Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Voinko tehdä itse moposta "sähköskootterin"?

1.8.2022 19:23

Tuli mieleen, että kun nykyään on näitä 25km/h kulkevia sähköskoottereita, joihin ei tarvitse rekisteröintiä eikä ajokorttia. Että voisinko ottaa paperittoman mopon raadon, laittaa siihen 1000W sähkömoottorin ja rajoittaa sen 25km/h ja saada siitä lain mukaan "kevyen sähköajoneuvon"? Tämmöisellä saisi ajaa ilman korttia, kilpiä tai vakuutuksia samoilla säännöillä kuin polkupyörä.

En ainakaan itse keksi miksi ei, eihän näitä kiinalaisiakaan tarvitse tyyppihyväksyä tai mitään. Laissa en näistä paljoa mitään löydä muuta kuin kohta:

29 §
Kevyt sähköajoneuvo

Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.

Re: Voinko tehdä itse moposta "sähköskootterin"?

3.8.2022 21:29

Periaatteellisesti kyllä. Mutta-kohta tulee toki kyseeseen kun mietitään, missä kohtaa moposta tulee varsinaisesti jokin muu, eli tässä kohtaa kevyt sähköajoneuvo. Tuskinpa kuitenkaan pelkän rungon hyödyntäminen menopelistä mopoa tekee.

Tukesin sivuilla on listattuna kevyisiin sähköajoneuvoihin liittyviä vaatimuksia. Varsinaisena valvovana viranomaisena toimii Traficom, joten varmaa vastausta etsiessä kannattaa lähestyä heitä vaikkapa asiakaspalvelun kautta.

Jatketaan tarvittaessa mopon rekisteröintiä koskevassa ketjussa.