Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

16.2.2012 20:11

Tuo mun papiska otettiin pois rekisteristä 1.10.1999. Se taitaa olla virallisesti mun kummitädin mopo nykyjää, et haenko mä siltä vaan nimen luovariin ja käyn hakemassa kilven konttorilta vai tä?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

16.2.2012 22:05

Ota runkonumero, käy konttorilla kysyy että kenen se on, siltä luovari, ja konttorille katsastaa.

Sama yamahadt2006, teette luovarit sen kanssa, jolla viimeks ollu rekisterissä, ja konttorille katsastaa. Katsastuksen hinta vaihtelee hirveesti konttorin ja paikkakunnan mukaan.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

20.2.2012 0:22

Jos oikein oon ymmärtänyt, niin mopon kilvet voi hakea 10-20 eurolla konttorilta, jos ne on viety vain sinne? Katos kun oisin ostamassa yhtä mopoa ja ei ole kilvissä, mutta paperit yms. on ja ilmoituksessa lukee, että kilvet saa hakemalla konttorilta.

Ja toiseen kysymykseen, tallissa nyt lojuu derbi niin eiks ne kilvet voi viedä asemalla ja sit hakea 10-20
eurolla takaisin kun tarvii?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

20.2.2012 0:27

Ihan oikein olet ymmärtänyt, paitsi kilpiä palautettaessa pitää maksaa noin 11€ suuruinen maksu.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

22.2.2012 14:19

mahtaako saaha aidon mankin rekisteriin tollaisella skyteamin levy keulalla?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.2.2012 15:23

Rumpujarrun saa vaihtaa levyjarruun. Keulan muutoksesta tuolta katsoin että saa vaihtaa pumput jos ovat saman pituiset kuin vakiona.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
12 §
4. Ajoneuvon rumpujarrut voidaan vaihtaa tarkoituksenmukaisiin levyjarruihin.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.2.2012 13:51

Onko ihan älytöntä viedä roxi 70cc pytyllä katsastukseen? Vakiokaasari, putki ja prikka tietysti myös kiinni. Eipä oo iso homma pyttyäkään vaihella, mut kysytään nyt kumminkin, mikäli joku näin ois tehny.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.2.2012 15:12

Paperia h*lvetisti ilmanputsariin ja ylipieni suutin niin ei kyll kuulostaa ihan vakiolta. :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

24.2.2012 23:21

Jos pytyssä lukee 49cc eikä kulje liikaa niin mikäs siinä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.2.2012 18:31

En löytäny parempaakaa topiccia joten kysyn täällä: Miten tuo rekisteristä poisto käytännössä menee? Pitääkö soittaa ensin vai vienkö kilvet vaan suoraa katastuskonttorille ja sanon että mopo pois rekisteristä? Lisäksi viimeviikolla kolahti postiin mopon vakuutusmaksut, joten jos vien kilvet pois, tuskin vakuutuksiakaan tarvitsee maksaa?
Ja entä jos myyn mopon nyt kilvellisenä, niin kuka maksaa mopon vakuutukset, kun lasku on jo tullut minulle?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

27.2.2012 18:54

Kilpien kanssa konttorille ja sanoo että ota pois kilvistä. Kannattaa varata se 12€ mukaan, sen verran maksaa ottaa pois kilvistä. Ja jos omistaja vaihtuu, tai otat pois kivlistä, niin siltä ajalta, mitä oot käyttäny mopoo, ni otetaan vakuutusmaksu, mutta se "ylimääränen aika", mitä on maksettu, niin palautetaan.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.3.2012 20:21

Kannattaako rekisteröidä niin, että maksan koko vakuutusmaksun kerralla vai erissä kun myyn mahd. pian pois mopon, jos kerran loput palautetaan? Palautetaanko myös jos maksaa osissa?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.3.2012 23:19

Se aika mitä jää "käyttämättä" siitä ajasta mitä oot maksanu, palautetaan. Eli palautetaan kyllä, oli maksettu 3kk tai koko vuosi.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.3.2012 23:23

Erissä kannattaa maksaa tuommoisessa tilanteessa niin ei turhaan ole koko liikennevakuutushinta kiinni vakuutusyhtiössä.. Aina maksetaan takaisin jos jää takaisinmaksettavaa... Yleensä yhtiöiden minimiveloitus on 10e luokkaa, eli jos otat vakuutuksen ja myyt mopon kahden päivän päästä joudut maksamaan tuon 10e mutta loput tulee takasi.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

4.3.2012 21:56

terve . poliisi määräs mulle että pitää vavontakatsastaa peevee ku oli liian kovat äänet , peili puutuu , mg koppaa puuttu. riitääkkö että korjaan nuo asiat ja vien valvontakatsastukseen ?