Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

7.9.2013 17:46

airsaliin uudet tiivistee kun meni mokoma kannentiiviste pettämään jo 200km kohalla. samalla tuli myös huomattuu et kansi oli tullu laitettuu epähuomiossa väärinpäin edellisellä kasauskerralla :lol:

Kuva

sitten vaihtu takaratas 58h>48h kun välit tuntu aina loppuvan kesken ja ketjui joutu lyhentää sen 4 lenkkii et sai sopimaan

Kuva

ja kaasarin säätöö pääsuuttimesta 90>95 ja säätöruuvien veivailua, ei silti jostain syystä käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, eikä tyhjäkäyntiruuvin kiertämisellä oo minkään näköstä vaikutusta asiaan, perkeleen kinkkikaasarit ja niiden ongelmat, pitää kai kiristää kaasuvaijeria niin että luisti ei mene pohjaan asti ihan kokonaan ja kierrokset jää sopivalle asteelle :P

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

8.9.2013 1:48

Sulla sentään noin päin, omassa kinkkikaasarissa tyhjäkäynti on liian kova, eikä sitä saa sopivan alas. Nimimerkillä Mikuni tilattu.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

29.3.2014 21:51

Taidanki olla ainoo, joka käyttää tätä ketjua, mutta mikäpä siinä. Ei muuta ku asiaan.

Päivä meni mankin sähköjä laitellessa ja tulikin asennettua laitteeseen leditakavaloa ja -vilkkuja, itetehdyn kilventelineen ja uusien kolvattujen liittimien kans. Aluksi homma ei tuntunut luistavan, kun mankin johtosarjasta ei ottanut mitään selkoa. Sopivaa sähkökaaviota ei löytynyt netistä, joten apuun tuli yleismittari, jolla homma alkoikin luistaa. Kaikille johdoille löytyi oma paikkansa ja kaikki toimi niin kuin piti. Ei enää sähkövikoja - tai niin luulin. Tuli rällättyy kylärinkii jonkun aikaa, kunnes ilman mitään varoitusta kipinä katosi kokonaan, onneksi sentään kotinurkilla ettei pitkään tarvinnut työntää. Tullut pisimmillään kuitenkin työnnettyä tuota derbiä joku 20km kotiin kun moottori on sanonut poks keskellä persettä, niin tää oli mukavaa vaihtelua. :lol: Tuli siinä sitten 3-4h etsittyä syytä kipinän puuttumiseen, mutta manki jäi lopulta odottamaan huomispäivää elottomana. Tulinkin siihen johtopäätökseen että joko hajotin cdi poksin kutistesukkia supistaessa kuumailmalla tai sitten sytytystulppa vain yksinkertaisesti hajosi vanhuuttaan. Maanantaina olis tarkotus hakee uus tulppa moposportista ja jättää derbin pytty samalla hoonaukseen. Saakin nähdä selviääkö viasta pelkällä tulpanvaihdolla. :P

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

10.4.2014 23:47

Tänään (tai tarkemmin ottaen 3 viimeistä päivää) onkin tullut laiteltuu derbin alakertaa uuteen uskoon. Lohkot vaihtu täysin loppuunrassatuista vm -05 d50b0 lohkoista tuoreempiin ja huomattavasti parempikuntoisiin, tämän vuosikymmenen, gilerasta kotoisin oleviin vastaaviin. Ja niille jotka eivät tätä tiedä, niin tämä derbin "uudenmallin" konehan oli jo vakiovaruste joissakin vm 2005 drd-malleissa, ennen kuin kaikki loputkin mallit sai sen vuonna 2006. Uudet lohkot sai heti upouudet laakerit vanhojen tilalle, koska noiden vanhojen historiasta ei ollut tiedossa oikein mitään. Buumi kun pääsi syttymään, niin osaa alkoi taas uusiutumaan lisää. Vain 3tkm ajettu Narakun kampura tuli vaihdettua (lähinnä ko. yrityksen tuotteisiin kohdistuvan surkean maineen vuoksi) Metrakitin vastaavaan prorace kampiakseliin. Uudenkarheat svedulaiset c3 petarit vaihtukin siinä samalla lennossa (ehkä vieläkin laadukkaampiin) japanilaisiin c4 petareihin. Lohkojen väliin löin uusien tiivisteiden kanssa vielä öljyn- ja pensankestävää tiivistemassaa, koska fobiani takia pelkään öljyvuotoja ihan h*lvetisti ja teen siksi aina tuollaisia ennaltaehkäiseviä toimia, jottei niitä olisi, tai tulisi olemaan. Jostain syystä vesipumpun korjaussarjan mukana tullut vesipumpun akseli ei sopinut sille tarkoitettuun reikään ja oli pakko turvautua vanhaan, mutta toimivaan akseliin, uusien stefojen kera. Stefasarjastakin uupui jonkun pakkaajan aivopierun takia kytkimen käyttövivun stefa ja se täytyy nyt hankkia jostain erikseen. Alakerta on nyt pyttyy lukuunottamatta täysin kasas ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Viimenen silaus tulee olemaan ensiviikolla hoonista tulevan sylinterisarjan asennus, uudella männällä ja tiivisteillä. Sitten ajaakin taas hetken tuolla koneella. ;)

Kuva
Kuva

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

10.4.2014 23:56

Itsehän tein vastaavan rempan viime viikonloppuna ja jäi kanssa ihmetyttämään tuo kytkimen käyttöakselin stefa. Jätin vanhan paikalleen kun vaikutti ihan ok-kuntoiselta eikä kuitenkaan ihan kriittisin osa konetta ole. Huomasin myös samalla että koko vaikuttaa silmämääräisesti samalta kuin vaihdepolkimen akselin stefa, josko olisi jopa sama?

Topicin aiheeseen liittyen: Minarellin AM6 kytkintappien ja kuulan metsästys ja asennus "uuden" (vm '01) kytkinpaketin kera.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

11.4.2014 0:39

Joo olisipa vaan mullakin vielä tallessa noita vanhoja stefoja, niin iskisin kyllä tuohon paikkaan heti kiinni semmoisen, mutta kun valitettavasti ne kaikki on jo löytäny loppusijoituspaikkansa kaatopaikalta, kun satuin kippaamaan tossa tovi sitten ämpärillisen about 3 vuoden aikana lukemattomista konerempoista syntynyttä jätettä pois joka sisälsi kymmeniä laakereita, stefoja, tiivisteitä sekä kaikenlaisia mahollisia öljyjä sekasin ämpärin pohjalla ja ties mitä kaikkea muuta. Oli kyl melkonen näky kaataa semmonen cocktaili roskapönttöön. :D

Mankin lootaa ku laittelin niin kävi hyvä tuuri sillein et satuin säästää kaikki mankin vanhat stefat (tai oikeastaan tein konerempan siihen niin nopeasti, ettei ne kerenneet mennä roskiin vielä siinä välissä) kun uudet stefat oli semmoisia tapauksia että ne meni lyttyyn, puristusjouset irtosi ja tiivistepinta otti lovia kun niitä yritti varovastikin survoa paikalleen ja lopulta päädyinkin vaan pistämään vanhat stefat siihen takaisin kiinni kun uusien laatu oli selvästikin pyöreä nolla. :roll:

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

11.4.2014 16:42

Tänää tullu konetta kasailtua kun uuden vaiheakselin laitoin. Työt tyssäs ku onnistuin kytkinkruunusta murtamaa yhen "hampaan". :itku:

Niin paljon kuin se kyrsiikin, pidetään pää niiden hymiöiden kanssa.

Haamu

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

18.4.2014 21:33

hessuhopotin kirjoitti:Onko derbit kovia leipomaa?

Oraakkeli kirjoitti:Se on juuri niin. Valitettavasti asiaa voi muuttaa vain tekemällä sille jotain.


Derbistä oli jo pitkään ollut katki lämpöanturilta lähtevä johto, eikä anturin toimivuudesta ollut sen seurauksena tietenkään mitään tietoa ja jo pelkkä ajatus derbin leipomisesta aikaansai huomattavaa ahdistusta. Vakaattoman harkinnan jälkeen tehtävävälistalle valikoitui sylinterinkannen lämpöanturin toimivuuden testaus. Unohdin kysyä oraakkelilta miten anturin oikeanoppinen toimivuuden testaus käytännössä tapahtuisi, joten päädyin sitten vähän soveltamaan.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja toimiihan se!... Ainakin viimeistään silloin kun koko sylinteri on tulessa ja nesteiden lämpötila ylittää supernovan... :lol:

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

11.8.2014 1:37

Pari kuukautta putkeen tuli kuunneltua loppuunsa kuluneen takaiskarin surkeaa sinfoniaa ja nyt sille on vihdoin tullut loppu. Nitisevä ja sitäkin enemmän natiseva takaiskari vaihtui siis uuteen (=lue käytettyyn) 15e maksaneeseen täysin samanlaiseen drd-takaiskariin. Sitä varten oli tarkoitus purkaa vähäsen alustaa, mutta homma tunnetusti luisui käsistä ja puretuksi tuli käytännössä koko mopo rapasoineen.

Osaa purkuun lähti suunnilleen tämän verran:

Kuva

Tehtyä huoltoa olivat mm. ilmanputsarin läpikäyminen ulkoisesti ja sisäisesti, öljyämällä filtteri, putsaamalla sisustat, tiivistämällä itse modattua imukurkkua entisestään silikonilla ja kaikkien muoviosien pesu sekä vahaus. Moottorissa sen sijaan ei ollut mitään vikaa purkuhetkellä, mutta päätin kuitenkin avata kytkinposken varmuuden vuoksi, käyden kaikki kytkinpuolen osat silmämääräisesti läpi lähinnä tätä ko. hommahopoa vaivaavan 'täystuho-fobian' vuoksi. Mitään vikoja ei kuitenkaan löytynyt, joten kone sai ainoastaan uudet vaihteistoöjyt, uuden kytkinposken tiivisteen ja matka sillä sen kuin jatkuu.

Kuva

Eli loppu hyvin kaikki hyvin, mopo käy ja kukkuu, vaikka ajoittain ajossa se saattaakin kuulostaa steroideja käyttäneeltä maailmanlopulta. Se on vaan osa derbiä.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

26.9.2014 19:45

Vaihdoin paskan torven kunnolliseen. :D
Kuva

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

26.9.2014 19:48

Näyttää mielenkiintoisilta, tollasia olen havitellut itsellenikin. Onko noi ihan paineilmavehkeitä? Mistä hommasit?

Oikein kliini toteutus!

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

26.9.2014 20:34

Kiitos kiitos. :D
Tilasin noi Kiinasta Aliexpressin kautta, ei maksanu ku 15 euroa ilmaisella toimituksella. Piti vaan ostaa rele ja koulusta pidempi pätkä letkua, kompura kiinni penkin alle ja menoks. On todella kova, korkea ja kirkas ääni ja onhan ne torvet helvetin hienot tossa kyljessä. :lol:
Kuulostaa melkein täysin samalta kuin koulun kuorma-auton paineilmatorvet, oli joka sentin arvonen. Toimitus tosin kesti kuukauden, mutta ilmainen se tietty oli.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

18.12.2014 22:16

Siitä asti kun ilmat alkoi kylmenemään on vaijeriryyppy vittuillut mulle. Eilen tuli viimeinen tikki kun painoin ryyppyä ja jäi pohjaan :lol:

Eli tuli vaihdettua uusi käsiryyppysarja ja johan alkoi toimia. 19,90€ aika suolaisen tuntuinen hinta noin yksinkertaisesta osasta, mutta jospa se nyt toimisi ja oli ainakin Dell'Orto alkuperäisosa.

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

7.1.2015 23:08

tulipahan vielä vesikansi eilisen jäljiltä laitettua kiinni ja sotkettua koko autotalli jäähdytysnesteisiin ku ei menny iha niiku piti ja sit kans toista iskaria kiinni jonka takia piti käydä ostamassa kunnolliset hylsyt :lol:

Re: Tänään tehtyä huoltoa/korjausta

15.1.2015 0:08

Derpu tuntui pitkään oudon raskaalta taluttaa. Perä alkoi vinkua ja pitää kolinaa ja lopulta takarengas heilui sivuttain, joten pyöränlaakerit alkoivat olla parhaat päivänsä nähneet.

Toinen laakereista löytyi vanteen keskiön sisältä osissa, ja toinen oli hirttänyt kokonaan kiinni. Ei edes pihdeillä saanut pyörimään :roll:

Kuva

Kuva

Ei muuta kuin uudet laakerit tulille, kummasti alkoi takarengas pyörimään ja kulkeekin vähän paremmin :D