Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta Keskustelua

7.10.2011 7:32

Sinällään hassu juttu... ihan vaan yleisesti. Jos ja kun haluaa valittaa jostain - enkä tarkoita juuri tätä kyseistä kirjoitusta - sen voi tehdä periaatteella täysin vapaasti: voi kärjistää ottamatta asioista selvää, leimata koko porukan (kuten tässä mopopojat vs alan harrastajat), periaatteessa mitään sen enempää totuuspohjaa ei tarvita. Ja siihen on helppo saada tukea, koska esim. tässä tapauksessa: kaikkia varmasti nupittaa tuollainen päristely (itseänikin), jolloin tarpeeksi vakuuttavalla esiintymisellä saadaan "massat" tämän oman agendan taakse vaikka siinä ei totuuspohjaa olisikaan.

Toisaalta, tällaisen näkisin myös mahdollisuutena: missä on "Moottoriliiton Esko Aho" (yhteiskuntavastuusta vastaava-johtaja Nokialla), joka tarttuisi tällaisiin asioihin? Tuohonkin olisi helppo kirjoittaa vastine, ja mikä sen hienompaa kun se olisi joku jolla on siihen kunnolla tinaa olkapäillä.

Ja muuten, tuossa alussa tulee heti että moottoriurheilu on turhaa eikä sitä tarvita mihinkään... Näino, samoin voidaan todeta: jalkapallosta, jääkiekosta, kyykästä, sauvakävelystä, ja Ollin ja Leilan lempipuuhasta: lintubongauksesta - kyllä ne hömötiaiset ja kuukkelit sielä pusikoissa väijyy ilman et niitä pitää erikseen paperille rastia.

Re: Muuta Keskustelua

7.10.2011 9:46

Niinno, tottatoiki.. Mutta ei aiheuteta enempää hermojen menetystä ja vaihdetaan aihetta! :)

Re: Muuta Keskustelua

7.10.2011 17:33

Eihän tossa nyt mitään häiritsevää ollut, ihan samanmoista tekstiä on mielipide sivut täynnä milloin mistäkin aiheesta, juju on vaan siinä et ei kannata ees vilkasta, itse en ikinä lue mielipidekirjoittelua xD
Ja sitä paitsi varmaan ihan asiasta valittaa jos mopopojat siellä rällää... :lol:

Re: Muuta Keskustelua

7.10.2011 20:38

Heh, joo kyllähän sitä aika epäuskoisena voi lukea noita mielipide yms. palstoja. Itse olen lopettanut ton paikallisen lehden lukemisen ku saanut pettyä ihmiskuntaan ja kanssaihmisiin niin monesti. Häkellyttävä ajatus on, että sama eläinrotu olisi muka päässy käymään kuussakin. :)

Re: Muuta Keskustelua

9.10.2011 19:14

JayDaddy kirjoitti:Toisaalta, tällaisen näkisin myös mahdollisuutena: missä on "Moottoriliiton Esko Aho" (yhteiskuntavastuusta vastaava-johtaja Nokialla), joka tarttuisi tällaisiin asioihin? Tuohonkin olisi helppo kirjoittaa vastine, ja mikä sen hienompaa kun se olisi joku jolla on siihen kunnolla tinaa olkapäillä.


Aika rohkea toimittaja joka sekoittaa moottoriurheilun ja enduron mopopoikien rälläykseen. Epäilen vahvasti että alan harrastajat on ottanut kaveriin muutaman kerran yhteyttä. Ainakin täälläpäin on pidetty mopopojat ja enduro harrastus erillään vaikka ktm, husse ja derbikuskit keulivat keskustassa kilpaa.

Tässä malli esimerkki. http://www.ls24.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=3292081 :roll:

Re: Muuta Keskustelua

11.10.2011 15:51

Onkos porukka bongannut jo tämän uutisen?

http://www.yle.fi/alueet/etela-karjala/ ... 40009.html

Re: Muuta Keskustelua

11.10.2011 23:45

JM82 kirjoitti:Onkos porukka bongannut jo tämän uutisen?

http://www.yle.fi/alueet/etela-karjala/ ... 40009.html


Tiilikaisen mukaan hiekkapohjaista rataa voidaan käyttää mm. supercrosstyylisessä ajamisessa, endurossa ja trialissa. Hallia voivat käyttää myös mm. mönkijät, RC-autoharrastajia ja maastopyöräilijät.

Käy niinku Ylöjärvellä: joka suuntaan kun koittaa kumartaa ni väkisinkin tulee pyllistettyä toiseen suuntaan. :) No, toivotaan et on parempi setti ja osuu maaliinsa. Kaikki mahdollisuudet on.

Re: Muuta Keskustelua

12.10.2011 14:23

Hiekka ja superi ei oikeen kuullosta hyvältä. :D Mut, voihan se olla et toimittajat kirjottelee mitä sattuu niin kuin monesti ennenkin. Toivottavasti tekeevät kunnon pohjan, että kestää käyttöä. Parillekkin vastaavalle ois ehkä tarvetta ympäri Suomea. Harmi et mopoväkeä ei hyysätä samoissa määrin kuin yleisurheilijoita yms. joille löytyy stadionit ja treenimahdollisuudet jokaiselle vuodenajalle ympäri Suomea. Jää vain kysymykseksi aina välistä heidän Espanjan leirittämisien tarpeet.. :D

Re: Muuta Keskustelua

12.10.2011 17:00

Juu, esim. potkupallokenttiä (potkupallon tasolla se suomessa on) on taajamassa puolen kilometrin välein ja niiden kunnossapito maksaa varmaan ison kasan euroja ja silti ei tunnu tulevan minkäänlaista menestystä maailmalla. Ja crossi ja enduroratoja on joidenkin satojen kilometrien välein. Ja esim. enduroreitin olemassa olo ei juurikaan euroja kuluta, riittää kun annettaissiin vaan pläntti muuhun käyttöön kelvotonta maata (esim. lentokenttien lähimaasto, vanhoja maankaatopaikkoja ym...), crossiradan hoito tietty vaatii hiukan euroja, mutta osan saa katettua käyttömaksuilla (joita kerätään ainoastaan niiltä jotka käyttää rataa), joita ei kerry pallokentillä millä voisi kenttien kunnossapitoa rahoittaa (eli kuka maksaa...veronmaksajat, käyttää kenttää tai ei käytä). Moottori urheilua halveksitaan, mutta annas olla, sitten kun taas suomi menestyy maailmalla moottoriurheilussa niin kyllä halveksijatkin taas kulkee rinta rottingilla ja on ylpeää kansaa. Ja sitten menestyksen alku huuman jälkeen taas ruvetaan valittamaan ja halutaan sulkea ratoja ja ollaan muutenkin vastarannan kiiskejä mootoriurheilua vastaan.

Re: Muuta Keskustelua

12.10.2011 21:37

JayDaddy kirjoitti:
JM82 kirjoitti:Onkos porukka bongannut jo tämän uutisen?

http://www.yle.fi/alueet/etela-karjala/ ... 40009.html


Tiilikaisen mukaan hiekkapohjaista rataa voidaan käyttää mm. supercrosstyylisessä ajamisessa, endurossa ja trialissa. Hallia voivat käyttää myös mm. mönkijät, RC-autoharrastajia ja maastopyöräilijät.

Käy niinku Ylöjärvellä: joka suuntaan kun koittaa kumartaa ni väkisinkin tulee pyllistettyä toiseen suuntaan. :) No, toivotaan et on parempi setti ja osuu maaliinsa. Kaikki mahdollisuudet on.


Tuolla ylöjärvellä nyt parin viikon sisään tullut varmaan melkein parisataa kierrosta vedettyä, se profiili on kyllä nyt parantunut joka kerta kun jotain on muutettu. Jos parantaa haluais niin mutkista vois tehdä ajettavampia. (isompia niistä ei mahdu tekemään joten varmaan sitten kallistusta) ja siitä vitun kontista peittää kulman, metallinen kaksarinokka ei ainakaan itsellä iske yhtään. Mutta muuten oon tykännyt treenata tuolla, ja tuohan toi haastetta kun saa pikkunelarilla oikeesti venyttää mutkista tuplat yli.

Re: Muuta Keskustelua

13.10.2011 10:23

http://www.youtube.com/watch?v=v0iM_5b1 ... re=related Moroo, onko kukkaa joskus bongaillu tällästä laitosta? Olis kiva vehe talvella jääradan sijaan.. :D mistä moisia teloja saisi ostettua tai miten tuollaisen vois tehhä? :eek:

Re: Muuta Keskustelua

13.10.2011 10:40

OA243 kirjoitti:Tuolla ylöjärvellä nyt parin viikon sisään tullut varmaan melkein parisataa kierrosta vedettyä, se profiili on kyllä nyt parantunut joka kerta kun jotain on muutettu. Jos parantaa haluais niin mutkista vois tehdä ajettavampia. (isompia niistä ei mahdu tekemään joten varmaan sitten kallistusta) ja siitä vitun kontista peittää kulman, metallinen kaksarinokka ei ainakaan itsellä iske yhtään. Mutta muuten oon tykännyt treenata tuolla, ja tuohan toi haastetta kun saa pikkunelarilla oikeesti venyttää mutkista tuplat yli.


Niin, ja monta vuotta se halli nyt on ollut siellä? Senkin ois voinut heti antaa osaaviin käsiin, radan suunnittelua ja toteutusta myöden. Siinä vaan oli sitten lelut väärissä käsissä ja ainakin sillon back in the day jokainen pienikin muutos oli työn ja tuskan takana.
Ja lähinnä pointti oli se, että on mahdotonta miellyttää kaikkia, joten miksi edes yrittää: enpä ole juurikaan kuullut että siinä kiviröykkiössä ois ihan hirveesti käynyt trial-miähiä vetämässä. Sekin kasa vei sitten itse radalta tilaa. En tiedä että onko niitä kiviä enää edes sielä, koska en ole pariin vuoteen käynyt. Jos jotain tehdään, tehdään se sitten viimisen päälle kunnolla. En näe järkeä muutaman harrastajan takia rokottaa 98% muista käyttäjistä.

Re: Muuta Keskustelua

13.10.2011 12:06

Täysin samaa mieltä, kiviröykkiötä ei taida enää olla ja nyt siitä radasta on tietääkseni päävastuussa yks veteraaniluokan kuski, taitava vetään superia ja kehittänyt kyllä sitä rataa joka kerta huomattavasti parempaan suuntaan. Piti lähinnä vaan tiedottaa että alkaa pikkuhiljaa oikeesti toimia treenipaikkanakin. Kun eivät vaan nyt päästäis kulumaan ihan paskaks kun kävijämäärät lisääntyy.

Re: Muuta Keskustelua

14.10.2011 22:27

JayDaddy kirjoitti:Lueskelin tuossa suurta Motocross-aviisia (Tekniikka & Talous) ja siellä törmäsin juttuun... Onkos joku käynyt kokeilemassa?
http://www.quantyaparx.fi/

Käytiin viime viikolla kokeilemassa. Yritys on toki nuori, mutta aikamoista harrastelua toiminta oli. Lyhyt rata oli joku tyhjä maapläntti Masalassa, ruohikkoaluetta savipohjalla ja yksi hiekoitettu suora, jossa pieniä hyppyreitä. Pyörät olivat kontissa, lainattavat ajokamat peräkärryssä ja siinä taivasalla parkkipaikalla vaihdettiin ajovermeet päälle. Näin syksyllä 2/3 radasta oli tietenkin märkää savea ja pyörät yhtä lukuunottamatta katurenkailla. Aivan kuin ei olisi haluttukaan antaa kunnon pitoa. Selitys oli, että "kokeilemme erilaisia renkaita"... Uskoo ken tahtoo, kun ensimmäisten kuljettajien odottaessa pyörien päällä lähtölupaa mainittiin vielä, että "niin meillähän on sitten sellainen juttu, että kaikki ajaa omalla vastuulla." Eli vakuutuksia ei ollut ja siitä voisi arvuutella, että rengastuksella hillitään vauhtia.

Pyöriä oli kahta kokoa, "piikkisen Husqvarnan runkoon" kasattu isompi malli, joka sekin taisi olla 16/19 renkailla ja sitten vähän minicrossia isompi, olisiko jollain 14/16 tai 17 renkailla ja kassarin rungolla. Ajaminen isommalla mallilla oli kokemuksena ihan hauskaa, kun tottui ajamaan ilman polkimia: vaihteita ei ole ja takajarru on kytkimen paikalla kahvalla. Itse en saanut mitään tuntumaa takajarruun kurakelissä, vaikka ajoin 3x10 min. setit. Moottoriäänien puuttuminen ei yllättäen haitannut juurikaan, kun kuitenkin perstuntumalla aisti kiihtyvyyden ja hidastuvuuden.

Yhteenvetona enemmän elämys kuin crossia. Vääntää alhaalta, ei stumpaa, helppo rata ja matala vauhti - selkeästi b2b -toimintaa.

Re: Muuta Keskustelua

14.10.2011 22:40

JayDaddy kirjoitti: No, toivotaan et on parempi setti ja osuu maaliinsa. Kaikki mahdollisuudet on.


Me suunnitellaan se rata sinne Imatralle, tiedätte sitten kenelle voi valittaa. Lupasivat tuoda Lahteen materiaalinäytteet, ei ole siis hiekkaa vaan puheiden mukaan samantyyppistä kamaa mistä Lahden rata tehdään. Uskon, että tulee tosi hyvä, Tiilikaisen kanssa yhteistyö on sujunut tosi hyvin ja kun vaan jaksetaan hinkata, niin saadaan niiden uusi ulkoratakin hyvään malliin.