Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

17.12.2014 1:25

Edellä mainitun lisäksi pistokokein tehdään aina yksi tarkastus seuraavista kohteista:
- Hallintalaitteiden toiminta ja käyttö
- Heijastimien toiminta
- Renkaiden kunto
- Ketjujen kunto


Eli saattaa olla että kokeessa käsketään tarkistamaan ketjujen/heijastimien kunto ennen liikkeellelähtöä. Mitä käytännössä tarkoittaa? Ketjut ovat kiristetty ok mutta venyneet kyllä ja heijastimia ei ole.

Kannattaa varmaan silti heijastimet kokeessa olla? Onko keltään kysytty? :D

Re: Mopokortti

17.12.2014 1:49

Voi kysyä paljon muutakin. Velipojalla oli koko ajoonlähtötarkastus, rengaspaineista äänimerkkiin saakka. ;) Yleensä tuo "inssi" alkaa tyyliin "laita kypärä päähän ja taluta u-käännös" jonka jälkeen kysyy vaikkapa "selitäpäs hallintalaitteiden käyttö?". Kypärän kanssa kannattaa myös olla tarkka, tulee helposti hylätty jos pujottaa vaikka tupla-d -lukon väärin, mikä on tietysti ihan oikea ratkaisu tutvolta.

Mopo kannattaa laittaa mahdollisimman lailliseen kuntoon niin ei tule sanomista. Ei ne heijastimia yleensä kysele, mutta kannattaa laittaa jos varman päälle haluaa pelata. Ketjujen tarkistus tarkoittaa lähinnä kireyden tarkistusta, kannattaa mainita myös jos ovat vaikka voitelun puutteessa. Ketjujahan kuuluu kiristellä aina kun löysät, eli tuon venymisen ei pitäisi vaikuttaa jos vain kiristetty.

Re: Mopokortti

17.12.2014 19:57

Jepjep, elikkä lainaan sitten kaverilta ne Derbin alkuperäiset sivuheijastimet ja kehittelen taakse jonkun.

Tämä selvensi, mutta tarvitseeko nuo ajoonlähtötarkistukset opetella ulkoa tuosta trafin liitteestä? Eli kyseleekö ne tyyliin "tarkista ketjut, kypärä ja peilit", vai että "tee ajoonlähtötarkistus" jolloin mun pitäisi itse tietää mitä kaikkea pitää trafin mukaan tarkistaa?

Re: Mopokortti

17.12.2014 21:29

Saattavat kysyä ihan miten päin vaan, riippuu tutkinnon vastaanottajasta. Pitäähän kuskin nyt tietää miten sitä mopoa edes jotenkin huolletaan ja tarkistetaan. Saattaa kysyä vaikka tuon pelkän "teeppä ajoonlähtötarkistus?" ja joudut itse katsomaan kaiken mitä tarpeelliseksi näet, eli käytännössä koko mopon. Hallintalaitteet, valot (jarruvalo molemmista kytkimistä), renkaat (pinta sekä paine), jarrut ja vielä vaikka se ketjujen kunto, siinähän se olikin. Ei ne mitään ylivaikeita ole ja pienet "unohdukset" antavat kyllä anteeksi.

Re: Mopokortti

18.12.2014 3:17

Se että ei osaa tehdä liikkellelähtö tarkistusta ei ole hylkäysperuste. Eli ei tarvitse siittä hikoilla.

Re: Mopokortti

18.12.2014 15:49

Mulla muistaakseni käskettiin testata jarrut, ja kattoa renkaat (kulutuspinta, ilmanpaine) ja sitten mentiin. ;)

Re: Mopokortti

24.12.2014 15:25

Ainakin mp-kokeessa katoin just että valot toimii, ketjut on kutakuinkin kireellä, renkaat ehjät, olin säätävinäni peiliä ja kutakuinkin kaikki perusasiat.

Autokoulussakin sanottiin että kattelee pääpiirteittäin sen moottoripyörän läpi, niin hyvä. Sama varmasti pätee mopoonkin.

Re: Mopokortti

4.5.2015 21:11

Saako ton käsittelykokeen ajaa omalla mopolla?

Re: Mopokortti

5.5.2015 3:42

Eipä saa jos ei ole opetuskäyttöön katsastettu.

Re: Mopokortti

5.5.2015 8:00

itse ainakin sain ajaa, eikä ollut katsastettu opetuskäyttöön

Re: Mopokortti

5.5.2015 9:42

Nykyään saa vaikka ei ole katsastettu.

Re: Mopokortti

24.6.2015 14:48

Perjantaina toinen ajotunti (liikenteessä ajo) ja teoriakoe.
Huolestuttaa tuo ajotunti, et mitenköhän menee. :D

Re: Mopokortti

26.6.2015 12:02

Hyvinhän se ajotunti meni.
Mitäs luulette että meneekö teoriakoe läpi? Ajokaista.com menee jokanen harjottelukoe läpi, yleensä 1-2virhettä molemmissa.

Re: Mopokortti

6.7.2015 18:46

Kyllä se läpi menee jos et tee kauheessa paineessa mitään tyhmiä virheitä siellä kopissa. Itse pääsin ekalla läpi vaikken edes harjotellut sen kummemmin.

Re: Mopokortti

22.9.2016 14:29

minkäs hintanen mopokortti mahtaa olla ? :lol: :lol: