Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

28.3.2015 21:01

Mikäs kaasari siulla on Räsässä?
Kuulostaa vähän ihmeelliseltä tuo, että noin isot suuttimet jouduit laittamaan..

Tossa miun Derbissä piti laittaa 70tk jotta seos oli ok tyhjäkäynnillä (bensalla 55).

Ootko varma, ettei ole mitään imuvuotoa nyt? Etanoli tuhoaa vääränlaiset kumitiivisteet.. viton kumimateriaali kestää mm. alkoholia (etanolia, metanolia).

Re: E85-polttoaine

28.3.2015 21:13

J11 kirjoitti:Mikäs kaasari siulla on Räsässä?
Kuulostaa vähän ihmeelliseltä tuo, että noin isot suuttimet jouduit laittamaan..

Tossa miun Derbissä piti laittaa 70tk jotta seos oli ok tyhjäkäynnillä (bensalla 55).

Ootko varma, ettei ole mitään imuvuotoa nyt? Etanoli tuhoaa vääränlaiset kumitiivisteet.. viton kumimateriaali kestää mm. alkoholia (etanolia, metanolia).


PHBH kaasutin on , korkeilla kierroksilla pelaa normaalisti mutta tyhjäkäynnillä täytyy pitää ryyppyä ettei ala leijjailemaan kierroksilla, imukaulan tiivisteet oli ainakin Ok kunnossa , mutta imukaulan vaihdoin varmuuden vuoksi , 10 minuuttia olen vasta pyöritellyt e85 , en siksi usko että lähes uudet stefat ois siitä voinut mennä koska alusta asti pyörinyt näin vaikka oon erikokoisia suuttimia kokeillut.. ekana 150,162,170,175 ja nyt 200 :D , täytyy kai lähteä vielä porailemaan sitä tk-suutinta :D

Re: E85-polttoaine

28.3.2015 21:25

Kannattaa vaihtaa tuo kaasari +34mm:een.
Saa vähän järkevämmän kokoiset suuttimet laitettua sitten. ;)

Ei tuo etanoli kovinkaan nopeasti niitä tiivisteitä tuhoa.. tietääkseni miullakaan ei ole viton stefoja, eikä niissä näy mitään erikoista vaikka välillä koneeseen syötetty metanoliakin.
Ainoastaan RMS:n (= taiwanilainen/kiinalainen?) polttoainehanan o-rengas on alkanut vuotamaan.. jonka o-rengas on nyt siis vaihdettu vitonista tehtyyn o-renkaaseen.

Jos haluat oikeasti hyötyä tuosta etanolista;
- kansi sorviin pyörimään ja lastua sen verran, että squishvälys on 0.70-0.85mm paikkeilla, palotilan muotoakin voi muuttaa ja nostaa korjatun puristussuhteen 9 tienoille (mahdollisesti voi joutua täytehitsaamaan)
- isompi soppatykki (kuten ylempänä jo mainitsin)
- sytkäennakon säätäminen aikaisemmalle

Re: E85-polttoaine

28.3.2015 21:45

joop kiitoksia vinkeistä ! 34mm kaasari löytyy jo, tosin kaverilta jos hän vaan suostuu sen lainaksi antamaan(vähän pidemmäksi aikaa :lol: ) , lastua otettu kannesta ja lähden katsomaan nyt minkälainen squishvälys tuossa on :D

Re: E85-polttoaine

28.3.2015 21:50

Noihin suuttimiin kommentoin näin mopopuolelta, että itse vedin laskimella kylmästi 30% lisää ja hain moposportista uudet. Eli TK-suutin: 34 -> 45 ja pääsuutin 85 -> 110. Neula on sama A7 (PHVA-kaasarit A2-A33) ja sokka siirtyi keskeltä alimpaan.

Yllättävän hyvin osui kohdalleen, pääsuutinta pitää vielä pienentää pari numeroa.

J11 kirjoitti:Ainoastaan RMS:n (= taiwanilainen/kiinalainen?) polttoainehanan o-rengas on alkanut vuotamaan


Voi helvetti, tämäkö se on kun itellä sama bensahana ja nyt rupes vuotamaan RE85 kanssa... aattelin että korjaantuu kun kiristää klemmaria (aiemmin ollut sama ongelma), mutta lähdetäänkin näköjään o-rengaskaupoille :D

Re: E85-polttoaine

29.3.2015 19:29

Noniin nyt on 200 pää suutin ja 150 Tk suutin neulan alla itsetehty muovinen rikka että sai neulan korkeemmalle , nyt tomii melkolailla hyvästi :lol: ihmetyttää tosiaan miks Tk-suuttimen täytyy olla noin iso :| , madalletulla kannella taas nakutti todella rankasti ( saakohan nakutusta sytkäennakkoo muuttamalla häviämään ?
vaihdoin vakiokannen kuitenkin takaisin ainakin joksikin aikaa :)

Re: E85-polttoaine

29.3.2015 22:32

Teitkö muita muutoksia tuossa välissä mitkä voisi vaikuttaa tarvittavaan suuttimen kokoon? Onhan kaikki osat kaasarin räpeltämisen jälkeen kiinni ettei esim. vuoda ilmaa mistää?

Kuulostaan oudon isoilta suuttimilta, kun ite tosiaan heitin 30% suuremmat, vaihdoin vielä vakioputsarin samalla vapariin ja edelleen käy rikkaalla :D Tosin RE85 etanolipitoisuus voi erästä riippuen olla mitä vain 50% ja 85% väliltä...

PS. olitko se sinä joka kommentoi mun kanavalle ku siellä joku äijä puhu RE85 räsästä ja madalletusta kannesta ja suuttimista :D

Re: E85-polttoaine

30.3.2015 0:43

tientuk3 kirjoitti:Teitkö muita muutoksia tuossa välissä mitkä voisi vaikuttaa tarvittavaan suuttimen kokoon? Onhan kaikki osat kaasarin räpeltämisen jälkeen kiinni ettei esim. vuoda ilmaa mistää?

Kuulostaan oudon isoilta suuttimilta, kun ite tosiaan heitin 30% suuremmat, vaihdoin vielä vakioputsarin samalla vapariin ja edelleen käy rikkaalla :D Tosin RE85 etanolipitoisuus voi erästä riippuen olla mitä vain 50% ja 85% väliltä...

PS. olitko se sinä joka kommentoi mun kanavalle ku siellä joku äijä puhu RE85 räsästä ja madalletusta kannesta ja suuttimista :D


https://www.youtube.com/watch?v=BFt4dtm ... e=youtu.be tuossa on räsästä käyntivideoo, nyt käy vähän rikkaalla joten pitänee se rikka neulan alta ottaa pois :D , joo minä olin :lol:
neulaa nostin vaan, kaikki osat on varmasti kiinni kunnolla , :) Kuva tuollainen on tuo laskettu kansi, jolla melko rankasti nakutti kone :roll:

Re: E85-polttoaine

30.3.2015 17:45

tientuk3 kirjoitti:Kuulostaan oudon isoilta suuttimilta, kun ite tosiaan heitin 30% suuremmat, vaihdoin vielä vakioputsarin samalla vapariin ja edelleen käy rikkaalla :D


Halkaisijaa kun lisätään, nousee pinta-ala toiseen potenssiin ja virtaama jokseenkin kanssa. Dellorton kaasarihan oli kyseessä?

SQRT(85^2*1,3)=97 ois lähempänä sitä 30% korotusta. Lähet siitä liika isosta tiputteleen niin ei hajoo.

Re: E85-polttoaine

30.3.2015 17:55

mut keksikääpä selitys miks mun piti laittaa nuin iso tk-suutin :| imuvuotoja en mistään löytäny ja bensalla pelas tosiaan hyvin 125, pääsuuttimella ja 62 tk suuttimella :)

Re: E85-polttoaine

30.3.2015 18:53

nevssons kirjoitti:
tientuk3 kirjoitti:Kuulostaan oudon isoilta suuttimilta, kun ite tosiaan heitin 30% suuremmat, vaihdoin vielä vakioputsarin samalla vapariin ja edelleen käy rikkaalla :D


Halkaisijaa kun lisätään, nousee pinta-ala toiseen potenssiin ja virtaama jokseenkin kanssa. Dellorton kaasarihan oli kyseessä?

SQRT(85^2*1,3)=97 ois lähempänä sitä 30% korotusta. Lähet siitä liika isosta tiputteleen niin ei hajoo.


Ihan totta. Pieni ajatuskatkos tuli tuossa kohtaa kun eihän Delluissa nuo numerot kerro suoraan virtausarvoa... anyways parempi näin päin.

Muutenkin myönnän, että laskeskelu tässä tilanteessa saattaa olla hieman turhaa, sillä kuten mainitsin niin E85 etanolipitoisuus voi vaihdella (=vaihtelee) erästä riippuen:

E85-matematiikkaa:
Normaalin 98E5-bensan lämpöarvo: 42,2 MJ/kg

50% etanolia sisältävä E85: 34,9 MJ/kg
(42,2 - 34,9) : 34,9 = tarvitaan 20,9% lisää virtausta vrt. 98E5

85% etanolia sisältävä E85: 29,1 MJ/kg
(42,2 - 29,1) : 29,1 = tarvitaan 45,0% lisää virtausta vrt. 98E5

Näin ollen teoreettinen suuttimen koko (Dellorto) voi 85 koosta etanolibensaan vaihdettaessa olla mitä vain kokojen 93,5 ja 102,5 välillä.

hese1996 kirjoitti:mut keksikääpä selitys miks mun piti laittaa nuin iso tk-suutin :| imuvuotoja en mistään löytäny ja bensalla pelas tosiaan hyvin 125, pääsuuttimella ja 62 tk suuttimella :)


Oudolta kuulostaa edelleen, mutta kyllä se tuossa videossasi ainakin rikkaalla kävi, että laita ne säädöt kohdilleen ja raportoi sitten mitä kokoja löytyy.

Re: E85-polttoaine

30.3.2015 21:06

nyt on sääjöissä :lol: joku tampio.... eli minä ajatuksissani olin ruuvannu seosruuvin pohjaan varmaan se ajatuksena että katon paljo sitä pitää aukasta , että on säädöissä :roll: enkä sitä muistanut no huomasin sen ja aukasin puol kiekkaa -> halli täynnä savua :lol: nyt paikallaan 92tk ja 165 pääsuutin ja neulan sokka alimmassa lovessa toimii muuten hyvin, mutta alakierroksilta ei tahdo oikein vääntöä löytyä :D

Re: E85-polttoaine

2.4.2015 23:40

Mites tää etanoli imee vettä?

On tässä viikko jos toinenkin nyt selvitelty "kansivikaa", kun sylkee vettä yläkerran ja putken täyteen. Kannessa ei kuitenkaan mitään vikaa ole eikä se sitten edes vuotanut, vaan vesi tulee selkeästi kampikammion kautta.

Epäilys on RE85, koska ensin toimi ja sitten kun haettiin lisää niin ongelmat alkoi. Samassa avattiin kansi joten tietysti ajattelin että kannentiivisteestähän se johtuu (no eipä johtunut ei).

Onko liian kaukaa haettu että viinan seassa olisi valmiiksi ollut vettä (tällaisia juttuja kuullut) ja siksi oireilisi kansivian tavoin?

Re: E85-polttoaine

2.4.2015 23:53

Etanoli on hygroskooppista.
Eli kerää kosteutta itseensä.

Ei se vedenpitoisuus silti kovin nopeasti nouse yli parin %.
Saati sitten kerää sitä montaa millilitraa kampikammioon..

Ei ole minun aikanani kertaakaan ollut etanolin tai bensan seassa vettä, kun oon sitä tankannut joko kanisteriin tai suoraan tankkiin.

Re: E85-polttoaine

3.4.2015 11:23

Kyse onkin siitä että olen kuullut, että säiliöautoihin yms. tiivistynyt vesi voi sekoittua etanoliin ja huonolla tuurilla tankkaaja voi saada sellaista laatua jossa on vettä. Tämän on mm. autoilla raportoitu aiheuttaneen käyntiongelmaa.

Noh, alkuviikosta selviää sitten... nyt käytän varmuuden vuoksi lohkoja auki.