Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

parhaat öljyt 4T 50cc moposkoottereihin...?

19.3.2016 0:53

Mitä mieltä olette mikä voisi olla paras öljy 4-tahtiseen moposkootteriin...?

Viime skootterissa käytin pääasiassa puolisynteettistä 10W40 öljyä (Teboil Silver, ks alla), litrahinta 4eur:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/T ... -10W-40-4l

Muuten kaikki pelitti hyvin, mutta skootterilla oli toki vaikeuksia käynnistyä kylmällä ja ajan joka vuosi lumien/pakkasten tuloon asti, ja moottori meni rikki 11 000km kohdalla. Kyseessä oli siis Baotian kiinaskootteri (Milan Sport). Öljyt vaihdoin joka kevät ja joka vuosi kilsoja siis tuli n. 2600km tjsp...


Nyt olen ostamassa joko uutta Baotiania, tai sitten Kymco 4-tahtista. Muutama frendi on ollu sitä mieltä ettei kannata käyttää mitään muuta kuin täyssynteettistä, niin olen nyt sitten tutkinut vähän niitä.

Yksi suhteellisen edullinen täyssynteettinen öljy olisi esim. Teboil Gold 5W40, jolloin litrahinta on 5eur. Hintaero on siis aika merkityksetön tuohon puolisynteettiseen nähden. Ainoa mikä arveluttaa on se, että skootterien manuaaleissa yleensä lukee että suositus on 15W50 öljy, niin tuossa jo kylmäkäynnistysviskositeetti alkaa olemaan huomattavasti matalempi, varsinkin kun vielä olisi synteettisestä öljystä kyse. Toisaalta eräs skootteriosia myyvä web-sivu väitti että jonku toisen brändin 5W40 öljy sopisi Kymcoon.

Toisaalta aloin myös miettimään tuota öljynvaihtoväliä. Mulla se oli tosissaan 2600km, mutta jollain web-sivuilla sanottiin että 1000km tai tiheämmin pitäisi vaihtaa.


Eli mitä mieltä olette, jos Kymcon tai Baotianin haluaa mahdollisimman sujuvasti käyntiin kylmälläkin (kun myös kylmäajoa on paljon) ja moottorin elinikää mahdollisimman pitkäksi, niin mitä noista öljyvaihtoehdoista kannattaa käyttää ja kuinka suuren kilometrimäärän välein öljynvaihdot...?

Re: parhaat öljyt 4T 50cc moposkoottereihin...?

29.3.2016 17:46

Ite oon nyt ajellu ihan perus teboilin 10w30 öljyllä. Se punane kannu. Mutta nyt on jotain ooppelin 5w40 öljyä eikä oo ollu mitään vaikutusta. N.1000km välein oon vaihellu ku halvempi öljy kyseessä, laadukkaammalla ehkä ajelisin kauemmin.
Kuva
tätä oon myös käyttäny. Ihan hyvää tääkin.