Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

21.11.2013 22:08

Kervine kirjoitti:Ei ole erikoistunut vaihteistoihin, mutta todella paljon koneistanut kytkentähampaita. Koneistaa juurikin kulmaan nuo kytkentähampaat jolloin vaihde oikein imee itsensä päälle.


Miten tällainen vaihteisto ottaa vaihteet sisään kaasu pohjassa?
Paremmin vai huonommin vakioon verrattuna?

Re: Huolto & korjaus

22.11.2013 20:57

a.c.e kirjoitti:
Kervine kirjoitti:Ei ole erikoistunut vaihteistoihin, mutta todella paljon koneistanut kytkentähampaita. Koneistaa juurikin kulmaan nuo kytkentähampaat jolloin vaihde oikein imee itsensä päälle.


Miten tällainen vaihteisto ottaa vaihteet sisään kaasu pohjassa?
Paremmin vai huonommin vakioon verrattuna?


Vaihteet imee päälle paremmin "normaalikulmaan" verrattuna, mutta vaatii ehkä vaihdekepin käyttöön enemmän voimaa vaihtotilanteessa.

edit: eli vaihteen siirto voi olla hieman raskaampi, mutta kytkeytyy paremmin ja myös pysyy.

Re: Huolto & korjaus

22.11.2013 21:35

Silloin kun ongelmia alkaa vaihteiden vaihtamisen kanssa tulla niin kannattaa paneutua osien kuntoon huolella kun lohkot on auki.
Kulumaa kun voi olla: kytkentähampaissa, akselissa, rummussa, siirtäjissä ja harvemmin laakereissa.
Akselin tarkastukseenkaan ei riitä silmä vaan vaatii linjaarin tai kellon jos halutaan tuloksia. Toki myös öljy omalta osaltaan on osa toimintaa.

Re: Huolto & korjaus

23.11.2013 13:29

Kuulemma -3% olis hyvä kulma noihin kytkentä hampaisiin.
Negatiivisella kylmalla ei pysty vaihtamaan veto päällä koska edellinen pykälä ei lähde silmästä!
Nuin jyrkkä kulma kun tossa kuvassa aiheuttaa helposti totaali tuhon!
Shifterin kans tuo vois olla hyvä ratkasu.

Re: Huolto & korjaus

23.11.2013 14:35

Stål kirjoitti:Vaikka ei ole takuuta niin, kuluttajansuojalain pitäisi kyllä suojata sinua tässä tapauksessa. En nyt ulkoa muista mikä pykälä, mutta jossain luki kauppatavarassa on virhe jos se ei kestä sitä aika mitä kuluttaja voi olettaa sellaisen tavaran kestävän. Tässä voidaan varmaan olettaa että pyörä kestää huoltotaulukon mukaan? Kannattaa varmaan lukasta finlexistä kuluttajasuojalain viides luku: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5 , ja ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.


Hmm.. Anteeksi että nostan vanhaa keskustelua uudelleen pintaan, mutta missasin tämän keissin ja sen verran on melkein omakohtaista kokemusta vastaavasta tapauksesta, että ajattelin tuoda omia näkemyksiä esille.

Pikkuveli osti uuden 2012 RM-Z, josta leipo kiertarin laakeri kiinni n.10h paikkeilla. Ei takuuta, ei mitään. Maahantuoja kyllä tutki osat, mutta ei niistä mitään valmistevikaa pystynyt toteamaan. Eihän nää yleensä noilla tunneilla porsi, mutta jos porsii niin se on melko usein voivoi ja aika monella se varmaan on tiedossa jo pyörää ostaessa.

Mutta se mihin kiinnittäisin huomion, on tuo kun Stål kirjoitti että voisi olettaa että pyörä kestää huoltotaulukon mukaan. Kuinkas moni oikeasti huoltaa huoltotaulukon mukaan? Taitaa pikkunelarin huoltokirjassakin olla tuossa 14h paikkeilla ensimmäinen männänvaihtovälikin ylitetty, puhumattakaan monista tarkastuksista, joissa olisi saattanut tulla näihin hajoamisiin johtaneet viat jo aiemmin vastaan.

Edit: Löysin netistä kx250f huoltokirjan, niin siellä kerrotaan, että joka öljynvaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös mäntä sekä tarkastaa kampiakseli (every 6 races). Eihän kukaan noin tee, mutta jos huoltokirjan mukaan tekisi, niin todennäköisesti välttyisi hajoamisilta. Kilpavehkeitähän nää on...

Re: Huolto & korjaus

23.11.2013 16:11

Jep jep. Jokanen tietää ostaessa jo, että nää on kisa vehkeitä ja tälläsiä sattuu "shit happens". Mutta ite olen kuitenkin sitä mieltä, että ei nää pyörät noin nopeasti "lahota" sais esim. jos tyylin 0,5 h liian myöhään vaihat öljyt. Pitää ne kuitenki olla kuluttaja ystävällisiä :lol: .

Re: Huolto & korjaus

23.11.2013 19:02

Moto24:ssa lupasivat antaa lyhyt aikaisen takuun sieltä ostetulle uudelle kurapyörälle. En nyt muista kuinka pitkä se oli, mutta ihan merkittävä kuitenkin, kun eihän näillä normaalisti takuuta ole eikä anneta.

Re: Huolto & korjaus

24.11.2013 1:57

a.c.e kirjoitti:
Kervine kirjoitti:Ei ole erikoistunut vaihteistoihin, mutta todella paljon koneistanut kytkentähampaita. Koneistaa juurikin kulmaan nuo kytkentähampaat jolloin vaihde oikein imee itsensä päälle.


Miten tällainen vaihteisto ottaa vaihteet sisään kaasu pohjassa?
Paremmin vai huonommin vakioon verrattuna?


Veto päällä vaihteita ei pitäisi yrittääkään vaihtaa. Juuri sillä nuo kytkentähampaat saa kappaleiksi kun pykälä ei mene kunnolla päälle. Eli joko shifterin avulla veto päällä ja muissa tilanteissa kaasu pois kokonaan tai sitten kytkimen kanssa. Harvahan noin vaihtaa, mutta kestävyyden kannalta pitäisi.

Re: Huolto & korjaus

25.11.2013 15:08

Kävin hakee tollasen 2009 ktm sx-f 250cc 4t, niin pitääkö sinne vaihtaa vaan moottoriöljyt vai tarvitseeko jotain muita lisäöljyjä? Paljonkohan tuohon menee öljyä, varmaan +1L ainakin? Entä mitä nestettä tuohon kytkimeen laitetaan, kun tässähän on hydraulinen kytkin niin meneekö perus dot4 jarruneste kun siinä lukee only use dot4..? :D

Re: Huolto & korjaus

25.11.2013 16:37

Kannattanee tutustuu ennenku alkaa värkkäilee:
http://www.motokeidas.fi/varaosakirjat/ ... owners.pdf

1,1L moottoriöljyä + uusi suodatin. Kytkimeen DOT4 jos on Brembon kytkin, Maguraan mineraaliöljyä.

Re: Huolto & korjaus

26.11.2013 16:50

Hyviä ideoita miten sais honda cr 250cc takakeskiöstä jarrulevyn puolelta sen lukitus systeemin auki minkä takana laakeri on??
Ei perkele aukee ja on laitettu litkuja väliin ja lämmitetty ja ties mitä.
Isolla talttapää meisselillä ja vasaralla oon sitä yrittäny aukasta niistä loveista vaan siittäki lohkee aina vaa palanen.. Onhan siinä normaali kätiset kierteet? :roll:

Re: Huolto & korjaus

26.11.2013 19:39

On normaalikätiset kierteet. Heitä se ruuvari johonkin laatikkoon ja tee hahloihin käypänen työkalu jota voit räikällä tai vastaavalla kääntää.

Re: Huolto & korjaus

30.11.2013 11:52

Tuossa pitäisi jokupäivä talveksi vaihtaa kaasariin vähän isompia suuttimia. Meneekö hirveästi metsään, jos laitan 5-numeroa isomman pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen ja nostan neulaa parin loven verran ylöspäin? Suuttimet joita mulla on menee muistaakseni 5-numeron välein.

Re: Huolto & korjaus

2.12.2013 16:00

XX edit XX
Viimeksi muokannut DeLeTeD päivämäärä 2.12.2013 21:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Huolto & korjaus

2.12.2013 17:45

-JeSu- kirjoitti:Tuossa pitäisi jokupäivä talveksi vaihtaa kaasariin vähän isompia suuttimia. Meneekö hirveästi metsään, jos laitan 5-numeroa isomman pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen ja nostan neulaa parin loven verran ylöspäin? Suuttimet joita mulla on menee muistaakseni 5-numeron välein.

eikös sokkaa lasketa että se menee rikkaammalle :eek: