Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

KTM EXC 200

31.7.2012 11:14

Tuli sitten hommattua kyseinen pyörä ja nyt kaipailisin vähän vinkkejä pyörän huoltoon kyseisen pyörän omistajilta tai asiasta tietäviltä.

Kuinka usein männän, öljyn ja tulpan vaihto?
Mitä öljyä koneeseen ja bensan sekaan, millä seos-suhteella?
Iskareitten huolto missä vaiheessa?

Ja kaikki muutkin pyörän huoltoon liittyvät vinkit on tervetulleita! :)

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 13:31

Moroo

Loistava valinta... :)

Multa löytyy 200 EXC 2007 jolla olen ajellut 3/2011 asti
Edellinen omistaja oli vaihtanut männän 95 tunnin kohdalla.
Öljyt olen vaihtanut 5 tunnin välein, Jos sulla on kaasuttimen säädöt kohdillaan, eli ei saa liikkaa eikä liian vähän niin ajat tulpalla varmasti pitkään, siis jos lähtee hyvin käyntii ja pelittää muutenkin hyvin.(varatulppa ja avain aina mukaan metsään)

Olen käyttänyt omassani seuraavia:
Tulppa: NGK BR8EG
Vaihteistoöljy: Motorex Power Synt 4T fully synthetic 10W-50
Tuorevoiteluöljy: Pure Polaris Synthetic VES GOLD PLUS
Suodatinöljy: NO-TOIL foam air filter oil
Ketjuöljy: Stormin myymä Hondan ketjyöljy

Suositeltu seossuhde on 1:60 itse olen käyttänyt vähän vähemmän, 98E=9,8 litraa öljyä 1,7 dl
Pyörä on toiminut hienosti, ei savuta liikaa ja ei sotke pakoputkea.
Mutta kaikki tyylillään, moni laittaa 2 dl öljyä.

Iskarien huollosta en osaa sanoa, kai siihen vaikuttaa varmaan aika paljoin pyörän ikä ja ajotunnit.
Jos tuntuu hyvältä ajaa niin antaa palaa!!! (kokeneemmat voi kommentoida lisää)

Pese pyörä ja ketjut ajon jälkeen aina hyvin, mulla ketjut ja rattaat kestänyt tosi hyvin kun olen pessyt ja öljynnyt ne joka ajokerran jälkeen.

Etuiskareihin oli edellinen omistaja laittanut ilmanpoistoventtiilit...toimiva ratkaisu.

Ei muuta kun lujaa ajoa...maltilla... :D

-Antti-

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 13:48

Kiitokset erittäin perusteellisesta vastauksesta! :)
Koneeseen aattelin tämmöstä litkua laittaa: http://www.powerfactory.fi/product_info ... ts_id=9989 Kun saa halvalla lähimmästä autokorjaamosta.
Ja bensan sekaan: http://www.supermotocenter.fi/Webshop/p ... s.php?p=16
Tulpan siis vaihdat vasta sitten kun hajoaa? 8o
Ja pyörä on vuosimallia -06 ja ajotunteja kertynyt vasta 67, joten männänvaihdollakaan ei ilmeisesti vielä kiirettä.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 14:19

Tervetuloa joukkoon tummaan... :)

Tohon tulpan vaihtoon en osaa sanoa mitään nyrkkisääntöä, ajotapakin ratkaisee jonkun verran.
Yksi harrastaja kertoi että on ajanut alkuperäisellä tulpalla yli 200 tuntia.
Suosittelen että otan ihan mielenkiinnon vuoksi kaasarin auki, ylhäältä 2 ruuvia, ja tarkastat että neula on oikealla korkeudella, ja jos viitsit avata kaasuttimen kokonaisuudessaan, niin tarkista mitkä suuttimet kaasuttimessa on. Sait mukaan varmasti KTM:n vihkosia, sieltä löytyy taulukoita missä lovessa esim. sokan kuuluu olla missäkin ajolämpötilassa jne...uskoisin että männän vaihdolla ei ole vielä kiirettä (jos pyörä on ollut hyvissä käsissä) Aika vähän ajettu pyörä sulla!!!

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 16:56

Uskomattoman vähän ajettu ikäsekseen, meikällä on -07 300exc ja 480h mittarissa :D
Tulpanvaihtoon pätee ainoastaan semmonen sääntö että pidä aina varatulppa mukana. Tulppahan voi mennä ihan saman tien riippuen vaikkapa säädöistä ja ajotavasta. Tosin monesti luullaan tulpan olevan rikki vaikka todellisuudessa se on vain liian karstainen, eli kannattaa koittaa putsata tulppaa jos sammuu/alkaa pätkimään.
Mäntää sitten heittelet siinä 100h jälkeen kunnosta riippuen.
Iskareiden huoltoja ei tarvitse miettiä vielä pitkiin aikoihin tolla tuntimäärällä.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 17:47

_Jre_ kirjoitti:Iskareiden huoltoja ei tarvitse miettiä vielä pitkiin aikoihin tolla tuntimäärällä.


Keula 10 tunnissa muuttuu jo selkeesti, 20 tunnissa on kun yö ja päivä huollettuihin verrattuna. Ei takapäälläkään yli 40h aja.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 17:53

Takaiskari huollettu joku 10-20h sitte. Joo mukana tuli ktm:n ohjekirja ja erikokoisia suuttimia ja neuloja yli 10 kpl. Täytyypi ruveta opiskelemaan kirjasta säätöjä yms. mielenkiintosta, vaikkakin
Tällä hetkellä on kyllä hyvissä säädöissä.
Kiitokset kaikille vastauksista!

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 18:39

OA243 kirjoitti:
_Jre_ kirjoitti:Iskareiden huoltoja ei tarvitse miettiä vielä pitkiin aikoihin tolla tuntimäärällä.


Keula 10 tunnissa muuttuu jo selkeesti, 20 tunnissa on kun yö ja päivä huollettuihin verrattuna. Ei takapäälläkään yli 40h aja.


Kyllä iskareilla ajaa helposti 100h jos öljyt ja paineet pysyy sisällä, ja tämä on minun mielipide joka tullut kokemuksen myötä.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 18:58

Mutta ei ne enää iskunvaimennusta hoida ja sisuskalut on aivan paskana. Tämä on tyypillinen asenne ja hyvä tapa tehdä erittäin kallista vahinkoa pyörällensä.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 19:35

En ala kumoamaa sinun lausetta, mutta omassa mittarissa 380h ja iskarit huollettiin noin 100h sitten. Pamput kyllä pelaa minusta yhtä hyvin kuin ennenki. Pienen eron huomas huollon jälkeen, mutta se just tuon muutaman ajon jälkeen tulikin takaisin "normaaliksi".

Mitään vikaa ei ole iskareissa ja kenelle vein huoltoon sanoi samaa. Sisuskalut ei ollu paskana. Minusta ne pelaa hyvin nii pateissa kuin juurikossa. Ainakaan tämmösenä harrastelija en viitsi viiä iskareita 1-2 vk huoltoon ja maksaa maltaita. Omapaha on vika jos hajoavat.

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 20:43

Moroo

Eiköhän tämmösille perusharrastajille jotka ajavat 1-2 kertaa viikossa noi iskarit kestä ihan hyvin, pitempiäkin aikoja. Itse ajan nykyään "pääsääntöisesti" aika varovasti, kun muutaman kerran olen
loukannut paikkoja. ( oikea olkapää, vasen ranne ja oikea rystynen) Mutta tietysti kaverit jotka ajaa tosi lujaa ja kunto on rautainen, niin kyytikin on aika paljon rajumpaa.

Pyörässä on kyllä edessä ja takana +/- säädöt, niitä voisi tietysti joskus säätää ja katsoa huomaako vakio reitillä eroa.

Itsellä ja muutama tutulla on ollut joskus tulppien kanssa ongelmia, olen/ovat ostaneet käytetyn pyörän ja edellinen kuski on ollut vaikka hieman kehittyneempiä ajaja ja vedellyt hana pohjassa, tai ajanut jäällä. Silloin suuttimet/neulan säädöt voivat olla esim. aloittavalle harrastajalle liian rikkaalla ja hiljaisemmalla ajolla tulppa karstoittuu liian nopeasti ja ei enää toimi....joskus aikanaan ihmettelin pitkään mikä on kun crossin Yamaha 250 YZ kanssa oli ongelmia.

Itse tykkään 200 EXC:stä, kun se ei ole ihan niin raju laite kun 250 EXC...sopii sunnuntaikuskille hyvin.
Missäpäin rupeat kuntopyörälläsi ajelemaan??

-Antti-

Re: KTM EXC 200

31.7.2012 23:06

weeto269 kirjoitti:En ala kumoamaa sinun lausetta, mutta omassa mittarissa 380h ja iskarit huollettiin noin 100h sitten. Pamput kyllä pelaa minusta yhtä hyvin kuin ennenki. Pienen eron huomas huollon jälkeen, mutta se just tuon muutaman ajon jälkeen tulikin takaisin "normaaliksi".

Mitään vikaa ei ole iskareissa ja kenelle vein huoltoon sanoi samaa. Sisuskalut ei ollu paskana. Minusta ne pelaa hyvin nii pateissa kuin juurikossa. Ainakaan tämmösenä harrastelija en viitsi viiä iskareita 1-2 vk huoltoon ja maksaa maltaita. Omapaha on vika jos hajoavat.


En tiedä sitten. Mulla pohjailee keula jatkuvasti jos on 20h vanhat öljyt, takapää on järkyttävän levoton 40h ajettuna. Ja keulasta menee kaikki liukuholkit uusiks kahella kolmella huoltovälillä jos yhtään venyy öljynvaihto. Mutta kai tässäkin sitten kuskikohtaista eroa on, tai sitten KYBin ja WP:n eroja, ei riitä tieto eroista, kotareilla en oo ikinä kovaa ajanut. Ja ei mullakaan rahaa niitä oo huoltoon viedä, pakko on ollut opetella itse tekemään. Simmaukset on kyl Br Pro Servicessä teetetty niin osuu kerralla.

Re: KTM EXC 200

1.8.2012 11:40

OA243, kaikki ei aja kovaa ja nyt kun puhutaan enskapyörästä enskakäytössä niin ei ne iskarit kovin helposti pohjailemaankaan pääse. Itsellä parhaat ajat vantaan hanskallion pätkällä ollut noin 40% hitaammat kuin ns kovimmilla vetomiehillä ja kyllä iskarien toiminta on ollut viimeisimpiä asioita jotka siihen ajoon on vaikuttanut, niin paljon on jo pelkästään ajotekniikassa ollut opittavaa.
Takakepillä ajoin niin kauan kunnes säädöt ei enää toiminu ja öljyt alkoi vuotaa pihalle, tähän asti kierrosajat nousivat tasaisesti.
Jo tätä ennen kepillä ajettu vajailla öljyillä edellisen omistajan toimesta jonkin aikaa. Nyt sitten vein sen huoltoon Skogin Arille, joka ei löytänyt kepistä mitään sen kummempaa vikaa. Uudet tavarat vaan sisälle ja ajoon.

Re: KTM EXC 200

1.8.2012 12:47

atn74 kirjoitti:Missäpäin rupeat kuntopyörälläsi ajelemaan??

-Antti-


Täällä eteläsuomessa, hyvät harrastemahdollisuudet kun lähimmälle enskapätkälle n. puol kilsaa matkaa.
Kaippa sitä joskus radallakin vois käyä ajelee.
Alkaa tossa omassaki pyörässä keula olee huollon tarpeessa, kun vuotaa öljyä. kuis notkeeta öljyä porukka tykkää laittaa iskareihi?

Re: KTM EXC 200

2.8.2012 21:51

Ite olen laittanu Bel rayn 5w keula öljyy. Ite tehnyt silleen, että 10-11 cm jääpi (keula pohjassa) öljyn ja putken yläkohan välille. Eli määrää en tiedä varsinaisesti. 6,4 dl?