Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Yamaha TZR 50 ei paina käynnistystä.

26.7.2024 8:30

Minulla on Yamaha TZR 50, joka ei käynnisty painamalla.

Mopo oli ollut pysäköitynä noin 5 vuotta. Ennen pysäköimistä minun piti käynnistää se työntämällä, ja työntäminen oli helppoa. Minun piti antaa kaasua (kierrosluku) tyhjäkäynnillä, muuten moottori pysähtyi.

Noin puoli vuotta pysäköinnin jälkeen moposta vuoti mielestäni bensiiniä.

Tänään yritin käynnistää mopon. Polttoainesäiliö oli tyhjä, luultavasti bensavuodon takia. Laitoin polttoainesäiliöön noin 1 litran tuoretta kaasua. En nähnyt näkyvää polttoainevuotoa. Parin tunnin kuluttua polttoaine näytti kuitenkin kadonneen.

Laitoin lisää bensaa. Yritin painaa käynnistystä. Moottori oli käynnissä, niin kauan kuin jatkoin työntämistä. Tarkista moottorin merkkivalo kuitenkin syttyi. Yritin nostaa maksimikierroksia. Kuulin, että moottori kävi hieman nopeammin, kun nostan maksimikierroksia. Ero on kuitenkin niin pieni. Ja moottori pysähtyy hyvin pian, kun lopetan työntämisen. Kierros ei auttanut moottoria ylläpitämään.

Kaipaan neuvoja ongelman etsimiseen ja mopon asteittaiseen korjaamiseen.

Luulen, että ongelma voi olla yksi tai useampi seuraavista tekijöistä: kaasutin, sytytystulppa, polttoainesuihku kaasuttimen jälkeen tai ilmanotto. Mitä mieltä sinä olet? Ja mitä suosittelisitte aloittamaan?