Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 0:28

Olen jo kauan miettiny että tämmönen sais olla olemassa. Tässä olis oma lanka jossa voi kysellä liikennesääntöjen saloja esim. läheltä piti-tilanteiden jälkeen ja ajotekniikan hienouksia, jos liikenne ja kaksipyöräiset kiinnostaa enemmän. Olisi hyvä täällä kysyä ja kitkeä väärä tieto pois ennen kuin jää selkärankaan.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 9:26

Kysykää vaan niin minä vastaan.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 12:37

en nyt ihan ole varma, kuuluuko tää välttämättä tänne, mut minkä ihmeen takia
oon melkein jäänyt auton alle, joka on tullut kolmion takaa, yli 10 kertaa, kun oon ollut liikenteessä mopolla (josta vielä lähtee melko kovat äänet)..

ihmettelen suuresti, mistä se oikein johtuu, että autoilijat ihan välttämättä tulevat sieltä kolmion takaa, vaikka itse olen välillä ollut jopa alle 5m päässä siitä ja nopeus on ollut joskus yli 60-80km/h (tiedän, kaahailu ei kannata). itse ajan tolla nykyisellä mopollani aina keskellä omaa kaistaa (kuten moottoripyörälläkin pitää) juuri sen takia, ettei autoilijat kuvittelisi, että nopeuteni on 40-45km/h.

eli mitä voisin tehdä, jotta välttyisin tällaisilta läheltä-piti tilanteilta?? mopo on musta-keltainen (keltainen etunumerokilpi, keltaiset takasivukatteet ja helvetin kirkas lisävalo).

yks kerta, kun oli oikeasti todella lähellä, oli talvella.. mersu tuli kolmion takaa, itse olin ajatellut vähän kokeilla miten se mopo kulkee.. nopeus +100km/h ja kappas! mersu tulee kolmion takaa eteeni ja pysähtyy siihen, kun on jäänyt väärä vaihde päälle - itse olin tässä vaiheessa n. 40m päässä ja silloin oli vielä alla nastarenkaat ja 1-mäntäinen etujarrusatula. ehkä 5 sentin päähän ton mersun puskurista kerkesin pysäyttämään moponi! jumalauta, melkein sain sydänkohtauksen siinä vaiheessa, kun se mersu tulikin sieltä eteen.. :eek:

toki omat tyhmyydet erikseen.. ja autokoulussakin opetetaan (a1 tunneilla), että autoilijoiden on vaikea arvioida mp:n todellista nopeutta. sama juttu ilmeisesti tässäkin.

e: varmaankin nää miun jutut olis paremmin kuulunut "läheltä-piti tilanteet" topikkiin.. mut menkööt nyt tän kerran? :)

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 15:14

Tämä on ihan hyvä topic, saadaan sitä ajamiseen ja liikennesääntöihin liittyvää spekulointia keskitettyä yhden otsikon alle.

Hyvin harva autoilija haluaa tahallaan ajaa kenenkään päälle. Läheltä piti-tilanteissa joissa auto puskee kolmion takaa eteen on kyse yleensä joko puutteellisesta havainnoinnista tai arviointivirheestä. Ensin mainitussa autoilija ei näe mopoa. Tämä voi johtua mopoilijan vaatetuksesta, puutteellisuuksista valoissa, valaistuksesta tai kaikista näistä yhdessä.

Tummat vaatteet erottuvat varsin huonosti taustasta ja ihmisen silmä havaitsee parhaiten kontrastieron eli vaikkapa kirkkaankeltaisen takin tummaa maantietä vasten. Ajovaloja on tärkeää käyttää päivälläkin koska nekin tuovat näkyvyyttä. Valaistus vaikuttaa havainnointiin mutta kirkkaana kesäpäivänäkin se voi muodostua ongelmaksi. Jokainen mopoilija on varmasti joskus ajanut vasta-aurinkoon likaisella ja kuluneella visiirillä ja todennut näkyvyyden varsin huonoksi. Aivan sama ilmiö voi tapahtua autossakin, tosin sillä erotuksella että sivuikkunaa tai tuulilasia ei noin vain siirretäkkään pois tieltä näkyvyyttä haittaamasta. Suoraan auringon suunnasta lähestyvä mopoilija saattaa jäädä toiselta osapuolelta havaitsematta. On myös hyvä muistaa että nykyautoissa on kolariturvallisuuden takia varsin paksut kattopalkit jotka rajoittavat näkyvyyttä. Sopivassa kulmassa lähestyvä mopo tai jopa auto saattaa jäädä katveeseen mikäli kuljettaja ei varmista katvealuetta.

Mikäli mopoilija on autoilijan toimesta havaittu, on edelleen olemassa arviointivirheen mahdollisuus. Autoilija ei välttämättä osaa arvioida mopon etäisyyttä oikein. Nopeuden arviointi sekunnin tai kahden aikana on varsin haastavaa, joten autoilija saattaa olettaa että mopo lähestyy lain mukaista neljääkymppiä. Tällöin kiusaus yrittää sen edelle saattaa olla varsin suuri. Valitettavan monella on liikenteessä tilannenopeuden käsite täysin hukassa, joten risteyksiä saatetaan lähestyä aivan liian kovalla vauhdilla vaikka itsellä olisi väistämisvelvollisuus.

Mitä mopoilija sitten voi asian hyväksi tehdä? Valot ja oma näkyvyys kannattaa toki pitää kunnossa. Ylivoimaisesti haastavampaa on nopeus, nopeus ja nopeus. Mopolla ei voi, saa eikä kannata ajaa kovempaa kuin 45km/h ellei ole absoluuttisen varma siitä että se voi tapahtua turvallisesti. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että aina kun ollaan taajama-liikennemerkin vaikutusalueella, se ei tapahdu turvallisesti. Tulee muistaa myös tilannenopeus jonka tieliikennelain 23 § määrittelee seuraavasti:
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Boldatusta kohdasta esimerkkinä vaikkapa suojatiet, moniko myöntää joskus ajaneensa sellaisella nopeudella että ei ole ehtinyt pysähtyä vaikkapa suojatien eteen antaakseen jalankulkijoille tietä? Jalankulkijoiden astuminen suojatielle kuten myös ajoneuvojen velvollisuus heitä väistää ovat ennalta-arvattavia joten kyseisessä tilanteessa syy löytyy kuljettajan kaasukäden seutuvilta.

Nopeutta vielä tärkeämpi seikka on ennakointi. Liikenteessä ja erityisesti kaksipyöräisillä liikuttaessa on varauduttava myös toisten virheisiin. Kolmion takaa eteen tuleva auto on todennäköisesti juridisesti syyllinen tapahtumaan, mutta tilanteessa kärsijänä on mopoilija tai moottoripyöräilijä. Auton kylkeen saattaa tulla lommo mutta pyörä ja kuski lentävät komeasti ilmassa vaikka vauhtia olisikin vain taajamanopeuksien verran. On syytä jatkuvasti tarkkailla ympäristöä, tien kuntoa, muita tienkäyttäjiä, edessä olevia risteyksiä ja muita mahdollisia riskipaikkoja. Jos mieleen tulee pieninkin epäilys siitä onko edessäpäin potentiaalinen kolaripaikka, on syytä himmailla ja valmistautua jarrutukseen ja/tai väistöön. Mikäli auto ajaa keskelle risteystä, on nopeiden päätösten aika. Pysähtyikö auto vai jatkaako se eteenpäin? Mahdunko ohittamaan keulan, onko vastaantulijoita? Onko minun tehtävä hätäjarrutus? Toivottavasti ennen tilannetta huomasit katsoa peiliin jotta hätäjarrutuksesi ei pääty takaa tulevan konepellille....

Nämä ovat asioita joita jokaisen kannattaa mielessään pohtia ennen mopon selkään nousemista. Jos itselleen kehittää valmiin mallin jolla selvitä tilanteesta, nousee onnistumisen todennäköisyys huimasti. Jatkuvalla tilannetietoisuudella ja riskien arvioinnilla ostaa itselleen kallisarvoisia sekunteja nopeassa tilanteessa.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 15:40

Autoilijat kyllä kyrsivät tällä kiilaamisellaan todella pahasti. Kerran tulin lähes tyhjään liikenneympyrään n. 30km/h nopeudella ja tarkoituksena oli jatkaa suoraan. Olin jo ympyrässä ja oikealta tuleva auto oli paikallaan kolmion takana, mutta sitten se lähtee yhtäkkiä eteen. En voi muuta kuin jarruttaa, mikä ei kaarteissa ole hyvä asia. Pysyin pystyssä lintasta huolimatta eikä törmäystä tullut, mutta naisautoilija katsoo hölmistyynenä, ikään kuin se ei olisi ollut hänen vikansa. Näiden nerojen takia tosin menen liikenneympyrät nykyään mateluvauhdilla.

Neuvokaas minulle seuraava asia: Kerran ajoin kuudenkympin alueella pientareella ja olisi pitänyt päästä seuraavasta risteyksestä vasemmalle. Odotin että autojono meni ohi ja seuraava auto tuli vasta kaukana, joten vilkun kanssa siirryin risteykseen. Tämä auto rupeaa hakkaamaan tööttiä siellä kaukana takana, vissiin tarkoitti, että tein jotain väärin. Teinkö?

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 15:47

Mopolla voi tehdä vasemmalle kääntymisen kahdella tavalla. Jos ajetaan kaupunkialueella normaalisti kaistaa pitkin, ryhmitytään ennen risteystä mahdollisimman lähelle vasenta reunaa ja käännytään tavalliseen tapaan kun tilaa on. Maantiellä piennarta pitkin ajaessa turvallisempi vaihtoehto on tehdä niinsanottu suorakulmakäännös, eli ajetaan pientareella risteyksen ohi, varmistetaan että edessä ja takana on vapaata ja ylitetään koko maantie poikkisuuntaan suoraan tielle johon käännytään. Tässä tavassa kääntymistä ei tarvitse jäädä odottamaan risteykseen kahteen suuntaan etenevän liikenteen väliin. Pientareella on tärkeää pysähtyä ja varmistaa ettei missään nimessä lähde ylittämään tietä suoraan takaa tulevan eteen.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 16:03

Kiitos tästä, Vauhtiviivatarra! Nyt tiedän, miten tollasessa tilanteessa pitää toimia. Tosiaan ryhmityin tuossa tilanteessa ajoradalle lähelle keskiviivaa vain noin 10 metriä ennen risteystä, tosin vilkun kanssa ja auto kaukana takana (palvelutaksi) vaan vissiin hakkasi tööttiä kun luuli etten olisi nähnyt sitä autoa.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

4.6.2014 22:23

J11 kirjoitti:minkä ihmeen takia oon melkein jäänyt auton alle...


Tuossa saattaa olla kyse tuommoisesta "motion camouflage"-ilmiöstä, tuli perehdyttyä aiheeseen äikän prosessikirjotuksen merkeissä joskus. Homman nimi on siis se, että autoa kohti tuleva mp ei näytä suurenevan autoilijan silmissä jolloin autoilija ei huomaa mp-kuskia/mopoilijaa. Jossain sanottiin ohjeeks että voi liikuskella kaistan laidasta toiseen kun on tulossa autoa kohti niin autoilija huomaa paremmin.

Jos aihe kiinnostaa enemmän tai haluaa paremman selvityksen, tuossa pari linkkiä:

Motion camouflage yle:n sivuilla:
http://yle.fi/uutiset/aistiharha_on_hyo ... le/6956978


Moottoripyörä.org:in keskustelu aiheesta:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... camouflage

Ite oon kyllä joskus vähän liikuskellu siinä omalla kaistalla kun on auto ollut sen näkönen että meinaa tulla eteen ja aika vähässä on ollu ne tilanteet että olis oikeesti siihen eteen joku ajanut.


Tosta pientareella ajamisesta ja vasemmalle kääntymisestä:
Ite oon menetelly suunnilleen seuraavasti: ajan esim. 100km/h rajoitusalueella pientareella ja vasemmalle täytyis kääntyä. Reippaasti ennen risteystä, varmaan jopa 200m tai ennemminkin vilkku päälle, sitten vilkasu taakse ettei kuolleessa kulmassa ole ketään ja sitten vaan kaistan vasempaan laitaan tuli takaa joku tai ei. Tärkeintä on että ei jää keskelle vaan ryhmittyy laitaan niin, että auto pääsee oikealta ohi. Kertaakaan ei kukaan ole töötännyt tms, kerran vaan vastaantulija tais pelästyä että aijon ajaa sen alle, kun alkoi mutkittelemaan kaistallaan ja rämppäämään tööttiä :lol: Jos joku on juuri tulossa ohi kun meinaan ryhmittyä niin ajan pientareella vielä hetken ja tungen seuraavaan väliin. Se suorakulmakäännös tuntuu jotenkin vieraalta ja ei sekään nyt mukavaa ole 100km/h tiellä. Ja niin, ainakin pitäis olla tuo toimintatapa sallittu eikä tööttäyksen arvoinen.

Sitten vielä siitä liikenneympyrässä kiilaamisesta sen verran että osa autoilijoista luulee vissiin liikenneympyrää tasa-arvoiseksi koska sen saa katsoa tosi tarkkaan ettei kukaan tule eteen. Autolla liikkuessa tapahtuu samaa. (Taisiis kyydissä ollessa xd) Kerran 2päällä jouduin vetämään kanssa liinat ihan kiinni kun joku muija änkes eteen ympyrässä. Niissä tilanteissa harmittaa kun riejun töötti ei käytännössä toimi mutta tein kyllä sille kaistapäälle selväksi että ei mennyt oikein :roll:

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 10:49

"motion camouflage"-ilmiö

tuo saattaa kyllä selittää aika paljon.. itse kun olen ollut auton kyydissä ja moottoripyörä ajanut ohi esim. jos itse on ollut stop-merkin tai kolmion takana, niin kummasti sitä kiinnittää huomiota siihen ja pystyy arvioimaan vauhtia. esim. 40km/h vs. 100km/h eron huomaan melko selkeästi. tätä ei välttämättä muut autoilijat huomaa, koska siihen havainnointikykyyn vaikuttaa moni asia, kuten väsymys (unenpuute, flunssa tms.). mut välillä se kuski ei ole huomannut sitä moottoripyörää (kun olen ollut kyydissä). eli tuo "motion camouflage"-ilmiö voisi selittää sen tai sitten yksinkertaisesti, että a-pilari ollut tiellä tms.?

noin 4 viikkoa sitten olin kääntymässä vasemmalle. Huomasin sellaisen punaisen Toyota hiljentävän, koska hänellä oli kolmio (oli tulossa vasemmalta ja kääntymässä hänen oikealle). Olin juuri haarautumassa vasemmalle, kunnes äkkään n. 30km/h vauhdeista, että tämä toyota -kuski päättikin jatkaa matkaa ja eikun keskisormea pystyyn, ku töötti ei toimi (ilman akkua mopon töötti ei toimi :roll: ).
katsoin tämän kuskin päätä ja se osoitti koko ajan hänen menosuuntaansa. ilmeisesti ei ollut edes katsonut, että tuleeko sieltä ketään.. on se vaan vaarallista tuolla liikenteessä.

jostain kumman syystä, aina jos ajan toisella mopolla, joka kulkee n. 60km/h ja kuulostaa oikeasti "mopolta", autoilijat ohittelevat törkeästi.. ihan niin kuin se olisi jotenkin pakollista, kun mopo-poika ajaa esim. 50@40km/h.
näidenkin ohitusten takia on meinannut lähteä kerran jos toisen keula moposta, kun ei ole edes autoilija tajunnut, että ei välttämättä kerkeä palaamaan omalle kaistalleen, koska vastaantulijat alkavat olla niin lähellä.
mitä nyt tolla nykyisellä derbillä ajellut, jostain syystä kukaan autoilija ei ole lähtenyt ohittamaan, vaikka nopeus on ollut 40@40. kaippa ne äänet vaikuttaa siihen?
moni sanonut, että kuulostaa ihan kevarilta, etenkin kauempaa, kun lähtee kiihdyttämään. ja tietenkin se vaikuttaa, missä ajaa. eli jos ajat oikeassa reunassa, autoilijat ohittavat sinut lähes 100% varmuudella. keskellä jos ajat, niin todennäköisesti ei ohita. (tässäkin on vaikuttanut tosiaan, että millä menopelillä oon ollut liikenteessä).

tietenkin, jottei nyt ihan kuulostaisi siltä, etten minä koskaan tee mitään virheitä, vaan aina ne autoilijat, niin on sitä itsekkin tullut hölmöiltyä kerran jos toisen..

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 11:24

Juu minäkin ajan aina ihan keskellä kaistaa juurikin noiden sentin päästä ohittavien takia. Muistaakseni autokoulussakin sanottiin, että aja vaan siinä keskellä... Silti jotkut meinaa joskus tunkea ohi, vaikka näkee ettei mahdu kunnolla. Tai sitten kun bussi kerran lähti ohittamaan ja kun oli päässyt mun rinnalle, päättikin kääntyä pysäkille. No onneksi vieressä oli nurmikkoa runsaasti, johon sain äkkiä kurvattua. Mut se oli oikeasti aika lähellä, ettei tullut päälle.

Joka tapauksessa musta tuntuu siltä, että kaikki autoilijat ei tajua, kun näyttää kädellä suuntamerkkiä. Pari kertaa jotkut ovat luulleet, että olen moikannut kun ovat nostaneet kättä takaisin, mutta sitten on niitä jotka meinaa ajaa päälle vaikka kuinka näyttää, että olisin kääntymässä.
Kerran näytin kädellä kääntyväni vasemmalle ja ryhmityin vasempaan reunaan, että millin päässä perässä hinkkaava auto pääsis helposti oikealta ohi. No juuri ennen kuin aloin kääntää, tää sankari vingutti sillä muoviluodillaan siitä vasemmalta puolelta ohi. Onneksi katsoin tällöin taakse ettei kolissut.
Toisen kerran meinasin ryhmittyä vasemmalle kääntyvien kaistalle ja taas joku hinkkasi siinä sentin päässä. Näytin kädellä niin selvästi, että idiootinkin olis pitänyt tajuta kääntyväni, mutta tämän autoilijan piti väkisin kiilata siitä vasemmalta torvi pohjassa ohi päästäkseen ajaman samaa nopeutta kuin minä siihen eteen.

Onko jollain muulla samantapaista ongelmaa, ettei suuntamerkin näyttö kädellä tunnu menevän perille?

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 17:58

Miten on kun ajaa mopoille sallittua pyörätietä ja tulee tien ylitys suojatien avulla? Eikös mopoilia väistä kun autoilijan pitää antaa esteetön kulku vain käveliöille suojatien kohdalla

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 18:03

Itse ainakin muistelen että autoilijan pitää väistää suojatietä ylittävää mopoilijaa. Silloin mopoilijan piti muistaakseni väistää, jos hän liittyy kevyen liikenteen väylältä ajoradalle.
Tosin en ole varma, ei ole nämä kevyen liikenteen väylien säännöt kovin hallussa kun kunnassani ei ole yhtään mopoille sallittua pyörätietä.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 18:06

Mopoilija tai pyöräilijä EI aja suojatiellä vaan pyörätien jatkeella. Joissakin risteyksissä näkee vanhaa seepraraidoitusta mihin tuota pyörätien jatketta ei ole vielä maalattu. Tarkoitus kuitenkin on että lähitulevaisuudessa se jokaiseen sen vaativaan paikkaan maalattaisiin. Myös vanhoissa seepraraidoissa on tuo pyörätien jatke mikäli pyörätie jatkuu suojatien toisella puolella, sitä ei siis siihen vielä vain ole maalattu.

Samat säännöt kun pyöräilijällä. Autoilija, yms. väistää kääntyessään suojatien yli oikealle tai vasemmalle ja silloin kun se on risteyksessä kolmiolla/stop-merkillä osoitettu. Muussa tapauksessa mopoilija väistää ajaessaan pyörätien jatkeella.

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

11) jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa


Voit toki taluttaa mopon suojatien yli ja sinut rinnastetaan jalankulkijaan, sillä onko mopo käynnissä vai ei, ei ole merkitystä.

Re: Liikennesäännöt ja ajaminen

5.6.2014 18:32

Nyt mennään hieman termeillä kikkailuksi, mutta on tärkeää erottaa mitä mikäkin tarkoittaa.
Suojatie on ajoradan yli johtava, kävelijöille tarkoitettu ja erikseen merkitty tien ylityskohta. Ajoradan käyttäjien (auto, moottoripyörä, mopo jne) on väistettävä suojatiellä olevaa tai sille astumassa olevaa jalankulkijaa. Jalankulkijaksi rinnastetaan myös esimerkiksi rullaluistelija, mutta ei pyöräilijää. Pyöräilijän on suojatiellä talutettava pyöräänsä jotta hänet rinnastettaisiin jalankulkijaksi. Suojatiellä pyöräily on kielletty.
Pyörätien jatke on kyseessä silloin kun vähintään tien toisella puolella kulkee yhdistetty tai rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Pyörätien jatkeella pyöräilijöillä ei ole samanlaista etuajo-oikeutta kuin jalankulkijoilla suojatiellä. Eli jos pyörätie ylittää ajoradan jossa ei ole risteystä, pyöräilijän on väistettävä autoilijoita. Tässä kuvassa kaksi vasemmanpuoleista kuvaa merkitsevät pyörätien jatketta, mutta kolmaskin voi tarkoittaa sitä.

Yksinkertaistettuna (käytännössä) jokainen pyörätien jatke on samalla suojatie, mutta jokainen suojatie ei ole pyörätien jatke.

Pyöräilijällä on pyörätien jatkeella etuajo-oikeus, mikäli
1. ajoradan käyttäjät on erikseen merkitty väistämisvelvollisiksi, tähän käytetään yleensä kärkikolmiota yhdistettynä lisäkilpeen
2. ajoneuvo kääntyy vasemmalle tai oikealle risteyksestä ja pyöräilijä ylittää risteävää tietä pyörätien jatkella (havainnekuva)

Silloin kun lisäkilvellä merkitään pyörätien käyttö sallituksi myös mopoille, edellä kerrotut pyöräilysäännökset koskevat myös mopoilijaa.

E:Haatsi ehti ensin, mutta ehkä oma postaukseni vielä selvittää termien eroa.