Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopoilun nykytila

20.4.2016 22:44

Mopokortin kallistuminen on varmasti vaikuttanut mopoilun suosioon jonkin verran. Toisaalta yleinen taloustilanne on saanut myös moottoripyöräilyn laskusuhdanteeseen, pientä piristymistä on kuulemma pikkuhiljaa havaittavissa mutta kymmenen vuoden takaiseen buumiin on vielä matkaa. Esimerkiksi 2015 uusia moottoripyöriä rekisteröitiin reilut 3000 kappaletta, kun vuosina 2006-2008 vuosirekisteröinnit olivat yli 10 tuhannen. Mopojen kohdalla ensirekisteröitiin 2015 reilut 7000 ajoneuvoa ja huippuvuonna 2007 yli 20 tuhatta enemmän. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy paljon muutakin luotettavaa tilastotietoa aiheesta.

Re: Mopoilun nykytila

21.4.2016 15:35

Täällä maaseudulla (n. 22 000 asukasta mutta matkat suuria. en tiedä voiko maaseuduksia sanoa :s ) niin yhellä kädellä voi laskea ne mopot jotka menee yli sen 65 sekä ne jotka on valmistettu ennen vuotta 2000. Nykyään se on semmosta että isä ostaa sen mopon uutena ja sitten katotaan kun ne lahoaa millon liittimistä ja millon pätkii. Myös tuntuu olevan semmonen "kermapersemeininki" että valitetaan aina kun vähäsenkin sataa tai on pikkusen lunta tai kuinka kylmä siellä on. Tuntuu että mitään ei kestetä nykyään. Muutenkin semmoset ihmiset jotka tietää jotain tai muuten viettää paljon aikaa mopojen kanssa on semmosia pellemäisiä jotka häirihtee tai muuta sen tyyppistä.

Re: Mopoilun nykytila

21.4.2016 16:32

Itsekkin huomannut kyseisen ilmiön. Kun olin vielä ala-asteella niin mopoja oli aina kylällä lähemmäs kymmenen (pieni kylä :D) joista 8 oli viritettyjä että kulki lähemmäs sataa jotkut jopa yli ja loput 2 "vaan" sen 70. Nykyään maks 3 mopoa joista mikään ei viritetty veroille asti jos ollenkaan. Koulun pihassa taitaa olla silti lähemmäs 20 vakiomopoa nytten kesäisin mutta talvella voi olla ehkä 2 siinä pihassa. Ja nykyään oon nähnyt enempi kevareita. Ainakin entiseen verrattuja että onko nyt näin että kemmut korvaa viri viri terpit?

Re: Mopoilun nykytila

21.4.2016 18:13

Hurjat 2-3 kevaria täällä päi, 1 nelari ja sit muutama isä-maksaa kotaria/hm
Kiinanskootterit ja muutenkin skootterit on suositumpia. Syynä se että pelätään että ei osaa vaihteita vaihtaa 8o

Re: Mopoilun nykytila

2.5.2016 18:59

Ei kyllä mopoja hirveesti ole näkynyt. Joitain satunnaisia kylällä mutta sellasia isoja ryhmiä ei ole.

Alkaa vähän kyllä näyttää huonolta, moottoripyöriä on ollut ihan entiseen malliin.

Kyllä toi näyttää taloustilanteen menevän ainakin jossain määrin. Kattoo vaikka 80- luvun loppua ja 90- lukua niin lama näkyy moottoripyörien ostossakin. Mopoista en löytänyt tietoja, onko niitä edes 80- luvulla ja 90- luvun alussa rekisteröity? Varmaan vielä se moopkortin superkallistuminen yhdistettynä huonoon talouteen kurjistaa asiaa edelleen.


Kiinnostaisi tietää että onko tän foorumin viesteistä tai vastaavasta mitään statistiikkaa saatavissa. Onko tämä foorumi tullut huomattavasti vähemmän aktiiviseksi mitä se oli joskus 2000- luvun lopulla ja 2010 luvun alussa?

Re: Mopoilun nykytila

9.9.2016 21:58

Lienee sanomattakin selvää, että motot.net on hiljentynyt. Kysymys kuuluukin, että minne ne käyttäjät ovat paeneet?

Mopoilijoita kyllä kuitenkin miitteihinkin löytyy ihan keskisuurissakin kaupungeissa satoja. En nyt usko, että ovat keskustelun verkossa lopettaneetkaan. Facebook?

Re: Mopoilun nykytila

11.9.2016 12:31

Ärräksä kirjoitti:Lienee sanomattakin selvää, että motot.net on hiljentynyt. Kysymys kuuluukin, että minne ne käyttäjät ovat paeneet?

Mopoilijoita kyllä kuitenkin miitteihinkin löytyy ihan keskisuurissakin kaupungeissa satoja. En nyt usko, että ovat keskustelun verkossa lopettaneetkaan. Facebook?


Facebookin mopotuning on ainakin erittäin aktiivinen

Re: Mopoilun nykytila

11.9.2016 13:26

Juuh, someenhan se keskustelu varmasti suuntautuu. Sinne missä muutenkin jumitetaan. Itsehän en tosin ole suuntaunut, joten ei oikein auta ja feikki tunnareillakaan tuonne ei liene asiaa :D

Jutustelu omalla naamalla, nimellä ja paikkakunnalla mopojen virittelystä. Eipähän tarvitse virkavallan ainakaan liikaa käyttää aivosolujaan asioiden toteamiseen. Jos haluaa foliohattuilla.

Kyllä se omaa anonyymiteettiä arvostavalle on keskustelufoorumit paljon järkevämpi paikka. Jokainen saa päättää sitoutumisensa tasostaan itse.

Re: Mopoilun nykytila

11.9.2016 20:32

Itse suosin käyttämään kumpaakin. Tänne kerron laittomia asioita facessa heitän hauskoja kommentteja :DD

Re: Mopoilun nykytila

28.6.2017 18:56

Olisiko jotain muutosta parempaan nähtävissä?

Mopoja tuntuu kulkevan paljon enemmän nyt mitä pari vuotta sitten mitä liikenteeessä olen seurannut, jopa PVitä yms. vastaavia ruoskia näkee jonkun verran.

Piikkejäkin näkyy todella paljon, jopa enemmän mitä ennen mun mielestäni.

Re: Mopoilun nykytila

5.7.2017 11:54

Mopotuning on kyllä aivan perseestä, ei noissa facebook ryhmissä saa ikinä samanlaista yhteisöä kuten foorumeilla. Samaa paskaa kaikki vastaavat ryhmät.

Re: Mopoilun nykytila

8.7.2017 4:24

Voi olla, täällä oli vakinaamat sillon yhteen aikaan jotka mopojaan puuhas esim. tunturi topic oli suht aktiivinen muutaman toimesta ja sinne tuli tietynlainen yhteisö. Tosin yleiset topicit oli niin aktiivisia ettei niissä hirveemmin tullut yhteisöfiilistä kun viestiä tuli sivullinen siinä ajassa kun oli kirjottamassa vastausta johonkin. Sillon oli IRC chat tyyliselle tyhjänjauhaamiselle ja foorumit asiallisemmalle keskustelulle. Nykysin taitaa olla kaikki, tyhjänjauhanta ja asiajutut niissä face ryhmissä. Jotenkin tuo irc+foorumit tuntui toimivammalta keskustelun kannalta ja tiedonhaku oli helpompaa kun nollapostauksia ei ollut foorumilla (vaan ne oli ircissä), nyt ne kaikki, nolla ja asiapostaukset on siellä päällekkäin ja tiedon etsiminen vaikeampaa jollon samaa asiaa jankataan joka viikko uudelleen ja samaa jankkausta ei kauaa jaksa lueskella. Mun mielestä tossa kohtaa kehitys on mennyt huonompaan suuntaan ja hyvät keskustelualustat korvautuneet huonommalla. Tavallaan se etu on että joka ryhmä on saman nettisivun sekä tunnuksen ja salasanan alla.

Itte en ole mopo tuningia käyttänyt (mutta muita ryhmiä olen koittanut) kun vähän jo kasvanut ulos mopoista....mopokortin sain herranjestas, vajaa 10 vuotta sitten :lol: käyn vaan jauhamassa aikani kuluksi täällä jotain turhaa joka ei varmaan kiinnosta edes ketään.

Re: Mopoilun nykytila

14.7.2017 11:44

Ite asustelen pikkukylällä ja oon huomannu itekkin muutosta mopokulttuurissa. Vielä kun olin ala-asteella oli kovia virittäjiä paljon ja jokanen mopo kulki varmasti sen 80 vähintään. Vakio mopoilla kukaan ei kehdannut ajaa ja kun rahat meni malosseihin ja giannelleihin ei rahaa jäänyt juopotteluun tai 1000e pelikoneisiin. Nuoret vietti aikaa kylällä ja talleissa toisten kanssa. Koulu parkissa 300hengen koulussa varmaan se 20mopoa.

Nykyään ehkä ostetaan joku tehari eikä kehdata edes säätää kaasaria kunnolla ja sitten ihmetellään kun leipoo ilman ilmanputsaria ja 50 suuttimella 10km jälkeen. Ollaan niin kädettömiä että huoltoon viedään heti kun kaasari tulvii tai maajohto irronnnut rungosta. Vakio mopoja taitaa olla tällä hetkellä 4/12 ja suurin osa on jotain 60 meneviä. Myös kortitta ja kilvittä ajo on aika yleistä ja pakko myöntää että itekkin hieman harrastan sitä. Kevarilla kun on paljon mukavampi käydä iltarallit vetämässä kun ei tarvi ihmetellä ohimenevää pyöräilijää. Verot ja sakot niin suuria että ei hirveästi huvita lähtä virittämään omaa gileraa tuosta nykyisestä enempää.

En oikein ole vielä älynnyt tätä mopokortti ja kevarikortti hommaa. En usko että yksi vuosi vaikuttaa niin paljon ajotaidon ja pääkopan kehitykseen. Mopotkin kasataan lähes yhtä hyviin jarruihin ja runkoihin kuin kevarit. Nämä kukkahattu tädit jotka väittää 45 hyväksi nopeudeksi niin voisivat ite käydä ajamassa vakiomopolla. Yhtä tuskaa nousta pientä ylämäkeä ylös tämmösellä 85kg miehenalulla. Vanhalla polkupyörälläki joskus polin loivaan ylämäkeen 47kmh ilman kypärää ja jarruja (:D). Aika paljon omasta pääkopasta kiinni ajaako sen kolarin siitä 100 vauhista vai meneekö rajotusten mukaan. Tosin ei siihenkään aina voi itse vaikuttaa jos rekka paahtaa kolmion takaa 80 eteen.

Ja sais autoilijatkin rueta vähän ajattelemaan mopoja ja mopoilijoita varsinkin. Olipa kerran sattua jännä tilanne kun ajoin omalla viriskopalla 60 alueella vähän ylinopeutta ja joku vanha käpy lähtee ohi eikä ollu kovin kaukana että kiilaa minut skopan mukana ojaan. Noh kaiken huippuna oli vielä kun pääsi ohi ja 10metrin jälkeen tekee äkkijarrutuksen ja kääntyy oikealle. Oli siinä vähän hermo kireällä sen jälkeen kun ei tosiaa voinut perässä ajaa sitä pariakymmentä metriä. Jos en olisi ollu valppaana tuossa tilanteessa niin voisi olla että en enää hirveesti ajaisi yhtään millään. :roll:

Re: Mopoilun nykytila

14.7.2017 20:48

Slerpa_ kirjoitti:Voi olla, täällä oli vakinaamat sillon yhteen aikaan jotka mopojaan puuhas esim. tunturi topic oli suht aktiivinen muutaman toimesta ja sinne tuli tietynlainen yhteisö. Tosin yleiset topicit oli niin aktiivisia ettei niissä hirveemmin tullut yhteisöfiilistä kun viestiä tuli sivullinen siinä ajassa kun oli kirjottamassa vastausta johonkin. Sillon oli IRC chat tyyliselle tyhjänjauhaamiselle ja foorumit asiallisemmalle keskustelulle. Nykysin taitaa olla kaikki, tyhjänjauhanta ja asiajutut niissä face ryhmissä. Jotenkin tuo irc+foorumit tuntui toimivammalta keskustelun kannalta ja tiedonhaku oli helpompaa kun nollapostauksia ei ollut foorumilla (vaan ne oli ircissä), nyt ne kaikki, nolla ja asiapostaukset on siellä päällekkäin ja tiedon etsiminen vaikeampaa jollon samaa asiaa jankataan joka viikko uudelleen ja samaa jankkausta ei kauaa jaksa lueskella. Mun mielestä tossa kohtaa kehitys on mennyt huonompaan suuntaan ja hyvät keskustelualustat korvautuneet huonommalla. Tavallaan se etu on että joka ryhmä on saman nettisivun sekä tunnuksen ja salasanan alla.

Itte en ole mopo tuningia käyttänyt (mutta muita ryhmiä olen koittanut) kun vähän jo kasvanut ulos mopoista....mopokortin sain herranjestas, vajaa 10 vuotta sitten :lol: käyn vaan jauhamassa aikani kuluksi täällä jotain turhaa joka ei varmaan kiinnosta edes ketään.


Juu, joitakin vuosia sitten täälläkin pyöri paljon samaa porukkaa, viestittely oli paljon aktiivisempaa, ja miiteissä tuli sitten livenäkin tavattua paljon täältä tuttua porukkaa :)
En edes muista omaa silloista nimimerkkiä täällä.. Joku numero/kirjain hirviö. :lol:
Oli pitkälti motot.netin ansiota että monesti edes sain pyörää kuntoon! :lol:

täyzii kirjoitti:
Ja sais autoilijatkin rueta vähän ajattelemaan mopoja ja mopoilijoita varsinkin. Olipa kerran sattua jännä tilanne kun ajoin omalla viriskopalla 60 alueella vähän ylinopeutta ja joku vanha käpy lähtee ohi eikä ollu kovin kaukana että kiilaa minut skopan mukana ojaan. Noh kaiken huippuna oli vielä kun pääsi ohi ja 10metrin jälkeen tekee äkkijarrutuksen ja kääntyy oikealle. Oli siinä vähän hermo kireällä sen jälkeen kun ei tosiaa voinut perässä ajaa sitä pariakymmentä metriä. Jos en olisi ollu valppaana tuossa tilanteessa niin voisi olla että en enää hirveesti ajaisi yhtään millään. :roll:


No, itse ainakin olen huomannut että liikenteessä valtaosa on täysiä uunoja.. :roll:
Varsinkin 2-pyöräisellä saa varautua melkein mihin vain kohteluun autoilijoiden osalta.. Ne ei joko näe tai tajua mitään. Veikkaan viimeistä..! :)