Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

19.7.2011 22:36

Timppavaan kirjoitti:Sellasta kysysin ku täytän maaliskuussa 19 päivä 15 vuotta ni voiks sillo suorittaa kortin?:DD kun sillonhan on vielä lunta yms?

Tuskinmpa vain voi käsittelykoetta tehdä, jos lumi maassa.

Re: Mopokortti

20.7.2011 0:24

Kysyin tota käsittelykokeen talvella suorittamista opettajalta teoriatunnilla, niin sanoi muistaakseni, että voi suorittaa talvella, mutta tehtävät ovat täysin samat lukuunottamatta hätäjarrutusta, jossa jarrutusmatka pitenee muutaman metrin. En kyllä ihan kunnolla muista mitä hän sanoi, kun olin todella väsynyt. :)

Re: Mopokortti

20.7.2011 16:47

Mopokortin pystyy suorittamaan talvella. Autokoulun pitäjä sanonut että se on pystyttävä suorittamaan talvella koska se on niin yleinen kortti ;)

Re: Mopokortti

20.7.2011 22:41

Jypfani kirjoitti:Mopokortin pystyy suorittamaan talvella. Autokoulun pitäjä sanonut että se on pystyttävä suorittamaan talvella koska se on niin yleinen kortti ;)

Riippuu kai aika pitkälti autokoulusta. Kyllähän se selviää jokaikiselle joka asiaa miettii, kun paikallisesta autokoulusta kysäisee. Kyllähän se mahdollista on, kun mopoon pistetään talvirenkaat ja pistetään se toimimaan talviolosuhteissa moitteetta niin mikäpä estää.

Re: Mopokortti

21.7.2011 16:26

Ois tässä muutama kysymys:

- Lähden reilun 2vk päästä rippileirille kerkiinkö siinä ajassa suorittamaan mopokorttia?

- Käsittelykoe (mopolle)
Mopolla suoritetaan tutkinnon suorittamispaikalla käsittelykoe, joka koostuu kolmesta tehtävästä ja mopon taluttamisesta:

Hidasajo
Portit
Hätäjarrutus
Aikaa kokeseen on varattu 15 min, josta 10 min tehtävien suorittamiseen

Eli eikö tuossa ajeta mopolla, eli pitääkö mopo ostaa etukäteen vai saako semmosen lainattua koulusta?


Unohtu viel mainita että mulla on valmiiks jo se lääkärintodistus vai mikä lie, josta näkee että oon kykenevä ajamaan mopoa/autoa ynm.

Re: Mopokortti

21.7.2011 16:35

Autokoulun mopolla ajetaan, pystyy suorittamaan 2vk riippuen autokoulusi alkamis ajankohdista.

Re: Mopokortti

21.7.2011 17:42

Ja opetusluvalla pystyy suorittamaan yleensä nopeammin, kun autokoulun kautta.

Re: Mopokortti

21.7.2011 18:34

oppa kirjoitti:Autokoulun mopolla ajetaan, pystyy suorittamaan 2vk riippuen autokoulusi alkamis ajankohdista.

Täällä ajaavat Peugeot V-Clikillä :D

Re: Mopokortti

22.7.2011 0:51

Kattelin netistä vähän että miten toi Opetuslupa menee enkä saanu vastausta seuraaviin kysymyksiin:

Onko isäni (syntynyt 55) kykenevä tuohon opetuslupa juttuun? Autokortti löytyy eikä oo mitän esteitä.

Re: Mopokortti

22.7.2011 0:53

Eiköhän tohon vaikka ajokortiton ennen 1985 syntynytkin mene. Kun mopon ajo-oikeus löytyy ilman ajokorttiakin. Ja jos autokortti löytyy niin tuskin kyselevät mitään edes niinkun tuskin kovin monelta muultakaan mopon ajokokemuksesta, ja jos kysyy nii ainahan voi sanoa "joo oon ajanut mopoa monta vuotta" ja luvat kädessä..

Re: Mopokortti

22.7.2011 1:34

radon- kirjoitti:Eiköhän tohon vaikka ajokortiton ennen 1985 syntynytkin mene. Kun mopon ajo-oikeus löytyy ilman ajokorttiakin. Ja jos autokortti löytyy niin tuskin kyselevät mitään edes niinkun tuskin kovin monelta muultakaan mopon ajokokemuksesta, ja jos kysyy nii ainahan voi sanoa "joo oon ajanut mopoa monta vuotta" ja luvat kädessä..

Kyllä täällä vaadittiin todistus kaksipyöräisen ajokokemuksesta opetuslupaa haettaessa. Käytännössä kahden todistajan allekirjoittama paperi.

Sen verran vielä, että opetusluvasta koituvat ylimääräiset kustannukset ovat hieman yli 200,-. Näiden lisäksi tietenkin vielä ne lupamaksut, jotka ovat yhteisiä myös autokoulussa kurssinsa käyvien kanssa. Jos käytössä ei ole valmiiksi kypäräpuhelinta tai vastaavaa, ja paikallinen autokoulu tarjoaa kurssia n. 350,- hintaan, ei opetusluvalla pääse rahallisesti hyötymään, joskin mahdollisuus harjoitella niin paljon kuin haluaa voi olla joillekin eduksi.

Re: Mopokortti

22.7.2011 9:19

Kyhpäräpuhelimeksi kelpaa hansfree, ja normaali puhelin. Ja mulla tuli kaiken kaikkiaan maksamaan kortti opetusluvalla 280€. Ja siihen on laskettu kaikki viranomaiskulut.

Re: Mopokortti

22.7.2011 10:33

[TEIKKU] kirjoitti:Kyhpäräpuhelimeksi kelpaa hansfree, ja normaali puhelin. Ja mulla tuli kaiken kaikkiaan maksamaan kortti opetusluvalla 280€. Ja siihen on laskettu kaikki viranomaiskulut.

Eli siis menet ensin poliisi asemalle anomaan sen opetusluvan isälles/tai jollekulle ja sitten käyt autokoulussa vain teoriakurssit ja menet sinne valtion viranomaisen luo tekemään teoriakokeen, ja sitten poliisille hyväksytty teoriakoe ja joku isän kirjoittama todistus ajotaidoista ja terveystodistus näinkö se menee?

Re: Mopokortti

22.7.2011 13:18

Ei, vaan esti isäs käy teoriakokeen. Ja kattastetaan moperi opetuskäyttöön. Sitte haetaan ajokorttilupa ja opetuslupa. Sitte esim. isä pitää teoriatunnit ja sitte meet teoriakokeeseen. Ja sitte se pitää ajotunnit. Ja ennen ajotuntien pitämistä pitää käydä turvallisuustunnilla autokoulussa.

Re: Mopokortti

22.7.2011 20:01

[TEIKKU] kirjoitti:Ei, vaan esti isäs käy teoriakokeen. Ja kattastetaan moperi opetuskäyttöön. Sitte haetaan ajokorttilupa ja opetuslupa. Sitte esim. isä pitää teoriatunnit ja sitte meet teoriakokeeseen. Ja sitte se pitää ajotunnit. Ja ennen ajotuntien pitämistä pitää käydä turvallisuustunnilla autokoulussa.
Ja sitten...?