Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

9.8.2016 17:57

Ei tule sakkoja kerta se ei oo liikennekäytössä ollu. Eikä sitä tarvii välttämättä omiin nimiin ottaaenneku haluu sen liikenteeseen. Eli konttorille vaa.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.8.2016 19:17

Jees, kiitokset.

Mites sitten tuo vakuutus, pystyykö toisesta moposta "siirtämään" vakuutuksen tuohon mankiin. Kun se toinen mopo ois tarkotus myydä enkä aja sillä enää, niin joutuuko ottaa erillisen vakuutuksen tohon mankiin, vai pystyykö siirtämään toisesta moposta mankiin? :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.8.2016 0:37

Vakuutus on ajoneuvokohtainen, eli et voi suoraan siirtää sitä. Mikäli haluat päättää vanhan mopon vakuutuksen ennen mopon myymistä, voit tehdä liikennekäytöstä poiston, joka onnistuu esimerkiksi Trafin sivuilla. Liikennekäytöstä poisto ja palauttaminen ovat maksullisia, joten kannattaa käyttää laskuria määrittämään onko tuo kannattavaa.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.8.2016 2:03

Nokun homma on semmonen että tuo toinen mopo pitäs purkaa ja rempata, ni sen takia sitä ei oo järkeä pitää kilvissä ja maksaa vakuutusta. Sen takia ajaisin mankilla siihen saakka kun saisin piikkikortin Helmikuussa.

Paljonko se maksu on yleensä?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.8.2016 19:14

Niin mikä maksu? Liikennekäytöstä poiston ja palauttamisen hinnat on mainittu kertomissani linkeissä, vakuutusmaksu kannattaa tarkistaa laskusta.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.8.2016 14:47

Jos meinaa katsastaa mopon niin pitääkö olla töötti ja vilkut toiminnassa. Ja tarvitseeko lyhyen ja pitkien valojen toimia, kun toimii vain lyhyet. Ja riittääkö että nopeus mittari toimii. Mopona rieju mrx 06.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.8.2016 15:20

Pyörästä lainaat äänimerkin, vilkut joko kuntoon tai kokonaan pois, pitkien ei kait pidä toimia kerran mopo DT:ssä ei ole ollenkaan niitä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

13.8.2016 17:46

Pittääkö olla takaheijastin, minkä siis itse sahasin vittuun kilventelineestä, että pääsee läpi katsastuksen? Sanooko poliisit jottai tälläsest :D?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.8.2016 12:59

Pitää olla. Poliisit tuskin asiaan puuttuvat, katsuri saattaa jo sellaiseen kiinnittääkin huomiota.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.8.2016 18:15

Moro! Poliisit vei kilvet derbistäni ja nyt ois tarkotus katsastaa se taas tieliikenne käyttöön. Eli rekisteröintikatsastaa ni paljon se maksaa suunnillee ja mitä ne katsastuksessa kattoo? Kurit laitan putkeen mut pitääkö vilkkujen toimia? Töötin toimia? Entä pitkät valot?? :( :(

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.8.2016 23:18

Ei ole rekisteröintikatsastus vaan valvontakatsastus. Hintatiedot löytyvät katsastusliikkeen sivuilta. Vilkut joko kaikki toimivat tai revit kokonaan pois, töötin täytyy toimia ja kaukovalon ei.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.8.2016 12:57

Poliisit kirjottilappuun että katsatteva rekisteröintikatsastuksen laajuudessa

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.8.2016 15:52

Ja kyseessä on silti valvontakatsastus. Yleensä katsuri tarkistaa vain poliisin merkitsemät virheet, mutta sulla on näköjään ollut mopo niin hatarassa kunnossa että pitää tarkistaa kaikki laitteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

26.8.2016 19:52

Itselläni on aika vanha mopo, Neuvostoliitossa tehty, omani on valmistettu vuotena jossain 1984, kuulin että ennen 1994 valmistetuissa mopoissa ei tarvitse olla nopeusmittaria. Mitä muuta ennen 90-lukua valmistetuissa mopoissa ei tarvitse olla? Kyseisestä moposta puuttuu jarruvalo ja nopeusmittari tällä hetkellä, ja nopeusmittari projekti on työstön alla. EDIT: Tai ei siinä koskaan jarruvaloa ole ollut, ja kivat ominaisuudet kuten töötti ja valot on.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.8.2016 13:27

Moro, elikkä neuvokaas mua. Vaihdoin kaverin kaa mopoja noin puolivuotta sit ja en sit jaksanu laittaa sitä omiin nimiin. Nyt se sama kaveri tuli ostamaan sen mopon multa, mun pitäis kuulemma tehä joku omistajuudesta luopumispaperi tjsp. Katsastuskonttorilla ja sano että mulla tulee kovat sakot jos en tee :D mutta kun se ei missään vaiheessa oo ollu mun nimissä. Se on ite käyny näyttämäs niitä luovareita konttorilla mut eihän se silti oo ollu mun nimis. Eli voiko siis mulle tulla sakot ku en oo käyny laittaas omiin nimiin?