Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

23.3.2010 20:14

R450 kirjoitti:Onhan pyörä mukavampi pitää ja myydä poiskin kun on hyvin huoltanut, mutta usein ilmoituksissa kehutaan, että juuri vaihdettu mäntä yms. vaikka oikeasti remontti tehty jo melkein vuosi sitten ja sen jälkeen ajettukin useita tunteja. Ainahan noissa vähän pyöristetään omaksi eduksi.


Kyllähän sitä aina pitää vähän vetää kotiinpäin,mutta sellanen sopiva moraali kaupankäynnissä on ok.
Sit jos kaupanteon jälkeen jotain pamahtaa,niin sille ei voi sitten mitään,on kuitenkin ittellä hyvä mieli,ettei huijannut tai muuten myynyt paskaa.

24.3.2010 7:29

Kiinnostais omakohtaiset kokemukset noista nelareista että paljonko olette ajanu ja mitä remppoja ja vaurioita on pitäny tehä? Ei pysty käsittään kuin heikkoja on! N 500cc ja mitä lie 65hp? mitenkäs ku rx-1 kelkassa on 1000cc ja +140hp!! sehän on korkeampi viritteinen ja öljyt vaihdetaan 3500km välein ja venttiilien säätöväli 30000km :eek: ja vaikka turbolla otetaan 400hp niin ei vaihdeta mäntiä siltikään 100h välein!

24.3.2010 8:12

sjo kirjoitti:N 500cc ja mitä lie 65hp? mitenkäs ku rx-1 kelkassa on 1000cc ja +140hp!! sehän on korkeampi viritteinen ja öljyt vaihdetaan 3500km välein ja venttiilien säätöväli 30000km :eek: ja vaikka turbolla otetaan 400hp niin ei vaihdeta mäntiä siltikään 100h välein!


Ja katukyykyissä kilosesta koneesta otetaan 170-190hp ja huoltoväli/öljynvaihtoväli 6 000 - 12 000km, riippuen pyörästä eikä mäntiä vaihdeta "koskaan".

Entäs jos verrataan huoltoja, mun RC8R:n eka "huolto", se valohoitohuolto jossa tarkistettiin että mitään oleellista ei ole pudonnut maksoi 500-600e. Pojan crossiin sisuskalujen vaihto maksoi 600e.

Tuo crossien ja katupyörien vertailu on mielestäni ihan turhaa, koska nämä lelut nyt vaan on rakennettu näin niin niitä pitää huoltaakkin näin. Ja on niissä muitakin eroja koneen rakenteessa kuin huoltoväli.

Onko tuolla 100h rajalla oikeasti väliä, harrastaja kun ei välttämättä saa tuota tuntimäärää täyteen edes kesässä. Näyttää monelle tuo ajamassa olo olevan enemmän sosiaalinen tapahtuma, tyyliin 20min ajoa + 40min jutustelua. Siinä kun on radalla 3h, niin ajoa tulee 40-60min.

24.3.2010 11:26

sjo kirjoitti:Kiinnostais omakohtaiset kokemukset noista nelareista että paljonko olette ajanu ja mitä remppoja ja vaurioita on pitäny tehä? Ei pysty käsittään kuin heikkoja on! N 500cc ja mitä lie 65hp? mitenkäs ku rx-1 kelkassa on 1000cc ja +140hp!! sehän on korkeampi viritteinen ja öljyt vaihdetaan 3500km välein ja venttiilien säätöväli 30000km :eek: ja vaikka turbolla otetaan 400hp niin ei vaihdeta mäntiä siltikään 100h välein!
eihän näitä voi vertailla oikein keskenään,mutta jos perus suomi puunkiertoa ajelet ja putsaria vaihtelet niin kyllähän jollain 400 nelarilla ajat aika moisia tuntimääriä ilman suurempia huolia.Noi alle 100h konerempat on pikkunelareilla ajavien crossi ja jääratamiesten murheita.(ja bemarikuskien mutta sitä ei saa ääneen sanoa)Mutta laita tuntimittari heti pyörään jos ei semmoista satu olemaan,näyttää todelliset ajotunnit ja säästää kyllä helposti hintansa

24.3.2010 16:25

Vertasinkin kelkkaan koska kone joutuu siinä paljon kovemmalle kuin moottoripyörässä! siksi rx-1 on kesympi kuin r1 kone! Se kun puhutaan 30h venttiilien hajoamisesta ja mäntä 50h niin kuulostaa niin hurjalle! itellä saattais tulla muutama tunti viikossa ihan vaan yksityis tiellä päristellen ja keulien jossain pellolla! ja sitten viikon loppuisin radalla ajoa ehkä se 1h! eli 3h viikko= 12h kk eli 3kuukautta niin remppa edessä ei helvetti 8o ! jotenki tuntuis vaan mukavemmalle se 450 4t ku 250 2t! ehkä se ratkaisu tulee sitten siinä kumpi sattuu sopivanpi tulemaan kohdalle 8)

24.3.2010 17:25

jotenki tuntuis vaan mukavemmalle se 450 4t ku 250 2t! ehkä se ratkaisu tulee sitten siinä kumpi sattuu sopivanpi tulemaan kohdalle 8)[/quote]

Jos taas 3-kuukauden välein selviää pelkällä männän vaihdolla,ni ei tuo nyt kauheeta ole.Remppa maksaa vähän toista sataa..

24.3.2010 17:37

Kyllä tuollaisessa piharäppäilyssä männällä ajaa riittävän pitkään. Tännekin kirjoittelevista 95% 30h välein mäntää vaihtavista tekee sen liian usein, tai ei liian usein mutta turhaan..

Itse käytin 200 enskalla 60-70h ja uudet renkaat, tuplamäärällä sitten mäntä. Olenpa nähnyt 300h ajetun 300sen enskan männän joka ei uudesta paljoa poikennut, tosin renkaita siinäkin oli vaihdettu ~60h välein...

Mitä taas tulee noihin koneremontteihin, V50 enskaluokan kärjessä ajelee yks pappa piikkisellä kotarilla, viimeks kun kuulin jutustelua niin koneella oli veivattu sellanen 630tuntia ja avaamatta:)

24.3.2010 17:44

Oon pitkään miettinyt mikä olis paras pyörä itelle. 08 alusta on tullu ajettua tolla 250 exc 2t joka voi kuulostaa vähän tehokkaalta jo kohta 18v jannulle. Oonkin miettinyt että onko sillä kehittymisen tai nopeuden kannalta väliä millä sitä ajaa?

Pitkään on tullut pohdittua eri vaihtoehtoja mihin sitä vaihtaisi, mutta en ole päässyt puusta pitkään... Olen testannut piikkistä, pikkunelkkua, kolmisatasta.. Ei oo ollu oikein sen kummosempaa muillakaan. Oma pyörä tuntuu kyllä ihan hyvältä jne, mutta tuntuu välillä syövän vähän enemmän voimia kuin luulisi ja harvoin tulee kaasu pohjassa luukutettua tolla joka vähän syö miestä kun ei aina pääse "aukasee".

24.3.2010 18:34

Ei oo ollu oikein sen kummosempaa muillakaan. Oma pyörä tuntuu kyllä ihan hyvältä jne, mutta tuntuu välillä syövän vähän enemmän voimia kuin luulisi ja harvoin tulee kaasu pohjassa luukutettua tolla joka vähän syö miestä kun ei aina pääse "aukasee".[/quote]


Eikös toi pyörä ole aivan hyvä peli.Pitäähän vehkeessä varaa olla ja sehän tekee hyvää,et joskus vähän syö miestä..vedä sillä vaan ;)

24.3.2010 19:41

feedom kirjoitti:Oon pitkään miettinyt mikä olis paras pyörä itelle. 08 alusta on tullu ajettua tolla 250 exc 2t joka voi kuulostaa vähän tehokkaalta jo kohta 18v jannulle. Oonkin miettinyt että onko sillä kehittymisen tai nopeuden kannalta väliä millä sitä ajaa?

Pitkään on tullut pohdittua eri vaihtoehtoja mihin sitä vaihtaisi, mutta en ole päässyt puusta pitkään... Olen testannut piikkistä, pikkunelkkua, kolmisatasta.. Ei oo ollu oikein sen kummosempaa muillakaan. Oma pyörä tuntuu kyllä ihan hyvältä jne, mutta tuntuu välillä syövän vähän enemmän voimia kuin luulisi ja harvoin tulee kaasu pohjassa luukutettua tolla joka vähän syö miestä kun ei aina pääse "aukasee".
Jos ei ole tehty mitään piristyksiä tohon sun kotariin niin sehän on tosi rauhallinen ajettava jos vaikka vertaa johonkin crossipyörään.Monet hehkuttaa piikkiä parhaaksi opettajaksi jos maailmalle haluaa mutta eipä Kantonenkaan ole tainnut hirveästi piikillä ajella ja lähtee yrittämään 530.Eli ei ainakaan minun mielestä sulla ole esteitä kehittyä hyväksi enska ajajaksi tollakaan pyörällä

24.3.2010 20:29

Kertokaapa mielipiteitä eri merkeistä ja malleista 2-t crosseista lähinnä.Mulla kun on toi vanhus,niin se ei kerro juurikaan nykypyörien ominaisuuksista.

25.3.2010 17:21

Oon pitkään miettinyt mikä olis paras pyörä itelle. 08 alusta on tullu ajettua tolla 250 exc 2t joka voi kuulostaa vähän tehokkaalta jo kohta 18v jannulle. Oonkin miettinyt että onko sillä kehittymisen tai nopeuden kannalta väliä millä sitä ajaa?

Pitkään on tullut pohdittua eri vaihtoehtoja mihin sitä vaihtaisi, mutta en ole päässyt puusta pitkään... Olen testannut piikkistä, pikkunelkkua, kolmisatasta.. Ei oo ollu oikein sen kummosempaa muillakaan. Oma pyörä tuntuu kyllä ihan hyvältä jne, mutta tuntuu välillä syövän vähän enemmän voimia kuin luulisi ja harvoin tulee kaasu pohjassa luukutettua tolla joka vähän syö miestä kun ei aina pääse ''aukasee''




Itellä on 250 yz 2t ja sitä ennen oli 80 ja itellä on painoa 67kg ikää 16 ja pituutta 180 ja oot varmaan vähä isompi kaveri niin pitäs olla aika hyvä
Viimeksi muokannut Henrijaakola2 päivämäärä 25.3.2010 18:58, muokattu yhteensä 1 kerran

25.3.2010 18:35

timpax41 kirjoitti:Kertokaapa mielipiteitä eri merkeistä ja malleista 2-t crosseista lähinnä.Mulla kun on toi vanhus,niin se ei kerro juurikaan nykypyörien ominaisuuksista.


Varmaan löytyy SUHTEELLISEN paljon tietoa ja keskustelua valmiiksi tältäkin foorumilta. Voisit esimerkiksi itse etsiä, kun on noin laaja aihe kyseessä.

Pyörän Valinta

25.3.2010 20:17

mikaman kirjoitti:
timpax41 kirjoitti:Kertokaapa mielipiteitä eri merkeistä ja malleista 2-t crosseista lähinnä.Mulla kun on toi vanhus,niin se ei kerro juurikaan nykypyörien ominaisuuksista.


Varmaan löytyy SUHTEELLISEN paljon tietoa ja keskustelua valmiiksi tältäkin foorumilta. Voisit esimerkiksi itse etsiä, kun on noin laaja aihe kyseessä.


Ja on aika vitun vaikeaa löytää mistään mitään selvää tekstiä!! ihteä esim kiinnostaa 95-05 vuoden 250cc rossien tiedot, mitkä vuosimallit hyviä eri merkeillä ja minä vuonna tulee joku uus runko ym! esim honda voi olla hyvä vaikka 01 mutta kawa parempi 98-00! joo en tiedä! ihme hommaa kun keskustelu palstaa pitäis käyttää niinku jotain kirjastoa!!

25.3.2010 20:24

Vaikee on 10 vuoden ajalta alkaa vertaileen pyöriä,tuskin kukaan niitä kaikkia on ajannut ja johan vanhassa pyörässä noi tunnitkin tekee tehtävänsä.Siitä kai voi lähteä liikkeelle ettei ainakaan 2000 luvun 2-tahti japsit ole enää ihan hirveästi kehittynyt.Kait kuitenkin jos löytää hyväkuntoisen 2000 luvun pyörän nii ei pitäis olla kun miehestä kiinni sm mitalit,ei niihin mitään mullistavaa ole tapahtunut