Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.2.2012 23:52

Keskustelua ja kysymyksiä katsastuksesta, omistamisesta, rekisteröinnistä ja muutoskatsastuksesta.

Mikäli mopo on poliisin suorittamassa tienvarsitarkastuksessa todettu viritetyksi ja/tai ajokelvottomaksi ja sen kilvet on viety katsastusasemalle, tulee mopoon suorittaa valvontakatsastus kilpien takaisin saamiseksi. Valvontakatsastuksessa tarkastetaan mopon täyttävän ajoneuvoluokkansa vaatimukset eli sylinteritilavuus enintään 50cc ja rakenteellinen nopeus enintään 45km/h. Lisäksi moposta on löydyttävä seuraavat varusteet
  • Lähivalo (eli ajovalo)
  • Takavalo
  • Jarruvalo
  • Sivuheijastimet
  • Takaheijastin
  • Valaistu nopeusmittari
Luonnollisesti kaikkien valojen, jarrujen ja muiden laitteiden tulee olla ehjiä ja toimintakuntoisia. Vilkkuja ei vaadita, mutta jos ne ovat kiinni, on niiden toimittava.

Kun mopon omistaja vaihtuu, uuden omistajan on 7 päivän kuluessa rekisteröitävä menopeli omiin nimiinsä. Tämä tapahtuu katsastuskonttorilla. Samalla on esitettävä todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Todistuksen saa vakuutusyhtiöstä ja useimmiten vakuutuksen voi ottaa myös katsastuskonttorilla asioidessaan.

Katso myös mitä tietoa tietopankista löytyy.
Vanhat viestit löytyvät täältä.


1, Mikä on sallittu kilven kulma?
2, Saako kilven kiinnittää lokariin, varinkoppaan, reppuun, yms?

Takarekisterikilven sijainti

1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.

2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.

3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.

4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.

3, Onko E-hyväksytty tehoputki laillinen?
3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;

c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.

Lähde: Finlex, "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta", 15§, 1078/2009

4, Onko mittari laillinen, kelpaako sigma?
1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078


5, Onko seisontatuki pakollinen?
1. Kaksipyöräisessä L-luokan ajoneuvossa on oltava sivu- tai keskiseisontatuki tai molemmat. EY- tai E-tyyppihyväksytyn seisontatuen saa muuttaa tai vaihtaa, jos seuraavat 2 ja 3 momentin muutoskatsastuksessa todettavat vaatimukset täyttyvät.

2. Sivuseisontatuen on käännyttävä suljettuun asentoon taaksepäin itsetoimivasti nostettaessa moottoripyörä pystyasentoon tai maakosketuksesta ajon aikana ja sen on ajon aikana pysyttävä suljetussa asennossa. Keskiseisontatuen on käännyttävä suljettuun asentoon taaksepäin ja sen on ajon aikana pysyttävä suljetussa asennossa. Vaihtoehtoisesti ajoneuvon on oltava suunniteltu siten, että moottori ei voi saada sitä liikkeelle sivuseisontatuen tai keskiseisontatuen ollessa aukivedetyssä asennossa.

3. Sivuseisontatuen on toiminta-asennossa kyettävä pitämään ajoneuvo vakaasti pystyssä vaakasuoralla alustalla sekä tasolla, jonka sivuttaissuuntainen kallistus oikealle ja vasemmalle on moottoripyörällä enintään 6 % ja mopolla enintään 5 % sekä pitkittäissuuntainen kallistus moottoripyörällä eteenpäin enintään 6 % ja taaksepäin enintään 8 % sekä mopolla vastaavasti 5 ja 6 %. Keskiseisontatuen on toiminta-asennossa kyettävä pitämään ajoneuvo vakaasti pystyssä vaakasuoralla alustalla sekä tasolla, jonka sivuttaissuuntainen kallistus oikealle ja vasemmalle on moottoripyörällä enintään 8 % ja mopolla 6 % sekä pitkittäissuuntainen kallistus eteenpäin enintään 8 % ja taaksepäin enintään 14 % sekä mopolla vastaavasti 6 ja 12 %.


6. Ovatko vilkut pakolliset?
evottaja7 kirjoitti:Noniin tuli akelta virallinen vastaus:
Hei.

Suuntavalot eivät ole pakollinen varuste mopossa. Tässä viittaus voimassa olevaan E-sääntöön 74, jonka yleisten vaatimusten kohdassa 5.15 on mainittu L1-luokan ajoneuvoa koskevat vaihtoehtoiset valaisimet:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 074r2e.pdf

Myöskään direktiivi 2009/67 (ja tätä vanhemmat) ei edellytä suuntavalaisimia (ks. Liite II kohta 2):

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 091:FI:PDF

Jos mopossa kuitenkin on suuntavalaisimet, tulee niiden aina olla toimintakuntoiset.


Eli tämä lienee jo aika selvää.


7. Vilkut kaikissa kulmissa pakolliset?
kossusukka kirjoitti:http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/787A5CD1 ... onvalo.pdf

Suuntavalaisimia tulee olla edessä kaksi ja takana kaksi. Suuntavalaisimen lähettämän valon on
oltava vilkkuvaa ja väriltään ruskeankeltaista. Valon on vilkuttava 90 ± 30 kertaa minuu-
tissa. Samalla puolella sijaitsevien valaisimien tulee vilkkua samanaikaisesti (vaihtovir-
talaturilla varustetuissa ajoneuvoissa ne voivat vilkkua myös vuorotellen).


Eiköhän siinä ole se oleellinen, ne on joko kaikki kiinni tai ne eivät ole säännösten mukaiset.

8. Tieliikennekäytöstä poistetun mopon liikennekäyttöön otto
Zapsky kirjoitti:
Zapsky kirjoitti:Kuinka tämä mopon kilpien hakeminen konttorilta nykyään toimii, jos kilvet on palautettu omatoimisesti? Homma on varmaan muuttunut entisistä ajoista, kun nykyään kilpiä ei enää edes palauteta konttorille tieliikennekäytöstä poiston yhteydessä? Onko 2 vuoden sääntö myös jotain urbaania legendaa/vanhentunutta tietoa? Eli tuleeko mopolle suorittaa rekisteröintikatsastusta enää ollenkaan?


Itse itselleni vastaten:

Tein tänään vähän selvitystyötä soittamalla ensin Trafille ja sitten kahteen suureen katsastusasemaketjuun, ja vastaus oli yksiselitteinen. 2 ja 5 vuoden rajat ovat urbaania legendaa. Ne eivät siis päde, ja jos katsastusmies muuta väittää, on häntä pyydettävä tarkastamaan tietonsa Trafilta, jonka ohjeiden mukaan kaikkien laitosten on toimittava.

Trafi, silloinen AKE, siirtyi vanhasta LTJ-järjestelmästä uuteen ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmään ATJ:hin vuoden 2007 lopulla. Tästä muutoksesta johtuen kaikki mopot, joiden kilvet on palautettu omatoimisesti ennen 2.11.2007, tulee rekisteröintikatsastaa tieliikennekäyttöönoton yhteydessä. Kaikki em. ajankohdan jälkeen palautetut kilvet voi hakea konttorilta näyttämättä mopoa katsastusmiehelle.

Lähteitä:
AKE:n tiedote katsastustoimipaikoille 9/2007 .pdf
Trafin ohjesivu koskien liikennekäyttöönottoa

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 10:14

Pitäs tässä Derbi viedä katsastukseen ku kilvet ja kortti lähti jonku aikaa sitten.

Katotaanko siellä katsastukses kierroslukua? Tällä hetkellä kiinni rajottamaton cdi-boksi, eikä kyllä huvittais yhtään ruveta sitä rajotettua venkslaamaan kiinni, eikä sitä taida enää löytyäkään.

Onko niille merkitystä paljonko mopo kiertää, kulkee kuitenki sen 50-52 rajotetun kans ja rajottamattoman kans saman verran.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 12:01

Tuskin on väliä, uskoisin että riittää kun kulkee n.50km/h. Kumminkin senhän pitäs olla täysin vakiokuosissa, joten rajotettu boksiki pitäs olla, mutta tuskin se mitää sanoo.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 12:56

Pystyykö ei e-hyväksyttyä tehoputkea muutoskatsataa ollenkaan, jos ei kulje yli 45?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 16:18

Eipäs muuten pystykkään, koska sitä E-hyväksyntäleimaa ei oo siinä putkessa?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 17:27

Menisiköhän mopo läpi kuristetulla tklla katsastuksesta? :s Ja tähän jos saisi pikaisen vastauksen: kun näissä mopon papereissa lukee vain että kilvet palautettu niin seh'n ei tarkoita että poliisit olisivat vieneet tms???!

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 17:39

Minun limitti vanhalla omistajalla mennyt tk:lla kurin kanssa katsastuksesta läpi. Riippuu toki katsastusmiehistäkin.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 21:49

Reetuhai2 kirjoitti:Tuskin on väliä, uskoisin että riittää kun kulkee n.50km/h. Kumminkin senhän pitäs olla täysin vakiokuosissa, joten rajotettu boksiki pitäs olla, mutta tuskin se mitää sanoo.

Tuskin se katastusmies ees huomaa että rajaton boksi, koska vakiolla aivan sama onko rajaton vai rajallinen, koska kuristetulla vakiolla ei edes kierrä sinne 9400rpm.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

6.2.2012 21:58

Sitäpaitsi tietääkö katsastusmies välttämättä, että siinä mopossa just pitäs olla rajotin? Hyvin epätodennäköstä, joten luultavasti pääsee läpi.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.2.2012 14:14

kiitokset! toivotaan parasta :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

9.2.2012 18:21

Tarviiko mopossa olla nastarenkaat?Meneekö esim. sm-kumeilla oleva derbi läpi katsastuksesta ennen 1.3

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

9.2.2012 18:25

Nastat ei oo muutenkaa pakolliset, mutta M+S tai lumihiutale merkintä pitäs olla. Kuitenkaan katsastaessa EI tarvitse olla talvirenkaita, eli menee smotoilla läpi.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.2.2012 9:51

Millon te opitte? M+S (=Kitka) EI ole nimenomaan talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas, vaan ihan oma merkkinsä. Talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas on esimerkiksi joku crossirengas. Tässä ei siis ole minkään sortin M+S tai lumihiutale-merkkiä ja menee silti katsastuksesta lävitse.

Missään katsastuksessa ei toimita vastoin lakia, että vaikka siinä olisi joku karkea nappulakumi, niin hylätään katsastus, koska siinä ei ole sitä M+S tai lumihiutale- merkkiä.

Talvirengaspakko on joulukuun alusta helmikuun loppuun, joten smotoilla ei pitäisi ilmetä ongelmaa tuon päivämäärän jälkeen katsastetuilla mopoilla.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.2.2012 16:52

Onko kaasarin muuttaminen 18mm kiinakaasari -> 18mm dellorto ihan ok ilman muutoskatsastusta?
Otteessa ei lue mitään kaasuttimesta.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.2.2012 17:09

Ei tietenkään saa muuttaa, ei edes jos katsastaa, sillä sehän on rakenteellista muuttamista. Tosin jos sen vaihat eikä se kulje paljon enempää kun ennen niin et tuu siitä ikinä mitään moitteita saamaan.