Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Mopon käsittelykokeen hylkäys hidasajossa

20.5.2021 16:36

Harjoittelin autokoulussa skootterilla. Nyt hidasajossa ajoin tarpeeksi hiljaa mutta en luistattanut kytkintä, kun menin omalla mopolla. Tuli hylkäys. Onko tämä oikeasti hylkäyksen oikea peruste?

Re: Mopon käsittelykokeen hylkäys hidasajossa

20.5.2021 17:35

Kyllä. Inssi katsoo siinä että osaat käyttää kaasua, jarrua ja kytkintä eli kaikkia pitää käyttää.

Re: Mopon käsittelykokeen hylkäys hidasajossa

21.5.2021 12:11

https://ajokortti-info.fi/sites/default ... 020_FI.pdf

sivu 18.

Jos hylky tuli siitä että kytkintä ei käytetty ja muut kriteerit täyttyivät niin sitten voipi tehdä asiasta kirjallisen valituksen. Virallinen ohje sanoo että nopeus on sovitettava käyttäen kaasua, kytkintä ja jarrua.

Jos mopolla pystyy ajamaan alle 5kmh pelkällä kaasun ja jarrun käytöllä niin kuka idiootti ottaa koneeseen vaikka 3000rpm ja luistattaa kytkintä....???

Re: Mopon käsittelykokeen hylkäys hidasajossa

21.5.2021 18:35

Itse taas tulkitsisin ohjetta niin, että sekä kytkintä, jarrua että kaasua olisi käytettävä, jos moposta kytkinvipu löytyy. Ideana juurikin saada tasainen veto hieman tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla, hillitä menoa jarrulla ja säädellä nopeutta kytkimen luistattamisella. Automaatikytkimellisellä menopelillä vetoa ei pääse erikseen säätelemään käsikytkimen puuttuessa, mutta siinäkin ideana olisi kytkimen maltillinen luistaminen, ei pelkkä jarrun ja kierrosten kanssa pelaaminen.

Tuo on kuitenkin vain minun tulkinta, joten lähtisin kysymään tätä suoraan Traficomilta vaikka asiakaspalvelun kautta. Heidät tavoittaa osoitteesta asiakaspalvelu(at)traficom.fi.

Jatketaan tarvittaessa mopokortin hankintaa koskevassa ketjussa ja jos saat Traficomilta virallisemman kannanoton aiheeseen, olemme kiinnostuneita sen kuulemaan.

viewtopic.php?f=19&t=81708