Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
12.4.2012 20:17
Slage kirjoitti:Yam66 kirjoitti:eikös mx1 oo max 450cc. mx2 max 250cc ja sitte mx3 on se avoin eli maksimi taitaa olla yli 500cc? Ajaakos herlings mxon kolmepuokil vai puolikkaalla. Siin on villopotot ja muut ihmeissään kun lommelis painetaan.
Ainakin viime vuonna Herlings ajo mxon: ssa kolmepuokilla, joten saa nähä ajaako tänäkin vuonna.
Ja tuo luokkajako on ihan skeidaa, koska tuo mx3 on täysin mitätön luokka. Samat pyörät ku mx1: ssä, joten se ei eroa siitä luokasta mitenkään, niin miksi tuo on enää edes olemassa? Laittaisi sen vaikka EM-tittelin alle, koska MM-arvoa tolla luokalla ei tod ole. Mx3: sen kärkimiehet ajaa just ja just ehkä kahenkympin sakkiin mx1: ssä!
Ja Mxon: ssa luokat vois olla ne varmaan monesti jo todetut: Piikki, 250 ja 450.
Iso luokka max 500cc, saattaisi joku rohkea tulla puomille oikealla crossipyörällä...
12.4.2012 20:21
vähä offtopic mutta eikö ton viis satasten palvomisen vois jo lopettaa. Seppokin todisti ettei sellasella mihkää pääse.
13.4.2012 10:14
Samaa mieltä tosta viisatasasiasta, vaikka varmaan kunnon vetomies ajaisikin huomattavasti kovempaa kuin Seppo. Noissa viissatasissa on vaan myyttistä hehkua ihmisten mielissä, vaikka ei ne nykynelareille pärjää missään mielessä.
13.4.2012 20:49
Ei varsinkaan varaosa myyjien mielestä...
13.4.2012 23:39
Mulla ainakin on tulleet noi nelarit halvemmaksi, kun ei ole mitään täystuhoa ikinä tullut. Ajelin tässä talvella uusilla kaksitahti Kotareilla jenkeissä ja hallissa, enkä voi sanoa että olisi mitenkään innostaneet. Toisaalta kai ne tuolla maailmalla ajaa sillä millä kovimpaa pääsee eli tällä hetkellä se on nelari? Jokainen ajakoon millä haluaa ja voi, mutta jos lompakko antaisi myöden niin todennäköisesti kaikki rallia harrastavat ajaisivat mielummin WRC kalustolla kuin F-ryhmäläisellä?
14.4.2012 1:14
M-Racer kirjoitti:Samaa mieltä tosta viisatasasiasta, vaikka varmaan kunnon vetomies ajaisikin huomattavasti kovempaa kuin Seppo. Noissa viissatasissa on vaan myyttistä hehkua ihmisten mielissä, vaikka ei ne nykynelareille pärjää missään mielessä.
Tuliko mietittyä yhtään mitä vertailet M-Racer?
Kawasakin viimeisin 500 kaksitahti malli tuli markkinoille 1987. Pyörä pysyi muutamia hyvin pieniä muutoksia lukuun ottamatta täysin samana sen viimeiseen myyntivuoteen, 2004 saakka. Hondan 500 viimeisin malli lanseerattiin vuonna 1992, ja se pysyi käytännössä samana sen viimeiseen myyntivuoteen 2001 asti. Nykyaikaisen nelarin ja viissatasen noin 20-vuotta vanhaa tekniikkaa onkin todella reilua alkaa vertailemaan. B-ryhmän ralliauto ei parjää nykyaikaisille WRC autoille missään mielessä. Niinpä..
14.4.2012 1:59
Ehkä niiden 500 kakstahtien kehittäminen loppui kun huomattiin että pienempi kuutiomäärä riittää rossiin. Ja ovat sellaisia mörköjä ajaa ettei kukaan niitä osta. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Ja ajaisin mieluummin rallia WRC-autolla kuin vanhalla B-ryhmäläisellä.
14.4.2012 2:41
M-Racer kirjoitti:Mulla ainakin on tulleet noi nelarit halvemmaksi, kun ei ole mitään täystuhoa ikinä tullut. Ajelin tässä talvella uusilla kaksitahti Kotareilla jenkeissä ja hallissa, enkä voi sanoa että olisi mitenkään innostaneet. Toisaalta kai ne tuolla maailmalla ajaa sillä millä kovimpaa pääsee eli tällä hetkellä se on nelari? Jokainen ajakoon millä haluaa ja voi, mutta jos lompakko antaisi myöden niin todennäköisesti kaikki rallia harrastavat ajaisivat mielummin WRC kalustolla kuin F-ryhmäläisellä?
Johtuisiko siitä että nelarilla ajomääräsi on ollut vähäistä.
Nelitahtinenko on nyt nopein? Onko tapaus Darryl King tuttu? Kaveri voitti Uuden-Seelannin MX2 luokan mestaruuden Yamahan yz250 kaksitahtisella. Siellä pikkunelarit ja puolikkaat kaksitahtiset saavat ajaa samassa luokassa. AMA:n ja FIM:n säännöt ja luokkajaot on tehty nelareita suosivaksi joten tottakai ne hallitsevat sarjoja tällä hetkellä. Nykysäännöillä on kaksitahtisella kilpailu nelaria vastaan tehty mahdottomaksi, joten miksi kannattaisi antaa kilpailuetua jo heti kaluston puolella ja ajaa kaksitahtisella. Joten ilman muuta nelitahtisella "pääsee kovimpaa". Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi jos piikit saisivat oman luokkansa, sekä MX2 avattaisiin oikeaksi kaksipuolikkaitten luokaksi sallimalla 250 2-t:n mukaantulo.
En ymmärtänyt mitä yrität tarkoittaa tuolla WRC - F ryhmä vertailulla? Ne eivät aja samassa luokassa. Ja jos todellakin luulet että kaikki rallia harrastavat ihmiset haluaisivat ajaa ainoastaan uusilla WRC autoilla, olet pahasti hakoteillä jutuissasi!
14.4.2012 8:14
Missä zeizei, sielä 2T kiima - ja sielä debatti. Kipaiseppa tekemään topikki "2T ylivertaisuus" ja väännä sielä halukkaiden kanssa. Kiitos.
E: Katos, tuolla onkin toi
4T vs. 2T --> Sinne mars.
Mennään taas asiaan:
Townley taas paketissa
14.4.2012 10:54
kunto-63 kirjoitti:Sit miten on mahdollista että Herlings ajaa 250:llä jotain 3 sekuntia nopeampia kierroksia kuin kukaan MX1:ssä tai MX3:ssa? Mun mielestä tää nykyinen luokkajako on ihan perseestä. Oon varmaan vanha jäärä kun mun mielestä pitäis olla ainakin 2 luokkaa; isot pyörät ja pienet pyörät. Ei kolmea luokkaa joissa kaikissa on isoja pyöriä.
Niimpä. Varsinkin lajia vähemmän seuraavien mielestä kaikki luokat näyttää täysin samanlaisilta. Pitäs olla semmonen pikkuluokka missä meno on oikeesti mönkimistä isoon luokkaan nähden. Mielenkiintohan siinä menee jos joka luokan pyörillä pääsee "tarpeeks" kovaa.
Yam66 kirjoitti:vähä offtopic mutta eikö ton viis satasten palvomisen vois jo lopettaa. Seppokin todisti ettei sellasella mihkää pääse.
Helppohan se on kenen vaan noin päin todistaa
Kattokaa sen viissatkun alustaa ja ihmetelkää sitte miks sillä ei kerkee. Niihin pitäs saada nykyaikaset rungot ja mitkä on suunniteltu nimen omaa siihen koneeseen, eikä mitään nelarin runkoja. Toisekseen sieltä konepuolelta on saatavissa nykypäivänä reilusti lisää voimaa. 80hp on täysin realistinen vieläpä semmosella vääntökäyrällä mikä hakkaa koko alueella nelitahtisen. Mutta mitäpä niin isoilla tehoilla tehään ku näköjään reilu 40 hevosta riittää nykypäivän radoille.
14.4.2012 21:22
näkiskö mistää ilmasta live streamia tosta tän illa ama supercrossi kisasta?:P
14.4.2012 21:26
Ei näe ilmaista eikä maksullista, koska se tulee jenkeissäkin telkkarista vasta huomenna.
14.4.2012 23:01
JayDaddy kirjoitti:Missä zeizei, sielä 2T kiima - ja sielä debatti. Kipaiseppa tekemään topikki "2T ylivertaisuus" ja väännä sielä halukkaiden kanssa. Kiitos.
E: Katos, tuolla onkin toi
4T vs. 2T --> Sinne mars.
Mennään taas asiaan:
Townley taas paketissa
Juup.. Näyttää olevan offtopikki sallittua muille, ja niin kauan kunhan aihe on "oikea", etkä käytä sanaa kaksitahtinen
Ei tässä mitään kiimaa ole, enkä ole mistään ylivertaisuudesta puhunut. Ei idea minun ole, on maailmalla vaan huomattu että pikkuhiljaa olisi ehkä järkevää yhdistää tuo puolikkaiden luokka. Kanadassa sitä tosissaan jo mietittiin, mutta ei ainakaan vielä onnistunut. Oli muuten aika uskomattomiakin kommentteja kaksitahtista vastaan ja miksi ei kannattaisi näitä yhdistää.
14.4.2012 23:22
rossipoika kirjoitti:kunto-63 kirjoitti:Sit miten on mahdollista että Herlings ajaa 250:llä jotain 3 sekuntia nopeampia kierroksia kuin kukaan MX1:ssä tai MX3:ssa? Mun mielestä tää nykyinen luokkajako on ihan perseestä. Oon varmaan vanha jäärä kun mun mielestä pitäis olla ainakin 2 luokkaa; isot pyörät ja pienet pyörät. Ei kolmea luokkaa joissa kaikissa on isoja pyöriä.
Niimpä. Varsinkin lajia vähemmän seuraavien mielestä kaikki luokat näyttää täysin samanlaisilta. Pitäs olla semmonen pikkuluokka missä meno on oikeesti mönkimistä isoon luokkaan nähden. Mielenkiintohan siinä menee jos joka luokan pyörillä pääsee "tarpeeks" kovaa.
Yam66 kirjoitti:vähä offtopic mutta eikö ton viis satasten palvomisen vois jo lopettaa. Seppokin todisti ettei sellasella mihkää pääse.
Helppohan se on kenen vaan noin päin todistaa
Kattokaa sen viissatkun alustaa ja ihmetelkää sitte miks sillä ei kerkee. Niihin pitäs saada nykyaikaset rungot ja mitkä on suunniteltu nimen omaa siihen koneeseen, eikä mitään nelarin runkoja. Toisekseen sieltä konepuolelta on saatavissa nykypäivänä reilusti lisää voimaa. 80hp on täysin realistinen vieläpä semmosella vääntökäyrällä mikä hakkaa koko alueella nelitahtisen. Mutta mitäpä niin isoilla tehoilla tehään ku näköjään reilu 40 hevosta riittää nykypäivän radoille.
Samaa mieltä. Tuo MX3 on aika hölmö luokka tällä hetkellä. Käytännössä samat vehkeet käytössä kuin MX1:ssä.
Tuo on kyllä mahtava: `Seppokin sen todisti´
Seppo, tuo viissatasten pyörien käskyttämiseen tottunut erikoismies
14.4.2012 23:32
Tänä viikonloppuna Ranskassa joutuu ihan oikeesti ajamaan jos meinaa MX3:ssa erävoiton napata. Voi olla ettei Pyrhöselläkään ole asiaa podiumille, jos edes kovin lähelle. Top 4 tämän päivän karsinnoissa: Soubeyras, Goncalves, Barragan, Aranda. Pyrtsi 11. ja minuutti-kymmenen kärjestä (20min+2k erässä). Ludde hävis tasan 2min, ja oli 20.
Ja sallittakoon vielä offtopic: 2T ja 4T mahtuu samaan erään samoilla kuutioilla, piste.
E: Ja Hermusella hyvä kyyti TM:mällä (treenien 1. ja 2.), kunnes se sitten tosipaikan tullen hajos alle.
Jäi aika-ajoissa kuudenneksi, jotain häikkää takakepissä.
Hermunen jäi aika-ajoissa kuudenneksi teknisen vian vuoksi