Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Talvi

6.4.2013 13:02

Jees täällä Lahdessa päinkin sulaa aika hyvin. Tiet + sivukadut ovat ihan kuivia, mutta juuri kotitieni on niin jään peitossa kuin voikaan ja se siirtää skoban ulos ottamista viikoilla >:(. Tie on aika mäkinen ja mutkikas joten en ala työntämään skobaa sitä pätkää, kuten eräs luokkalaiseni ehdotti.

Ainakaan meidän koulussa ei mopoja talvella näkynyt. Ihmetyttää miten jotkut kestävät sitä kylmyyttä ja ajavat talvella :D.

Re: Talvi

6.4.2013 15:13

Se on mukavaa ja kylmyyden saa pidettyä täysin loitolla, kunhan vaatetus on kunnossa. Kyllä itsekin tykkään ajella talvella enemmän kuin kesällä kunhan mopo vaan toimii. Kesällä ajelu on jotenkin liian helppoa, talvella on omat haasteensa, molemmissa toki hyvät ja huonot puolensa ja kukin tykkää mistä tykkää.

Re: Talvi

6.4.2013 16:44

Perseestä se talvi on. Näpit jäätyy, mopo vaikeampi saada käyntiin, kulutus kasvaa litralla ja saa luikastella sohjossa ja autojen urissa. Olihan se mukava tänään kuivilla teillä mennä mutkista liiemmin hidastamatta kun viimein sai kallistaa enemmän.

On talvessa kyllä yks hyvä puoli, mulla pelaa variaattori paremmin silloin kun ei lämpene niin paljoa :D kesällä vittumaista ku koneen lämmettyä liikkeellelähtö huononee.

Re: Talvi

6.4.2013 19:04

Täällä Joensuussa on ollu jo muutamia päiviä erinomainen ajokeli. Ei oikeestaa oo ku omalla pihalla enää maassa vähän lunta. :D

Re: Talvi

6.4.2013 21:15

En kyllä ymmärrä, miten talvella voi olla jonkun mielestä mukavampaa ajaa kuin kesällä. Okei, jäällä on hauska rällätä, mutta normiajo on aika perseestä, mutta eipä ole muuta menopeliä kuin kakspyöräinen. Omasta mielestä paljon mukavampaa ajaa lämpimässä ja kanttailla mutkiin.

Äsken olin tossa kavereiden kanssa säätämässä ja ajelin kotiin, niin totesin että hemmetin äkkiä auringonlaskun jälkeen jäätyy tiet. Vittuun yöpakkaset nyt.

Re: Talvi

6.4.2013 22:31

Palezu eikö tohon sun ongelmaan vaikuta, jos ostaisit jonku "viri"variaattorin? :D

Ja en kyllä voi itekkään tajuta miten talvella ajo voi olla mukavempaa. Ite ajanu tasan tarkkaan kouluun ja takasin koko talven ja siinäpä se, aivan perseestä omasta mielestä :D

Re: Talvi

6.4.2013 22:46

Ohan se talvella kun menee liipissä ja jossain hangessa rällätä+ viittii pitää mopon kovempi kulkusena kun ei oo poliiseja täälä ainakaan mutta muuten onkin ihan perseestä :D

Re: Talvi

7.4.2013 1:16

Juunish kirjoitti:Palezu eikö tohon sun ongelmaan vaikuta, jos ostaisit jonku "viri"variaattorin? :D


Ilmeisesti ei, mulla on nyt malossin multivari käytössä. Kyllä se vähän autto mutta ongelmaa se ei kokonaan poistanut. Oikeestaan tuon ongelman kanssa oon tapellu jo niistä muinaisista ajoista lähtien kun mopon ostin :lol: Oon mä sitä vähän onnistunut korjaamaan mutta kokonaan se ei poistu kirveelläkään. Varsinkin tehoputkella se on vittumainen kun alavääntöjä ei tunnetusti ole niin lähtee surkeasti liikkeelle ja parin metrin päästä ottaa "piikin". Kylmällä koneella taas lähestulkoon keulitaan ylämäkeen :lol:

Re: Talvi

7.4.2013 1:23

Okei, selvä :lol: Todella outo ongelma... luulis kyllä, että noi nyt saa korjattua, kun vaihtaisi koko variaattorin puolen ml. kytkin ja kaikki hilppeet johonkin parempaan :D mutta joo kyllä oon huomannu useampaan kertaan, kun oot koittanu tuota vikaa fiksailla :)

Re: Talvi

7.4.2013 1:53

Talvella kyllä pystyy ajaa huolettomasti kun on kunnon varusteet ja renkaat, ei tarvi mistään ressata.

Itse pelkillä nappularenkailla paahtanu, ei niilläkään noin vain kaadu. Missään mutkissa ei tarvi pelätä, täysin normaalisti voi ajaa.

Re: Talvi

7.4.2013 2:01

En tiedä kuinka siellä Oulun liepeillä, mutta ainakin täällä pk-seudulla tiet tamppautunu niin liukkaiks, että ilman nastoja ei pysyis pystyssä. Eipä nuo moponastat muutenkaan kovin huimia pitoja tarjoa.

Re: Talvi

7.4.2013 15:30

Heh, ite ajelin kokotalven tuolla räxällä kuluneilla nappulakumeilla, takana rockrider, ja eessä joku katuenska. Mitään ongelmaa en nähny tamppaantuneellakaan tiellä ajaessa, ottaa vaa rennosti nii eihä sitä liukkautta ees huomaa :lol: Ja pidetään vaa kuiteski sillee mielessä että talvella mennää, että jarrua painellaa jo aijemmin.
Yhessäkää mopossa ei nastoja oo ollu, eikä tuu. Vaikka tallissa ois kyl uuvet rockriderin nastatki, tuli mopon mukaa.. Mut mitäs sitä hyvää haaskaamaan ku vanhoillaki pääsee :lol:

Re: Talvi

7.4.2013 18:07

AceFin kirjoitti:En tiedä kuinka siellä Oulun liepeillä, mutta ainakin täällä pk-seudulla tiet tamppautunu niin liukkaiks, että ilman nastoja ei pysyis pystyssä. Eipä nuo moponastat muutenkaan kovin huimia pitoja tarjoa.

Äläs nyt liiottele, ihan hyvin pysyin koko talven smotoilla pystyssä. Mun smotoissa oli enemmän pitoo lumella ku savan moponastoissa, mut sitte jäällä se olikin eriasia, mutta ei se ajamista haitannu, lisää hupia vaan toi :)

Re: Talvi

7.4.2013 21:14

Ethän sä koko talvea ajanukkaan ;)

Re: Talvi

7.4.2013 22:31

Talvi näyttää edelleen jatkuvan ainakin muutaman päivän ajan, mutta kyllä se ajokausi vielä pääsee kunnolla vauhtiin. Nyt kylmän kauden aikana kannattaa jo valmistella mopoa kesän ajoja varten ja tehdä viimeiset huoltotoimenpiteet ennen baanalle ryntäämistä. Tietopankista löytyy artikkeli keväthuollosta, toimii hyvänä muistilistana kahvakuumeen noustessa.

E:korjattu linkki oikeaksi.