Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
23.4.2008 22:08
Mulla oli kytkimen ilmauksessa vähän samanlaista ongelmaa. Ilmaaminen onnistu kun ruutalla työnsi alakautta. Eli se on ainakin hyvä keino, jota kannattaa koittaa kunhan hankkii välineet eka, jos ei ennestään löydy.
23.4.2008 22:48
AlluMan kirjoitti:Mulla oli kytkimen ilmauksessa vähän samanlaista ongelmaa. Ilmaaminen onnistu kun ruutalla työnsi alakautta. Eli se on ainakin hyvä keino, jota kannattaa koittaa kunhan hankkii välineet eka, jos ei ennestään löydy.
löyty lääkeruisku ja bensaletkua, joka passaa hyvin ilmaus-nippaa, mutt ei lääkeruiskuun
saiko muuten niitä "ilmaus-työkaluja" jostai?
jos semmosella ei rupee onnistuu nii kai se pitää alkaa viilteleen
23.4.2008 23:08
Saahan noita työkaluja, mutta usein ovat törkeän kalliita. Hankit jostain sopivan kokosta letkua siihen ruiskuun niin kyllä se siitä. Itellä kävi bensaletku suoraan lääkeruiskuun ja ilmausruuviin. Vedin vielä ruiskun päähän nippusiteellä kireelle siitä niin pysy hyvin eikä ainakaan vuotanut sieltä suunnalta ilmaa.
24.4.2008 9:33
Tota vois koittaa ilmata ihan niin, että otat säiliön korkin auki, säädät polkimen niin, että mäntä todella pääsee palautumaan ihan päähän pääsylinteriä ja sit vähän pumppailet polkimella. Pitäis nousta kuplia sinne säiliöön.
Kun kupliminen lakkaa, niin sitten pumppaat polkimella useita kertoja yhteen menoon, painat sitä samalla alaspäin kun avaat ilmausruuvin ja ruuvi sit kiinni ennen kuin päästä poljilta nousemaan ylöspäin. Muutama kerta ja pitäis pelittää.
Huomaa kuitenkin, ettei se letku saa sitten missään kohtaa kulkea ylempää kuin pääsylinterin mäntä.
Ruiskun kanssa ilmaaminen on jarrun kanssa aikas teoreettinen vaihtoehto, tarviis jonkun peräruiskekaliiberin ruiskun.
24.4.2008 22:27
SMK;-) kirjoitti:Tota vois koittaa ilmata ihan niin, että otat säiliön korkin auki, säädät polkimen niin, että mäntä todella pääsee palautumaan ihan päähän pääsylinteriä ja sit vähän pumppailet polkimella. Pitäis nousta kuplia sinne säiliöön.
Kun kupliminen lakkaa, niin sitten pumppaat polkimella useita kertoja yhteen menoon, painat sitä samalla alaspäin kun avaat ilmausruuvin ja ruuvi sit kiinni ennen kuin päästä poljilta nousemaan ylöspäin. Muutama kerta ja pitäis pelittää.
Huomaa kuitenkin, ettei se letku saa sitten missään kohtaa kulkea ylempää kuin pääsylinterin mäntä.
Ruiskun kanssa ilmaaminen on jarrun kanssa aikas teoreettinen vaihtoehto, tarviis jonkun
peräruiskekaliiberin ruiskun.
pitää kokeella tota.
25.4.2008 1:23
Ei mahu omaan järkeen toi tvmx:n vinkki
Miten ne kuplat tollai nousee, paineessa sen paremmin ku vapaanakaan ? Täytyykin kokeilla tota, ei kyllä varmaan nopein ratkaisu jos pitäs nopeesti saada toimintaan.
25.4.2008 7:59
Ei sitä ookaan tarkoitettu varsinaisesti ilmaukseen, vaan toimivan jarrun tuntuman parantamiseen.
25.4.2008 9:04
No näin sen minäkin mielsin, olen tuota joskus kokeillutkin. Ellei käytä karjiksia, niin voi pitää sopivaa nippusidelenkkiä valmiina autossa ja aina kuljetuksen ajaksi kiinni. Vielä kun avaa perillä säiliön, täyttää ja pistää sen kumitissin sinne niin, että ilmaa jää mahdollisimman vähän jos laisinkaan, pysyy jarrutuntuma tosi napakkana.
Kannattaa tosiaan sitten täyttää se säiliö niin, että sitä jarrunestettä tulee yli ja jos vaan onnistuu, niin mieluummin niin ettei jää kuplaakaan ilmaa sinne. Silloin jarru ei pehmene vaikka palat kuluukin. Se pehmeneminen ei oikein muusta voi tulla kuin ilmasta jarrunesteessä.
25.4.2008 11:58
Juu siis en mä meinannutkaan että ilmaukseen, mut kuin nopeesti se tuntuma sit paranee, yön yli vai nopeemmin ? Yks on kans että ruuvarilla kampee männät sisään niin auttaa hetken. Aattelin just että vois olla hyvä kokeilla tuollai ku SMK sanoi et ton kahvan puristuksen jälkeen täyttää säiliön täyteen.
Osaako joku sanoa tuon pointin että miksi ne kuplat nousee paremmin ylös ku letkussa on paine ? Mäntähän sulkee säiliön kanavan niin ne kuplat jää männän taakse "odottelemaan" sit vai ?
25.4.2008 13:03
MotoXer kirjoitti:Osaako joku sanoa tuon pointin että miksi ne kuplat nousee paremmin ylös ku letkussa on paine ?
Ainakin ne on silloin pienempiä. Ja joo, jäävät odottelemaan.
25.4.2008 14:10
No ainakin yön yli sen jo vaikuttaa, mutta silloin kun mulla ei ollu karjiksia niin laitoin mopon autoon ja niparin ympärille. Sit eberi käyntiin autosta, vaihtaan spoorikamppeet päälle, puol tuntia pihassa ja 30-60min. matkaan niin jarru ainakin oli napakka aina. Sit jos ei ollu vettä, niin mopo jäi autoon seuraavaan ajokertaan, väliä saatto olla kolmekin päivää, nipari oli kiinni koko ajan.
E: Jarrut on siis pysyneet napakoina myös ihan sillä kun täyttelee ne säiliöt silleen "tärien", eli hirveellä nysväyksellä. Edessä hankalaa mun kahvan asennoilla/säiliön kallistuksella.
2.5.2008 15:50
AlluMan kirjoitti:Saahan noita työkaluja, mutta usein ovat törkeän kalliita. Hankit jostain sopivan kokosta letkua siihen ruiskuun niin kyllä se siitä. Itellä kävi bensaletku suoraan lääkeruiskuun ja ilmausruuviin. Vedin vielä ruiskun päähän nippusiteellä kireelle siitä niin pysy hyvin eikä ainakaan vuotanut sieltä suunnalta ilmaa.
itse ostin semmmosen jarrujen ilmaus työkalun joka makso 5e, sillä ilmaus onnistu oikeen hyvin.
20.6.2008 16:09
Mulla kävi tänään sillein, että kun meinasin ilmata etujarrun niin laitoin kahvan niin pohjaan kuin sen sain ja avasin ilmaruuvin ja sitten kahva meni vielä enemmän pohjaan ja kun laitoin ilmaruuvin kiinni niin etujarru ei enää totellut. Mikä siis neuvoksi, ilmeisesti tein jotakin väärin?
20.6.2008 16:19
Et kai löystänyt otetta kahvasta kun laitoit ilmausruuvia kiinni? Jos et niin ihan oikein se sit meni
Ja jos päästit irti niin se taisi ottaa hieman itteensä ilmaa.. Ei muutakun jatkat tolla tyylillä niin kyllä se siit