Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
8.11.2013 16:54
8ade8 kirjoitti:Kummalla tavalla kannattaa lähtee koittaa? Vesi paineistuksella vai kompuran avulla ja lommo kohtaa lämmittämällä?
Jos halutaanolla oikein tarkkoja siitä että pakoputken ominaisuudet eivät kärsi oikaisun takia niin putkea ei pitäisi koskaan lämmittää niin kuumaksi kuin suoristuksessa on tarpeen.
Eri puolilla kerrotaan ettei paineen kanssa kannata suoristaa. Itse olen nyt kesän aikana muutaman putken suoristanut lämmön ja paineen avulla. Hyvin kivuttomasti ovat suoristuneet eikä ole mitään ongelmia ollut. Ei sitä painetta sinne niin kamalasti tarvitse laittaa.
Paineistetun veden kanssa ei tule lämpöongelmaa ja onhan se turvallisempaakin kuin kuuman kanssa touhuaminen. On vaan kalliimpia noi vesipaineeseen tarvittavat laitteet ostaa kuin paineilmaan tarvittavat.
Meillä on myynnissä noita paineilmalle soveltuvia sarjoja.
8.11.2013 17:05
Kyllä ite ennemmin lähtisin vedellä paineistaan ku ilmalla. Aika paljon turvallisempaa leikkiä. Ujosti lämpöä ja sopivat paineet ni suoristuu, Tai sitten odotat talvea ja laitat vettä täyteen ja jätät ulos pakkaseen ni suoristuu, Yhden putken olen itse pakkasessa suoristanut ja tuli melkeinpä uuden veronen. Eikä tarvitse kovin kummosia tulppiakaan pakoputken päihin.
8.11.2013 18:50
Vesipaine on toisiksi tehokkain keino ratkaista putki jäädyttämisen jälkeen ja jos putkessa on vesi sitä on ihan turha lämmitellä! Eli ilmaa ja lämpöä vaan! Mikäli putki on kunnossa se kestää hyvinkin viiden barin paineen. Jos lommo on nii paha et pitää käyttää isoja paineita nii lämmön kans oltava tarkkana!
Veto vasara on myös tosi hyvä jos lommo ei ole terävä reunainen.
8.11.2013 21:28
Onnistuskohan paineistus painepesurilla? Pienempään reikään varmaa joku pullon korkki mutta mikä olisi hyvä isompaan reikään jos siitä tuuppaisi painepesurilla?
Itellä kärcher pesuri
9.11.2013 12:43
Ite en oo pakkasta kokeillu mutta jäädyttämisen taki oon yhen putken nähnyt repeävän..
Paineilmalla ja hitsipillillä ite oijoin. Löin ensin bilteman hylsystä venttiilin läpi ja sinne vähän tiivistemassaa. Paine työntää vielä venttiiliä kiinni hylsyn sisäpohjaan joten sen irtoaminen mahdotonta, sitten hylsyn pyörittelin putken peräpäähän (hylsy tietysti valittu siten että mahdollisimman tiukka. Tämän jälkeen ilmastointiteippiä päälle ja avot. Paikka punahehkuun ja pistoolilla ilmat sinne 4 baariin ja sitten vielä uudestaan pilliä. Ei hylsyt lennelleet ja hyvä tuli.
Ehkä oli ihan hyväkin että toinen pää hieman valskasi niin ilma vaihtui viileään ajoittain kun putkea pyöritti penkissä. Kukin tavallaan ja juuri älysin että tulen tukkimaan myös toisen pään hylsyllä ja venttiilillä niin ei tarvitse rautalevyjä pulttailla yhteen.
Kysymys loppuun : eikös jäädytykseen olisi järkeä jättää takareikä avoimeksi ja putki yläasentoon jos paisarin vastakartiossa ei ole lommoja? Vai häviääkö oikaisu voimat samalla?
10.11.2013 14:01
14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ?
¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.
10.11.2013 14:33
Jasu80 kirjoitti:Tänään tuli mehut takaa pihalle. Etupääkin otti itteensä ja pohjaa.
Missä huollattaa iskarit Porin tai Etelä-Pohjanmaan alueella?
Pyörä KX250 '05.
Osaako kukaan auttaa?
10.11.2013 16:31
k3mp0 kirjoitti:Ite en oo pakkasta kokeillu mutta jäädyttämisen taki oon yhen putken nähnyt repeävän..
Paineilmalla ja hitsipillillä ite oijoin. Löin ensin bilteman hylsystä venttiilin läpi ja sinne vähän tiivistemassaa. Paine työntää vielä venttiiliä kiinni hylsyn sisäpohjaan joten sen irtoaminen mahdotonta, sitten hylsyn pyörittelin putken peräpäähän (hylsy tietysti valittu siten että mahdollisimman tiukka. Tämän jälkeen ilmastointiteippiä päälle ja avot. Paikka punahehkuun ja pistoolilla ilmat sinne 4 baariin ja sitten vielä uudestaan pilliä. Ei hylsyt lennelleet ja hyvä tuli.
Ehkä oli ihan hyväkin että toinen pää hieman valskasi niin ilma vaihtui viileään ajoittain kun putkea pyöritti penkissä. Kukin tavallaan ja juuri älysin että tulen tukkimaan myös toisen pään hylsyllä ja venttiilillä niin ei tarvitse rautalevyjä pulttailla yhteen.
Kysymys loppuun : eikös jäädytykseen olisi järkeä jättää takareikä avoimeksi ja putki yläasentoon jos paisarin vastakartiossa ei ole lommoja? Vai häviääkö oikaisu voimat samalla?
Tuli koitettua jäädyttämistä pakastimessa. Pistin putken täyteen vettä ja tulpat päihi. Sitten lommo kohta alaspäin pakkaseen. Oli melkeen yhden päivän pakastimessa mutta ei ollu lommo yhtää suoristunu ja putki oli sisältä aivan jäässä. No täytyy koittaa kotarin piikki sx putkee jos tehois siihen. Teinköhän homman väärin vai olikohan vaan sen verran paksuu kamaa et ei suoristunu? Vaikuttaako pakastimen lämpötila jotenkin asiaan?
Viimeksi muokannut 8ade8 päivämäärä 11.11.2013 9:38, muokattu yhteensä 1 kerran
10.11.2013 20:28
Eikö lommo pidä olla ylös päin? Jäädyttäessä.
11.11.2013 0:17
Itse en ole oikonut jäädyttäen.. mutta kyseinen putki mikä halkesi oli 125 exc ja halkes psisarista jossa taitaa 1 kerroksinen pelti olla ja alkukäyrä 2 kerroksista vai menikö just toisinpäin.
11.11.2013 16:14
Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ?
¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.
Melko tiuha öljynvaihtoväli tuntuu ainakin olevan. En ole kuullut, että kenelläkään olisi noin pienillä tunneilla noin isoja murheita
11.11.2013 17:32
Roassii kirjoitti:Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ?
¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.
Melko tiuha öljynvaihtoväli tuntuu ainakin olevan. En ole kuullut, että kenelläkään olisi noin pienillä tunneilla noin isoja murheita
Meillä on ajettu 90h Kawalla alakertaa avamatta, suht reipasta crossivauhtia (MXJ sijat 3-10),vieläkin toimii. Väitän että suurin osa nelareiden alakerta vaurioista johtuu öljyn vähyydestä. Litrassa oljyä ei ole paljon pelivaraa. Öljyt vähissä, muutama pidempi keulitus ja veivinlaakeri pilalla.
11.11.2013 19:07
Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ?
¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.
Itse menisin jo valittamaan myyjälle, koska epäilisin valmistusvirhettä joko tuossa osassa, tai jossain siihen vaikuttavassa, joka pahimmassa tapauksessa rikkoisi pyörän uudelleen.
11.11.2013 21:38
Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ?
¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.
Joo elikkä äsken aukastiin kone. Mäntä+tappi paskana, sylinterissä jälet. Runkolaakerit paskana, kiertokangen laakeri paskana. Metalli hilua joka paikka täynnä. Öljypumppu jumissa... Noh kaiken kruunaa se että kaikki johtuu väärin asennetusta stefasta kytkinkopassa (kampiakselinpäässä), oli stefassa jtn työkalunjälkiä ulkopinnassa ja oli sisäreuna revennyt niin että näkyi se jousi. Sieltä johtui öljynpaine häviö kampuralle/akselille, josta johtu et se kiertari hirtti kiinni jne jne... Soittaa huomenna sumekolle tai jonnekki.. Hermot aika kireellä
11.11.2013 21:46
Paska homma...Toivottavasti Sumeko tulee vastaan.