Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.2.2013 12:12

Joo. Kaikki vakio-osat tulee mukaan ja halvalla kun saan niin houkutteleva ostos. Tarkoituksena ajella lopputalvi, keväällä vakioksi ja kilpiin, virit myyntiin erikseen

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

12.2.2013 20:20

Onkimato kirjoitti:kysyin jo toisessa topicissa ja sieltä ohjastettiin tänne.

Minkälaiset paperit tarvii tehdä kun ostan mopon mikä ei ole kilvissä koska jääty poliisin haaviin virityksistä?

Kun normaalistihan lyödään nimet rekisteriotteeseen ja mennään konttorille laittamaan omiin nimiin ja vakuutuksiin, mutta mites mopossa joka ei ole kilvissä? Nimet rekisteriotteeseen ja luovaripapereihin?

Entäs paljonko maksaa tuollaisen em. mopon kilvitys? Riittääkö 100e?

Rajis siellä jo vastailikin että samanlaiset paperit on riippumatta siitä onko kilvissä vai ei.

Tämän tiesinkin, mutta eikö kauppaan tarvitse mitään muuta virallistavaa asiakirjaa luovarin lisäksi? Kun normaalistihan postissa tulee uusi rekisteriote missä painettuna ajoneuvon omistajan tiedot.


Sori "tuplaposti", mutta yksi homma tosta vielä epäselvänä. Nimittäin paperit ei välttämättä ole ihan täydelliset. Tarkoittaa siis sitä että voin joutua metsästelemään edellisiä omistajia. Joudunko siis pyytämään luovarin viimeiseltä jolla se on ollut kilvissä vai hankkimaan katkeamattoman ketjun luovareita minuun asti senjäljiltä kun se on poistettu kilvistä?

Sovitaan että viimeksi ollut kilvissä vuonna 2010 ja siinä välissä myyty vaikka kolmelle äijälle ja ihan viimeisin luovari puuttuu. Joudunko siis pyytämään luovarin siltä jolle viimetteeksi tehty luovari vaiko siltä jolla se on viimeksi ollut kilvissä? Kun katsastukseenhan vaaditaan se 6v omistushistoria, mutta sen voi käytännössä sepittää kunhan saa luovarin siltä jonka tiedot on viimetteeksi merkitty koneelle?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

12.2.2013 20:48

Sulla pitää olla katkeamaton luovari ketju siltä omistajalta jolla viimeks ollu kilvissä, eli periaatteessa jokasesta kaupasta ne luovarit.. Toki jos paperit on häneltä hukkunut eikä virallista omistajan vaihdosta ole tehty muuten kun luovareitte muodossa niin kuka sua estää "ostamasta" suoraan siltä jolla se on viimeks ollu kilvissä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

12.2.2013 21:42

Joo, näin sain selville ja äsken hain mopoon paperit.

Katkeamaton luovariketju on juu minuun asti, Edellinen omistaja ajanut tutkaan sellaset lukemat että verot tulee, mutta kenellekäs verot/vakuutusmaksut menee kun tuon omiin nimiini laitan? Tarkoituksena siis ottaa tältä äijältä (sama kaveri jolta lähti kilvetkin) luovari itselle niin tulisi katkeamaton luovariketju. Kaveri sanoi että maksut jäisi edellisen hoidettavaksi, mutta varma hän ei ollut.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

8.3.2013 15:33

Onnistuuko muutoskatsastaa Tunturiin minarellin tai rabasan moottori?
Pitääkö esim jarrut päivittää levyjarruiksi että menisi läpi?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

9.3.2013 0:01

No ei jarruihin ainakaan tarvi koskea. En mee varmaksi sanoon kuinka onnistuu, kun runkoon ei vissiin sais liikoja tehrä omia patentteja, mutta jos kone kunnos ja sylinteri 49 cc niin mikseikä kävis. Ja kaasarin pitäs olla vakio 11mm ?

Vois sanoo jotta katsastus inssi nauraa :D Tuskin läpi menöö, mutta saaha sitä aina yrittää ;)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 18:12

Kertokaa ensimmäisen mopon ostajalle, että mitä paperitöitä pitää tehdä / mitä papereita kysyä omistajalta? Ja miten vakuutusasiat jne, kun on vielä muutama kuukausi korttiin ja mopo menossa mökille että voisi siellä harjoitella? Mopoa olen ostamassa käytettynä. :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 19:14

jos sut laitetaan rekisteriotteeseen omistajaksi niin sun täytyy olla 15v että saat kilven. rekisteriotteen 2. osa täytyy täyttää ja menet sen kanssa konttorille ja otat kilpiin jollei ole ja teet samalla vakuutus sopimuksen. samanlailla vaikka olisi jo kilvissä niin viet kakkos osan sinne ja esittelet henkkarit ja täytät sen vakuutus sopimuksen.. jos et ole 15v niin ota isäs nimiin tai venaa siihen asti kun olet 15v et saat kilpiin jos on pakko saada omiin nimiin vaikka ei sillä oo mitään merkitystä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 20:10

Jos ei oo korttia ja haluaa omiin nimiin niin haltijaksi pitää vaan nimetä vaikka isä tai äiti.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 20:45

Ainakin vakuutusyhtiön ollessa fennia varaatte vain ajan fenniaan ja siellä tapahtuu vakuutuksken otto ja fennia hoitaa rekisteröinnin jne :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 20:55

Samalla vaivalla käy katsastuskonttorilla itse rekisteröimässä sen, soittaa vaan sitä ennen vakuutusyhtiölle, että tarttis vakuutuksen.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.3.2013 21:56

mä oon aina tehny katsastuskonttorilla samalla kun oon vaihtanu omiin nimiin ni vakuutukset. ei oo tarttenu soittaa ikinä mihinkään tai mennä vakuutusyhtiölle. :roll:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.3.2013 8:46

mites nyt kun oon menossa varaamaan aikaa lähiaikoina niin pitääkö mukana varauksessa olla omistaja (äitini) vai riittääkö pelkkä haltija (minä) tällä hetkellä veljen nimissä mutta luovarit tehdään?
toinen että mites se kun on n.20km ajettu pytty+mäntä (ajan vielä enemmän) niin miten se kun ja jos katsastus ukko rupeaa kierrättämään sitä? voiko sille vaan sanoa että älä mielummin huudata sitä vai pitääkö mun nyt ajaa sisäänajo loppuun? toivoisin pikaisia vastauksia

kiitokset etukäteen

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.3.2013 9:09

Sanot äijälle vaan että sisäänajo kesken ettei viittis leipoo konetta. Sen vastuulla se kuiteski on jos se mopos rikkoo.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.3.2013 20:07

oon ostamas vuoden -93 honda monkeyta ja siitä on poliisit vienyt kilvet joten se pitää katsastaa.

sellasta vaan siitä kun pitäis mittari laittaa toimimaan että pitääkö mittarin nimen omaan olla se vakio mittari vai riittääkö esim joku sigma? ja tässä mankissa on myön sellanen pieni ledivalo takavalona niin meneekö se katsastuksesta läpi vai pitääkö olla mankin alkuperäinen? ja täytyykö töötin toimia katsastuksessa? 8o