28.8.2011 23:47
Etanoli ei myöskään sen kemiallisesta luonteesta johtuen haittaa voiteluöljyn toimintaa noin pieninä pitoisuuksina, kuten Wikipedia meille kertoo.kossusukka kirjoitti:Noniin kansalaiset, tässä ruotsalaisen kumi/muovivalmistajan dokumentti erilaisten kumilaatujen teknisistä ominaisuuksista ja kemikalikestävyyksistä. http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Dokumentti on ruotsiksi, mutta eiköhän siitä olennaisuudet selviä, viimeistään kaannos.com ja sanakirja.org palveluiden avulla. Sivuilla 5-6 löydätte taulukon näistä muovilaatujen kemikalikestävyyksistä. Taulukon yläosassa on kumilaadut pystysarakkeissa ja vaakariveiltä löydät eri kemikaalit ja merkintä A-D sen kyseisen aineen soveltuvuudesta sarakkeessa olevalle materiaalille. A = "Vähäinen vaikutus, Suositeltu" ja D="Sopimaton", loput siitä väliltä. Taulukon yläpuolella on kerrottu mitä ne kumilyhenteet ovat.
Nyt kun osaatte lukea sitä taulukkoa, kelatkaa sivulle kuusi ja katsokaa rivi Etanol, Ethylalkohol (etyylialkoholi). Kaikki taulukossa olevat kumityypit kestävät erinomaisesti etanolia ilman vaikutusta, paitsi polyuretaanikumin etanolikestävyydeksi on merkitty B (=lievä vaikutus, useimmiten käyttökelpoinen). Eli etanoli sopii kaikille taulukossa listatuille kumityypeille joita yhteensä kahdeksan yleisintä siinä on listattuna.
Senjälkeen kelatkaa takaisin sivulle viisi ja etsikää Bensin 100oktan (lähimpänä 95/98, on siinä myös 65 oktaaninenkin). Katsokaapas niiden kumien bensiininkestävyyttä. Huomaatte että vain yksi kumityyppi (fluorikumi) kestää bensiiniä.
Lopputulos: Jos siis muovi/kumivalmistajan mukaan nämä kaikki kahdeksan erityyppistä kumia kestää erinomaisesti, tai hyvin etanolia, mutta vain yksi kestää bensiiniä, eikös siitä voi vihdoinkin vetää sen perustellun johtopäätöksen, että jos se pirun bensaletku kestää bensiiniä, niin se todellakin kestää myös sitä etanolia, vaikka se olisi pirtua.
Kuten yllä linkitetystä artikkelista ilmenee, puhdas etanoli imee itseensä kosteutta ilmasta. Etanolin ollessa pienenä osana bensiiniseosta ilmiö on hyvin marginaalinen ja on muistettava, että polttoainetankkiin saattaa puhdasta bensiiniäkin käytettäessä tiivistyä kondenssivettä. Täten arvelut moottoria syövyttävistä kosteuspitoisuuksista voidaan kumota vahvasti liioteltuina.Etanoli on lievästi polaarinen yhdiste, ja siksi etanoli liukenee täydellisesti veteen ja muihin polaarisiin liuottimiin. Etanolin hiilivetyrunko taas mahdollistaa sen liukenemisen orgaanisiin yhdisteisiin, kuten hiilivetyihin, bensiiniin ja dieselöljyyn.
30.8.2011 0:52
Eräs älypää kirjoitti:Itse en silti kyllä tunkisi 95/E10 mopooni. Kyllä se 98/E5 parhaiten toimii.
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Tämän topikin tarkoituksena on ensisijaisesti toimia tiedotteena asiaa pohtiville käyttäjille. Juupas-eipäs-väittelyä polttoaineen sopivuudesta tai soveltumatomuudesta ei kaivata, mutta jos aiheesta löytyy jotain mielenkiintoista tietoa joka olisi syytä lisätä aloitusviestiin, siitä voi mainita tänne.
8.9.2011 14:25
8.9.2011 20:47
8.9.2011 23:16
Sanonpa sen, että tuossa Opelissa on muutenkin ollut ongelmia bensapumpun suhteen ja niitä on muutenkin hajoillut paljon.Night Crawler kirjoitti:Eihän tämä sikäli suoranaisesti kaksipyöräisiin juuri liity, mutta kyllä se E10 aiheuttaa korroosiota joissakin polttoainejärjestelmän osissa: http://www.yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekn ... 38265.html
19.9.2011 22:16
23.9.2011 14:25
23.9.2011 14:36
23.9.2011 16:36
23.9.2011 17:11
23.9.2011 18:02
23.9.2011 18:27
24.9.2011 11:51
24.9.2011 15:17
24.9.2011 18:20