Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

21.4.2010 19:06

juu ei siinä nelarissakaan ne osat kullasta ole tehty ;) mutta sopiva pyörä vois tuohon budjettiin olla 250 2t pärrä jos kerran on entuudestakin jonkulaista kokemusta hommasta

22.4.2010 21:49

Mikes kirjoitti:
sjo kirjoitti:2t vehkeeseen päädyin ite koska 4t vehkeen korjaus maksaa 2000e jos kone kilahtaa!

En minä vielä 2000e sinne moottoriin oo saanu menemään vaikka pieniä konerikkoja tullutkin.

Niin pieniä! täys tuho niin osat vähintää 1500e + työt! 2t vehkeeseen alle puolet siitä!!

22.4.2010 22:25

No sehän kyllä riippuu ihan siitä mitä sinne uusitaan.

23.4.2010 7:55

Öljyjen kanssa lutraaminen v*tuttaa silti.

<provo> Onneksi on kaks pyörää, 2t ajamista varten ja nelari huoltamista :lol: </provo>

23.4.2010 8:48

sjo kirjoitti:
Mikes kirjoitti:
sjo kirjoitti:2t vehkeeseen päädyin ite koska 4t vehkeen korjaus maksaa 2000e jos kone kilahtaa!

En minä vielä 2000e sinne moottoriin oo saanu menemään vaikka pieniä konerikkoja tullutkin.

Niin pieniä! täys tuho niin osat vähintää 1500e + työt! 2t vehkeeseen alle puolet siitä!!


Eiköhän ne työt tehdä ite niin vielä jäi 500E käyttämättä. Kerran sulla on asiasta kokemusta niin monellako kaverillas mosa on korkannu täydellisesti? Minä tiedän yhden kaveriporukasta ja sekin oli viimisilleen vedetty jääratapyörä, eli ei oikeen voi verrata perus crossiin.

23.4.2010 16:51

se nyt vaan on niin että köyhän on parempi ajella 2t vehkeellä! ihan alan ammattilaiset oli sitä mieltä että hinta luokassa 2-3 tonnii remppa voi olla edessä hyvinkin pian 4t vehkeissä ja se maksaa sen verran että ajot loppuis vuodeksi! tuurillahan voi ostaa hyvän nelarin +2000e mutta ite en uskaltanut! se on se helvetin painon pudotus mikä on pilannut 4t koneiden kestävyyden, ja paljoko harrasteliaa haittais vaikka 2kg kone painais enemmän kun se olisi tehty vähän kestävemmistä osista! tehoahan noissa ei ole paskaakaan kuutioihin nähden, vaan kaikki on tehty niin ohueksi painon takia niin siksi hajoaa niin tiuhaan!

23.4.2010 17:50

sjo kirjoitti:se nyt vaan on niin että köyhän on parempi ajella 2t vehkeellä! ihan alan ammattilaiset oli sitä mieltä että hinta luokassa 2-3 tonnii remppa voi olla edessä hyvinkin pian 4t vehkeissä ja se maksaa sen verran että ajot loppuis vuodeksi! tuurillahan voi ostaa hyvän nelarin +2000e mutta ite en uskaltanut! se on se helvetin painon pudotus mikä on pilannut 4t koneiden kestävyyden, ja paljoko harrasteliaa haittais vaikka 2kg kone painais enemmän kun se olisi tehty vähän kestävemmistä osista! tehoahan noissa ei ole paskaakaan kuutioihin nähden, vaan kaikki on tehty niin ohueksi painon takia niin siksi hajoaa niin tiuhaan!

Mietipä asiaa ehkä toisenkin kerran. Lisää 2kg painoa koneen liikkuviin osiin (kampiakseli, mäntä, venttiilit, nokka-akselit, jakoketju, ym.) Muut moottorin osat ovat saman painoisia 2T moottoreiden kanssa. 2kg painavimmilla liikkuvilla osilla lopputulos on 80-luvun XR Hondan moottori. Moottori varmaan kestää, mutta minkäköhän takia näillä ei ajettu ainakaan krossissa tosissaan kilpaa?

23.4.2010 21:46

Mitäs pyörää suosittelisitte noin 165cm pitkälle? Kokemusta on mopoista. Ihan tommoseen kevyeen mettäajoon jne.

23.4.2010 22:05

Jos vielä kasvat niin 125cc 2-tahti tai 250cc 4-tahti. Jos et enää veny niin korotettu 85cc tai 150cc vois olla mukava pyöriteltävä kevyeen ajoon?

23.4.2010 23:06

pmc kirjoitti:
sjo kirjoitti:se nyt vaan on niin että köyhän on parempi ajella 2t vehkeellä! ihan alan ammattilaiset oli sitä mieltä että hinta luokassa 2-3 tonnii remppa voi olla edessä hyvinkin pian 4t vehkeissä ja se maksaa sen verran että ajot loppuis vuodeksi! tuurillahan voi ostaa hyvän nelarin +2000e mutta ite en uskaltanut! se on se helvetin painon pudotus mikä on pilannut 4t koneiden kestävyyden, ja paljoko harrasteliaa haittais vaikka 2kg kone painais enemmän kun se olisi tehty vähän kestävemmistä osista! tehoahan noissa ei ole paskaakaan kuutioihin nähden, vaan kaikki on tehty niin ohueksi painon takia niin siksi hajoaa niin tiuhaan!

Mietipä asiaa ehkä toisenkin kerran. Lisää 2kg painoa koneen liikkuviin osiin (kampiakseli, mäntä, venttiilit, nokka-akselit, jakoketju, ym.) Muut moottorin osat ovat saman painoisia 2T moottoreiden kanssa. 2kg painavimmilla liikkuvilla osilla lopputulos on 80-luvun XR Hondan moottori. Moottori varmaan kestää, mutta minkäköhän takia näillä ei ajettu ainakaan krossissa tosissaan kilpaa?

Höpö puhetta että 2 kg painavampi= honda xr :lol:

24.4.2010 9:50

Turpa kii ja osta se piikki/250 2t sitte, mee muualle vikisemää.

24.4.2010 10:21

sjo kirjoitti:
pmc kirjoitti:
sjo kirjoitti:se nyt vaan on niin että köyhän on parempi ajella 2t vehkeellä! ihan alan ammattilaiset oli sitä mieltä että hinta luokassa 2-3 tonnii remppa voi olla edessä hyvinkin pian 4t vehkeissä ja se maksaa sen verran että ajot loppuis vuodeksi! tuurillahan voi ostaa hyvän nelarin +2000e mutta ite en uskaltanut! se on se helvetin painon pudotus mikä on pilannut 4t koneiden kestävyyden, ja paljoko harrasteliaa haittais vaikka 2kg kone painais enemmän kun se olisi tehty vähän kestävemmistä osista! tehoahan noissa ei ole paskaakaan kuutioihin nähden, vaan kaikki on tehty niin ohueksi painon takia niin siksi hajoaa niin tiuhaan!

Mietipä asiaa ehkä toisenkin kerran. Lisää 2kg painoa koneen liikkuviin osiin (kampiakseli, mäntä, venttiilit, nokka-akselit, jakoketju, ym.) Muut moottorin osat ovat saman painoisia 2T moottoreiden kanssa. 2kg painavimmilla liikkuvilla osilla lopputulos on 80-luvun XR Hondan moottori. Moottori varmaan kestää, mutta minkäköhän takia näillä ei ajettu ainakaan krossissa tosissaan kilpaa?

Höpö puhetta että 2 kg painavampi= honda xr :lol:

Toisilla ei ole kykyä lukea rivien välistä, joten yksinkertaistetaan asiaa:

1) Moottorin teho on vääntömomentti x kierrosluku
2) Vääntömomettia kasvatetaan helpoiten kasvattamalla kuutiotilavuutta
3) Kierrosluvun kasvattaminen edellyttää moottorin liikkuvien osien keventämistä

4) Säännöt määräävät eri luokkien maksimi kuutiotilavuuden, joten vääntömomentin kasvattaminen ei onnistu tätä kautta
5) Jotta saavutetaan riittävä teho 4T moottorista, niin teho pitää saada ulos kierroslukua kasvattamalla
6) Liikkuvien osien paino pitää saada minimiin, jotta riittävät kierrosluvut saavutetaan

7) Liikuvien osien paino tiputetaan minimiin, jolloin osien elinikä väistämättä tippuu hyvin lyhyeksi
8) Jos yhtä liikkuvaa osaa vahvistettaan, niin vaikutus kertautuu muihinkin osiin. Esim. moottoriin laitetaan vahvempi pitemmillä helmoilla varustettu mäntä. Jos halutaan käyttää samoja kierroslukuja kuin ennen, niin tarvitaan vahvempi kampiakseli/kiertokanki, männäntappi, yms. Vaikka osat kestäisivät, niin painavilla liikkuvilla osilla on erittäin vaikea saavuttaa samoja kierroslukuja/koneen luonnetta.

Tehtailla ei olisi mitään ongelmaa tehdä 2kg painavampaa erittäin kestävää 4T konetta. Tämä kone olisi vain hyvin hidas -> XR Hondan kaltainen OMINAISUUKSILTAAN -> Kestävä, matalat kierrokset/teho, ei kierrosherkkä.

24.4.2010 14:38

mikseri100 kirjoitti:Turpa kii ja osta se piikki/250 2t sitte, mee muualle vikisemää.

Mikä pikku poika täälä rupeaa isottelemaan?

24.4.2010 15:55

Moro

Olen nyt valinnut kaksi vaihto ehto
-Honda Cr 125
-Suzuki Rm 125
Onko kenelläkään kokemuksia näistä ?
Kumpaan saa paremmin osi?
Laatu?

24.4.2010 16:50

DETSONI 2008 kirjoitti:Moro

Olen nyt valinnut kaksi vaihto ehto
-Honda Cr 125
-Suzuki Rm 125
Onko kenelläkään kokemuksia näistä ?
Kumpaan saa paremmin osi?
Laatu?
eipä noissa isoja eroja ole,jos käytetty nii historia,kunto ja hinta vaikuttaa eniten.Osia saa molempiin jos ei mitään 70 luvun kamppeita ole