Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 15:15

Elikkä, tuolla Derbi ketjussa on tälläinen Derbeille suunnattu, ja pitkän aikaa olen ajatellut, että pakkohan tälläinen on saada kaikille! Elikkä käyttäjältä [leipuri] suoraan SÄÄNNÖT.

Säännöt:

Esittele moposi/moposkootterisi osioissa:

Malli/Vuosimalli

Historiaa: (ei pakollinen)

Tekniikka ja Voimansiirto:

Muu Ulkonäkö:

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):

Parannettavaa/Tulossa:

Lisää vähintään yksi (1) kuva

Kuvan lisääminen:
1. Jos kuva on tietokoneella tiedostona:

1: Kun olet kirjoitustilassa, kirjoitusruudun alapuolella lukee tekstit Vaihtoehdot ja Liitetiedostot
2: Paina kohdasta "Liitetiedostot"
3: Paina "Selaa" ja etsi kuva tietokoneeltasi
4:Kun kuva on ladattu, paina "esikatselu" kuvan lataamisen varmistamiseksi

2. Jos kuva on tietyllä nettisivulla:

1: Avaa uusi Välilehti ja hae kuva siltä sivulta
2: Paina hiiren "kakkosnäppäintä" ja valitse kopioi kuvan osoite
3: Paina otsikon alapuolella olevasta "Img" kohtaa, jolloin tekstiruutuun ilmestyy merkit
Koodi:
[img][/img]

4: Liitä kuvan osoite
Koodi:
[img]TÄHÄN[/img]

5: Tarkista esikatselun avulla.

Kysymykset mopoja/moposkoottereita kohtaan ovat sallittuja, EI kuitenkaan Yleistä Keskustelua!!


Pitäkää meno asiallisena, toivottavasti modejakaan ei haittaa(?) ! :)

------========= Shape edit =======-------

Mitään parin lauseen kirjoituksia per alaotsikko ei kannata vaivautua lähettämään, sillä ne tullaan poistamaan. Samoin kuvattomat esittelyt poistetaan automaattisesti ilman kehoituksia.

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 15:15

Ja aloitanpa itse heti!

Malli/Vuosimalli
Peugeot XP Street Evo 3, 2009 vuosimallia.

Historiaa: (ei pakollinen)
Olen toinen omistaja. Haettu Toijalasta ensimmäiseltä omistajalta 1250km ajettuna. Viime syksynä pösö astui taloon derbin kohtalon vuoksi :itku: Tällä hetkellä mittarissa vähän yli 4000km.

Tekniikka ja Voimansiirto:
Mopossa on suurempi suutin ja holkki otettu alkukäyrästä.

Muu Ulkonäkö:
Punainen ledilippa, Chrome Demon- vilkut, Tuuninki underi, Timeless Fat Bar ja Raiserit, HP Smotolokari, Bilsu peili, Vähän peräkoroa ;)

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):
Tehosta ei tietoo, mutta poweruppiha tossa on. Kulkee sen 60km/h.

Parannettavaa/Tulossa:
-HP Master (postissa)
-Toiset Demon vilkut eteen (odottaa laittamistaan)
-Ehkä tarrat pois katteista
-Oikea koropala
-Pieniä yksityiskohtia kullan värillä
-Vanneteippi
-Tarroja;)
-Putki hiekkapuhaltaa ja maalata

Ja itse kuviin! :)
Kuva

Kuva

Lisää kuvia galleriasta!
Viimeksi muokannut Mömmis päivämäärä 31.5.2012 19:24, muokattu yhteensä 5 kertaa

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 16:36

Malli/Vuosimalli
Yamaha Dt, katurenkailla renkailla varustettuna. Vm 2006

Historiaa:
Ostettu parivuotta sitten Jokikoneelta Joensuusta, olisikohan ollut ajettu 15tkm jo silloin, jotain remppaa siihen oli tehty, mut en nyt millään muista mitä kaikkee. Nykyään ajettu aivan liikaa, pytty ja mäntä uusittu just 2 tankillista sitten. Ensimmäisenä kesänä kun kortin sain niin poliisit päätti lähttee kokeilemaan tätä mopoa. Silloin oli kuriton putki ja 11/48 tai 11/53 välit. 69km/h saivat tutkattuu, mutta eipä ole veroista kuulunut.

Tekniikka ja Voimansiirto:
Ennen ollut kurittomana vakioputkel kolmilla eri välityksillä, 11/48, 11/53, 11/65. Nykyään Technigas E-nox & isompaa suutinta ofc, vaatii vielä pientä säätöä, 11/53 välitykset.

Muu Ulkonäkö:
"vähän" erillainen väri kuin muissa detseissä joka ei välttämättä muiden silmää miellytä, Hp Master, carbon arrow vilkut, ledi lippa, Timeless tanko, Polisportin smotoloksu, TNT peili.

Parannettavaa/Tulossa:
Vanneteipit pois, ehkä vanteet mustaksi/kiillotus, putken kiillotus paremmin, penkin päällystys mustaksi, koropala, ehkä fatbar tanko, katteiden maalaus kawasakin väriseksi/mustaksi, ehkä maskinvaihto, yms muuta kuten underi tämmösestä tai sitten vaan kiiltävästä pellistä.

Kuva
E: Päivitetty kuva, vanteet puhistettu mut koropala puuttuu
Viimeksi muokannut Ton__ päivämäärä 29.5.2012 8:38, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 17:22

Malli/Vuosimalli
Peugeot XPS supermoto vm. 2011

Historiaa:
Mopon ensimmäinen omistaja. Haettu noin vuosi sitten uutena liikkeestä. Tällä hetkellä ajettu noin 3080km.

Tekniikka ja voimansiirto
Muuten vakio, mutta viime talvena vaihdettu pari kokoa isompi suutin käynnistyvyyden parantamiseksi.

Muu ulkonäkö:
Timelesin punainen crossitanko, tnt-peili, leditakalippa (kirkaalla kuvulla), Ariete tupet ja tangonpehmuste, vahatut kromivanteet :D ja sitten maalatut vivut, mg-koppa ja öljypumpunkoppa ja punasella teipattu takajarruletku :D . Ainiin ja NOSit +sen kytkin ;) !

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):
Toihan on siis Power Up eli tehoja on edeltäjäänsä enemmän. Elikkä 2,0kW papereiden mukaan. Huippujahan tuo kerää 48-49kmh säästä ja tuulesta riippuen ;)

Parannettavaa/tulossa

Eipä enää pahemmin mitään, ehkä uutta etuloksuu joskus..

Kuvia:

Kuva

Kuva

I <3 8) Galleriassa lisää kuvia, saa kommentoida ;)
E: Lisäsin tekniset tiedot
Viimeksi muokannut XPSsm päivämäärä 18.5.2012 18:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 18:12

Malli/Vuosimalli:
GasGas SM 50 -02

Historiaa:
Mopo haettiin kesällä 2011 Maskusta 800 eurolla varastetun PV:n korvaajaksi. Edellinen omistaja ei ainakaan paljoa tainnut ajella, kun hämähäkin seittiäkin oli kertynyt ja toinen puoli moposta haalistunut auringossa. Aiemmasta historiasta ei ole mitään tietoa, mutta kaikennäköistä räpellystä siitä löytyi. Kilometrejä oli entisen omistajan mukaan 14k.
Kotona sitten melkeinpä heti alettiin purkamaan mopoa ja korjailtiin pikkuvikoja.

Tekniikka ja Voimansiirto:
Tekniikka aikalailla vakio, pikkuisen piristetty. Alkukäyrässä sijaitsevaa holkkia porattu 5mm suuremmaksi ja katalysaattorin on joku virittelijä joskus poistanut putken hitsaussaumoista päätellen. Suutin tietenkin vaihdettu myös isompaan. Ottaa ihan mukavan tehopiikin. Kaasuttimena toimii 12mm Dellorto SHA. Alakerta on Morinin tekosia, jota käytetään myös GasGasin 80cc trialpyörässä.

Muu Ulkonäkö:
Ulkonäköön tehty pieniä muutoksia, kuten fättis, led-takavalo/kilventeline ja minivilkut.

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):
Tehoa löytyy vakiona 1,4kW. Tällä hetkellä sitä on kuitenkin vähän enemmän. Huippunopeus minun allani on nyt 62km/h gepsiin ja muna-asennossa saavutetaan jo pelätty veroraja. Myötätuuleen tai alamäkeen nopeus nouseekin jo yli 70km/h.

Parannettavaa/Tulossa:
Parannettavaa olisi änkkä, joka tiputtaa swingille melkoisesti öljyä, vuotava keula ja pieniä ulkonäköseikkoja.

Hyvät puolet
- Hyvä ajoasento
- Kevyt nestekytkin

Huonot puolet
- Vakiomittari on huono. Uusi mittari ja anturi ostettu, mutta ei toimi siltikään.
- Varaosien saatavuus ja hinnat

Pari kuvaa:
Kuva
Kuva

E: Yritin muokkailla paremmaksi.
Viimeksi muokannut Miiksuu päivämäärä 20.5.2012 0:42, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 18:48

Merkki/vuosimalli:
Keeway RY6 2011

Historiaa:
Skootteri ostettiin 19.huhtikuuta 2011 siskon syntymäpäivänä. Skootteri ostettiin paikallisesta motoliikkeestä. Skootterin mukana tuli kaupan päälle Mracing kypärä ja ajohanskat. Ostopäivänä otin vapaata koulusta jotta saan rauhassa hoitaa aamusta rekisteröinnin ja hakea skootterin. Skootterilla ajettiin koko kesä joka päivä ja ajot loppuivat marraskuun alusssa.

Tekniikka:
Tekniikka on tällä hetkellä vakio, mutta kesän aikana olisi tarkoitus piristää.

Ulkönäkö:
Ulkonäköä on muutetti maalautuksella paikallisessa automaalaamossa. Vilkut ovat vaihdettu pienempiin Mutta ulkonäköönkin tulee kesän aikana muutoksia.

Tekniset tiedot:
No tehot ovat vakiot, mutta luvataan 3,4 kW (rajoittamaton) Ja mittariin kerää vauhtia 58km/h ja gps sai tulokseksi 53km/h

Parannettavaan/tulossa:
Tällä hetkellä ei ole oikeen parannettavaa kuin putken maalipinta. Tulossa hiilikuitu teippauksia, ja tekniikan piristystä

Hyvät puolet:
- Hyvä ajaa (oma mielipide)
- Siisti ulkonäkö
- Varaosien saanti hyvä

Huonot puolet:
- Kova bensankulutus
- Jarrut
- Hieman ahdas
- Katteiden kiinnikeet heikot

Yhteenveto:
Olen tyytyväinen ollut tähän saakka ja toivottavasti tulen jatkossakin olemaan. Perus varma skootteri. Suosittelen!

http://img856.imageshack.us/img856/5792/cimg0698m.jpg

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 19:59

Hmm.. En tiedä pitäisikö vain olla hiljaa, mutta taidan silti pitää Tätä paikkaa parempana mopojen esittelyä varten.

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 20:05

Anonyme kirjoitti:Hmm.. En tiedä pitäisikö vain olla hiljaa, mutta taidan silti pitää Tätä paikkaa parempana mopojen esittelyä varten.

Mutta eihän tää oo mistään pois... Ihan jees välillä lukeakin jotain pientä täältä ;)

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 20:41

Miun mielestä tää topicci on hyvä keksintö ;) . Mie en ainakaan tota galleriaa hirveemmin selaile, tätä osiota varmastikkin enemmän. Ja toiseks galleriaan ei varmaan kovin moni kirjottele historiasta yms. Modet varmaan lukottaa, jos näkevät tän olevan turha. Ja se on varmasti todennäkösempää jos tässä nyt ruvetaan väittelemään onko tää turha vai ei. Eli jos nyt vaan esiteltäs niitä omia mopoja?
Anteeks ja hyvää illan jatkoa..

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 21:03

Jep, katsotaan mitä mieltä modet on. Joku joka modeista huomaa voi lukottaa tai antaa täällä virallisen lupansa(?) Itsekkin olen huomannut, että tuota galleriaa tulee selailtua vain viikonkuvan osalta, välillä vasta lisätyistä ja joistakin jotka on kommentoineet. Muuten jäänyt pimentoon omalta osalta, ja näin helppo ja hauska tapa saada toisten kaksipyöräisistä selville!

Mopojen esittely jatkukoon tämän viestin jälkeen, jos moderaattorit niin sallivat. Jatkokysymykset/mielipiteet/paskat/kaiken voi pistää yv:llä ja jutellaan asiat suoraks! :)

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 21:04

Malli/Vuosimalli

Jincheng Monkey -07

Historiaa: (ei pakollinen)

Olen mopon toinen omistaja, tuli mulle vuonna 2009 noin 700km ajettuna

Tekniikka ja Voimansiirto:

19mm Jingke, Pipercross, tehari, 13-40 välit

Muu Ulkonäkö:

3,75" leveet aluvanteet m-profiili renkailla, uusi tanko + raiserit, valot vaihdettu, maalattu ite ymym..

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):

Eikös se siinä 60-65km/h ole, liian vähän kuitenkin :)

Parannettavaa/Tulossa:

Kytkinkopan, lohkojen, etupunppujen, keskiöiden kiillotus. Ehkä isompaa etulevyä jos mahtuu paikalle ton leveen etuvanteen kanssa..

Kuva

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 22:39

Malli/Vuosimalli
Yamaha DT 50 '04 Enska

Historiaa:
Serkulta ~20tkm ajettuna ostettu 2011 tammikuussa, olinkohan kolmas omistaja. Raiskattu mikä raiskattu... Ja lisää leivotetaan :s

Tekniikka ja Voimansiirto:
Tällä hetkellä putkessa omavalmiste peltikuri koska ratsiat, suutin 90. Muutoin kuriton, sille taitaa olla se suutin vielä vähän haussa... :nolo: Välit 12-62.

Muu Ulkonäkö:
MMX maski, supermoto etuloksu, Timeless fättis + raiserit (siniset), Ariete tupit, karvanopat t-paloissa, itse kiiltosinisellä maalatut käynnistyspoljin + öljypumpun koppa + takatapit, Giannellin änkkä, kiinanvalmiste vaihdekiksi (sininen), TNT F11 carbon peili, sininen mg koppa (haalistunut), 'mini'vilkut, tarroja ja semmosta. Ja Rieju MRT:n takalipasta tehty underi !Tai ennoo varma onko Riebasta, sille lähinnä näyttäs

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):
Tehoja ei kurin kanssa juuri mihinkään, sillon huiput jää siihen 65 alle. Kurittomana 80 pintaan pitkillä väleillä, silti jaksaa hyvin painaa loppuun :)

Parannettavaa/Tulossa:
- Takatappien uusiksi maalaus
- Raiserien maalaus hopeisiksi
- Takaiskarin uusiminen, viiltää perä liian alhaalla
- Keulan stefojen vaihto, ei oo nättiä kun koko keula öljyssä
- Putken maalaus mustaksi

Kuva

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 22:41

Malli/Vuosimalli:
Aprilia RS vuosimallia -07.

Tekniikka ja Voimansiirto:
Kuriton 105 suuttimella ja nappirajottimella.

Historiaa:
2011 syksyllä haettu toiselta omistajalta noin 9400 ajettuna 1700€:lla. Vanha omistajahan oli ajanut 75 koon suuttimella, vaikka mopo on täysin kuriton. Oikee suutin löyty 105 koosta. Bensavalon anturi ei toiminu, jonka huomasin ekojen kylien aikana kun bensa loppu 2km lähimmästä bensa-asemasta :x . Jäähdytysnesteen lämpöanturi ei toiminu, johtojen eristykset kärsiny liitoksista, vasen sivukate oli haljennut kiinnikkeen kohdalta ja tankin maalipinta oli lohjennut kulmasta. Mistään ei ollu ilmotettu etukäteen, mut olin niin innoissani et en kehdannu jättää väliin :D. Ei noissa nyt niin paljo tekemistä ollu, paitsi katteissa.

Muu Ulkonäkö:
Toistaseks ei mitään muutako kultaset ketjut ja kilventeline :D. Mutta ei tällaseen oikeen kehtaa tehdäkkään hirveesti mitään, menee äkkiä vaan rumemmaks kun orkkis ja jalleenmyyntiarvokin menee. Tosin en tie kehtaanko tätä myydä vaikka ens vuonna kevari tuleekin ;)

Tekniset Tiedot (teho, huippunopeus ym.):
Tehoja sen mitä vakiopytyllä, kaasarilla, putkella ja putsarilla irtoo. Huiput on siinä 75-80 paikkeilla, rajotin päällä sellanen 55 pätkimättä, mitä ihmettelen suuresti. Esim. kaverin pösö (ei powerup) pätkii ihan tolkuttomasti kun rajotin rajottamassa 70 => 52

Parannettavaa/Tulossa:
No peilit varmaankin josain vaiheessa, minivilkut kun omat rikki, vanteiden, jarrusatuloiden, ketjujen ja takarattaan maalaus (vanteet keltamustaks, satulat, ketjut ja takaratas punaseks), vasemman sivukatteen halkeaman korjaus ja maalaus, vasemman sivukatteen naarmun maalaus, uusi bensahana mahdollisesti (anturi rikki, muuten toimii), jäähdytysnesteen lämpöanturi, liitosten eristäminen kunnolla (etuvalot vilkkuu eikä meinaa lähteä käymään sateella/sateen jälkeen, vaikka käyntiin lähdettyä käy ihan hyvin), ketjut ja rattaat pitäis uusia. Ja EHKÄ, myöhemmin kesällä kulkupuolta parantelen Airsalin 80cc:llä ja SCR Corsen HM:llä.

Tossahan se sitte olis
Kuva
Kuva
Ja galleriassa lisää kuvia

E: On muuten pornot renkaat mankis :D
Viimeksi muokannut Meikko päivämäärä 20.5.2012 0:59, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

18.5.2012 23:59

Kai sitä omastakin moperista jotain voisi satuilla..

Malli/Vuosimalli
Esittelyn kohteenahan on -11 vuosi mallia oleva Beta, tarkemmin Track mallia, eli isommat piparilevyt, puolat, eloksoitua osaa yms. pikku nannaa vrt normi malleihin. Käytettynähän tämä haettiin, stadin lapsia.. ikää oli 2kk ja takana 3500km, ja yhdet verot.. Hinta oli halpa 2300€ (liikkeestä 3500€).

Historiaa:
Edellinen omistaja vähän mielenkiintoinen yksilö, 2kk oli tosiaan ehtinyt verot saada, myös jonkun asteista enduroa näemmä harrastanut (lommo putkessa//alakauttanen), mutta kisalommothan on pakollisia, eikö?! Yhdet perseet oli myöskin heittänyt, pikku jäljet lokarissa ja maskissa, sekä takasivukatteessa myös pikku skriidut (ei haittaa). Könytessään oli myös mittaristo irti lähtenyt, millä lie liimalla kiinni tursinut. Itellä kummiskin nytten ihan pulteilla kiinni se.. Myöskin vaihteisto öljyä valutti kytkintapinjuuresta aika runsaasti, tämäkin robleema hoidettu. Ketjurulla ja etujarruvalokatkaisin myös puuttui, katkaisimen ite vetäsin johdoilla kiinni (entiset johdot oli ottanut pois.. vedin kiinni samaan liittimeen missä takajarruvalokatkaisin, toimii!) ketjurullankin kävin hommaamassa ja tallin perältä löyty myös sopivan pultti millä sen saa kiinni tuonne. Eli mitään varsinaista vikaa einyt löydy. Itsehän oman käytön aikana talven bomberoin kurittomana (menohaluja kyllä löytyy..) jokuset lipat takana asiaan kuuluvasti, yksi.. taino 2 tankoa solmussa. Myöskin yksi pikku perään ajo tuli suoritettua alkutalvesta. Toki jäätiellläkin tuli kaverin kylkeenkin ajettua (koulun pilkkipäivän kunniaksi!), josta tuloksena jalkatappi upposi hiukka polveen..Niin ja lumien lähdettyä tietysti yhdet lipat asfaltilla, kun mummeli ajoi kolmion takaa eteen (jalka murtui). Lumien sulettua tuli myös nostettua keulaa vähän äkäsesti, ja lipallehan se meni, joka sitten maahan levisi.. (vähän halki). Näistä omista aikaan saannoksista kuitenkin selvitty ihan omalla kivulla, ja mopossa ehkä naarmu tai kaksi lisää (ite en oo huomannnu), ja sitten parilla tangolla, ja tietysti tupeilla. Mittarissa tällähetkellä 6500km, kortin sain marraskuussa.. (välillä olin 2,5kk ajamatta, porukat vei avaimet joksikin aikaa, kun ylinopeutta vähäsen.. ja sitten jarrupalat loppui niin jarruttomalla en viittiny ajaa, ja sitten vielä meni toi jalka..)

Tekniikka ja Voimansiirto & Tekniset tiedot:
Vakioputkella mennään, talven tosiaan oli kurittomana, jota ennen kulki ~65km/h, nyt kulkee saman, ja väleinä pelittää nykyisin 10-56 (vakiona oli 11-52). Suuttimia en viriosiksi laskisi, kuten edelliset. Läpät myös huomasin vähän raottavan, niin italkitin racing läpät on.. paikallisen mopoliikkeen mukaan piti hiilikuitua olla, mutta eipä nuo ole.. ostettaessa huomasin jo, muttei ollut mielenkiintoa alkaa uusia tilailemaan enää. Papereissa seisoo 1,6kw.. onneksi nyt jonkun verran enemmän peltikurilla irti saa (vakio kurissa 9mm reikä, muuten putki +50mm tuosta kohdasta.. kurissa nyt 30mm reikä). Tehoa nyt ei vielä nimeksikään, mutta ei nuo verotkaan kiinnosta, joten näin on hyvä!

Muu Ulkonäkö:
Joka nurkasta löytyy mini arrowit, muutama tarra myös, lisää varmaan tulossa.. Öljypumpun koppa ja eturattaan suoja myöskin maalattu kilikolilla punaiseksi. Valkeeta rengastussia myös tullut tarjottua misukoille. Team10 kilventeline on myöskin nyt kiinni. Häkkikoro on myöskin nyt kiinni (entinen iskari koro söi ketjun kulutuspalan siitä svingistä.)

Parannettavaa/Tulossa:
Valkee fattis ja punaset raiserit tulenee (kunhan vakuutuksesta rahhoo saapi..) Myöskin uusi ehjä takalippa varmaan tulee. Tangon kanssa tietty uudet tupit, punaiset dominot, mitkä näissä vakionakin on. Ja sitten jotain tarroja, hyvällä maulla tietty! Mitään stickerbombia tai jonnemobiilia ei olla tekemässä. Jotkut kahvat voisi myös modata tuohon (punaiset).. nykyiset poikki, ja molemmat vakiokahvat maksaa 28€+36€..

Kuva

Galleria

Re: Esittele moposi ja moposkootterisi!

19.5.2012 22:16

Malli/Vuosimalli:

Gilera Runner SP 50 Race, 2006

Historiaa:

Skootteri ostettiin 21.7.2006 Taisto Hirvoselta hintaan 2690€ ja mukaan tuli 2 litraa Castrolin scooter-öljyä ja HJC ZF-9 kypärä. Loppukesän aikana kilometrejä kertoi varsin paljon ja viimeiset ajot tehtiin 18. joulukuuta.

Mopoon tehtiin paljon takuukorjauksia ensimmäisten vuosien aikana, mm. takarenkaan laakerit/stefat menivät ennen aikojaan ja pakoputkikin vaihdettiin kolme kertaa uuteen. Yleensä huollossa käytyään löytyi pikkuvikoja lisää, joten huollot tehtiin jatkossa itse ja mopoon ei enään tullut random-vikoja.

Skootterin aktiivinen käyttäminen loppui 2009 syksyyn ja sen jälkeen ajo ovat olleet kauppareissuja. Kilometrejä enään alle 1000 vuodessa ja 2011 kesällä mittariin tuli reilut 200 kilometriä. Nyt mopo on huollettuna hyvässä talvisäilytyksessä ja odottaa ensi kesää ja uutta omistajaa.

Mittarissa 15 000 km.

Tekniikka ja voimansiirto:

Tässä on ollut Tecnigas Next-r tehoputki yhden kesän ajan vauhdittamassa tämmöstä 80 kiloista miestä. Lähes aina tässä on ollut hiottu prikka, jolla mopo kulki noin 52 km/h @ GPS. Muita kummempia virityksiä tässä ei ole ollut.

Tällä hetkellä lähes tulkoon vakio, paitsi kampiakseli on vaihdettu vahvistettuun Motoforce Racing kampiakseliin, jonka luvataan kestävän 70cc midrace-tason virityksen. Lisäksi petilaakereina on SKF / Malossi MHR polymeerihäkillä olevat laakerit. Lisäksi ilmansuodattimen kannen väliseinän minimaaliset reijät on suurennettu ja kaasuttimen imupuolella oleva reijitetty messinkilevy on poistettu. Suutin vaihdettu 65 kokoon (vakio 53). Kulutus laski litralla ja moottori käy herkemmin.

Variaattorista löytyy Polinin valkoinen jousi ja kytkinjousina mustat. Kytkin nappaa kiinni juuri parhaimmalla vääntöalueella ja jäykempi variaattorin jousi pitää kierrokset loistavasti ylhäällä ylämäessä.

Ainiin, sylinteristä on imukanavat siistitty ja turhat pyörteitä aiheuttavat portaat pyöristetty. Pakoaukkoa myös siistitty ja kanavan reunoja pyöristetty, jotta koneen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä.

Ulkonäkö:

Ulkonäössä ei kummempia muutoksia tehty. Vakiolook on jo sen verran hieno, että mitä sitä muuttelemaan.

Tekniset tiedot (teho, huippunopeus ym.):

Tehoja ei ole nyttemmin dynotettu, mutta vakiona luvataan 4,5 hp. Armottoman tarkka persdyno antaa 5,5 hepan lukeman. Nopeus 46 oikeaa.

Parannettavaa/Tulossa:

Nykyisellään loistavassa kunnossa ja mopoksi riittävän nopea.

Hyvät puolet:

  • Heti alkuun, todella hyvä ajaa. Vakaa liikkuja ja myös pienemmälle kuskille helppo ajettava, vaikka skootteri onkin aavistuksen normaalia isompi. Jalat mahtuu hyvin kyytiin isommallakin kavereilla
  • Varustelutaso hyvä, mm. loistavasta mittaristota löytyy monitoiminäyttö, josta löytyy kaikkea tarpeellista tietoa, kuten lämmöt, bensamäärät, nopeus, kello, trippi, kokonaismatka.
  • Varaosien saatavuus kiitettävää tasoa.
  • Valot ovat skoottereista parhaimmasta päästä.

Huonot puolet:

  • Heti alussa ilmenneet viat, jotka onneksi kuitenkin menivät takuuseen.
  • Takajousitus ei ole parhaimmasta päästä, jousi on aivan liian jäykkä jopa 80 kiloiselle. Etujousitus muuten hyvä, paitsi vaatii huoltoa enemmän.
  • Polttoaineen kulutus on melko suurta, vakiokunnossa 4,5-5,5 litraa on hyvin tavanomainen, alle 4 on jo kova sana.

Yhteenveto:

Olen erittäin tyytyväinen tämän skootterin mallin hankintaan ja vielä 15 000 kilometrin jälkeen mopon kunto ei uudelle häpeä. Helppo huollettavuus mahdollisti tiheästi huoltaminen ja satunnaisten remonttien itse tekeminen, joka sitten mahdollisti mopon kunnossa pysymisen. Ajo-ominaisuudet parhaimistoa ja muutenkin laadukkaan suunnittelun huomaa lukuisista pikkuasiaoista, kuten jalkatilan lämmittimistä. Harvasta moposta sellaiset löytyy.

Arvosanaksi annan 4-10 asteikolla 9. Pisteitä rokottaa jälleemyyjän huollon surkeus ja suurehko polttoaineen kulutus. Polttoaineen suorasuihkutuksella olevan Runnerin olisi ollut parempi vaihtoehto sitä ajatellen, mutta huollettavuus olisi kärsinyt. Isosta kypärätilasta tulee reilusti plussaa, silllä kovin moneen skootteriin ei L-koon kypärä mahdu.

Kuva