Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
11.9.2009 19:04
öräwä kirjoitti:Kaverilla ei ole tunnusta täällä, mutta kysymyksiä olisi.
Kotarissa ottaa pohja maahan pientenkin hyppyjen jälkeen. Takaiskari on liian löysä.
Jäykempi jousi vai shimmaus ? Nyt paikallaan tehtaalla laitettu jousi ja shimmeistä ei tietoa, koska pyörä tuli vaihdossa. Shimmaus on kuitenkin tehty.
Itse ehdottelin uudelleen shimmausta, olinko ihan väärässä ? Kuski painaa 85-90kg.
Ja kyseessä 400exc 2007
jäykempää jousta ja sitten iskariremontti jos ei ole tehty.Se vaikka säädöt ei ole kohdallaan nii ei ole niin suuri paha kuin se et pohjailee silloin tulee kuskista matkustaja.
11.9.2009 21:28
Vakiojousella ei pitäisi ihan holtittomasti pohjailla, mutta ellei sitä keppiä ole aikoihin huollettu, niin hiomaa heti ettei pohjailu vähene edes säädöillä. PDS:ää joutuu huoltamaan vähintään saman verran kuin muita. Ensin jouset oikeiksi kuskille ja sitten iskari huoltoon, huolto joka tapauksessa kipin kapin.
12.9.2009 14:31
minä tekisin just toisteppäi et eka huolto sitte uudet vieterit. vähän ehkä tyhmää ettiä säätöjä iskareihin jos öljyt on jo iha kuraa. eikös se pitäs juuri huolletusta iskarista kertoo et mihin päi lähettää laittaan ja mitä?
12.9.2009 15:58
jos kuskin paino lähellä 90 ja ajovarusteet siihen päälle nii liian löysät vakio jouset on.Se oikea jousi ei poista tietenkään huollon tarvetta mutta antaa vähän anteeksi vääriä säätöjä
12.9.2009 20:47
Ittellä on sama homma takajousen kanssa, eli on liikas löysä. CR250 vakio Öölinssi taisi olla 47nm "kierretanko", joten laittoin 50nm tiluuseen. Katotaan miten tuo taipuu n. 97kg alla kuhan saadaan alle.
12.9.2009 22:35
Keulassa karkeesti ottaen pohjausvoimasta nopeassa iskussa kolmanneksen kantaa kierrejousi, kolmanneksen ilmapatsas/ilmajousi ja kolmanneksen vaimennus. Takaiskarissa kaasujousen osuus on paljon vähäisempi, jousi kantaa yli 40% ja vaimennus samoin.
Nyt jos vaimennuksista on 50% hävinny, paljonko hyödyttää lisätä jousivakiota 5-10%?
Vaimennuksia on toisaalta turha ryhtyä säätämään ennen kuin jouset on KUSKILLE sopivat. Ei siis yksinomaan kuskin painolle, vaan myös kuskin ajotavalle. Kaikilla ei lihakset toimi samalla lailla, samapituisillakaan ei ole raajat yms. samassa suhteessa jne. Ajotavassakaan ei ole sitä yhtä ainoota oikeeta npeeta, vrt. vaikka erot E2 kahden kärjen kesken... huh huh! joten ei ole virhe hakea jousitusta itselle luontaiseen ajotyyliin sopivaksi.
Kuitenkin niin kauan kun ei tiedä mitä hakee, on syytä turvautua suosituksiin. Niillä ei mennä kauheesti pieleen. Tottakai iskarit voidaan rakentaa suht toimiviksi liian löysillä tai liian tiukoilla jousillakin, mutta silloin ei voi mennä noin vaan vaihtamaan niitä oikeita - ei toimi enää.
13.9.2009 0:13
Kyllä toi iskarien säätämishomma ja varsinkin niitten shimmittäminen on aikamoista yrityksen ja erehdyksen kautta tulevaa hommaa.
Se on ihan turhaa kenenkään harrastelijan lähettää keppejään shimmitettäväksi kalliista hinnasta kun ei pysty kuitenkaan sanomaan mitä niille pitäis tehdä, hyvä kun ammattilaiset pystyy.
Eihän ne säätäjät mitään meedioita oo, joten sun pitäis tarkkaan kertoo mitä ne iskarit missäkin tilanteessa tekee ja mitä vauhtia ajat. Ei se pelkkä kuskin paino tieto ihan riitä.
En puhu nyt siis perushuollosta, öljyjen/stefojen vaihto ym. nehän voidaan tietty tehdä.
13.9.2009 0:33
YZi kirjoitti:Se on ihan turhaa kenenkään harrastelijan lähettää keppejään shimmitettäväksi kalliista hinnasta kun ei pysty kuitenkaan sanomaan mitä niille pitäis tehdä, hyvä kun ammattilaiset pystyy.
Sori mut toi on ihan TÄYTTÄ PUPPUA. Ihan tavallista on, että edes jonkin verran, sanotaan vaikka lk. 10 kokeilua johonkin iskarityyppiin tehnyt, kokemusta omaava huoltaja näkee jo perssilmällään simmityksessä piirteitä, minkä muuttaminen vaikuttaa OLEELLISESTI parempaan päin KUSKISTA RIIPPUMATTA. Hienosäätö on asia erikseen, mutta jos/kun (japsikrosseissa lähes poikkeuksetta) simmitys on vakiona ihan päin persettä esim. kivikkoon, ei kuski voi päästä edes kärylle mikä mättää - kun ollaan niin ulkona alueella, että kaikki mättää. Sit kun kepit toimii tontilleen oikein, alkaa löytyä niitä seikkoja mikä ei ihan toimi ja mitä säätämällä menee jollain tapaa paremmaksi muttei kuitenkaan hyväksi.
13.9.2009 0:51
SMK) kirjoitti:
Sori mut toi on ihan TÄYTTÄ PUPPUA.
No toihan on aika ymmärrettävää sun sanomana.
Jokatapauksessa ei oo yks eikä kaks kertaa kun nimeltämainitsemattomalta tunnetulta iskari"gurulta" on tullut takasin sutta ja sekundaa.
Enempää en viitti miekkailla asiasta.
13.9.2009 1:29
mäkin menin jammun alustan kans koittamaan paljon kehuttua "iskari gurua". pyysin tekemään huollon ja samalla hivenen jäykemmän alustasta. no takasi tulles alusta pohjas kokoajan ja keulan vuotavaa stefaa ei ollut vaidettu.
maksoin tosta paskasta reilu 300e ja kahet kunnon lipat kun takapää löi pohjaan.
molemmissa meni kypärä ja tanko paskaksi, ekasta aivotärähdys ja toisen jälkeen en ookkaan sitten enää pystynyt ajamaan.
taitavat ottaa liikaa töitä ja tekevät jonkun perus harrastaja asetuksen niihin iskareihin.
sen ainakin opin, että jos alustassa ei oo paljoa moitittavaa niin pidän sen vakiona. tai korkeintaan sellaselle joka oikeesti paneutuu niiden laittamiseen. onneksi on yks näistä "guruista" jonka työhön on saanu olla tyytyväinen
13.9.2009 2:06
minkä verran pitäs painua perän alas kun painaa "oma paino n.63kg" eli riittääkö noin 2-5cm vai 4cm vai enemmän?
13.9.2009 10:32
YZi, tuun ehkä viiden vuoden sisällä tekemään ehkä kokonaista yhden prosentin iskarihuolloista tässä maassa, joten eiköhän se ole omaa etua ajatellen ihan yks ja sama mitä täällä sanon.
Ja pojat hei, ettekö oo reklamoinu noita huoltoja??? Jos ootte,ja kyseset "gurut" ei ole asiaa korjanneet, eikö olis syytä sanoo ihan ääneen kuka tuommosta on tehny??? Joskon tapauksessa epäilen, että huollossa on menny ristiin kahden asiakkaan iskarit / mitä niille on pitäny tehdä ja onhan se selvä et huollon pitäis korjata virheensä viipymättä.
Ja eikö olis myös syytä sanoo ääneen se kehen on ollu tyytyväinen / homma toiminu sovitusti?
Omasta puolestani sanon vaan, että paljon mieluummin sitä kuulee asiakkaalta heti jos homma ei mennyt kuten piti ja pääsee saman tien korjaamaan asian. Ikävin tilanne taas on jos esim. joskon tapauksessa josko ei ole millään muotoa asiasta "gurulleen" reklamoinu ja kyseinen "guru" saa kuulla asiasta vasta esim. jonkun toisen asiakkaan kertoessa lukeneensa semmosta vaikka täältä.
13.9.2009 10:47
ktm 250 sx -05 takajousi wp 84/250 minkä painooselle tarkootettu!
Viimeksi muokannut KTM250SX päivämäärä 13.9.2009 16:33, muokattu yhteensä 1 kerran
13.9.2009 13:13
tottakai mä soitin sille. keulan se pyysi lähettämään takas ja stefan se vaihto ja laittoi vähän lisää öljyä ettei pohjaisi. takapäästä soitin sille 2 kertaa senkin jälkeen ja vastaus oli aina että koita näitä ja näitä klikkereitä. se ei vaa voinu uskoo että se menee pohjassa koko ajan. nimiä en rupee huutelemaan täällä
13.9.2009 22:19
No joo, ymmärrän kyllä mitä olen näitä juttuja seurannut, että nykyään saa olla aika vapaillaan mitä netissä huutelee. Pitäis pystyä joka puhelinkeskustelukin todistaan, noin varmuuden vuoksi. Tokihan asian vois ilmaista: itse en ainakaan ollut tyytyväinen <tähän> firmaan. Olis se ainakin reiluinta niin. Kai sitä kauppiaalla/huollolla/yrittäjällä yleensäkin pitää olla vastuu tekemisistään ja ihmisillä oikeus kertoa kokemuksensa eteenpäin, myös julkisesti? Ikävä arvuutella mikä "guru" oli kyseessä.
Mut sanotaan nyt vaikka näin että itselläni on skog'sta lähes pelkkää plussaa (kerran teki omiaan/toisin kuin pyysin) ja silloin kun on kiire ja asiakaalla joku mulle vieras keppi niin sinne ohjaan.