Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 11:33

Eri tavaraa.. E85 on yleisnimitys 85% etanolipolttoaineille, RE85 on St1-lafkan rekisteröimä tavaramerkki jätteistä tehdystä etanolista väännetylle E85-polttoaineelle.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 12:37

Eikös nää E85 sovellu ainoastaan flexfuel moottoreille eikä sovellu bensiini-ja dieselmoottoreille?

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 12:42

Flexifuel meinaa sitä että kone ite osaa säätää seokset sopiviks, tunnistaa siis mitä polttoainetta käyttää joten siihen voi laittaa E85, 98 tai 95 ilman muutoksia. E85 voi käyttää normibensakoneessa, kun säätää seokset kohdalleen. Näitähän on tehty paljon, että normiauto on säädetty etanolibensalle.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 13:01

Eli sen käyttämiseksi pitää siis suurentaa suutimia, jos tahtoo käyttää sitä mopoissa? Eli ei tuu mitään ongelmia jos sen tankkaa. Mua kiinostaa kyl paljon et siin on suurempi oktaaniluku kuin v-poweris.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 13:13

E85:sessa oktaaniluku on noin 105.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 15:02

Kannattaa huomioida ettei Shellin V-Poweria enää edes markkinoida yli 99-oktaanilukuisena, kuten tehtiin sen tulessa markkinoille. Todennäköisesti ST1:n ja Shellin fuusioiduttua V-Power on hyvin pitkälti samaa tavaraa kuin ST1:n 98E5. V-Powerissahan on jo pitkän ollut 5% etanolia.

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 16:04

R20+ kirjoitti:Eli sen käyttämiseksi pitää siis suurentaa suutimia, jos tahtoo käyttää sitä mopoissa? Eli ei tuu mitään ongelmia jos sen tankkaa. Mua kiinostaa kyl paljon et siin on suurempi oktaaniluku kuin v-poweris.

Juu, RE85 vaatii hitusen rikkaampaa seosta toimiakseen. Kesällä toimii täysin yhtä hyvin kuin bensalla, paremminkin, mut kun kelit kylmenee niin saattaa ongelmia tulla, jotka korjaantuvat kunhan saadaan ryyppyseos tarpeeksi rikkaalle, helvetin isoa ryyppysuutinta tarkottaa siis, läppäryypyllisissä kaasareissa tuskin siinäkään juuri ongelmaa paitsi kovilla pakkasilla, itsekin vaihdoin takas bensalle kun kelit alko viilenemään mut kunnon kaasarilla toimii kylmemmälläkin, tosin -30 pakkasessa käynnistys voi olla jo vähän haastavaa.

Re: E85-polttoaine

9.2.2013 23:06

Mopoissahan e85 käyttö tuntuu onnistuvan hyvin, mutta uskaltaisitteko laittaa sitä 250cc 2t crossin tankkiin? Bensan hinta taas nousussa ja kiinnostas ostaa omaan vehkeeseen tätä litkua, joten kertokaa mielipiteenne. Saako kaasarin yhtä hyvin säätöihin, kuin 98E5:llä ja minkälaiset voiteluominaisuudet 2t-öljyllä? Mitä öljyä suosittelette, ei varmaan pärjää perus puolisynteettisellä mobilin extralla?

Kokemuksia tästä, tai tietoa mistä saa ostettua?
http://www.roadmachine.fi/redline/2Talcohol.html

Re: E85-polttoaine

10.2.2013 1:04

Tässäkin ketjussa oli ansiokkaasti kokeiltu muutaman 2T-öljyn sekoittumista E85:n kanssa. Täyssynteettiset 2T Bike ja Snow sekoittuivat lupaavan oloisesti, mineraalipohjainen 2T Mix taas ei. Jos moisen muutoksen toteutaminen omaan menopeliin kiinnostaa, suosittelen kokeilemaan nykyisen öljysi sekoittumista E85:n kanssa. Etanolipohjaiseen polttoaineeseen siirryttäessä kulutus yleensä kasvaa, joten kalliimpaan erikoisöljyyn siirtyminen mitätöinee mahdollisen säästön.

Tuosta Red Linen saatavuudesta ja hinnasta kannattanee kysellä suoraan maahantuojalta tai paikallisesta Motonetista.

Re: E85-polttoaine

10.2.2013 1:51

Tähän kohtaan voisi kysyä että jos on varaa krossi ostaa, ja hiukan ajaakkin, kannattaako siinä ottaa mitään riskejä sen kanssa? e85 ei ole kovinkaan paljoa kokemusta, joten itte ajaisin ihan 98 pensalla.

Myös kaikki kaasarit täytyy säätää ihan kokonaan uudelleen. Paljon vaivaa, vähän hyötyä, kun kuitenkin sitä etanoolia kuluu tolkuttomasti enemmän mitä pensaa.

Redlinen öljyt on käsittääkseni esteripohjasia.

Re: E85-polttoaine

7.3.2013 22:19

Tommonen e85-löpö voisi omasta mielestäni ajaa asiansa erityisen hyvin mopokisoissa, kuten mopoendurance tms. Konettahan siellä saa huoltaa "kisatyyliin" kuitenkin, niin eipä se mahdollinen lisääntynyt osien kuluminen häiritsisi.
Virittämisestähän en itse tiedä oikeastaan mitään, mutta ainakin maalaisjärki sanoo, että korkeapuristeinen 55cc pyörä vie normaalipuristussuhteellisen 55cc pyörän mennentullen. 2t-luokkaa tässä erityisesti siis käsittelin...

Re: E85-polttoaine

7.3.2013 22:51

Ei ne puristuksetkaan kaikkea kerro. Joissain tapauksissa saadaan sylkän täytös isommaksi jos laitetaan matalemmat puristukset. Muistaakseni tämä liittyi jotenkin lämpötilaan?

Miksei ton löpön tilalle ihan normi 98 pensaa? Vai onko löpölle joku erityistarve? Eikö löpö syty kauheen herkästi verrattuna pensaan?

Re: E85-polttoaine

7.3.2013 23:48

Kuten sanoin, en pahemmi. Virittämisestä tiedä, mutta omaan korvaan korkeammat puristukset ja herkempi syttyvyys tarkoittavat parempaa konetehoa. Todennäköisesti olen väärässä kuten usein käy, niinolisi kiva kuulla jonkun asiantuntijan lausunto tähän asiaan ;)

Re: E85-polttoaine

8.3.2013 0:13

Eikö korkean oktaanin edut menetetä siinä kun laitetaan joukkoon jotain matalaoktaanista löpöä?

Re: E85-polttoaine

8.3.2013 14:12

Jätkät hei! Löpö on moottoripolttoöljyä, siis sitä punasta diisseliä. Tuskin kuitenkaan sitä tarkoitatte? Turbovehkeissähän tuo viinabensa on aika suosittua, parempi puristuskestävyys=enemmän ahtoja=lisää tehoa. Muutenkin tuntuu että tekemistä tässä virityksen saralla riittää yllinkyllin ilman e85:ta ja tarpeen vaatiessa 98 saadaan terästettyä oktaaniboosterilla. E85 voisin testata jossain moponraadossa, jos rovaniemeltä vaan kyseistä simaa sais, tällä hetkellä lähin asema on jossain kemin suunnalla.