Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Poliisit

30.1.2014 22:43

Kuinka yleistä muuten on tämä Virimopojen pysäyttely/sakkojen antaminen? Mun Trial ei kulje kuin 50 km/h, kun se on todella miedosti piristetty, eikä se tietysti kiinnitä Poliisien huomiota kauheesti. Meinaan vaan, että jos ajaa siististi ja noudattaa 45-50 nopeutta, eikä pidä kauhean pahaa ääntä, niin luulis ettei kukaan pysäyttele.

Mua ei ole koskaan pysäytetty.

Ja tää oli tällanen kysymys ihan mielenkiinnon vuoksi... Eikä tarkoita sitä, että ajaisin aina kunnon kansalaisena, vaan kyllä kuminpoltto ja talvella sudittelu yms kuuluu mun suosikkeihin. Harvemmin tosin ns liikenteen seassa, vaan mielummin jossain hiljaisessa paikassa.

Re: Poliisit

31.1.2014 0:17

no jos valot ja kaikki toimii ja ajaa siivosti, eikä mopo ei herätä huomiota, nii ei niillä mitään sillon hyvää syytä ole.

Re: Poliisit

31.1.2014 15:39

Eipä noita täälläpäin kiinnosta vaikka mopo kulkeekin vähän enemmän. Syksyn / talven aikana varmaan noin 10 kertaa tullut maijaa vastaan about 65 mittarissa 60 aluella eikä ole pysäytetty. Tuskin jaksavat lähteä perään jos luulee piikkiseksi / ajaa kuitenkin nopeusrajoituksen mukaan. Eri asia jos moottoritiellä paahdat Derbillä 125kmh lasissa. :roll:

Re: Poliisit

31.1.2014 15:56

minua ei ole koskaan pysäytetty (tähän mennessä), vaikka oonkin ajanut jollain isommalla tiellä 70-75@60 mp-poliisia vastaan. käänti vaa päätään minua kohti.. oli nimittäin kivat kuumotukset tuossa vaiheessa. :D

nykyinen mopo tosin herättää sen verran huomiota, et melko varmasti olen kohta tuolla tien laidassa pysäytettynä maijan eteen. pakko varmaankin tehdä jotain asialle.. ei miellään haluaisi maksaa yli 300-400e edestä sakkoja ja veroja yms...

Re: Poliisit

31.1.2014 16:24

Eipä oo muakaan koskaan pysäytetty vaikka kesällä beta kulki 95 ja alakauttanen putki varmasti herätti huomiota. Kerran syksyllä poliisit tulivat koulun pihaan ja tuijottivat vaan alakauttasta tecnigasia ja sanoivat että voit sitten muualla ajella vähän kovempaa mutta et täällä koulun pihas :D Tällä hetkellä vakioputki kiinni ja huutaa lujempaa kuin mikään muu mopo mutta eivät silti ole pysäytelleet kun on rajoituksien mukaan ajellut.

Re: Poliisit

1.2.2014 3:03

Itellä on takana mopolla n. 8000km. Useesti tuli ajettuu poliisei vastaan 60km/h mutta eipä niitä kiinnostanut.
Piikillä takana 10 000, välillä nätimmin välillä ei. 2 kertaa pysäytetty, nekin puhallutusratsioita...
Mopomönkijällä kahessa talvessa n. 2000km takana josta perä vierellä 1500km, poliisit useesti nähny mutta eipä niitä oo kiinnostanu kuha on parkkipaikoilla vedelly :D Useesti vaan heristäny sormee tai pudistanu päätä.
Ajat vaa nätisti yleisillä teillä tai kun on liikennettä/jalankulkijoita ja pidät valot ja äänet kuosissa ni eipä niitä kiinnosta paljoltikaan, ainakaan täälläpäin.

Re: Poliisit

1.2.2014 12:19

ei niitä varmaan kiinnosta jos ajaa (suunnilleen) rajoitusten mukaisesti.

ite ajan aina 60 alueella 60-70km/h, riippuen edellä ajavan/ajavien nopeudesta.

kyl ne silloin varmasti pysäyttää, jos mopo on huonossa kunnossa (ulkonäöllisesti) ja pitää kovaa ääntä.

eiks viime vuonna tullut joku juttu julki, et ei olis enää varaa poliiseilla käyttää aika mopopoikien härnäämiseen / ratsioihin (tai ainakaan niin paljoa enää) tms.?
täällä Etelä-Karjalassa ei oo ollut nimittäin ainakaan vuoteen (mitä olen itse kuullut) mitään ratsioita kouluissa. eikä oo pahemmin pysäytelty, ellei oo ajanut ku joku reikäpää. :)

Re: Poliisit

3.2.2014 22:37

Multa lähti mankista tänään kilvet. Syynä oli ettei takavalon heijastinta ollut. Kovasti myös väitti ettei takavalokaan toimi, vaikka toimii. :roll:
Kun kilpi oli maijassa, rupes täyttelee papereita, jonkun 3min pääst poliisi kysy että mites kovaa kulkee, sanoin että joku 55km/h. Empä tiiä tuliko siitäkin jotaki...

Mutta eniten ihmetyttää tämä. Korttia kattoessa kysyivät onko montaki sakkoa tullut ja pysäytetty montaki kertaa. Tuohon vastasin että ei ikinä sakkoa eikä pysäytetty.
Siinä vielä tiirailivat korttiani, kunnes poliisi huokas siihen malliin jo että eiköhä kilvet oteta pois, tuli ulos autosta, kattoi hetken mopoa ja sanoi otappas kilpi irti.
Siinä sitte kysyin mikäs syynä niin vastas 'Takavalo ei toimi'.
Sanoin että 100% varmasti toimii ja kyllä muuten toimii.
Hetken katteli siinä mankia 2metrin päästä ja sanoi 'Sulla ei oo takavalon heijastinta'.
Sanoin että heijastin ei ole pakollinen (?) jonka jälkeen käski ruuvata kilven irti.


20e sakkoa tuli, katsastus, uusi kilpi ostettava kun vanha oli katkennut keskeltä. :roll:

Mankihan on kaikinpuolin kunnossa. Valot, jarrut toimii, nastarenkaat on jne.. Ajelin aivan rauhassa liikennesääntöjen mukaan.
Onko Poliisi toiminut ihan oikein ? Vai oliko niillä niin tylsä päivä että piti keksiä tekemistä?
Pitäisikö tehdä valitus?
Mitä mieltä muut on?

Re: Poliisit

3.2.2014 23:07

Mitäs vuosimallia Mana on? Eivätkö tarkistaneet takavalon toimintaa mitenkään? Tai sitten keksivät jonkun lievemmän syyn kilpien lähtemiselle kuin tuo 55km/h nopeus, yleensähän se kilpienlähtö on siinä 53 - 56 rajoilla. :lol:

Tällänen löyty vuodelta 1987, saattaa toki koskea vanhempiakin mutta ainakin tuosta eteenpäin:

1. Mopossa tulee olla takana enintään 10° poikkeamalla suoraan taaksepäin suunnattu punainen heijastin, joka saa olla sijoitettu takavalaisimeen

Re: Poliisit

3.2.2014 23:22

2005 vuosimallia on.. :roll:
Eivät tarkastaneet takavalon toimintaa, eikä laittanut käyntiin tai muutakaan. Kattoivat ja ihmettelivät. Tuo 55km/h on mitatty GPS, mutta eihän poliiseilla oo mitää 'todisteita' siitä että menee sen 55km/h. Jos olisivat käyneet koittamassa niin olis varmaa kulkenut sen 50-52km/h poliisin alla.
On kyllä ihme touhua tuo että heijastimen takia otetaan kilvet pois. :roll:
Kaverilla ei toiminut mitkää valot nii sai huomautuksen että korjattava 2vkon sisällä.. :lol:

Olin p-automaalilla kun päräyttivät siihen kävelytietä pitkin.
Sanoivat et oli ajanu mun perässä ja kiertäny hieman kauempaa taka-ajatuksena että olisin ajanu niitä vastaa.
Todellisuudessa lähdin kaupalta ja ajoin n. 500m enkä sinä aikana nähnyt yhtään poliisia eikä kaverikaan nähnyt kuka ajoi perässäni.

E: Jostain joskus tullut luettua sekä poliisilta kysyttyä niin 3 'vikaa' pitäis olla että sais ottaa kilvet pois. Pitääkö tämä paikkansa?

Re: Poliisit

5.2.2014 19:29

Eikö se riitä, että itse myöntää sen nopeuden? Tosin aika outoo jos pelkästään takavalon heijastimen puuttumisesta repii kilvet irti. Eivät kuitenkaan mitään puhuneet nopeuden vaikuttamisesta siihen...
Viimeksi muokannut Driver7 päivämäärä 6.2.2014 14:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Poliisit

6.2.2014 1:34

Jännä juttu joo... Nopeutta kysy vasta sillon ku kilpi oli otettu irti, papereita täytetty n. 3min ajan. Sitten vasta kyseli nopeudesta.

Eikös lain mukaan tuohon lappuun pitäisi kirjoittaa nuo 'syyt' tarkalleen minkä takia viety kilvet? Mitkä katsastuksessa sitten tarkistetaan? Esim. Jarruvalot ei toimi, heijatimet puuttuu, ajovalo ei toimi, takajarru ei toimi jne.. Mulle kirjoittivat 'viat ja puutteet korjattava'.. :roll:

Re: Poliisit

6.2.2014 19:23

-rampe- kirjoitti:Jännä juttu joo... Nopeutta kysy vasta sillon ku kilpi oli otettu irti, papereita täytetty n. 3min ajan. Sitten vasta kyseli nopeudesta.

Eikös lain mukaan tuohon lappuun pitäisi kirjoittaa nuo 'syyt' tarkalleen minkä takia viety kilvet? Mitkä katsastuksessa sitten tarkistetaan? Esim. Jarruvalot ei toimi, heijatimet puuttuu, ajovalo ei toimi, takajarru ei toimi jne.. Mulle kirjoittivat 'viat ja puutteet korjattava'.. :roll:


Kyllä pitäisi kirjoittaa. Minulle kirjoittivat sakkoon, sekä rekisteriotteeseen. Oikea etuvalo ei toiminut skootterissä. Ja vasemassa oli kaukoohjattava spotti valo.. Ja takavalokaan ei toiminut. Ihme touhua tosiaan....

Re: Poliisit

7.2.2014 15:20

No jo on teille helepolla kilipiä viety ja sakkoja annettu :lol: Mullakun kilivet lähtivät niin sakon kirjottivat vaan kortitta-ajosta ja rekisteröimättömällä ajosta. Vikojahan tosiaan mopossa oli, takajarru, peili, kilventeline, kilpi oli taitettuna ettei näy ( keskeltä poikki oli, ja nippusiteillä kasassa..)
Asiaan varmaan vaikutti poliisien rentous, ja miten ite käyttäydyin. Kannattaa vaan olla niitten kanssa rennosti nii eine niitä sakkoja kirjottele turhasta. 8) Vähänniikö heitettii siinä läppää toisen poliisin kanssa kun toinen lähti ajamaan, että kirjotanko minä sakot poliisille ku ajelee miten sattuu viritetyllä mopolla, pyörätiellä, ylinopeutta ja ilman kypärää :lol:

Re: Poliisit

8.2.2014 0:37

Pitääkö mopoissa olla vakiomittaristo paikallaan? Tai siis voiko poliisi sakottaa/ottaa kilvet pois, jos sitä ei oo?