Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

20.3.2014 21:25

Kuvittelisin että homma on hyvinkin helppo mikäli smotovanteet on otettu sisarmallista jossa on sama runko. Tällöin katsuria kiinnostanee lähinnä jarrumuutosten toteutus.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

20.3.2014 22:19

Laitellaas tänne nyt oma kokemus mankin katsastamisesta.
Kävin tuolla Vantaan Hakkilassa katsastamassa, En suosittele.
Valot, jarrut, jarruvalo sun muut oli kunnossa. Kulki myös tasan 45km/h.
Ei riittäny ihan, ei tullut kilpiä. Syyt minkä takia hylkäsi olivat mm.
Eturenkaiden laakereissa (arviolta) 0.3-0.5mm väljää.
Myös takarenkaiden laakereissa arviolta saman verran väljää.
Takaratas oli 42, vakio 40.
Takahaarukan toinen pusla oli hieman väljä, siinäkin oli väljää arviolta 0.3mm
Ohjauslukko ei toiminut
Takaheijastin vääränlainen
ja tais olla vielä jotai muuta pientä.

Kattoi mankista kaiken mahdollisen, koneen valmistenron, etupumppujen stefat, takaiskarit, renkaiden paineet, Pakoputken e-hyväksyntää etsi n. 15min.
Kovasti mietti myös minkä takia kaasukahva pyöri taaksepäin. Stoppari paskana.
Totesi myös että kytkinkahva on liian jäykkä.
Takalokasuoja lyhennetty ja penkin pehmustetta muokkailtu.
Hyvä ettei näistäkin rokottanut. :lol:

Suoraan sanottuna tais olla katsastusmiehellä jotai mopoja vastaan tai ei nuorena saanut mopoa. :roll:

Eipä tässä kummempia, kerroin omat kokemukset paikasta jota en suosittele. :D

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

21.3.2014 8:24

Itse sanoisin että ohjauslukon toimimattomuus olisi noista perusteluista ainoa "oikea" peruste hylkyyn. Eihän pyöränlaakereissa tietenkään saisi olla väljää, mutta ihmeen tarkasti on katsonut. Onko välitysten muuttaminen pienemmäksi laitointa, olettaen että huippunopeus laskee?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

21.3.2014 22:58

Kyllähän tuota asetusta niin voisi tulkita.
EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;

c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.
Eli oman ymmärrykseni mukaan virityksenestokilpeen merkityt rattaat pitäisi olla kiinni. Melkoisen pikkutarkkaa toimintaa myös omasta mielestäni.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.3.2014 20:41

Ajattelin nyt vielä varmuudenvuoksi kysyä, että mahtaisiko mopo mennä katsastuksesta läpi jos mittarina on gps? :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.3.2014 22:30

saako se lukemansa renkaasta? no ei eli se ei kelpaa..

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

2.4.2014 22:13

Kuinka paljon veikkaisitte suunnillee yamaha dt50 muutoskatsastuksen USD-keulan kanssa maksavan? Onko järkevää käydä edes muutos katsastamassa? :|

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.4.2014 7:26

Asemakohtasta paljonko muutoskatsastus maksaa, mutta luultavammin 70-90€. Mä en jaksais käydä katsastamassa, täällä ei ikinä pysäytetyks joudu ja sillonkin saa olla tarkka poliisi jos keksii tollasen. Toki jos mp-kytät viikottain pysäyttelee ni harkitsisin katsastusta. Ei nekään silti ihan kaikkee tiedä, tai välitä, kun käyttäytyy hyvin ja ajelee nätisti.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

9.4.2014 14:31

Ei nuo vielä mitään, muutaman tunnin hommia vaihtaa... auto puolella kun saapi 2 sivun vikalistan täynnä puslia ja tukivarsia niin sitten pelottaakin jo :D

Anyway, onko jengi käyttäny mopoa valvontakatsastuksessa? Lähti kilvet ja tuli määräys näyttää valvontakatsastuksessa, kulki 59km/h niin sanoi että laitappa vakioks ja hae kilvet takaisin... ? Kyseessä siis 2008 vuoden Baotian ilman kureja :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.4.2014 0:31

En tiedä kuuluuko tänne mutta... Ostin tänään skyteamin mankin jossa on paperit jne. Kilpi oli paikallaan, eli oli selvästi kilvissä kun ostin. Kun katselin papereita tarkemmin, niin sieltä juu puuttu kaikki mun tiedot, mutta sinne oli pistetty päivämääräksi että milloin se on omistajaa vaihtanu niin 11.10.2013, eli tää tarkottaa sitä että mankin edellinen omistaja ei ollut pistänyt mankia omiin nimiinsä vaan hänen sanoin se oli vielä sen kaverin nimissä jolta hän osti sen viimevuonna. Ongelma onkin tässä juuri se että kun käyn pistämässä mankin omiin nimiini, niin joudunko maksamaan tuolta viimevuodesta asti vakuutusmaksut? Vai riittääkö se että konttorilla selitän "mopon ostin keskiviikkona ja vanha omistaja ei saanut sitä kilpiin kun ei ikä riittänyt, eli on vieläkin ensimmäisen omistajan nimissä" ?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.4.2014 8:28

Se joka sen nyt käy nimiinsä laittamassa, saa saatanalliset mätkyt. Kun sieltä ei edes tule pelkkää vakuutusmaksuu, vaan muutamalta päivältäki tuli useempi kymppi.

Joten sun olis vähä niinku pakko saada papereissa olevalta omistajalta uus luovari. Muuten menee mökkimopoks. Tota ei selittämällä saa korjattua. Eli yhteyttä papereissa olevaan omistajaan ja uus luovari. Jos ei kakkososaa viitti hakea niin trafin luovarikin käy, pyydä postittamaan se allekirjotuksella.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.4.2014 10:21

No voi pa*ka... Kai sitä pitää ottaa yhteyttä "edellisen edelliseen omistajaan" jotta sais uudet paperit.. ku ei tähän varmaan voi yrittää tussilla edes mitään numeroita pistää vanhan päiväyksen päälle? (rikoskin varmaa tuommone juttu?)

Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
-AceFin

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.4.2014 18:03

Jep, jos ei ole paperit päivänselvässä kunnossa niin itse jättäisin osan hinnasta maksamatta ja antaisin loput kun edellinen omistaja on selvittänyt hommat kuntoon. Näistä en laita omiin nimiin ettei tule maksuja-tyyppejä on ihan tarpeeksi.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.4.2014 18:28

http://www.wandamotor.fi/runko-monkey-p-6540.html Onko tälläistä mahdollista millään tavalla saada kilpiin?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.4.2014 18:36

Soita ja kysy. Jos rungossa on runkonumero ja paperit niin son läpihuutojuttu.