Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

11.7.2010 17:00

Ja lisää: http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuo ... motos.html

11.7.2010 17:07

Mitäs kiinalaista noissa AJP -pyärissä on?

11.7.2010 17:49

h0m3r kirjoitti:Mitäs kiinalaista noissa AJP -pyärissä on?

Kerro sä? En mä noista mitään tiedä. Näköjään noissa oli marsun keulaa yms.

11.7.2010 17:54

Näyttäis olevan toi AJP yhtiö Portugalissa, että ei ihan kiinanilmiö heti ole? 90-luvulla perustettu.

Tossa valkosessa on sachsin iskarit.

Lisää ihmeitä

15.7.2010 0:48

Terve pitkästä aikaa!

Niih, kiinalaiset.. eli koko tarina...

Hmm, oma tarina alkoi Rieju RRX-sta mikä muuttui MRX -ksi ja sai DRD Racing Marchoccim keulan. 6kk meni tutkiessä aiheeta, miten sais 90 kg kuskille toimivan takaiskarin. Lopputulos oli se että saisi, ehkä kestäiski pöytähyppyrit ja hintaa - noin tonni.

Siinä vaiheessa olin noin vuoden lukenu tätä foorumia. Ja tullaan aiheesen kiinalaiset. Eli parisataa euroa tonnin päälle ja olen vm 2009 Shine EN 230 omistaja nyt. Täällä on aikaisemmin puhuttu tuosta pyörasta, en ala toistamaan.

Hankinan jälkeen oli eka homma pyörän purku, tarkastaus ja uudelleen kasaus. Näytti siltä, et pyröä oli ollut enduro käytössa ja sitä oli oikeesti käytetty ajamiseen normihuolloilla.
Etuvanne oli hajalla, se vaihtui, seuravaksi meni pyörän laakeripesän kevyesti väliäksi, lonkerotölkin pelti väliin ja näkee kauan se kestää näin. Jalkatapit vaihtui Dice vaihtonastalliseksi. Jalkatappien rungot keskenään vaihtoon oikea- vasen ja jalkatapit otti vaakaasennon. Takajarru poljin oli hajomassa, skyteamin rautanen sovittamalla tilalle ja jarrusylenterille sovituspalalla sisäänpäin ja taaemmas. Ketjutrullalle uusi sovitus-kiinnityskappale ja parempi tuli ku ennen. Linkujen laakerisarja vaihtuimelkein kokonaan. Johdot uusille reiteille, samoin vaierit. Karjikset, ohjaustangon korotus ja kahvat vaihtoon. Huom! Bilteman karjikset voi tietys tilanteissä murtaa ranteet, eli avomalliset on crossikäytöön paremmin soveltuvat.
Näin mentiin kovapohjasella radalla ehkä 5-6h yhteensa.

Sitten aloin kuulla hyppyristä alastulossa kolinaa etuhaarukan tienoilta. Huolestuttavaa..

Ja sitten yhtenä iltana oltiin työkaveriden kans saunomas ja grillamas, tuli harastus puheeksi.
Porukas oli mukana yks noin yli 50v henkilö, kenen kans puhutiin pitempään ja lopuks käveltiin pyöran luokse katsomaan. Kaveri tunnetaan sit nimeilla Alexi.

Kävi ilmi että mies on moottoripyörien rakaentaja- tuunaja ammatikseen. On Johnny Pag huoltotakuu lisenssi. Mies on entisen sosilaististen valtioiden liigan krossikuski, eli neuvostoliiton mestaruussarjan ajaja. Kilpailut CZ, Yama, Kawa, Honda merkkiseillä pyörillä.
Nykyään toimipiste on Kotkan Helilän Teboilin alakerrassa. Mies rakentaa pyöriä, tilauksesta tekee tai korjaa moottorien lohkot ja kannet. Hänen rakentamilla moottoreilla on kisailtu suomessa ja hyvin on mennyt. Siis tilaamalla saa vaikka uuden lohkon, kannen, titaanipäällisetyn nokka akselin. 21000 rpm, et ahahh...
Kysyin neuvoa etupään kolinasta. Kysyin tekeekö hän tuommoisiä korjaustöitä. Jos haaarukan akselin pesät rungossa on mennyt niin seuraava vaihoehto on rungon vaihto. Tästä sit alkaa oikeat ihmeet.
Me sovitiin et hoidetaan asia.

Siis se ihme. Nykyään joku houltaa vaih öhlinsia ja joku tekee vaan moottoreita ja joku vaan perushuollot. Aleksin kautta tai Aleksi itse tekee vaikka mutteri ja putkikasasta uuden pyörän, tilauksesta. Tähän asti hän on tehny niin customejä, streetfightereitä, crossejä ja enduroja.

Pari päivää myöhemmin puretiin etuhaarukan kiinnitys runkoon. Ylalaakerin pesä on tehtaalla tehty noin 0,3 mm välyäksi. Laakeripesä korjatiin kaljatölkin pellillä. Laakeri tungetiin laakeripesään. T kappale vaihdetiin uuteen.
Takapään linkut kasatiin Kiina/Japsi osista, uusi toimiva kokonaisuus.
Tehtiin uusi pohjapanssari.
Tulos oli kardinaalinen muutos pyörän käytöksessa mutkaajossa. Ohjaus täsmentyi merkittävästi.

Eli semmoiset ihmeet on mahdolliset suomessa. Jos jollain on ongelmia pyöran kans, mitä ei pystyy ratkaisee, tai ei oteta edes työn alle niin Aleksin yhteystiedot:
Vesivallinie 11, 48600, KOTKA.
Pyörien asiat vaan puh.nro 046 571 4139
Mies on paljon liikenteessä, tapaamiset ja kaikki pyöriä koskevat asiat sovittava ennakoon puhelimetse. Tarvittaessa mies tulee myös asiakaan luokse.

Niin ja mun Rieju meni jatkojalostukseen harjotuspyöräksi aloittelevalle crossikuskille itärajan taakse.

Selllaisiä kiinaihmeitä Suomessa. Lisätään viel sen verran, et koko jutusta mitä Alexi tekee ei ole netissä mitään tietoja, vain pyörien näyttelykuvia, missä ei mainita erikseen kuka sen on tehny.

Lisäksi sit kuvia mitä on aikasemin kasattu- Enduro ja crosseistä ei ole kuvia saatavilla mut joku kuva nyt tekstiä kaunistelemaan-
Crossien kuvia ei ole erikseen otettu, liitän oman pyöran kuvan huomenna, kun tämä on enduro topic.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

16.7.2010 20:22

Yritan lisata ny ne lupamaat kuvat Shinest ja Riejust.
Loput kuvista laitan galleriaan.[/attachment]
IMG_0824.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

17.7.2010 12:11

Hienoja pyöriä. Kiitos kuvista ja mekaanikon yhteystiedoista.

mitä vittuuu

22.7.2010 13:50

mikä on samurais ku yritän polkast käyntii ni se menee alas iha kevyesti eli ei mee sillee raskaammi ku pitäs ja lähe käyntii?

22.7.2010 13:56

Männänrenkaat vaihtokunnossa / tiiviste kannesta menny.

Rieju = Kiinalainen.....?

22.7.2010 14:01

Kytkimestä jotain jumissa ja luistaa ihan hulluna tai sitten rattaat antaunu kiksiltä tai jostain muualta voimansiirrosta. Tuntuuko kytkin normaalilta?

22.7.2010 19:01

joo katon kytkintä pitäskö kiristää sitä jotenki?

23.7.2010 10:38

Ei pidä kiristää. Ootko normaalisti sammuttanu sen ajon jälkeen vai onko ajossa tullut joku vika? Ootko tehny jotain remonttia vai alkoko tuo ihan yhtäkkiä? Et edelleenkään vastannut että tuntuko se kytkin normaalilta käyttää? Kannattaa pyytää joku pyörien päälle ymmärtävä kaveri paikalle jos itsellä ei oo pyörän perustoimintaperiaatteet ihan hanskassa. Paha niitä on netin välityksellä korjata.

Aleksi on Hesassa nytten

27.7.2010 7:50

Terve!

Eli se tuttu pöyramekaanikko onkin siirtyny Helsinkiin töihin. Hommat toimii edelleen, miehen tavoittelee soittamalla.

30.7.2010 0:46

Mä nyt en nää tossa sun mainoksessa mitään ihmeellistä, itsekin teen kaikkea vastaavaa, vaikka oonkin jättäny noi jalat edessä ajettavata väliin. Muutama kruiseri tuli tehtyä lk. 10v. sitten, kunnes lopahti mielenkiinto soppereihin.

30.7.2010 18:17

Jaahasjaahas....:) Jos pitkästä aikaa kirjoittelisi tännekin jotain :D

Ollaan pidetty vähän hengähdystauko pattoni suhteen omien sairastelujen ja muiden kommerverkkien jälkeen :roll: Nyt olisi taas ajatus ryhtyä tositoimiin kun mun koivetkin toimii kohtuullisesti ;)

Olen alkanut tutkailemaan mitä uutta kinukki markkinoilla olisi tulossa tai tällähetkellä tarjolla? Entisiltä merkeiltä Galaxyltä on tulossa 300cc versio 4-valve DOCH (KLX kloonikone) syksyn aikana markkinoille ja muutamalta muulta varsin mielenkiintoisia 250cc versioita. Katsotaan nyt vähän mihin niistä päädytään? Piikki Galaxyä tuodaan, joka tapauksessa lisää vaikka isopyörä(250cc->) tulisikin muualta.

Zonsghen esitteli, joku aika sitten uuden nykyaikaisen SOHC 4-valve koneen, josta irtoaa vähän vajaat 30hp(9000rpm rajoitettuna). Muutamat tehtaat ovat sitä jo istuttaneet omiin prototyyppeihinsä. Varsinaisesti tuotannossa ei ole vasta kuin Asiawing LX250, mutta se on suomen markkinoille turhan kallis, vain muutaman satasen LX450 halvempi. Mutta sieltä on tulossa ainakin yhdeltä merkiltä varsin sopiva versio suomen markkinoille. Yhtä laadukas kuin winkura tosin putkirungolla, mutta hinta tulis jäämään vähän yli paritonniin. :)

Tässä prototyypistä maistiaisia.....lisää infoa tulee syksymmällä ;)

Kuva


Tästäkö kinukkipeli ISDE 2011?!?! :idea: :lol: :D