Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.8.2013 18:55

Noniin.. 80 luvun mopo (Tunturi Tiger S) pitäis herätellä tieliikennekuntoon. Monta vuotta se on jo pyörinyt mielessä, mutta nyt sain aikaiseksi putsailla laitoksen ajokuntoon. Eli:

Rekisteröintikatsastuksessa mitähän nuo nyt katsoo ja mitä kaikkea tuossa mopossa pitää nyt olla?

Tällähetkellä karkeasti löytyy:

Peili (Tai no, ostossa kaverilta)
Heijastimet: yksi edessä maskin alla, kaksi pumpuissa (1/puoli) ja perävalossa on integroitu heijastin.
Jarrut: Takajarru rumpu, metalleilla.... Ei palauta 100%, saa renkaan lukkoon, mutta jää laahaamaan. Ei huomattavissa. Etujarru levy, ei jarruta lukkoon, palauttaa 100% jarrutusteho on 10 km/h vauhdeissa noin 40%.
Mittari toimii. Neula heijaa vähän johtuen eturenkaan epätasapainosta, ei haitanne ketään.
Valot toimii edessä. Takana hehkussa on kyllä virta, (lanka palaa) mutta se jostain syystä ei loista ulos punaisesta kuvusta.
Huipputehoista ei tietoa. :D Pitänee käydä tossa tiellä kokeilemassa joku päivä.

Tanko kierossa, kytkinkahva on kierossa (U muotoinen), mutta ei poikki. :D
Kaikki tärkeimmät tais olla listattu tuossa

Jarrut korjaan kyllä ajan kanssa, ajattelin vaan maanantaina jo käydä kilvet hakemassa (Aivan, kun se oliskin vain hakea.. :lol: ) ja lähteä sitten osia hunttimaan.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2013 21:51

Elikkäs, derbistä lähti kilvet, niin paljo saisi kulkea, että menisi katsastuksesta läpi? :roll:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2013 21:58

Oisko sen verran ku vakiot yleensä ? Eli jotain 50, alle mielellään niin ei ole katsastusmiehillä sanomista.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2013 21:59

Muttakun se kulkee vakiona 57km/h :D Niin miten saisin kulkemaan hiljempaa..?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2013 22:06

Kuria vaan putkeen.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2013 22:33

Niin, kuria putkeen tai väleillä laitat vielä tosta 57 alespäin.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

28.8.2013 9:08

Ei saa katsastukseen vaihtaa välejä, pitää olla vakiovälit.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

28.8.2013 13:30

Kilvet pysyy kiinne, kun pitää mopon hiljaisena, ja siistinä ilman tuningsätöksiä.

Virkavaltakin nykyään katsoo sormien läpi, kunhan vain on nuorison asenne kohdallaan.
Ei tarvi katsastella. ;)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

28.8.2013 15:16

Ai joo sori en tajunnut tota et pitää olla vakiovälit :lol: :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

28.8.2013 22:25

helpoin vetää ilmastointiteipillä se ilmanputsarin tötsä umpeen ja tökkiä siihen sen verran reikiä että kulkee sopivan verran

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

29.8.2013 19:50

Mites ois,pitäs helkama ax laitella tässä kilpiin kaikki jarrut,valot, ohjaus sun muut ajoon vaikuttavat tekijät on kunnossa eli ei siinä mitään mutta nyt on väleillä 15/45 ja kulkee 80kg minun kanssa 55km/h (teho loppuu eli on vakio) ja vakio välit olis 12/53 ja mulla ei ole kuin 53 takaratas vaihtaa tohon ja silloin kulkee noin 43-47km/h ja ei ole vakio eturatasta joten pitääkö minun ostaa 12 piikkine eturatas jotta menee katastuksesta läpi vaikka ei kulje 15 eturattaalla "ylinopeutta" koska vakionahan tuo on kulkenut jonkun 35-40 entisaikaan.
Ja historiaa sen verran että on vieläkin ekalla omistajalla nimissä eli minun sedälläni ja on ollut kilvissä viimeksi vuonna 2004 ja ajettu 9700km.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

29.8.2013 23:21

Tohon paapelin kommenttiin:
"Kaverit" on kyl valittan, ku en oo laittanut "viriä" enkä tuuninkia. Mutta oon siitä porukasta ainoo, jota ei oo pysäytetty, saatikka kilvet viety. :D

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

30.8.2013 15:08

Valmeksi kirjoitti:Mites ois,pitäs helkama ax laitella tässä kilpiin kaikki jarrut,valot, ohjaus sun muut ajoon vaikuttavat tekijät on kunnossa eli ei siinä mitään mutta nyt on väleillä 15/45 ja kulkee 80kg minun kanssa 55km/h (teho loppuu eli on vakio) ja vakio välit olis 12/53 ja mulla ei ole kuin 53 takaratas vaihtaa tohon ja silloin kulkee noin 43-47km/h ja ei ole vakio eturatasta joten pitääkö minun ostaa 12 piikkine eturatas jotta menee katastuksesta läpi vaikka ei kulje 15 eturattaalla "ylinopeutta" koska vakionahan tuo on kulkenut jonkun 35-40 entisaikaan.
Ja historiaa sen verran että on vieläkin ekalla omistajalla nimissä eli minun sedälläni ja on ollut kilvissä viimeksi vuonna 2004 ja ajettu 9700km.


Kyllä sulla pitää olla vakiovälit, eriasia sit miten ne sitä huomioi. Varsinki jos sulla ois esim 13 piikkinen sinne heittää ettei sitä nyt suoraa näe että se on iso.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

30.8.2013 19:55

Jooh,no pitänee laittaa tilaukseen se ratas tai kysellä oisko kellään.
Mites sit kun mulla on tossa lortto sha 12.10 ja vakio on shba 12.9 ja tuota 9 millistä ei enää saanut joten piti ottaa tuo milliä isompi.Mutta se juttu oli se että alkaako ne mitata sitä onko 9 millinen koska tuosta 10 millisesta on katkennu ne kiinnityksen kiristimet missä oli malli merkintä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

30.8.2013 21:28

en usko että alkaavat irroittamaan kaasaria sen takia että voivat todeta olevan millin isompi.