Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
13.11.2005 15:02
Aikasamanlaisia litkuja noi Motulin ja Castrolin, täyssynteettistä tavaraa. Varsinaisia eroja en ole itse huomannut vaikka molempia olen käyttänyt. Ota vaikka molempia puolet. Tärkeetä vaan on löytää se oikee seossuhde niin ei karstota pahemmin. Eipä niillä lootaöljyillä niin väliä ole kunhan siitä öljystä se kytkimen lisäaine löytyy. Pääasiahan niissä lootaöljyissä että vaihtaa tarpeeksi usein.
13.11.2005 15:07
Juu, kiitosta.
Mut mitä eroo on et laittaa vähän tykympää lotaa öljyy?
Esim just se 10w30 --> 10w40
13.11.2005 16:30
Kylmemmillä keleillä saattaa takerrella.
13.11.2005 19:36
Omnic kirjoitti:Castrol R2 vai Motul 600, et kumpi karstottaa vähemmän? Molemmat maksaa ~8e/l saksassa...
Mistä puljusta noin halvalla löytyy?
19.11.2005 19:14
tommosta tuli mieleen että voisko tonne piikkisen 2-tahdin laatikkoon pistää hyvin mielin jotain teollisuudessa käytettävää ihan hyvälaatusta hydrauliikkaöljyä vai puuttuuko siitä jotain lisäaineita (esim. kytkinlisäaine tjs)? ei löytyny tuolta shellin sivuilta niin tarkkaa tietoo. en muista ihan tarkkaa nimee tosta öljystä mut jotain shellin tellus:ta tais olla. oisko jollain tietoa tästä?
20.11.2005 22:10
Mun käsittääkseni hydraliöljyltä vaaditaan kyllä ihan eri ominaisuuksia mitä laatikkoöljyltä. Ja viskositeetitkin on ihan erillaiset näiden öljyjen välillä ja hajukin on ihan erillainen. Voithan sä sinne tunkee vaikka vettä, jos nyt välttämättä haluut.
20.11.2005 22:22
Automaattivaihteistoöljy toimii parhaiten ympäri vuoden.. Kunhan joskus ja jouluna vaihtaa.
29.11.2005 9:52
Ite käytän Motul 800 -öljyä. (3% seokset) Ja lootassa motulin transoilia. Pyörä on Kawasaki KX 85.
14.2.2006 12:27
KaTooM kirjoitti:Laakereiden(kiertokangen ylä- ja alapään, kampiakselin runkolaakereiden) kannalta yli 3% seos on suotava. Männän voiteluun ei niin suurta seossuhdetta kuitenkaan tarvi. Itselleni ainakin laakerit painavat enemmän vaakakupissa kuin mäntä.
Synteettistä 2-tahtiöljyä kannattaa käyttää vain 80cc ja 125cc koneissa, sekä 250cc koneissa jos ajaa korkeilla kierroksilla(pro-kuskit). Synteettinen öljy vaatii kunnolla palaakseen korkeampaa lämpötilaa kuin mineraalipohjainen. Siksi kallis synteettinen 2-tahtiöljyä vain sotkee paikkoja matalakierroksisissa koneissa. Esim. 500cc koneessa halpa mineraalipohjainen 2-tahtiöljy toimii esim. 3%:n seoksella paremmin ja puhtaammin kuin kallis synteettinen 2-tahtiöljy 1,5%:n seoksella(joka on siis suositeltava seossuhde 500:sessa).
Vielä yksi asia on se että "uusissa" lyijyttömissä, korkeaoktaanisissa( oktaaniluku yli 95) bensiineissä on oktaanilukua korotettu aineilla jotka eivät pääsääntöisesti sovi yhteen 2-tahtiöljyjen kansa. Varsinkaan synteettisten. Siksihän mm. husqvarnakin myy omaa erityistä valmiiksisekoitettua 2-tahtibensaansa moottorisahoihin ym. Ja siksi vanhaa(sanotaan nyt vaikka vuoden seissyttä) itsesekoitettua 2-tahtibensaa ei saa käyttää. Öljy pitää siis sekoittaa bensiiniin vasta juuri ennen käyttöä, tai ainakin siten että 2-tahtibensa ei loju viikkoja tai ainakaan kuukausia käyttämättömänä. Tai käyttää 95:sta 98:n sijaan, jos se on mahdollista. Korkeaa oktaanilukua kyllä kaivattaisiin nakutuksen vaaran takia, mutta tämä on vähän kaksipiippuinen juttu.
tuolla mopoilu puolella ei kunnon öljy "tietäjiä" ole niin kysyn täällä, kannataako siis tommosessa pv:ssä käyttää täys synteettisiä öljyjä? Vai voiko huoletta laittaa jtn 3¤/l 2t teboil öljyä (eli mineraali pohjaista)? kyseessä on semmoset lievästi 7000-9000 kiertävä vehje (ajossa)
14.2.2006 16:22
tunge sinne NESTEEN 2 teetä niin pelaa ja suttaa.
15.2.2006 16:44
Käyttelin viime kesän Teboilin 2t bikea räsässä niin mäntä ja kansi oli syksyllä ihan puhtaat, paitsi pakoaukonsäädin oli pikkusen karstassa. Hyvää ainetta tuokin hintaansa nähden.
20.2.2006 19:31
Yks tuttu käyttää kotarin piikissä tota teboilin bikeä.Ja hyvin on pelit soinnu.
21.2.2006 18:23
joo o.. eli valaskaas mua tosta enskan lootaöljyistä ku esim mtx:ää tehään mineraalisena, synteettisenä ja täyssynteettisenä. ja lainaten Fincrossin sivuilt:
"Vaihteistoöljynä voi käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltuja tuotteita, joissa on kytkimen lisäaine mukana. Vaihtoehtoisesti voi käyttää myös API SG –luokan mineraaliöljyä ( moottoriöljyä) viskositeetiltaan 10w40 tai 10w30. Missään tapauksessa ei tule käyttää täyssynteettistä / osasynteettistä moottoriöljyä."
elikkäs mikä on ongelma täyssynteettisel moottoriöljyl?
Viimeksi muokannut Futari päivämäärä 22.2.2006 9:55, muokattu yhteensä 1 kerran
21.2.2006 18:46
Futari kirjoitti:joo o.. eli valaskaas mua tosta ensakan lootaöljyistä ku esim mtx:ää tehään mineraalisena, synteettisenä ja täyssynteettisenä. ja lainaten Fincrossin sivuilt:
"Vaihteistoöljynä voi käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltuja tuotteita, joissa on kytkimen lisäaine mukana. Vaihtoehtoisesti voi käyttää myös API SG –luokan mineraaliöljyä ( moottoriöljyä) viskositeetiltaan 10w40 tai 10w30. Missään tapauksessa ei tule käyttää täyssynteettistä / osasynteettistä moottoriöljyä."
elikkäs mikä on ongelma täyssynteettisel moottoriöljyl?
nihin aika usein on lisätty kaikennäkösiä kitkaa vähentäviä aineita. jos sitä laittaa laatikkoon nii alkaa kytkin luistaa
21.2.2006 21:05
Ja autoissa kun kuiva kytkin, eli se ei ole "mitenkään" yhteydessä auton laatikkoon. Niissä voidaan sitten käyttää moottoriöljyssä kaikennäköisiä kitkan vähentimiä.