Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

16.4.2014 19:15

Normaalisti ei tarvii.

Re: Huolto & korjaus

16.4.2014 21:03

Valmistajalta saa kyllä tiedot, kuinka paljon katkosvälys pitää olla. Kannattaa se tarkastaa ennen kuin asentaa uuttaa mäntää ja viilata tarvittaessa.

Re: Huolto & korjaus

18.4.2014 15:24

Otti sitten tuo hondan nokkaketjunohjurin alin kiinnityskohta kipeetä ko. ketjun vaihdon yhteydessä... Onkohan tuosta mitään haittaa, koska ketjunohjuri vain stoppaa tuohon? Pala on kyllä tallessa, mutta kannattaakohan alkaa korjailemaan mitenkään?

Kuva

Re: Huolto & korjaus

18.4.2014 16:58

Mulla hajos Suzukista ihan vastaava kiinnike samanlailla kun meni nokkaketju poikki. En korjannut, eikä aiheuttanut mitään ongelmia parin vuoden aikana mitä mulla pyörä oli. Pyörän myin tutulle muutama vuosi sitten ja vielä toimii, vaikka ei sitä lohkoa ole vieläkään korjattu.

Re: Huolto & korjaus

19.4.2014 0:00

Kannattaa korjata vaikkei välttämättä ongelmia aiheutakaan. Helppo hitsata. Kyseinen korvake hajoaa helposti jos ketju on jostain syystä hieman kaksinkerroin alapäässä ja yrittää konetta pyöräyttää ympäri.

Re: Huolto & korjaus

20.4.2014 18:36

Rupeaa omassa piikissä olemaan kolmas mäntä elinkaarensa loppupuolella eli kokonaisajotunnit kohtapuoliin n. 120h. Rupesin tässä miettimään, että joko tarvii alkaa alakertaakin jo remppaamaan. Mielipiteitä?

Pelkkää harrasteajoa tällä on ajeltu ja ilmansuodatin pesty jokaisen ajon jälkeen, joten mitään epänormaalia kulumaa ei pitäisi olla.

Re: Huolto & korjaus

22.4.2014 8:11

FMF kirjoitti:Rupeaa omassa piikissä olemaan kolmas mäntä elinkaarensa loppupuolella eli kokonaisajotunnit kohtapuoliin n. 120h. Rupesin tässä miettimään, että joko tarvii alkaa alakertaakin jo remppaamaan. Mielipiteitä?

Pelkkää harrasteajoa tällä on ajeltu ja ilmansuodatin pesty jokaisen ajon jälkeen, joten mitään epänormaalia kulumaa ei pitäisi olla.


Pytty irti ja kokeilet onko veivissä klappia,samoin petilaakerit saat tsekattua magneeton kopan kautta.Jos ei klappia oo niin uus mäntä vaan sisään.Vaihteistossa tuskin on mitään ihmeempää kulumaa,jos ei sit oiri jotenki..Kytkinpuolelta kannattaa tsekata kytkinlevyt ja kytkinkori ja sen holkki ja neulalaakeri. Samaten kampuran stefat ja kytkinpuolelle stefan sisään tuleva holkki vaihtoon (saa kätevästi vaihdettua stefat molemmille puolille ulkokautta konetta kokonaan halkaisematta). Samalla kannattaa vaihtaa vesipumpun stefat ja laakeri,ja tarkastaa vesipumpun akseli kulumien varalta.

Re: Huolto & korjaus

22.4.2014 11:37

Missä hinnoissa on koneen osat 2t crosseihin 125/250? Kampiakseli, mäntä, sylinteri, muut koneen laakerit?

Re: Huolto & korjaus

22.4.2014 12:31

Suuntaa antavat hinnat Hondan oem-osille: http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_block_selection_M30.php?mod_01=2408

Re: Huolto & korjaus

23.4.2014 14:31

Mikähän mahtaa Kx 250cc 2-tahtia vaivata ku huohottaa vaihteistoöljyä lämpimänä ylivuoto letkusta ? Ja tyhjäkäynnillä kierrokset leijailee/käy epätasasesti ? Vanhassa läppärungossa raotti läpät, vaihoin läppärungon ja imukaulan.. ei vaikutusta. Imuvuotoa en startti pilotilla löytäny pytystä tai imupuolesta. Ei tupruta sinistä. Imuvuodolta toi kyllä vaikuttas mut....

Vinkkejä otetaan vastaan :)

Re: Huolto & korjaus

23.4.2014 16:35

Nimetön kirjoitti:Mikähän mahtaa Kx 250cc 2-tahtia vaivata ku huohottaa vaihteistoöljyä lämpimänä ylivuoto letkusta ? Ja tyhjäkäynnillä kierrokset leijailee/käy epätasasesti ? Vanhassa läppärungossa raotti läpät, vaihoin läppärungon ja imukaulan.. ei vaikutusta. Imuvuotoa en startti pilotilla löytäny pytystä tai imupuolesta. Ei tupruta sinistä. Imuvuodolta toi kyllä vaikuttas mut....

Vinkkejä otetaan vastaan :)


Kuluttaako kawa vaihteistoöljyä??
imuvuotojen testaamisessa kannattaa käyttää laimeaa saippualientä.sitä kun suihkii mahdollisiin vuotokohtiin,niin se alkaa näkyvästi kuplimaan.

Pahasti kuulostaa siltä että hengittää lohkojen välisestä tiivisteestä kampikammion kautta vaihdelaatikkoon..Tai sitten kampuran stefat sököt.

lohkon tiivisteen testaaminen voiki olla hankala juttu..vaihteiston öljyropun kautta voi saada jotain osviittaa, esim imeeko tai puhaltaako kun annat jenkaa roppu auki ja huohotinletku tukittuna..öljyä voi toki hiukan lentää silmille kytkinkorin pyöriessä roppu auki..

koita myös miten reagoi jos laitat vaihdelaatikkoon esim 2-4 desiä normimäärän yli öljyä..luulis puskevan aika haipakkaa öljyä pihalle ylivuodosta jos ylipainetta tulee vaihdelatikkoon..samoin jos imee öljyä kampikammioon niin varmasti on huono käynti ja kaamee savutus. kannattaa erityisesti testata ns. 2t vaihteistoöljyllä, nelariöljy kytkinlisäaineella ei välttämättä savuta,vaikka sitä jotenki palotilaan joutuiskin..

yks vaihtoehto testata imuvuotoja on paine testeri jonka rakentaa 30-40eurolla motonetin ja hydrauliikkaliikkeen perus osista. googlella löytyy teko-ohjeita esim "diy 2 stroke leakdown tester" "crank seals leakdown testing" "crank case leakdown testing" jnejne..tässä yks esimerkki

http://www.youtube.com/watch?v=92KqC1-2BaU

voin laittaa omastaki testeristä ja testausoperaatiosta kuvaa tai videota jahka ehdin..

ko kapineella laitetaan imusarjan kautta painetta alakertaan muistaakseni 6 psi:tä.testauksen ajaksi mäntä ykk:hon ja pakoaukko tulpataan laajenevalla kumitulpalla. tuon 6 psitä pitäis pysyä alakerrassa n.10min. ja jos tippuu ekojen minuuttien aikana muutaman psi:n, voi olla varma että kampuran stefat tai lohkontiiviste tai pytyn ylä tai alatiiviste vuotaa.samalla kun paineet on sisällä,voi suihkia saippualientä ja katella vuotaako ulkopuolisista tiivisteistä tai magneeton puolen kampuran stefasta.kytkinpuolen stefanki pystyy kattoa,on vain kovatöinen purkaa kytkinlohko.jos purkaakytkinlohkon niin siinä samalla vaivalla sen stefan jo vaihtaa varoiksi ulkokautta (ainakin hondassa,kawasta en tiä onnistuuko)..

Huolto & korjaus

23.4.2014 17:43

Kampuran stefa kytkimen puolella? E: missasin ton edellisen vastauksen.

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 13:30

Kiitoksia vastauksista!

Tätä itsekki pelkään että vika ois siellä mutta en tahdo hyväksyä sitä :D . Moottori tuli rempattuna Canadasta (mitään epäilystä ei ole etteikö olisi rempattu) mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.

Täytyy rakennella tommonen, sittenhän sitä on taas paljon viisampi.

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 14:18

Nimetön kirjoitti:mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.


Kampuran stefat ovat päässeet kuivahtamaan, koska moottori on ollut käyttämättä ja sen vuoksi vuotavat.

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 14:50

JM82 kirjoitti:
Nimetön kirjoitti:mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.


Kampuran stefat ovat päässeet kuivahtamaan, koska moottori on ollut käyttämättä ja sen vuoksi vuotavat.


ei se vaseliini/2t öljy niistä stefoista mihinkään katoa,jos ei nyt useiden vuosien seisonnasta puhuta. EDIT:olettaen että stefan huulet on voideltu asennuksessa.Jos ei ole niin ne on voinu jo kärähtää/kulahtaa paskaksi ensistartissa.
vuotavat stefat ei oikein selitä sitäkään että pukkaa öljyä vaihteiston ylivuodosta ulos.ei mulla ainakaan vanhasta CR:stä tullut mitään ylivuodosta vaikka kampiakselin magneeton ja kytkimen puolen stefat vuosi niin paljon että kone oli superlaihalla (leijuvat kierrokset ja vitivalkonen tulppa, ja vaihteistoöljyä katos 2-3 desiä tunnissa kytkinpuolen stefasta kampikammioon.