Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Kolarit/kaatumiset

9.2.2012 21:59

Aina sattuu kun mopoillaan. Tämä topic on omistettu lippauksille, pannutuksille, peltikolareille ja muille sekalaisille nurin menoille. Jaa harmistuksesi muiden kanssa tai kerro varoittava esimerkki. Pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena ilman turhaa syyttelyä. Myöskään verta ja suolenpätkiä-tyyppisiä kuvia ei kaivata, jokainen etsiköön sellaiset itse internetin syövereistä.

Re: Kolarit/kaatumiset

10.2.2012 16:43

Oltiin syksyllä meidän venerannan tieltä kääntymässä maantielle kun rysäytin kaverin perään.

Näin että kaverilla sammu jarruvalo ja kuulostelin että se lähtee kääntymään maantielle vasemmalle. Aloin sitte kattomaan että ei tuu oikialta kettään ja siinä lyhyessä ajassa kun oikialta käänsin katseen vasemmalle olikin ilmestynyt maantielle auto (risteys kaarteessa) ja kaveri ei lähtenytkään kääntymään.
Vauhtia oli onneksi vähän niin metri ennen kaverin perää jarrut pohjaan.. Ei muita vahinkoja kuin etukatteeseen komia naarmu kun osuin kaverin takarenkaaseen.

Onneksi oli kaverilla jarrut pohjassa, muuten olisi voinu käydä sillainkin että olisin tuupannut sen siihen maantielle auton eteen.

Re: Kolarit/kaatumiset

20.2.2012 11:33

Jonkun verran tullu pannuteltua, koitan muistaa kaikki...

- Toista kertaa ajamassa DT:llä, jäällä etujarru lukkoon ja nurin.
- Joskus muutaman viikon ollu kortti nii pamautin taksin kylkeen... eh :D dt heitti bensaa pihalle ja tanko vähä väänty.
- Olin parkissa niin kaveri ajaa suoraan meikän Detsiin -> chillaillaa maassa ft dt, kaveri ja pösö. Pösö nakkas syylärinnesteet pihalle ja peili leipo, DT etujarrukahva katkes.
- 3x pientä leikkimistä ja peilijäätä tietyssä kohdassa enkä nähny
- Istuin DT:n päällä ja liikaa painoo toiselle puolelle ku kaveri häirihti vieressä -> nuuuui :)
- Joku kusipää käänty eteen väistämisvelvollisena -> heitin mieluummi mopon äkkiä nurin lukkojarrulla ku että meen auton kylkeen. Kilventeline halkes ja pumput pyörähti reippaasti t-paloissa :s

ps. hajosin ku kaveri pannutti 40 vauhista uraan. ei mitään muuta ku vilkku levis, kaveriki vaan nauro.

Re: Kolarit/kaatumiset

20.2.2012 11:39

Juuh, tuossa olisko pari viikkoa sitten tullut pannutettua.

Olin ajellut kylällä toista tuntia ilman kaatumisia ja sitten kun olin kurvaamassa kotipihalle niin nappas jonnekki uraan ja kytkinkahva poikki :lol: Naapurin mummo katteli kauhistuneena ku liu'uin siitä joku 5m, kun vauhtiakin vielä jonkin verran.Näyttelin vaan peukkua ja rupesin nauramaan :D Itelle ei käyny siis kuinkaan ja moposta vain kytkinkahva poikki.

Olen kyllä muutaman muunkin kerran kaatunut, mutta niitä en nyt muista tarkasti

Re: Kolarit/kaatumiset

20.2.2012 22:32

Ainut mainittava lippaus: Ajelin koulusta kotio ja tulin mutkaan jotain viittäkymppiä. Keskellä mutkaa ketjut(halvinta mahdollista laatua) katkesivat ja menivät solmuun siten, että takarengas meni lukkoon= highsider.

Maskiin ja lokariin tuli naarmuja, jarrukahva katkesi, gripit otti osumaa, oikean puoleinen takajalkatappihärdelli meni vinoon. Takavilkku meni myös. Itelle nätti vekki nilkkaan.

Re: Kolarit/kaatumiset

20.2.2012 22:53

Itselläki vain yksi pahempi kaatuminen viime keväänä kun lumet oli sulannut ja tien varsille kerääntynyt irtohiekkaa talven hiekotuksista ja tulin liikenneympyrästä ja heti melkeempä tulee loiva mutka ja tietenki eturengas nappaa sinne irtosoraan ja nurin keskelle tietä, vauhtia oli joku 45km/h, lusuin itse ehkä muutaman metrin, mutta mopo luisui aika kivasti ojan penkkaan asti. Ei siinä kerenny oikein paljon ajatella, yhtäkki mahalleen makas tiellä ja yks autoilija tulee kysymään miten kävi. Mopon katteet naarmuille ja putki vähän väänty. Ja tietenki takki täysin rikki kyynärpäistä eli niillä ottanut vastaan kun kaaduin.

Re: Kolarit/kaatumiset

21.2.2012 1:02

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... ssa/867848
Tollai pääs kevätliukkailla käymään, onhan tosta jo aikaa mut kuitenki :) Saldo; jalka murtu kolmesta kohtaa ja kipsi 4vk, moposta 1700€ arvosta osia paskaks...

Re: Kolarit/kaatumiset

21.2.2012 22:28

Yksi mainittavimmista mulla on, eli olin menossa tossa syksyllä kouluun ja oli ollu yöpakkasia sellai et oli hiukan liukas. Sitten yhteen risteykseen oli menossa auto, joka veti äkkijarrutuksen ennen suojatietä. Suojatiellä ei ollut kummastakaan suunnasta tulossa ketään(ihmettelin itteki kui se jarrutti siihe :roll: )
No rysäytin sen perään, vauhtia oli joku ~20km/h. Autoon ei tullut mitään, eikä mopoon, mutta kun oli yrittämäs pakittaa pois siit, ni sit mopoauto ajaa mua päin :D mautoo ei tullu mitää, eikä kyl mopoonkaan.
Myöhemmin näin tän auton, niin kuski oli joku maahamuuttaja :D
Sit on jotai näit kun on leikkiny ja vetäny niis lipat :D

Re: Kolarit/kaatumiset

21.2.2012 22:30

Kouluun olin menossa syksyisenä perjantaina. Tie oli märkä. Lähin ajamaan koulun pihatietä jonkun pikkuauton peräs, yhtäkkiä puskan takaa tulee bussi ja pikkuauto tekee paniikkijarrutuksen jostakin 25-30 vauhdista. Kun huomasin että se jarrutti niin jouduin jarruttamaan aika kovaa justiin suojatien päällä. Eturengas lähti alta siinä liukkaan tiemerkinnän kohdalla ja siitä sukellettiin vasemmalle puolelle asfalttiin. Kypärä naarmuille mutta mopoon ei tullu mitään. Arvauskeskuksessa ei näkynyt kyynärpäässä murtumaa joten se laitettiin viikoksi kipsiin varmuuden vuoksi. Seuraavana päivänä oli hieno keli ja miitti niin hieman otti päähän. Ei siinä kädes sitten ollut ku pieniä hiusmurtumia..

Re: Kolarit/kaatumiset

22.2.2012 17:45

Itellä on ollu sellasia "outoja" kaatumisia kun tulee yhtäkkisiä tilanteita. Mutta onkos porukka onnistunu siinä että hyppää mankilla penkan ylitte ojaan ja penkassa näky vaan renkaan jäljet.

Re: Kolarit/kaatumiset

23.2.2012 23:46

Viimevuonna kun oli päivisin plussaa ja iltasin pakkasti ni tuli vedettyy lipat jäisessä mutkassa.Ja kesällä tuli heitettyy tigerilla stongan yli ku eturengas tökkäs mudassa.

Re: Kolarit/kaatumiset

24.2.2012 0:32

ovetolla vetäsin 13.5.11 koulun päätyttyä kaverin eteen. yli 95% katteista palasiksi, t-pala vinoon, etuakselissa käyryyttä ja peili rikki. Itelle ei käyny muuta ku, et särki niskoi yli viikon, kauhee shokki ja yks ainut varvas mustana :D ja kylmä kone oli tietty nii ei kiihtynykkää samalla tavalla ku lämpimänä.

Toinen/eka oli se, kun kaveri pysähty pari metrii risteyksen jälkeen, ite kattosin et tuleeks autoja sit kattosin et ei helkutti koht osuu, kaveri huomas mut ei kerenny tekee mitään, ite lensin hienosti tangon yli maahan, mopo kyljellee, putkeen naarmuja, lamppukatteeseen, takasivukatteeseen naarmut ja takamatkustajan toinen kahva poikki+joistakin katteista kiinnikkeitä rikki. Itellä ei tossa muuta tullu, ku polvi turpos hiukan paljon :lol:

Sit kaatusin tossa tammikuussa agilla, ku olin kokeilemassa mtien kulkee uusilla rulilla tossa pihatiellä, ajoin toiseen päähän, käännyin, lähdin täysillä kiihdyttäen toiseen päähän päin, ku yht äkkii keula osus auton renkaan uraan ja kyljelleen. Mitään ei käyny onneks :lol: tie oli lingottu mut jostains yystä ura oli jääny. Opetuksena ovetolla ajamani kolarin jälkeen oli se, että katon tarkemmin mihin väliin meen.

Re: Kolarit/kaatumiset

12.3.2012 13:35

yks päivä tossa sladittelin menemää kun oli tiet hieman jäässä ni siitä sitten aloin kunnon kulmas himmaamaa ja jalkaa maahan notta vois pysähtyy no, jalka liukui siitä alta ja hyppäsin mopon päältä pois ja osu tanko eel maahan kävelyvauheista. :D ja sitten tossa äske mopo kaatunut/ kaavettu tohon koulun parkkipaikalle :/. tosin siitäkään ei jäänyt jälkiä.

Re: Kolarit/kaatumiset

12.3.2012 14:06

Kaveri ajo syksyllä skootterilla perään risteyksessä, yritti jotain liukua siinä :D Itelle ei tullu mitään, kaverin kiinanihmeestä lähti palanen irti :lol:

Re: Kolarit/kaatumiset

20.3.2012 19:57

Noni nyt se tuli se eka kaatumine :D Elikkäs ajoin kelkkareitillä n.50kmh ja sitte eturengas jää uraan ja meikä lentää maahan, pyörähin about viis kertaa ympäri siinä. Ainoo muistikuva siitä kaatumisesta on se että näin ku lumi lensi lasien eessä :D Ja mopoilijat, älkää ihmetelkö, mutta tarkistin eka jalkojen ja kyynärpäiden kunnon :eek: :D Ja mopolle ei käyny mitään. Tämmöstä tänään :D