Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:12

Seppoman kirjoitti:Rekisteröintiin kun vaaditaan katkeamaton luovariketju viimeisimmästä omistajasta, jolla kyseinen mopo on ollut rekisterissä.
Itseasiassa asia ei mene näin. Riittää, kun selvitetään omistajahistoria viimeisen 6 vuoden ajalta, kun kyseessä ollut mopo ei ole ollut kilvissä vuoden 1995 jälkeen.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:14

Seppoman kirjoitti:Kiitos vastauksesta, mutta ongelmahan on se etten tiedä kenen omistuksessa mopo on ollut. Rekisteröintiin kun vaaditaan katkeamaton luovariketju viimeisimmästä omistajasta, jolla kyseinen mopo on ollut rekisterissä.


Mun käsittääkseni aika monia Mopoja on leimattu niinkin, että on keksitty itse omistushistoria, jota ei ole ollutkaan. Eli esimerkiksi "Mopo on ollut minulla tallissa 20 vuotta......." Ja tietysti ne "todistajien" allekirjoitukset. Ei sillä, että yrittäisin saada ketään leimaamaan tällaisella hieman kyseenalaisella keinolla, mutta jos muuta keinoa ei ole, niin kyllähän tuokin toimii.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:19

Mites jos mopo ei oo ikinä ollu rekisterissä näitten nykykilpien aikaan, vaan viimeks joskis vuonna nakki ja makkara, kun oli vielä verokilvet? Ts. ei oo ollu liikenteessä +30v. :D Viimeset 10 vuotta ollu tallin perukoilla.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:22

Mopon olen ostanut vasta viikko sitten, eikä ole mitään käryä onko ollu -95 jälkeen rekisterissä vai ei. Juuri sen takia haluan sen omistushistoriaselvityksen. Olisi vain selvästi lakia vastaan posottaa konttorille lappu kourassa, jossa lukee että olen omistanut mopon -95 vuodesta ja haluan rekisteriin, sillä ne näkevät siellä Trafilla viimeistään pakostikkin tietokannastaan, jos sattuu olemaankin rekisteröitynä sen jälkeen. Vaikeuksia kun en tahtois.

Toki eri asia, jos saisin sen selvityksen jolla todistan mopon olleen rekisteröimättömänä vuoden -95 jälkeen. Silloin tietenkin voisin väärentää paperit.

Eli uudestaan helppo kysymys: Mistä saan tietooni edellisen omistajan jolla ollut rekisterissä -95 jälkeen, jos on edes ollut? Tiedossa ei viimeisintä kilpeä, ainoastaan runkonumero. Voisiko joku ystävällisesti linkata sivun jos tietää, kiitos.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:34

Ainiin eihän tuo mun keino pelitä, jos on ollut rekkarissa tämän uuden kilpisysteemin aikana. :nolo:

Jos siis viimeksi olisi ollut rekkarissa vakuutuskilpiaikana, olisi minun postaama keino pelittänyt. Mulla oli yli kuuden vuoden historia onneksi omastani tiedossa, vaikka se ei ollut rekkarissa ollutkaan piiitkään aikaan.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.4.2013 23:36

Ahaaa aivan, nyt ymmärrän mistä on oikein kyse. Tässä tapauksessa suosittelen soittamaan Trafin asiakaspalveluun tai lähimmälle katsastuskonttorille.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.4.2013 14:46

Muistuttakaas joku että maksaako se mitään hakee ite viedyt kilvet takasin? Olis kohta toinen mopo kuntoon ja aattelin porukoiden kans semmosta diilii et vaikka puolen vuoden välein vaihtasin mopoa ni ei tarvis kahta vakuutusta maksaa :D

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.4.2013 14:50

Maksaa:

  • Rekisteröinti 11 €
  • Rekisterikilpi 7 €

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

8.4.2013 9:50

ja vanhan poisto sen 11e kans

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.4.2013 22:20

Tuli tässä tällänen kysymys mieleen. Minulle ostettiin 2004 vuonna uusi kiinanmanki suoraan liikkeestä, eikä sitä silloin katsastettu ja oon sillä tähän asti ilman kilpiä mökillä ajellu.

Nii mite se yleensä on jos ostaa uuden mopon liikkeestä, nii onko ne jo yleensä valmiiksi kilvissä, vai antaako ne vaan paperit ja käyt sitten itse kilvet hakemassa vai ?

Tähän hätään en löytänyt papereita kyseisestä moposta löytänyt.

Toisella foorumilla sanoivat, että mopo pitäisi 7pv sisällä vaihtaa omiin nimiin oston jälkeen ja kauppiaan ois pitänyt käydä mopo rekisteröimässä, onko se näin ?

Mitenkä tämän asian kanssa pitäisi nyt tehdä ja paljokohan kyseisen mopon kilpiiin saaminen maksaisi suunnilleen ?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.4.2013 22:28

Jos ei oo kilvis ostettaessa ni sit ei oo. Jos on ni kauppias tekee luovarit sulle ja käyt hakemassa uuden rekisteriotteen.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.4.2013 23:03

Eli jos multa sattuu löytymään paperit mopoon nii mun ei tarvi ku hakee kilvet konttorilta ?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

15.4.2013 11:49

Pitääkö ketjujen suoja olla jos vakiona sellainen on ollut, pitääkö töötin toimia, pitääkö etuiskareitten olla kunnossa?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

15.4.2013 11:55

Töötin pitää toimia, tosin aina ei sitä tarkisteta. Iskarit ajettavassa kunnossa, ketjusuojalla ei väliä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

16.4.2013 16:26

Pitääkö tyyppikilpi olla katsastuksessa .. ? olin tyhmä kunmenin rungosta sen repimään irti maalatessani. Kaverilla tosin oli vain katsonut penkin alta toisesta mistä näkee vakiorattaat + muut hilppeet.
Ja kannattaako taakse laittaa heijastin patentti kilventelineeseen katsastuksen ajaksi ? Mitä muuta ? neuvoja.
Ja sitten myös, meneekö MMX maski läpi katsastuksen. ?