Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 19:17

Ka$a kirjoitti:no sense, miksi poiketa tutusta ja turvallisesta jonkun 50snt/100 km säästön takia? mikä siinä on niin jännää kun tankissa onkin vähän "kisasempaa" polttoainetta? Ja kyllä myrkkyä toi on, jos kukaan on fysiikan tunneilla kuunnellut niin etanoli on myrkyllistä :D

Tuon logiikan mukaan kaikki mikä on ihmiselle myrkyllistä, mukaanlukien myös bensa joka tappaa ihan siinä missä viinakin, ei kelpaa mihinkään. Miksi pitäisi käyttää tuttua ja turvallista, jos kaikki menisi aina saman kaavan mukaan kuin ennenkin niin eihän elämässä olisi mitään uutta? Ja minkähän takia ylipäätään tuota koko litkua on tuotu markkinoille jos se on kerran niin perseestä eikä sovellu mihinkään?

[peltsi kirjoitti:Mitenkäs tämän RE85 kans toimii tuorevoitelu? Mielenkiinnosta voisin PVn laittaa kesän aikana kulkemaan tällä etanooli litkulla. 9. luokalla muistan kun kemiassa sekotettiin alkoholia ja ruokaöljyä, ei sekoittunut vaan öljy jäi alkoholin päälle omaksi kulpaksi. Kuitenkin 2T öljy ja ruokaöljy on ihan eri tavaraa, mutta öljyä ne kuitenkin on.

Tämä se ongelma taitaakin juuri olla ettei kaksitahtiöljyt sekoitu etanoliin (ainakaan niin hyvin kuin bensaan), vaan pakkautuvat kerrokseksi pohjalle jolloin kone polttaa öljyt ensin ja sen jälkeen varmasti leikkaa kiinni kun ei saa voitelua. Tämä ongelma on siis vain kaksitahtisissa, nelitahtisissa kun ei öljyä tarvitse polttoaineen sekaan sotkea.

Onkimato kirjoitti:Juuri tuontakia en tätä mopooni tunkisi kun ei voi tosiaan tietää varmanpäälle miten se vaikuttaa. En ole niin rikas että viitseisin alkaa omia testailuja tekemään. Parempi siis pysyä tutussa ja turvallisessa 98 bensassa. Kulutuskin on pienempi, ei tarvitse tankata niin usein. Paskaa tavaraa siis IMO

Ei sinua varmaan kukaan ole sitä pakottanutkaan käyttämään? Eikä sinun tarvitse siitä ilmoittaa, ettet sitä mopossasi käytä, sillä jos kaikki muutkin tulevat tänne jauhamaan samaa niin ketjuhan on ihan tukossa. Bensaa saa kyllä siitä viereisestä letkusta samaan tapaan kuin ennenkin, vaikka viereen olisikin ilmestinyt RE85 pistooli.


hopperman kirjoitti:eheen tätä mämmiä mopooni tankkais, 2tahissa voitelu kärsii ja kuluts nousee 30% suuttimien vaihdon takia koska muuten kävisi laihalla...
ja 4tahtiinkaan en tankkaisi, jos mopo seisoo yli viikon alkaa kaikki osat vähitellen syöpyä..
halvemnmaksi tulee vaan ajaa sillä 98:lla, eise paljoa enempää maksa ja varmanpäälle on aina parempi pelata ;)

Sinun tapauksessasi sitten tankkaat bensiiniä, se on ihan oma valintasi. Jos re85:n laskennallinen litrahinta (suhteutettuna bensaan) on n. 1,30€/l ja 98 bensan 1,70€/l niin on siinä minun mielestä aika iso ero, joskin mopojen kulutuksella ei kovin merkittävä.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 19:31

radon- kirjoitti:
Ka$a kirjoitti:no sense, miksi poiketa tutusta ja turvallisesta jonkun 50snt/100 km säästön takia? mikä siinä on niin jännää kun tankissa onkin vähän "kisasempaa" polttoainetta? Ja kyllä myrkkyä toi on, jos kukaan on fysiikan tunneilla kuunnellut niin etanoli on myrkyllistä :D

Tuon logiikan mukaan kaikki mikä on ihmiselle myrkyllistä, mukaanlukien myös bensa joka tappaa ihan siinä missä viinakin, ei kelpaa mihinkään. Miksi pitäisi käyttää tuttua ja turvallista, jos kaikki menisi aina saman kaavan mukaan kuin ennenkin niin eihän elämässä olisi mitään uutta? Ja minkähän takia ylipäätään tuota koko litkua on tuotu markkinoille jos se on kerran niin perseestä eikä sovellu mihinkään?

Älä nyt kuumaa ota :D Minkä logiikan? Vaaditte perusteluja miks re85 on myrkkyy, no mä annoin yhen... Enkä tiätääkseni ole sanonut, et toi olis perseestä, sehän on biojätteistä ;) En mä ainakaan mitään re85 pasko, jos paskoisin niin voisin ehkä sitä gilerassa koittaa, koska silloin siitä sais jo todellista taloudellista hyötyä :) Ja etkö oo huomannu et markkinat on täynnä paskaa mikä ei sovi mihinkään? Tai no aika monen voi pistää verkonpainoks, mut ton re85 käyttäminen verkonpainona voiski olla haastavaa :lol:

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 19:53

Eiköhän tässä nyt kuitenkin ole kyse silkasta kokeilunhalusta? En usko kovinkaan moni tähän RE85 polttoaineen käyttöön alkaisi vain ja ainoastaan sen säästön toivossa, vaan tarkoitus on kokeilla sellaista, mitä ei ole vielä moni koittanut. Itsekään en tähän polttoaineeseen siirtyisi, mutta eikös se nyt ole ihan kunnioitettavaa että joillakin on intoa tällaiseenkin.. :roll:

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 19:59

Re85 on 85% alkoholia. Muistaakseni tarkemmin vielä sanoen etaania.
Hyötyä Re85:sesta:
-Korkeampioktaasisempi (106-130) vrt bensan 98-->sytytystä voidaan myöhästä enemmän + puristussuhdetta voidaan nostaa kertoimeen 12
-ympäristöystävällisempi, tuottaa vähemmän hiilidioksidia. Kts:

C2 H5 OH(l) + 3O2 (g) 2 CO2 (g) + 3H2O(g)

Vs bensan:
Bensiini voidaan katsoa oktaaniksi C8 H18 +12,5 O2---> 8Co2 + 9H2O

Etanoli tuottaa 6 Hiilidioksidia vähemmän kuin Bensa!!

Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 20:05

Torkki kirjoitti:Eiköhän tässä nyt kuitenkin ole kyse silkasta kokeilunhalusta? En usko kovinkaan moni tähän RE85 polttoaineen käyttöön alkaisi vain ja ainoastaan sen säästön toivossa, vaan tarkoitus on kokeilla sellaista, mitä ei ole vielä moni koittanut. Itsekään en tähän polttoaineeseen siirtyisi, mutta eikös se nyt ole ihan kunnioitettavaa että joillakin on intoa tällaiseenkin.. :roll:

Tässäpä olikin minun ajatukset tiivistettynä muutamaan lauseeseen.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 20:18

Pitäis itekki tässä laittaa fuikkeli syömään RE85 ainetta, olen jo koko bensa- ja imupuolen vaihtanu semmosiin osiin jotka kestää pirtua... Dellortoon saa suuttimiakin vähän paremmin kuin noihin kiinakaasareihin..

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 20:28

Ka$a:n on näköjään aivan turha yrittää päteä mitään tässä ketjussa, kun tommosta jonnepuhetta tulee taas eikä itse asiasta tietoakaan.

Niinpä niin, mitään uutta ei opita kun kukaan ei viitsi tai uskalla kokeilla mitään uutta, näin se on monessa muussakin asiassa. Kaikista nykymopoista saatais vitusti taloudellisempia jos vaan valmistajat viitsis panostaa mutta ei. Kai siihenki menee vielä sen parikymmentä vuotta ennenku älytään ruveta tekemään kunnon päästö/taloudellisuusrajoja noille kevyen liikenteen vehkeille, niinku autoissa on tehty jo varmaan parikymmentä vuotta sitten (kaasaritekniikka vittuun yms).

Vaan kyllä se öljy joskus loppuu ja sitten joudutaan kaikki tankkaamaan tuota "bio viinaa" tankkiin kun ei muuta ole ennenkuin sekin loppuu. Niin hyvähän se on tuohonkin polttoaineeseen vähän etukäteen tutustua kun aika varmasti tulevaisuuden kamaa on.

Asiasta yhdenteentoista, eihän tuolla varmasti tehollista etua saakkaan, mutta ei tuo huonokaan vaihtoehto olisi: kone ei karstotu niin paljo, eikö sen pitäis pelata tuorevoitelullisissa 2 tahdeissakin koska tuorevoitelu lykkää tavaran suoraan imun sekaan eikä öljynsaanti tällöin riipu siitä miten se on tankissa sekoittunu, ei pitäis enää 2-tahdin haista(vai muuttuuko viinan hajuksi :lol: ) ja jos sen koneen osaa oikeasti muuttaa etanoolille tarkotetuksi(nostaa puristussuhdetta lähinnä) niin ei tehoedustakaan varmaan kauas jäädä, plus se viileämpi palaminen. JA YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS !!1

Nojoo, en mäkään tuosta ympäristöystävällisyydestä niin välitä mutta rehellisesti sanottuna ois aika hyvä fiilis jos sais tankata mopoon halpaa polttoainetta joka on tehty kierrättämällä jätteestä ja se vielä kulkis sillä yhtä hyvin ku bensalla. Tää on yks harvoista jutuista mistä oon oikeesti yllättyny tässä paskassa "ostakaupastaheitäpois" maailmassa että ihan jätteestä pystytään tekemään näinki kilpailukykyistä polttoainetta.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 20:59

Ei oikeasti jätkät, ei tässä topicissa tule mitään muuta, kun loanheittoa ja modeille ylimääräisiä töitä. :D Noh, onpahan ainakin saanut hyvät naurut sillontällön, kun näitä valopäitä on ilmaantunut paikalle.

Mitenhän nämä pelaa noissa entisajan vehkeissä?

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 21:16

Palezu kirjoitti:Ka$a:n on näköjään aivan turha yrittää päteä mitään tässä ketjussa, kun tommosta jonnepuhetta tulee taas eikä itse asiasta tietoakaan.

En ole pätenyt. Ja kyllä tiedän:
-RE85:ssa on 80-85 % etanolia
-RE85 on yli 100 oktaanista
-RE85 tuottaa vähemmän lämpöä palaessaan kuin esim ihana V-power
-RE85 polttoainetta käyttämällä voidaan nostaa moottotrin puristussuhdetta
-RE85 palaa "puhtaammin" kuin perinteinen bensa
-RE85 vähentää jopa 80% fossiilisia päästöjä
-RE85:sta kuluu enemmän kuin perinteistä bensaa
-RE85 on halvempaa kuin ihana V-power
-RE85 valmistetaan biiojätteistä
-RE85 cool
jotain saatto unohtua...

Ps. jonnena on kiva olla ;)

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 21:42

Palezu kirjoitti:...

+1. Ympäristöystävällisyys ei oo mullakaan se pääasia, eikä niinkään mikään noista asioista mutta ei niistä mikään huono asia ole. Työllistetään kotimaata jne kun E85 kysyntä kasvaa eikä se ympäristöystävällisyys nyt huonokaan asia ole.

Anonyme kirjoitti:Mitenhän nämä pelaa noissa entisajan vehkeissä?

Kaveri ainakin honda mankissa käyttää ilman ongelmia. Vanhoja nelareita kun ei juurikaan ole mankin lisäks, ja kaksitahtisista ei ole hirveästi vielä kokemuksia joten paha sanoa. Jonkun pitäisi se vaan testata, minulla kun ei yhtään kaksitahtista nyt ole.

Eipähän voi moderaattori syyttää kuin itseään kun tällasen ketjun on aloittanut. Tai sitten vaan tiukempaa kuria jos meinataan pitää keskustelu edes jotenkuten asiallisena.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 22:28

hopperman kirjoitti:kuluts nousee 30% suuttimien vaihdon takia koska muuten kävisi laihalla...

Haluan kuulla perusteluja, miks kulutus nousis vaikka puolella, jos pistäisin 50% suuremman suuttimen? Kulutukseen voi vaikuttaa aika monella tavalla. Ja kulutukseen vaikuttaa moni asia.
hopperman kirjoitti:ja 4tahtiinkaan en tankkaisi, jos mopo seisoo yli viikon alkaa kaikki osat vähitellen syöpyä..

Mitkä osat syöpyy? Ehkä joku paikka voi alkaa ruostuu, kun RE85 "imee" enemmän vettä itteensä kun normibensa. Mutta öljykalvon pitää ensin puhjeta, ennenkun alkaa ruostuu. Ja tuskimpa se iha viikossa käy. Sitäpaitsi jos tiedät, ettet mopoa käytä vähän pitempään aikaan, niin haet vaikka litran normibensaa, otat RE85 pois tankista, (ehkä vaihdat pienemmän suuttimen että toimii) ja sitte käytät jonku aikaa bensalla, niin ei oo etanoli imemässä kosteutta. Simple?


Omasta mielestä sellanen linja tän topicin kanssa olis hyvä, että saa hieman vapaammin "taistella" tästä asiasta, kun muissa topiceissa. Mutta kumminkin pidettäisiin kuri siinä suhteessa, etä kaikki "V-power on parasta", "RE85 on paskaa, idiootit/köyhät tankkaa sitä" ja "se hajottaa koneen heti" postaukset sais karsia pois, vaikkapa niin tiukka linja, että heti ekasta tollasesta postauksesta sais antaa varotuksen, ja jos jatkuu niin banaania. Tietenkin niin, että postaus on ollut just yks lause, tai täysin turha muuten, noihan tollanen lause olla jossain viisaan postauksen välissä.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 22:42

Reetuhai2 kirjoitti:Mutta kumminkin pidettäisiin kuri siinä suhteessa, etä kaikki "V-power on parasta", "RE85 on paskaa, idiootit/köyhät tankkaa sitä" ja "se hajottaa koneen heti" postaukset sais karsia pois
Indeed, tämä on linja.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 23:14

Kiinnostais tosiaan tuohon kiinankootteriin kokeilla tätä, ainoo vaan ettei saa tarpeeksi läheltä tuota menovettä. Jospa sitten tulevaisuudessa alkais täälläkin päin noita asemia olemaan...

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 23:16

Jos joku perheenjäsen käy sielläpäin, niin laitat kannuja sen mukaan? Tai sitte vaikka kerran viikossa käyt ite kauheen kannulauman kanssa tankilla. Olettaen ettei sinne oo järjetöntä matkaa.

Re: RE85-polttoaine

4.5.2012 23:17

ramba__ kirjoitti:Minkälaisia modauksia joutuu tekemään?
Taisin mainita siinä viestissä, eli kaasuttajan säätäminen ja sopivan voiteluaineen löytäminen.