Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
26.7.2013 18:15
Avataanpas nyt keskustelu kytkimettä vaihtamisesta.
Itse huomasin tuossa ajellessani ja kytkimettä vaihtamista kokeillessani, että kiihtyvyys kasvoi paljon verrattuna kytkimellä vaihtoon. Ylöspainhän vaihdetaan siten, että ensin tietenkin kiihdytetään ja sitten päästetään kaasusta baihteen vaihdon ajaksi mutta kytkintä ei käytetä. Itse sain joka kerralla sisään, kun kokeilin.
Jos joku tietää onko sama mahdollista alas vaihtaessa ja miten se tehdään, niin kerro vapaasti. Kylmällä kelillä kun sormet kohmeessa olisi erittäin mukavaa voida vaihtaa ilman kytkimen runkkausta :3
26.7.2013 18:56
Ehkä parempi että myyt vaihtelliset pelis pois jos et kykene kytkintä puristamaan alaspäin vaihtaessa
26.7.2013 19:01
Ylöspäin voi vaihtaa ihan huolella ilman kytkintä, toimii juurikin niinkuin sanoit.
Onnistuu se alaspäin vaihtaminenkin ilman kytkintä, pitää vaan laskea kierrokset aika alas, että saat vaihteen sisään. Kaikki on ihan siittä kiinni paljonko kierroksia koneessa.
Ainut minkä takia alaspäin vaihtaminen ilman kytkintä ei ole suositeltavaa on se että aika helposti saa takapyörän lukkoon kun nopeasti vaihdat alaspäin. Tämä taas syö pyörän vaihteistoa aika huolella, jollei pyörässäsi sitten ole luistokytkintä ja takavanteessa joustonapaa. Sekä aika helppo ajaa mutkassa ulos kun takapyörä menee lukkoon.
Viimeksi muokannut Haatsi päivämäärä 26.7.2013 19:43, muokattu yhteensä 1 kerran
26.7.2013 19:16
Jippeyee kirjoitti:Ehkä parempi että myyt vaihtelliset pelis pois jos et kykene kytkintä puristamaan alaspäin vaihtaessa
Keväällä ja syksyllä menee ködet kivasti nykyisissä hanskoissa kohmeeseen niin tuntuu nivelissä epämiellyttävältä :3 Kyllähän se kytkimenkin puristaminen onnistuu et ei tarvi alkaa siitä aukomaa päätä <.<
26.7.2013 19:47
Muutenkin raiskaa konetta jos et viitsi sitä kytkintä käyttää esim. kaasun päästäessä varsinkin isoilla kierroksilla.. Kone jatkaa pyörimistä samalla nopeudella, mutta erona on se että ei saa öljyä.
26.7.2013 19:53
Saankos kysyä että mihinkäs tietosi perustuvat? Nimittäin että miksi ei muka saisi öljyä?
EDIT: Kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut T3HGubZu päivämäärä 27.7.2013 11:09, muokattu yhteensä 1 kerran
26.7.2013 20:03
Vajaa tahtisten ongelma kun voitelyöljy tulee bensan mukana, pitkät moottorijarrut isoista kierroksista ei ole suositeltavia.
Tosin ei se kytkimen pohjaan laittaminen sitä männän liikettä pysäytä, vieläkin tarvitaan sitä öjyä. Muutenkin se öljykalvo kestää kyllä pienet moottorijarrut, ei siinä lämmöt yms kerkiä nousemaan.
26.7.2013 23:17
Haloo! Kytkin on just sitä vaihteen vaihtamista varten! Jos haluat vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, ota kytkinkahva pois
27.7.2013 0:36
^^Mitäs hyötyy siitä ny muka olis...
Toimii teoriassa pahempia raiskauksia noin kuin kerroit. Isommalle vaihtaessa kierroksia pois, ja pienemmälle puolestaan lisää. Autoissa tuo on paljon helpompaa, kun saa vapaalle vaihteiden välissä, jolloin voi kahtoa kierrokset sopiviks.
Mutta kyllä se silti osia syö enemmän kuin kytkimen kaa. Ostasit paremmat ajohanskat/vanhat kunnon nahkarukkaset
8) kylmemmille keleille, tulee halvemmaks, kuin uusia vaihteiston rattaita..
28.7.2013 16:54
XPSsm kirjoitti:. Ostasit vanhat kunnon nahkarukkaset
8) kylmemmille keleille, tulee halvemmaks, kuin uusia vaihteiston rattaita..
Nimenomaan
Ja jos kytkintä kerta noin hankala käyttää niin vaihda skootteriin tai puolari mankiin niin ei pitäs olla ongelmia...
28.7.2013 17:12
Jospa nyt kaikki sen sijaan että postaisitte pelkkää ot:ta ja loukkauksia pysyisitte ihan asiassa. Topicin ideahan oli keskustella ilman kytkintä vaihtamisesta, eikä postata loukkauksia ja kehottaa vaihtamaas skootteriin yms.
Pitääkö kaikkien mopoiässä olevien olla niin perkeleen jonneja, ettei kukaan osaa olla solvaamatta toisia, jos joku nostaa puheenaiheeksi jotain uutta?
28.7.2013 17:48
Ota mielummin noi kommentit opetuksena kuin, että alat raivoomaan ja haukkumaan toisia jonneiksi. Sulle on jo annettu otsikkoon liittyviä vastauksia.
28.7.2013 17:58
Jos kerran kaasun kiinnikääntäminen on pahasta, ettei voitelua synny, niin pidemmänhän aikaa kaasu on kiinni siinä, kun vetää kytkimen pohjaan ja vaihtaa vaihteen ja laskee kytkimen kuin vaihtaa ilman kytkintä laskemalla kaasun ihan hetkeksi. Ei se kone heti leivo ja paljon tulee tilanteita, että kaasu on kiinni muutenkin. Tuoreöljyvoitelu syöttää kyllä koko ajan öljyä, myös silloin, kun kaasu on kiinni.
Mopon loota on vähän erilainen kuin auton synkronoitu laatikko, kun kierrokset ovat optimaaliset niin alaspäinkin voi vaihtaa ihan huoletta. Ylöspäin vaihtaessa veto pois ja vaihde tupaan samalla hetkellä. Ei se rikki mene kerrasta.
28.7.2013 18:11
Driver7 kirjoitti:Ota mielummin noi kommentit opetuksena kuin, että alat raivoomaan ja haukkumaan toisia jonneiksi. Sulle on jo annettu otsikkoon liittyviä vastauksia.
Ovatko nuo otsikkoon liittyviä vastauksia?:
yippeyee kirjoitti:Ehkä parempi että myyt vaihtelliset pelis pois jos et kykene kytkintä puristamaan alaspäin vaihtaessa
nuppe97 kirjoitti:Haloo! Kytkin on just sitä vaihteen vaihtamista varten! Jos haluat vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, ota kytkinkahva pois
-MJU- kirjoitti:Ja jos kytkintä kerta noin hankala käyttää niin vaihda skootteriin tai puolari mankiin niin ei pitäs olla ongelmia...
Eivät ole, sitä minäkin.
28.7.2013 20:22
kersti91 kirjoitti:Jos kerran kaasun kiinnikääntäminen on pahasta, ettei voitelua synny, niin pidemmänhän aikaa kaasu on kiinni siinä, kun vetää kytkimen pohjaan ja vaihtaa vaihteen ja laskee kytkimen kuin vaihtaa ilman kytkintä laskemalla kaasun ihan hetkeksi.
Totta, mutta silloin öljyn ''tarve'' pienenee, loogisesti, koska kierrokset on ''pienemmät''