.9.2009 20:28

mikähän mahtaa olla Yamaha yz 125 -98 etuiskunvaimentimien öljy määrä??

Kertokaas kuka viittii auttaa amatööriä...

23.10.2009 19:17

Eli siis just näistä iskareiden säädöistä olis tarkotus tietää.
Pyörän ostaessani etu ja taka jouset oli huollettu ja simmitetty.

Pitääkö jouset aina kun ne huolletaan niin simmittää uudelleen?

Mut jouset on edes ja takana hieman liian jäykät.
Aloittelija kuitenkin olen ja mitään hirveitä loikkia ei tulepyörällä otettua ja vauhti ei radalla ole mikään älytön.
Korjatkaa jos on virheellistä tietoa...

Eli etuiskareita säädetään pehmeämmäksi putken alapäässä olevasta ruuvista ja paluu vaimennusta sitten tästä putken yläpäässä olevasta ruuvista.
Ja aina kummaltakin puolelta yhtämonta naksua...

Mutta kuinka on sitten takaiskarin kanssa?
Onko tässäkin niin että iskarin alapäässä olevasta ruuvista säädetään iskaria löysemmälle ja sitten paluuvaimennusta tämän erään purkin kyljessä olevasta ruuvista, mikä lie tämä purkki mutta letku siitä lähtee takaiskariin?

Ja taka iskarin jäykkyys pitäisi olla suht hyvä silloin kun penkki kuskin siinä istuessa painuu noin 10cm alaspäin mitattuna takaakselista...

Olen kuitenkin huomannut pikku hypyissä että peräpää lähtee nousemaan taivaisiin ja meinaa mennä etukautta ympäri, voiko tääki siis johtua tästä iskarien vääristä säädöistä, vai pelkästään siitä kun ei osaa ajaa kunnolla?

Mut sanokaa millaisia säätöja mun nyt kannattais hakee näitä ruuveja kääntelemällä?

23.10.2009 21:20

En nyt viitsinyt koko viestiä lainata ettei paisu ihan järjettömäksi. Muutama termi vähän erikoisesti kirjoitettu, mutta ilmeisesti sulla on jotain aavistusta tosta touhusta. Se on ihan sama mistä sen takaiskarin painauman mittaat, se noin 10cm taitaa olla hyvä nyrkkisääntö. Sehän pitäs mitata kolmella tavalla, pyörä pukilla, pyörä maassa ja pyörä kuski ajokamat päällä pyörän päällä istuen. Ja mistä mikäkin säädetään, sitä en tiedä, mutta jälleenmyyjä tai mekaanikko varmaan auttaa mielellään.

Se takapään nouseminen johtuu todennäköisesti siitä että käännät kaasun pois liian aikaisin ja moottorijarru puree siinä nokalla. Kokeile alkuun tasakaasulla sinne nokalle isolla vaihteella niin varmaan lähtee tasasemmin ja uskaltaa kääntää kahvaa loppuun asti.

Ruuvien kääntelyä on paha neuvoa ennenkuin selvität mitkä jouset ja öljyt sulla on siellä iskareissa. Jos oot normipainonen kaveri niin kannattaa varmaan laittaa kaikki asetukset samoihin kun mitkä ovat olleet tehtaalta tullessa ja lähteä siitä hakemaan omien mieltymysten mukaiseksi. Ja niitä oikeasti kannattaa kokeilla, vaikuttaa oleellisesti siihen ajotuntumaan, varsinkin kun tulee vähän vauhtia.

23.10.2009 21:49

Niin kun vain tietäis mitkä asetukset edessä ja takana on ollut tehtaalta tullessa...

Mahtaakohan tuo tämä tieto löytyä käyttöohje kirjasta??

23.10.2009 21:59

Hondassa on hyvä ohjekirja.
Lue se kannesta kanteen ajatuksen kanssa. Jos vielä sen jälkeen tulee mieleen kysymyksiä, niin tuu uusiks kysymään.

Se perän nouseminen korkeelle hypyissä johtuu ehkä 98% kuskista ja loput 2% tulee niistä iskareista.

23.10.2009 22:06

No tota oon kovasti koittanu lukee tota kirjaa ja just kattelin siitä niitä iskareiden säätö hommia ja taitaa siinä ehkä olla alkuperäis asetuksetkin laitettu...

Tottakai lukisin kirjan kannesta kanteen jos toi englannin kieli olis hallussa, se tässä just alkaa ketuttaa...
Onkohan näitä lie saatavilla suomenkielisenä?

Tai onko jossaki netis kirjotettu ja neuottu tarkkaan nää hommat?
Ku eikö noi lie joka merkin pyöräs aikalailla samoist ruuveist säädetä noita iskareita, vai miten lie eroja?

23.10.2009 22:15

Honda CRF250R/08 kirjoitti:
Pitääkö jouset aina kun ne huolletaan niin simmittää uudelleen?


Eli etuiskareita säädetään pehmeämmäksi putken alapäässä olevasta ruuvista ja paluu vaimennusta sitten tästä putken yläpäässä olevasta ruuvista.
Ja aina kummaltakin puolelta yhtämonta naksua...

Mutta kuinka on sitten takaiskarin kanssa?
Onko tässäkin niin että iskarin alapäässä olevasta ruuvista säädetään iskaria löysemmälle ja sitten paluuvaimennusta tämän erään purkin kyljessä olevasta ruuvista, mikä lie tämä purkki mutta letku siitä lähtee takaiskariin?

Ja taka iskarin jäykkyys pitäisi olla suht hyvä silloin kun penkki kuskin siinä istuessa painuu noin 10cm alaspäin mitattuna takaakselista...

Olen kuitenkin huomannut pikku hypyissä että peräpää lähtee nousemaan taivaisiin ja meinaa mennä etukautta ympäri, voiko tääki siis johtua tästä iskarien vääristä säädöistä, vai pelkästään siitä kun ei osaa ajaa kunnolla?

Mut sanokaa millaisia säätöja mun nyt kannattais hakee näitä ruuveja kääntelemällä?


Ei.

Juuri päinvastoin.

Jälleen toisinpäin. Letku iskariin??? Siis mikä pyörä sulla on?

Kyllä.

Molemmista.

Manuaalista löytyy perussäädöt, laitat niihin ensin.

23.10.2009 23:07

Mul on pyörä honda crf250r...

Näinkös sitten, etu iskareiden jousitus jäykkyyttä eli (tätä kuinka helposti ne painuvat pohjaan) säädetään etuiskareiden yläpäässä olevasta ruuvista mitkä ovat ohjaustangon puolipääsä ja sitten iskarin tätä paluu vaimennusta (eli kuinka nopeasti jouset nousevat pohjasta ylös) säädetään täältä etuiskareiden alapäässä olevasta ruuvista, eli renkaan puolipäästä...

Ja takaiskarissa sama homma

Sori mut eihän siitä mitään letkua tulekaan iskariin.

23.10.2009 23:35

itsellä on yamahassa paluuvaimennus ylhäällä ja jäykkyyden säätö alhaalla. tekisi mieli tietää että miten taka iskarista säädetään jäkkyys? iskarin vieressä olevassa säiliössä on pieni ruuvi ("klipsu") mutta sitä käännellessäni en kyllä eroa huomaa missään :s

23.10.2009 23:44

Jay_|P kirjoitti:jep, niimpä. oon ajanut tämän vuoden vähän liian jäykällä jousella ja takakorkeet on tullut ehkä vähän liiankin tutuiksi. nyt on kyllä jo aika vaihtaa se vakio tilalle.

Offtopic: jes, saimpa vihdoinkin vaihdettua ton nickin, rupes jo HIEMAN ketuttaan :lol:


Omasta pyörästä meni takajousi poikki alkukesästä ja laitatin kaverilla, jolla on Öhlinssin huolto-oikeus uuden 3nm alkuperäistä jäykemmän jousen. En kyllä itse kehtaisi noita iskareita laittamaan, kun seuraa miten ammattilainen tekee homman. Pystyisi työn itsekin tekemään, mutta vaatii omat työkalut ja reilusti aikaa.

24.10.2009 9:02

Alkuperäisen piiitkän kysymyksen esittäjälle: Sun pyörässä keulassa yläpäissä on sissänvaimennus, alapäissä paluu, takana kuten muissakin - siis alhaalla paluu ja lisäsäiliön kanavassa sisään.
Sag:t eli painumat on selitetty hyvin siellä manuaalissa. Naksutteluohjeita löydät edelleen parhaat www.kolumbus.fi/sivutie

26.10.2009 0:52

Sanoit tos et sag:t eli painumat on selitetty hyvin siellä manuaalissa, eli?
Mitkä painumat ja missä manuaalissa?

Ja noilla naksuilla voi säätää vaik kuin paljo haluamalleen jäykkyydelle iskareita, et liika säätö ei pistä iskareita nopeammin huollon tarpeeseen, tai muutakaanko haittaa siitä ei ole?

26.10.2009 12:12

Ei se naksujen säätö vaikuta iskareiden huollon tarpeeseen. Jos taasen viime huollosta on aikaa/iskarissa jotain vikaa/etupyörä väärin asennettu keulaan, naksujen säätö ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään.

Tuo Sag eli painuma merkkaa takaiskarin tapauksessa sitä että mittaat pyörä pukilla ollessa (A) etäisyyden vaikka taka-akselista lokasuojaan ja pistät lukeman ylös. Sitten otat pyörän pois pukilta ja mittaat samoista kohti painuman (B). Kun teet laskutoimituksen A-B, saat "staattisen painuman", jonka pitäisi olla n. 30-35mm. Race sag taas on A-C. C = pyörä maassa, kuski päällä ajovarustus päällä, taas mitattuna etäisyys samoista pisteistä. Karkeasti sanottuna n. 105-120mm ok tässä tapauksessa..

Jos enemmän, niin lisää esijännitystä jouseen jne.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.. mutta se kannattaa oikeasti säätää, itsellä parani iskunvaimennus ja ajomukavuus huomattavasti säädön jälkeen.