Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

15.2.2014 17:58

Ei meinaa ymmärrys riittää vanhempiin kun ne ei anna ajaa vaikka tiet ihan hyvässä kunnossa, märkiä vaan :x
E: Itseasiassa aika kuvia pääosin :lol:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

2.3.2014 19:57

Voi jumalauta ostin uuden jännitteensäätäjän ja ajoin 3 kilometriä, niin taas paskaksi... Mikähän sen rikkoo? Ja äsken kun tulin kotiin ja availin tallin ovia kun mopo oli jalalla pihassa, niin kolahdus kuuluu ja mopo maassa. talutan mopon valosaan ja kytkinkahva katkennut ihan päästä niin ettei voi käyttää ja peili vääntynyt... :(
Kuinka paskaa laatua voi olla oikeesti, puol vuotta sitten kaverin toimesta runko katkesi kun keuli ympäri..

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

5.3.2014 17:00

Alkaa menee hermot aprilian usd keulan kanssa väkertämiseen kun ongelmia tulee toisensa perään. Raiserin pultteja oon saanut metsästää amerikoista asti, koska aprilian pojat oli päättänyt laittaa raisereihin epästandardit m7 kierteet. Ostin sitten 4kpl auton renkaiden titaanipultteja kuusiokolona usasta 18e sis. pk. T-pala aiheutti myös murheita sillä siitä oli kierteet aivan paskana, eikä lokaria saanut kiinni, vaikka myyjän mukaan keula oli "täysin toimivana" hänelle myyty. Emäputkikin oli sen verran kiero että meni koko t-pala vaihtoon. "Uusi" t-pala löytyikin sitten brittien saarilta £44 hintaan. Päätin kiilloittaa keulan, koska maalipinta oli sen verran huono ja hoidinkin homman kokonaan käsin. Vaan keulapa olikin kameleontti valepuvussa ja muuttui yhdessä yössä metallinkiiltoisesta ruskeaksi. Mistä lie paskametallista tehty. :s Nyt olisi tarkoitus wrapata koko keula hiilikuituteipillä (koska kiiltävä tarrakalvo on loppu hyllystä, eikä oo varaa ostaa sitä lisää). Muuten en edes harkitsisi wrappausta, mutta kun tuossa usd keulassa on semmoiset ulokkeet joista se kiinnitetään t-palaan niin tarrakalvon saa pysymään hyvin kiinni siinä. Mistään en oo löytänyt tietoo paljonko tuohon laitetaan öljyä, vaikka onnistuin löytämään aprilia mx 2003-2004 omistajan käsikirjan, josta tuo keula on peräisin, mutta aprilian pojat ei tietenkään olleet nähneet oleelliseksi laittaa tätäkään tietoa sinne.

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

9.3.2014 21:17

Vehjettää kun vaihtelin tuossa vähän lämpimämmän kelin suutinta riejuun ja olin saanu suuttimen vaihettua, lähin pienelle testilenkille ja ihmettelin että mikä on kun bensa haisee. Noh, pieni vilkaisu kaasariin ja sieltä lorisee bensaa solkenaan. Äkkiä bensahana kiinni ja purkamaan kaasaria uudelleen. Kohokammion väliin oli jääny joku **tun kuusenneulanen ja sehän vuotaa kun seula. Sain kasattua kaasarin ja ei kun uudelle testille. Ei ihmetyksen aiheet siihen loppunu vaan kone savutti niin maan p****leesti. Sitä sitten tutkimaan ja paljastui että öljypumpun vaijeri oli jääny kaasu- ja ryyppyvaijerin väliin niin, että pumppu syötti älyttömän määrän öljyä koneeseen.

On se kumma kun suuttimenvaihdosta saa puolen tunnin vianetsinnän ja remontin aikaseks... :lol:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

9.3.2014 23:01

Ite oon pitäny semmosta mottoa mopojen rassauksessa että "minuutin hommassa menee tunti" :lol:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

25.3.2014 22:17

Keulaepisodi jatkuu. Jarrusatula ei sopinut suoraan usdiin, kun noissa derbeissä on niin hemmetin isot jarrulevyt, niin täyty ruveta tekee adapterii. Kyproksen pojat olikin muistaneet mua tänään 100x100x3mm palalla rosteria, jonka olin tilannut viimeviikon alussa jarrulevyn adapterin pohjaksi. Samantien mallailemaan, nopeet sketsit tussilla ja hommiin. Vaikka omistankin kiistatta maailman jokaisen työkalun, ei niistä ole paljoa iloa kun joka toinen niistä sattuu olemaan vuoron perään paskana. Yleensä se on se bilteman dremeli joka paukahtaa ensimmäisenä, mutta tämä nykyinen yksilö on poikkeuksellisesti kestänyt kovaa käyttöä jo parisen vuotta, edellisten 5-6 hajotessa jo heti kättelyyn. Kolmisen tuntia tuli haettua muotoa, kunnes kaikki helvetin kalliit dremelin katkaisulaikat oli jo käytetty loppuun, eikä homma ollut kuin vasta puolivälissä. Jatkoin hommia reikien poraamisen muodossa, tai ainakin yritin, että rojekti pääsisi etenemään, mutta terä toisensa jälkeen paukkui, katkesi ja lensi ties minne ja ketä päin. Puolessa tunnissa olinkin paskonut yli puolet kaikista hss poranteristäni, ja uskokaa - niitä oli paljon. Lopulta iskuporakoneesta katos tehot miltei kokonaan, porakone vatkasi ihan kieroon ja sylki öljyä pihalle. Laakerithan siitä olivat menneet paskaksi. Reijät mitä olin saanut porattua ei tietenkään osuneet aivan kohilleen, koska porakone porasi miten sattuu ja minne sattuu niin niitä reikiä saikin sitten levittää hyvän tovin dremelillä, jonka tuloksena dremelinkin miljoonat vaihtokärjet olivat uhkaamassa loppua biljoonalaatikosta. Hommathan ovat seis sen aikaa kun työkaluarsenaali odottaa täydennystä ja päivittelyä. kappalejako on yliarvostettua

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

25.3.2014 23:45

Rosteri on tosiaan melko kovaa työstömateriaalia. :D

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

27.3.2014 0:24

Eikös maailman jokaiseen työkaluun kuulu tietokoneohjattu vesileikkuri tai jyrsin sopivalla terällä ;) Nojoo, kyllä ymmärrän itsekkin rsteetä työstäneenä että ei oo kovin mukavaa. Itse olisin vaan lähtenyt rälläkällä ja penkkiporakoneella varovasti leikkaamaan ja poraamaan sitä adapteria. Tietenkin jos ei löydy, mutta dremelistä alkaa kyllä loppumaan resurssit jo normaalin m6-pultin katkaisussa :D

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

27.3.2014 14:50

Oon todennut ne tarvikemalliset katkaisulaikat ihan käyttökelvottomiks, mut ne dremelin omat metallilaikat toimii sen sijaan ihan hyvin kaikkeen pieneen katkaisuun ja hiontaan. Oli kyl vähän koomista puuhaa lyhentää titaanisia pultteja dremelillä, sillä vaikka pultit oli vain 7mm paksuja, niin yhden katkaisemisessa meni kuitenkin useampi minuutti ja ne silput mitä siitä lähti tuntu varsin epämukavalta naamassa. Pitääki ens kerral pistää suojalasien lisäksi kommandopipo päähän tai harkita sen päänupin pitämista loitommalla niistä kipinöistä. :lol:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 1:49

Mistähän johtuu kun 3000km ajettu beta ei anna vaihtaa oikein pienemmälle :/ aina hyytyy ylämäkeen kun pitää isolla ajaa ja jos koittaa vaihtaa pienen niin huutaa välivapaata vaikka kuin ramppais :/välillä menee vaihteet kokonaan lukkoon ettei vaihdu ylös eikä alas muutenkuim ppaikallaan ramppaamalla :( onneksi takuu vielä vuoden mutta ei huvittaisi viedä kolmeksi viikoksi huoltoon seisomaan :nörtti:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 10:46

Vaihteisto öljyt?

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 12:03

:paha: Onnistuin sit omasta kytkinkruunusta katkasemaa yhen semmosen tapin siitä ulkokehältä, mitäli nimeltään, halvalla sain sit uuden ni kävin hakemassa mut sepä ei sitte käykkää ku on uudeman mallin rabasasta... Uskaltaiskohan tota omaa laittaa kiinni vaikka vähän vajavainen onki..?

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 12:43

en ainakaan suosittele käyttämään sitä.. veikkaan, että hajoaa ennen pitkään entistä enemmän, eli ne "tapit" todennäköisesti alkaa hajoamaan siitä, kun massalevyt pääsevät liikkumaan herkemmin.

sori mainostus, mut miulta saisit yhden ylimääräisen vanhanmallin kytkinkruunun sopuhintaan. :)
ei uria, kaikki kunnossa.. kuvia saat vaikka s-postiin. laita yv jos kiinnostaa.

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 16:55

Ite ostin derbini aikoinaan käyntivikaisena ja myyjän mukaan siitä oli mennyt vaan "kiksin ratas jumiin" ja hän oli "tarkistanut että kone kyllä pyörii", muttei sitä suostunut työntää myyntihetkellä käyntiin, koska "öljypumpun ratas saattoi olla rikki" ja myyjä pelkäsi sen leikkaavan heti kiinni. Todellisuudessahan mopo oli jo leiponut pullatkaffet aikapäiviä sitten ja koko yläkerta sekä puolet alakerrasta oli umpiruosteessa, mukaanlukien mäntä, sylkkä, veivi ja petarit. Eikä tässä ollut vielä kaikki, kuten aikaisemmalla postaajalla, tästäkin oli irronnut palanen kytkinkruunusta ja se teki siitä käyttökelvottoman. Kiksi sen sijaan oli täysin ehjä ja toimiva. :D :lol: Kaiken tän paskanpuhumisen lisäksi tää mulkku oli kirjoittanut siirtopapereihin myyntipäivämäärän ihan päin persettä, eikä suurista lupauksista huolimattakaan koskaan toimittanut asian korjaavaa, omin käsin raapustamaansa lappua, josta olisi ilmennyt mopon todellinen myyntipäivämäärä, enkä sitten lopulta saanut derbiä omiin nimiini ollenkaan sen alkuperäsellä rungolla ja oli pakko hankkia tilalle toinen runko käytettynä. Mopohan oli alunperin drd-racing, jossa on siis ihan omanlainen satulansa ja katteet. Ite en tykännyt sen lookista yhtään, joten ostinkin siihen sitten tilalle black editionin kromirungon, xtremen satulan ja katesarjan, kun ne oli omasta mielestä 100% hienommat kuin ne alkuperäiset. Nykyään ostan kaikki varaosani derbiin joko paikalliselta purkuosat24 firmalta tai tilaan uutena kaupasta ja nämä netin kaikki yksityiset romukauppiaat saa jäädä ihan omaan arvoonsa. :lol:

Re: Ärsyttää, harmittaa, vehjettää - avautumiskeskustelu

12.4.2014 18:25

on siulla ollut oikeasti todella huonoa tuuria..

itselläni taas meni jo 3. tnt pinnapulttisarja paskaks. :roll:
kesti jopa melkein minuutin kierrättelyä ja ajamista.

ainakin sain kannen pitämään edes sen verran, et pysty vetämään ilman suurempaa pätkimistä.

tehoa ainakin tosta löytyy, kun sutii mukavasti asfaltilla ja hiekalla nastoilla.

nyt pitänee tilata sellainen järkyttävän kallis oem pinnapulttisarja (muistaakseni oli jtn 30-50e) ja käyttää moottoria koneistamolla, jotta sais helicoil kierteet ja kannesta lähtee 0,6mm (squish välys 1,2mm --> 0,6mm). itse sitten muokkaan palotilan "donitsiksi" ja katson puristussuhteet kohdilleen.

viimeiset 4kk ollut 7-10h/päivä pelkkää derbin korjailua.. hieman pistää kyllä vituttamaan, kun oikein miettii sitä työtuntimäärää.. ja paljonko on pistänyt rahaa tohon. :roll: