Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

10.5.2012 19:59

Täällä on 3 RE85 pistettä lähellä. 12km, 20km ja 23km. Yks ruotsin puolella.

Re: RE85-polttoaine

18.5.2012 8:52

[peltsi kirjoitti:Ihan tuohon PVn koneeseen aijon laittaa tuota RE85 ja ajella sillä. Katsotaan miten kestää.


Tuohan kannattaa sitten rakentaa ottaen huomioon kyseisen polttoaineen ominaisuudet. Eli puristusta voi rakentaa reilusti enemmän ku normibensalle, jolloin saa paremman hyötysuhteen ja kulutus laskee (tai ei nouse niin paljoa suhteessa normibensaan). Luulisin että huonot tulokset syntyy siitä että johonkin huonosti suunniteltuun moottoriin laitetaan siihen vielä huonommin sopivaa polttoainetta.

Voitelutavasta KUVITTELISIN, että tuorevoitelu toimii ihan ok, eikä ole niin herkkä öljyn laadulle. Ilma kuitenkin liikkuu koneessa sellaisella vauhdilla ja monen mutkan kautta, että siinä tulisi jo öljystä ja vedestäkin emulsio.

Ylipäänsä kannattaa muistaa että Brasiliassa on ajettu etanolilla jo nelisenkymmentä vuotta. Epäilemättä siellä ei ole niin kovia pakkasia kuin meillä, mutta kuvittelisin, että tuo kylmäkäynnistysongelmakin on varsin helposti ratkaistu käyttämällä kelkkapuolelta tuttua primeriä. Sellaisella saa pumppaamalla poltteainetta suoraan kurkkuun, jolloin seos on riittävän rikasta kylmäkäynnistykseen hyytävissäkin oloissa. Eikä maksa paljoa.

Joku puhui tuossa että mopo kuluttaa pienen perheauton verran. Se on aivan järjetöntä ja kuvastaa mikä on suunnittelufilosofia nykymopoissa/skoottereissa.
Vanhan nelarimankin (samoin kuin vanhanliiton 2-t mopot hieman isommilla muutoksilla) sai kulkemaan noin litra/100 km, mutta eihän se tietysti silloin ole välitystensä puolesta laillinen. Järkevällä elektroniikalla mopotehtaat voisi tehdä samoin pitkäksi välitetty mopoja, joissa tuo mainittu "järkevä elektroniikka" antaisi täydet kierrokset käyttöön pikkuvaihteilla, mutta rajoittaisi kiekat aina vaihteen mukaan sallittuun huippunopeuteen.

Mutta eipä näillä säästöjutuilla ole merkitystä, sillä ISON RAHAN edun mukaisesti kaikki öljy on poltettava, ja nythän sitä tuntuu löytyvän joka paikasta lisää..

Re: E85-polttoaine

18.5.2012 13:44

Itse sain tuossa eilen mittailtua kulutuksia E85:lla, kaverin kans ajeltiin kakspäällä sellainen n. 80km ajolenkki kokoajan kaasupohjassa ja jonkun verran kiihdyttelyä ym. Eli siis vähän pitempää lenkkiä yhtä soittoa ajettiin.
4,2l/100km tuloksen sain, joka voi olla realistinen tulos myös yksi päällä kaupungissa kiihdyttelemällä jne. Ei paha ollenkaan.
Melkein voisi ottaa alatiivisteen kokonaan pois, ja laittaa tiivistemassaa väliin niin saisi vähän lisää puristusta koneeseen, ja mahdollisesti kulutusta vieläkin alemmas. No, tutkimusasteella on vielä tämä homma, mutta kyllä nyt lähes 1300km on ajeltu E85:lla ilman mitään siitä johtuvia ongelmia.

Re: E85-polttoaine

13.6.2012 1:24

Tulis ny tuo mun suutinsatsi ni pääsis laittamaan fuikkelin syömään 85% kotimaista tavaraa...

Re: E85-polttoaine

30.7.2012 19:59

Kirjotetaanpa taas välillä tähänkin.

Alkaa lähennellä E85:lla kilometrejä lähemmäs 5000km ilman mitään ongelmaa, käy jopa paremmin kun bensalla eikä koneeseen ilmaannu karstaa ollenkaan, tulppakin pysyy paljon puhtaampana. Pari viikkoa ajelin bensalla kokeeksi, ja sitten vaihdoin takaisin RE85, tulpasta hävisi ainakin kaikki pieni karsta, pitää varmaan yläkertaa käyttää viel auki ja kattoa onko siellä karstaa, viimeks ei ainakaan ollut yhtään muutaman sadan RE85:lla ajetun kilometrin jälkeen.
Kulutuksista vois sanoa että tällä hetkellä vie noin 3,7L/100km täyskaasuajoa ja kiihdyttelyä sisältävässä kaupunkiajossa, maantiellä tasasta vauhtia ajaen pääsis varmasti alle kolmen litran kulutukseen. Sisältäen siis vapaavirtaus ilmanputsarin ja isonnetut suuttimet niin kuluttaa tuon verran. Bensaa veisi aika lailla 3l/100km, tai hieman alle joten selvää säästöäkin syntyy, varsinkin jos enemmän ajelee kun kerran viikossa kauppaan.

Bensaletkuna mulla on nyt muutaman viikon ajan ollut ihan tavallista kirkasta kumiletkua, tänä aikana en ole mitään muutosta niissä havainnut (muuta kun hieman pehmenneet, joka tapahtuu myös vedellä) mutta katsotaan pitemmällä aikavälillä haurastuvatko tms, tähän mennessä ovat kestäneet moitteetta. Myöskään kaasarin muovisissa kohossa ja luistissa en oo mitään eroa huomannut, vaikka joidenkin lähteiden mukaan pitäs kumi ja muoviosien turvota/haurastua tms, mutta tästä voidaankin vetää johtopäätökset vasta pidemmän aikavälin kuluessa, samalla saadaan vähän lisää selvyyttä miten muovi/kumiosat reagoivat etanoliin.

Re: E85-polttoaine

30.7.2012 21:03

Mites, haiseeko pakokaasu kamalalle ja tuleeko teillä heti (tai huomattavasti helpommin mitä pensalla) pää kipeeksi kun olette tossa savussa?

Kaverilla on kanssa e85 pensat tankissa ja toi käry on ihan sietämätöntä. Tekee mulle päänsäryn heti ja haisee sellaselta kummalliselta. Eli johtuuko toi haju siitä pensasta vai onko jotain muuta vialla tossa kaverin mopossa?

Re: E85-polttoaine

30.7.2012 21:25

eikös se palanu kannentiiviste vähä muuta pakokaasujen hajua ja sitte tietenki mitä öljyä se käyttää

Re: E85-polttoaine

30.7.2012 21:53

Kyllähän e85 kaasut haisee iha erilaiselta ku bensan, mullekki tulee päänsärky jos mopo on käynnissä muutamaa minuuttia pitempään tallissa vaikka ovi ois auki, ja pihallaki sen kyllä haistaa siinä lähellä jos se käy etanolilla eikä bensalla. Haisee aika ihmeelliselle ja voimakkaammin kun bensa mut ei se vaatteisiin tartu kuitenkaa, kyydissäolijatkin huomannu sen hajun. Mut ei se bensankaan kaasu hyvältä haise mut ei sitä juuri haista jos ei mee pakoputkesta haistelemaan.

Re: E85-polttoaine

5.8.2012 0:43

Ihme kun porukka valittelee tota hajua, mun mielestä tuo haju tuo vaan mieleen kiihdytyspuolelta astetta tehokkaammat vehkeet.
Tänään kokeilin huvikseni ditechiä tuolla re85 "bensalla", setuppina polini 70cc hilppeineen sekä malossin ecu. Kaikki toimi täysin normaalisti niin kauan kunnes vesipumppu leikkasi kiinni :D.
Joten testiajot viinalla jatkuu viikonlopun jälkeen ellei kenelläkään satu löytymään ditech morinin vesipumpun korjaussarjaa ylimääräsenä helsingin läheltä.
Ps. jos joku ei ole vielä maininnut niin lueskelin tuolta netin syövereistä että normaali 2-tahdissa kannattaa olla tarkkana tuon 2t-öljyn ja re85:n kanssa koska sen kanssa ei ilmeisesti ihan mikä tahansa perus 2t öljy toimi

Re: E85-polttoaine

5.8.2012 0:51

Mä oon lukenut, että biodiisseliä laittamalla 2t tankkiin , siltikin ihan hyvin se voitelee. Etin tuon jutun uudestaan. :)

Re: E85-polttoaine

5.8.2012 19:43

hme kun porukka valittelee tota hajua, mun mielestä tuo haju tuo vaan mieleen kiihdytyspuolelta astetta tehokkaammat vehkeet.
Astetta tehokkaammat vehkeet ja samalla päänsäryn. En ainakaan itse halua saada mitään silmitöntä päänsärkyä joka kerta kun olen mopolla ajanut, RC-autonkin kanssa ajelu piti ajottaa aina tuuliseen päivään jotta ilma vaihtui ja ei jäänyt sauhu pyörimään nokkaan :roll:

Mietin vaan että onko tämä päänsärky ihan yleistä (tapaan lyijyllinen bensa, mistä varmaan kaikille tulee huono olo), tai onko mulla joku allergia/yliherkkyys tota ainetta kohtaan

Re: E85-polttoaine

6.8.2012 0:12

Luulis että bensasta tulis pahempi päänsärky, itellä ei ole tullu päänsärkyä etanolista, ellei sitä ole nauttinu liikaa edellisenä iltana ravintolassa ;)

Re: E85-polttoaine

6.8.2012 20:41

Jnd, ethän vain tarkoita, että vesipumpun kiinnileikkaaminen johtui E85-polttoaineesta? :)

Onko muuten ruiskukoneisiin ollut saatavilla uutta ohjelmistoa E85:ttä varten, nykyisellä softalla tuskin niin hyvää hyötysuhdetta saa koneesta irti. HG-Tuning ainakin värkkää Morinin DiTech moottoriin aika paljon hilpettä ja softaa, mutta olen tipahtanut sen verran kärryiltä, etten tiedä mitä kyseiseltä puljulta pukkaa ulos.

Re: E85-polttoaine

6.8.2012 21:19

En ole törmänny HGT:n sivuila etanolia käsitteleviin aiheisiin. Mutta mitä lueskelin niin mm.puristusten nosto ei ole ditechissä niin yksinkertaista, että ei tuosta ainakaan kovin suurta tehollista hyötyä taida saada.
Ja ite lähin kokeilemaan ihan mielenkiinnon vuoksi että miten tuo toimis polinin sarjan ja malossin ecun kanssa kun nuo löyty ylimääräsenä, ennakkoa meinasin kokeilla lisätä siirtämällä tunnistinta, kun siitä oli jossain puhetta että sillä voisi saada pikkusen lisätehoa kun vaan saan korjaussarjan vesipumppuun

Re: E85-polttoaine

4.9.2012 11:09

Onko nää E85 ja RE85 samaa tavaraa? Kun löytyy ristiriitaista tietoja