Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

6.9.2005 23:22

Indy Oy. Hinta 90¤. Merkki Vertex (hyvä ja luotettava, ktm ensiasennus mäntä)

Re: wiseco ja vertex

7.9.2005 13:45

Horna kirjoitti:Vertailin wisecon ja vertexin mäntiä omaan pyörääni, ja huomasin että vertexillä suurin mäntäkoko on 53,97mm. Wisecolla taas pienin koko mikä listasta löytyy on 54mm, ja sen ilmoitetaan olevan vakiokoko. Siitä seuraavat koot onkin jo ylikokoja.
Joten voisiko joku viisaampi valottaa että miksi wiseco ilmoittaa tuon olevan vakiokoko, ja vertexiltä ei edes löydy niin isoja mäntiä?

Asiaa rupesin sen takia tutkimaan, koska ostin wisecon vakiokokoisen männän, ja huomasin että entinen mäntä pyörässäni on ollut vertexin 53,93mm. Laitoin jokatapauksessa wisecon männän koneeseen, ja pyörä toimii muuten hyvin mutta kone kuumenee mielestäni vähän normaalia enemmän. Joten voiko tuolla wisecolla ajaa huoletta vai pitääkö vaihtaa pienempään?


Jos kukaan ei tuohon muuten osaa vastata, niin kertokaa edes onko normaalia että 125cc:n sylinteri kuumenee n.20 min harrasteajon aikana niin paljon että sitä pystyy vaan hipaisemaan sormella ilman että näpit palaa?

Re: wiseco ja vertex

7.9.2005 16:50

Horna kirjoitti:Vertailin wisecon ja vertexin mäntiä omaan pyörääni, ja huomasin että vertexillä suurin mäntäkoko on 53,97mm. Wisecolla taas pienin koko mikä listasta löytyy on 54mm, ja sen ilmoitetaan olevan vakiokoko. Siitä seuraavat koot onkin jo ylikokoja.

Huomaa että 53,97mm on sama kuin 54mm. Se on myös sama kuin 54,0mm, mutta eri asia kuin 54,00mm. Vain pyöristyskysymys.

Wiseco ilmoittaa vakiokoon olevan 54mm, eli se voi olla esim. 53,93mm (mikä ikinä se vakiovälys onkaan). Huomaa että Wiseco ei ilmoita vakiokoon olevan 54,00mm. Seuraavat Wisecon koot ovat 54,5mm, 55mm ja 56mm. Ne ovat varsinaisia ylikokoja. "Nikasil Bore - Cylinder sleeving or replating required for oversizes", eli vaativat putkituksen tai uudelleen pinnottamisen(+ "porauksen")

Vertex:n männät taas ovat kaikki ilmeisesti 54mm (eli ei tee ylikokoja). Vakiokoosta muutamia millin sadasosia suuremmat männät eivät ole ylikokomäntiä. Niistä valitaan sopiva sylinterin kuluneisuuden mukaan. Tietysti väljempään sylinteriin hieman isompi mäntä

Vakiokoko käy aina. Pyörässäsi oleva Wiseco:n vakiomäntä ei ole liian iso. Se voi olla korkeintaan sen kärpäsenpaskan verran "liian" pieni. Ei merkkaa, älä stressaa.

7.9.2005 17:49

Ok, Kiitos!

17.9.2005 16:25

kuinka usein 250cc:en pitää vaihta mäntä

17.9.2005 18:49

karvanoppaelvis kirjoitti:kuinka usein 250cc:en pitää vaihta mäntä

~50h

Mäntä

17.9.2005 19:41

Mistä löytäis männän KTM 250 MX 1989 pyörään?

Sillähän on ajettu pitkään eli sylinteri on kulunut niin en haluais ostaa alkuperäistä mäntää (318¤)

mäntä

18.9.2005 15:21

Kannattaiskohan vaihtaa mäntä crossiin? Siinä oli imupuolella männän puolesta välistä alas kaksi kohtuu isoa naarmua ja muutama ihan pieni joka juuri ja juuri tuntuu kun koittaa kynnellä? Männänrengas ja sylinteri on ihan kunnossa.

sylinterin halkaisija on 67,50 mm
kun taas mäntä on 67,25 mm (luin että se on liian väljä)? Miten paljon eron pitäisi olla?

19.9.2005 14:43

Vaikea tuosta päätellä sen tarkemmin, mutta kyllä pääsääntöisesti pitäisi jos naarmua on. Kuinkahan tarkat noi mittaukset on? Kuulostaa nimittäin todella vaihtokuntoiselta, on varmaan mäntä jo aika hyvin kiillottunutkin?

Re: mäntä

19.9.2005 18:47

Tobo kirjoitti:sylinterin halkaisija on 67,50 mm
kun taas mäntä on 67,25 mm (luin että se on liian väljä)? Miten paljon eron pitäisi olla?


250 '85 - '88 manuaali kertoo jotakuinkin näin (sylinterin halkaisija pysyy samana myös '89 -> , eli tiedon voi vain pienellä varauksella olettaa olevan oikeaa ):

Jos useasta kohtaa 10mm sylinterin yläpäästä mitattuna sylinterin suurin halkaisija on:

67,500mm ... 67,512mm -> alkuperäisen männän koko "1"
67,513mm ... 67,525mm -> alkuperäisen männän koko "2"

(kokonumero "1" tai "2" painettu männän lakeen/päälle).

Jos sylinterin halkaisija on em. tavalla mitattuna yli 67,525mm pitää sylinteri pinnoittaa uudelleen tai ostaa uusi. Männän halkaisijan ja sylinterin halkaisijan eroa ei ole ilmoitettu. Se mäntä on suunniteltu vaihdettavaksi jo ennenkuin se merkittävästi on halkaisijaltaan pienentynyt. Mäntä, jonka koko on "2" on sadasosamillin isompi kuin ensiasennusmäntä "1".

Jos sadasosamillin tarkkuudella olet saanut mitattua sylinterin halkaisijaksi 67,50mm, ei sylinteri ole liian väljä. Perinteisen työntömitan tarkkuus ei kuitenkaan riitä "edes" sadasosamilleihin (ainakin mun työntömitassa 1/20mm eli 0,05mm tarkkuus).

joo

19.9.2005 20:17

Mun työntömitta on digitaalinenja näyttää sadasosamillit, en kyllä tiedä heittääkö se yhtään. Sori mittasin ton männä yläpäästä, mittasin uusiks niin se oli aika tarkkaan 67,5. Mäntä ja sylinteri ovat kummatkin aika kiiltäviä ja mittasin sylinterin monesta kohtaa niin en tiedä oliko tarkka mittaus (onko työntömitta koskaan) niin sen halkaisija oli 67,52-67,53mm.

Kaipa kannattavinta on ostaa alkuperäinen mäntä kokoa 2 koska juuri vuosimalliin-89 ei löydy tarvikemäntiä.

Mitä sylinterin pinnoittaminen tarkoittaa? Voiko niitä hoonata?

19.9.2005 22:25

Sylinterin pinnoittaminen tarkoittaa sitä, että sylinterin sisäpintaan laitetaan uusi pinnoite. Alkuperäisenä siinä on Nikasil-pinnoite. Sylinterissä on siis jo alkuperäisenäkin pinnoite (niinkuin varmaan tiesitkin).

Yksikään suomalainen yritys ei tee sylinterin pinnoitusta, joten sylinteri on lähetettävä ulkomaille(hollannissa yksi). Ainakin RBSC ja Suitzaman, ja varmasti moni muukin liike, välittää sylintereitä pinnoitettaviksi. Hinta jotain 300¤ luokkaa (muistaakseni).

Toinen (yleensä huonompi) vaihtoehto edelliselle on sylinterin sisäpuolinen sorvaus ja valurautaisen sylinteriputken sovitus kutistus-puristus-liitoksella.

20.9.2005 9:51

Saattaa se työntömitta näyttääkin satkun tarkkuudella, mutta mittaustarkkuus voi silti olla 5 satkua-kympän ja toistotarkkuuskin aika huono. Kokeile mitata muutamaan kertaan männän tapin suunnasta ja muutamaan kertaan virtaussuunnasta se pytyn halkaisija, onko soikea? Ellei, ja pytty on virheetön, niin suotta pinnoitutat. Osta vain se uusi mäntä.
Mistä sulla MaTooM on vielä dataa noin vanhoihin laitteisiin?

20.9.2005 17:55

Mun data on peräisin "KTM Manuals 1984 - 1997" tupla DVD:ltä. Siinä on todella tarkasti scannattuna kaikki alkuperäiset manuaalit kustakin mallista. Niinpä nuo korjausmanuaalit viekin tilaa noin 100Mt /kpl. Mulla ei
itsellä oo sitä kokonaan, mutta kuitenkin jotain kopioituna(lähinnä '86 vuosi kiinnostanut):

Chassis '86 M1R (240,250,300,350).PDF
Chassis '86 M1R (500).PDF
Chassis '86 WP (240,250,300,350).PDF
Chassis '86 WP (500).PDF
Chassis '89 (350,500).PDF
Engine Type 544 '86 (240,250,300,350).PDF
Engine Type 565 '86 (500).PDF
Engine Types 555,565 '89 (350,500).PDF
Marzocchi M1R - Instructions for use and maintenance.PDF
Original spare parts '86 (240,250,300,350).PDF
Original spare parts '86 (500).PDF
Original spare parts '89 (350,500).PDF
Owner's repair manual '86 (125).PDF
Owner's repair manual '86 (240,250,300,350).PDF
Owner's repair manual '86 (350,500).PDF
Repair manual - 4-stroke engine 600 LC4.PDF
Technical data - Side car engine.PDF

sylinteri

20.9.2005 18:01

Mittasin ton sylinterin just niinku sanoit niin sadasosan tai kaks saatto heittää riippuen miten tukevasti piti työntömittaa. Varmasti se heittää muutaman sadasosa (uutena lupaavat 3 sadasosamillin tarkkuuden).

Sitten spekuloisin että viekö tällaiset tuntuvasti tehoa kun imupuolella puolesta välistä alaspäin on kaksi naarmua jotka tuntuvat kynnellä. sen lisäksi on vähän pieniä naarmuja muualla. Männänrenkaat ja sylinteri ovat naarmuttomia.
Jos tiedätte niinkertokaa esim. kokemuksista. Todennäköisesti tuo alkuperäinen mäntä kokoa 2 voisi olla sopivin saatavilla oleva mäntä mäntä (tarvikemäntiä juuri -89 vuosimalliin ei löydy, alkaa vuodesta -90), joskin ei halpa.=(
Viimeksi muokannut Tobo päivämäärä 21.9.2005 13:15, muokattu yhteensä 1 kerran