Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
8.9.2013 23:38
Bream kirjoitti:Oho! Edistys hiipii vihdoin pohjolaankin.
KYS:ssä en ole viel spotannu yhdelläkään potilaalla teippauksia.
oorait, itsellä ainakin fyssari on laittanut pariin otteeseen tuohon ja tiistaina oon menossa uudestaan sinne.. parilla muullakin nähnyt teipit jalassa kun oon tuossa lohjan sairaalassa ollu
9.9.2013 0:16
Itseasias juttelin tos viime viikol yhden fyssariopiskelijan kans kinesioteippauksesta. Kuulema ei kuulu perusopetukseen, mutta on mahdollista käydä maksullisella kurssilla opintojen yhteydessä. Ite on tullu käytettyä tukemaan, korjaamaan ja ohjaamaan nivelien ja lihasten toimintaa tol tekniikal. Nyttenkin oikeessa akileksessa on teippaus joka helpottaa painetta hermolta, joka on pienessä puristuksessa nilkan turpoomisen vuoksi.
9.9.2013 12:52
itselläkin huomaa oikeen kun on teipit ja ei ole teippiä. huomaa heti eron kyllä , että ei se ihan kusetusta se homma ole kun jotkut väittää
9.9.2013 18:03
Plaseboa plaseboa...
16.9.2013 19:47
Eh, siitä vähän kevennystä maanantaile. Aika peruskommentteja kun puhutaan moottoriurheilusta.
Näkökulma: Suomen vähiten arvostettu moninkertainen maailmanmestari?
17.9.2013 0:01
Vähemmistölajihan tää on, ei yleisestä mielipiteestä tuu kun paha mieli. Ja varmasti pysyykin vähemmistön lajina. Ei mee nähdäkseni edes mitenkään romantisoinnin puolelle jos sanoo että lajin (mx/enduro) vaatima uhrautuminen ajankäytön, varallisuuden ja terveyden kannalta on niin suuri että siihen todella harva rupeaa. Onhan tää touhu nyt järjellä miettien ihan typerää.
Itse oon vauhdiltani kotiradalla käteen sopivalla pyörällä hyvänä päivänä B:n kärjen tasolla, huonona päivänä vieraalla radalla pyörän kanssa taistellessa siellä häntäpäässä. Ikää 18 vuotta ja lähestulkoon kaikki mitä ikinä on tienannu on menny suoraan lajiin. Sillä kaikella on saanut noin 50h treeniä/kausi jolla ei luonnollisesti oo kisoissa ehtinyt mihinkään ja ajokunto ei oo ikinä ollut riittävä. Loukkaantuneena nyt en oo ollut yhteensäkään kun muutaman kuukauden, potentiaalia tilanteilla kyllä ollut tietty monesti niinkun jokasella muullakin harrastajalla. Mutta kyllä sitä silti tekis saman uudestaan. Pirun harva siihen rupeaa jos voi elää "normaalisti" ja olla ihan tyytyväinen. Ja ei kai sitä kaipaa sellasta mitä ei oo kokenut.
Itse en suurimmalta osin pidä ollenkaan siitä jengistä mitä crossivarikolla on, se kokoomusnuorten Segwaylla ajelu flexfit lippikset ja 200€ aurinkolasit päässä on jotenkin niin kaukana kaikista realiteeteista (ja sitä jengiä varsinkin kisapäivänä jumalauta on niin paljon ettei meinaa duunarinpoika uskoo), mutta ite ajaminen vetää aina takasin. Nyt on 6vkoa taukoa ja pää melkolailla hajoomispisteessä kun ei pääse radalle purkamaan mitään. Kroppa muistuttelee kaatumisista aina kun on hereillä niinkun muillakin mutta kyllä mä silti näkisin että laji antaa enemmän kun ottaa. Sitten jos kattoo vaikka ihan omaa perhettä ja suurinta osaa kaveripiiristä niin kukaan ei nää samalla tavalla, kyllä crossi/enskakuski vähän hylkiö kai aina tulee olemaan.
17.9.2013 11:23
Jotenkin ällistyttävää, että vielä tänä päivänä. Moni, erityisesti keski-ikäiset, vanhemmat ihmiset pitää moottoripyöräilyä kevyenä ja helppona, sen ku vaan antaa mopon tehdä työt. Ei kovin moni yleisurheilun, futiksen, kiekon kannattaja taida ymmärtää minkälaista paneutumista vaatii ajaa kilpaa, millään tasolla. Lajiliitolta ei tipu rahaa kuin korkeintaan MM-kisojen matkoihin. Saati sitten treenata talvea etelässä kuten ehkä joillakin lajeilla. Grhm.. voisiko joku selittää samaan mulle miten esim. pituushypyn treenaaminen eroaa Portugalissa ja sisähallissa Tampereella?
Esimerkiksi motocross, lajina jotain aivan käsittämätöntä fyysiseltä vaativuudeltaan. Mutta samalla tasolla vaatii henkiseltä puolelta itseluottamusta ja keskittymistä. Jokainen päätös minkä tekee ajaessaan voi joko parantaa tai heikentää aikaa tai päättää päivän/uran/elämän.
Kun näkee kommentteja esim. edellä mainitussa artikkelissa Salmisesta, että noh.. laji on vain tollanen marginaalihomma. Ei mitään arvoa noilla pokaaleilla. Tekee mieli käydä kysymässä, ehkäpä laji on marginaalinen.. sen takia, että jokaisella tissiposkella ei ole kykyjä tehdä sitä, koska laji on niin vaativa joka osa-alueella. Lajissa kilpailu vaatii sinulta kaiken.
20.9.2013 13:56
Tässä on taas pitkin viikkoa tullut seurailtua tätä yleistä keskustelua kurapyöräskenen ympärillä. Olis varmaan helpompi listata asioita mitkä on hyvin. Siihen ei mitään post-it lappua isompaa kyllä varmaankaan tarvita? Siltä se nyt näyttää. Luin artikkelin ja heittelin sinne tänne väliin sanoja: motocross, enduro, moottoriliitto, lajiryhmä. Mitä nyt mieleen tuli.
"Suomen tilasta kumpuaa valittamisen ja apatian kulttuuri"Toimii hienosti.
25.9.2013 7:02
ja herran omalta facebook sivulta löytyy oikea ja päivitetty tarina, moottoriliiton toiminnasta, joka loppujen lopuksi oli luvannut matkat ja hotellin maksamaan, mutta ei esim renkaita.
en saa linkattua juttua tähän puhelimella, mutta sieltä fb se löytyy.
9.10.2013 18:44
En tiedä minne kuuluis niin laitan tänne. Eli kun supermotojunkieta selailin niin löyty yks juttu missä sanottiin että oli ajettu etanolilla ja saatu siten vielä vähän tehoja irti (kyseessä 125cc), kellään kokemuksia? meinaan kun nyt on halvempaa kun bensa ja sitä nyt tahtoo mennä aika reilusti. Vai uskaltaako sitä edes tunkea sinne? Mopossa kyllä toimi hyvin mutta mopo on mopo. Sitä melkein eniten mietin että miten ekoittuu öljyyn? Vois tietty kokeilla mut jos joku on jo kokeillut niin mihin sekoittuu parhaiten (mineraali,semi syntetic,täyssynteettinen)?
9.10.2013 19:44
Onhan tuon etanolin kanssa monetkin leikkineet, mutta tietääkseni kukaan ei ole ihan saanut hommaa rokkaamaan crossipuolella. Tai siis, tiedän monta jotka ovat kokeilleet ja tutkineet asiaa mutten yhtään joka oikeasti käyttäisi.
Ainakin kassarissa toimiakseen vaatii erilaiset suuttimet, palotilan, sytytyksen asetukset jne. Tarvii myös enemmän ainetta, joten kulutuskin kasvaa...
Katupuolella tiedän ruiskukoneissa tuota testatun ja se on tuonut ihan kivasti lisää vääntöä laitteisiin.
9.10.2013 20:13
No kai sitä sit uskaltais koittaa jos muutkin on, tietty joo menee kaasarin säädöt uusiks ja sytkä mutta onkos tuo palotila pakollinen? mitään lisää tehoja en ole tavoittelemassa vaan että ois sama kuin bensalla. Laskelmieni mukaan pitäisi mennä n. 40-50% enempi kamaa että olisi bensan hinnoissa. Muutenkin mielestäni tämä e85 homma on aika jännä homma, jos nyt otetaan vaikka nämä viherpeipot jotka valittavat kun moottoriurheilu saastuttaa niin paljon, jos ajais e85:sella, palaa puhtaammin-->vähemmän päästöjä-->ympäristöystävällisempi.
11.10.2013 12:17
Mielenkiintoin nimi Harri Kullas ilmottautunut Heinolan CC-kisaan 19.10.