Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

2.6.2013 23:03

No ei tuokaan kyllä hyvä ole, opetelkaa ne säännöt kerralla kunnolla, niin selviätte liikenteestä sujuvasti. Jos tilanteessa edes yksi ei osaa liikennesääntöjä ja ajovuoroja, niin liikenne tökkii ja pahimmassa tapauksessa muilla menee hermot.

Re: Mopokortti

2.6.2013 23:23

Tuossa on tietysti totuuden siemen, epävarmassa tilanteessa on aina parempi väistää kuin jäädä alle. Mutta ihan hyvä ne liikennesäännöt on osata ihan jo sujuvuuden takia.

Re: Mopokortti

2.6.2013 23:37

Ei se että sinulla on mopo tee sinusta yhtään eriarvoista liikenteessä.
Niin, teoriassa.

Käytänössä 2-pyöräset väistää aina. Mieluummin antaa muiden mennä ensin jos on vähääkään epävarmuutta mistään. Ihan vaan sen vuoksi, että jos lähtee mopolla autoa vastaan, autoilija hakee uuden puskurin merkkiliikkeestä, kun mopoilija istuu loppuelämänsä rullatuolissa, tai vielä pahempaa. Mopolla liikuttaessa pitää aina olla varmuus että muut ovat huomanneet sinut. Mopolla ei vaan voi mennä sen turvin, miten ehkä autolla tai isommalla ajoneuvolla voi, miten liikennesäännöt sanoo. Kuitenkin se päällimmäinen sääntö koko liikenteessä on pienempi väistää. Mopolla ei kannata lähteä auton kanssa kinaamaan vaikka kuinka olisi mopoilijan oikeuksia rikottu, niin kun ei myöskään kannata autolla lähteä kuorma-autoa vastaan. Tämän kun pitää mielessä, pääsee jo pitkälle.

No ei tuokaan kyllä hyvä ole, opetelkaa ne säännöt kerralla kunnolla, niin selviätte liikenteestä sujuvasti.
Se on käytännössä vähän eri mitä jostain vihosta tai netistä opeteltaessa. Liikenteessä kun on miljoona muuta asiaa mitä täytyy kattoa sen oman ajon lisäksi. Liikenteessä ajamista ei voi opetella muulla tapaa kuin ajamalla siellä, ja jos ei tosiaankaan ole mitään ideaa, tai ei ole varma kenen pitäisi mennä, on parempi väistää ja olla menemättä ettei satu mitään.

Jos tilanteessa edes yksi ei osaa liikennesääntöjä ja ajovuoroja, niin liikenne tökkii ja pahimmassa tapauksessa muilla menee hermot.
Eipä kenenkään liika varovaisuus ole ainakaan itellä koskaan mitään häirinnyt, saatikka että olisin hermojani menettänyt. Ne ketkä tollasesta menettää hermot on kyllä sellasia joiden ei kuuluisi alkujaankaan liikkua liikenteessä. Vähän yhtä säälittävää alkaa jollain mopoilijalle hermoja menettämään mitä jollekkin autokoulun autolle raivoominen...

Itellekkin tuli joku vanha äijä mesoomaan jotain kaupan pihaan kun mopoilun alkuaikoina olin risteyksissä ihan ulapalla..Aikansa se siinä viuhtoi ja karjui jotain paskaa jostain tärkeestä tapaamisesta mistä oli mun toilailun takia myöhästynyt (ehkä puoli minuuttia olin risteyksessä jos sitäkään...). Koitin siinä vähän kohteliaasti sanoa että kannattaisiko lähteä aikasemmin, ja olin saanut kortin pariviikkoa sitten, enkä vielä ole ihan kartalla kaikessa. Ei se mitään tajunnut kun jatko sitä jauhantaansa.

Re: Mopokortti

3.6.2013 13:48

Mulkkuja on liikenteessä moneen lähtöön. Tässä pari viikkoa sitten joku sankari ajeli 30km/h autolla viidenkympin alueella. No ajattelin et ei siinä mitään ja lähin ihan normaalisti ohittamaan. Mutta sen sijaan, että tämä autoilija olisi antanut tietä niin hän päätti lähteä kiilaamaan. Melkein ojaan päädyin. Oli tällöin kaverin kypäräkamera mukana, niin sain kaiken videolle. Pysäytin tien laitaan ja ilmoitin rekisterinumeron poliisille. Saas nähdä tekeekö ne mitään, haluuko nähä kuvamateriaalia tms. :roll:

Re: Mopokortti

3.6.2013 14:10

Youtubeen vaan jakoon rekisterinumeron kera! :)

TÄRKEÄÄ

3.6.2013 15:28

Joo eli menetin kortin tuossa 2 viikkoo sitten perjantaina ja olen soitellut läheiselle asemalle ja kysellyt että kauan aikovat mun kortin sielä pitää ja sanoivat vaan että tee joku ANOMUS eli mitä mä siihen kirjotan, mille kirjotain, minne lähetän? :( :s

Re: Mopokortti

3.6.2013 18:04

Kolmetoista kirjoitti:Youtubeen vaan jakoon rekisterinumeron kera! :)

Tämä

Re: Mopokortti

3.6.2013 18:08

Ei poliisia kiinnosta pätkän vertaa tuo video, eikä sen lisääminen youtubeen muuta mitään. Ainoastaan silloin mikäli videolla näkyy selvästi ja kiistatta kuljettajan kasvot ja siten kuka autoa ajoi voi poliisi olla edes hieman kiinnostunut, silloinkin tuskin tekevät asian eteen mitään.

Re: Mopokortti

3.6.2013 18:51

Haatsi kirjoitti:Ei poliisia kiinnosta pätkän vertaa tuo video, eikä sen lisääminen youtubeen muuta mitään. Ainoastaan silloin mikäli videolla näkyy selvästi ja kiistatta kuljettajan kasvot ja siten kuka autoa ajoi voi poliisi olla edes hieman kiinnostunut, silloinkin tuskin tekevät asian eteen mitään.

Näkyy siitä rekisterikilpi, selkeä kiilausyritys ja semmonen kalju 30v mulkunnäkönen jurppi joka nauroi. :s

Re: Mopokortti

3.6.2013 22:52

Nyt ollaan kyllä melko kaukana alkuperäisestä aiheesta.

Re: Mopokortti

3.6.2013 22:59

Joo mutta tarvitsen apua mahdollisimman nopeasti, eli pitääkö mun jostain etsii joku anomuskaavake tai jotain? oon ihan pihalla..

Re: Mopokortti

3.6.2013 23:09

-Jonttuu kirjoitti:Joo mutta tarvitsen apua mahdollisimman nopeasti, eli pitääkö mun jostain etsii joku anomuskaavake tai jotain? oon ihan pihalla..

Siis senhän voi mun mielestä kirjoittaa vaikka office world -pohjalle, kun sehän on vapaamuotoinen hakemus(?) ja sit pitäis olla jotku järkevät perustelut miks sun pitäisi saada kortti takaisin..Se ei varmaankaan kelpaa et kaasukättä vipattaa :lol:

Re: Mopokortti

4.6.2013 10:33

jaajaa, no kiitos tästä! :|

Re: Mopokortti

7.6.2013 14:41

Moro, elikkä itellä alkaa olemaan mopokortti muutaman päivän päästä taskussa kunha teoria-ja ajokoe suoritettu.. Teoriakokeesta kysysin sen verran, että onkos ne kysymykset samanlaisia kuin noissa nettitehtävissä, kun niissä menee jokainen yrityskerta lähes poikkeuksetta läpi, että onkos todennäköstä että teoriakoe pamahtaa ekalla? Kiitoskia vastauksista :)

Re: Mopokortti

7.6.2013 14:43

Kyllä on.