Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

19.2.2011 13:12

Tepitin kirjoitti:Jos taas riskeeraat liikennettä tai vastaavaa, voi kortti lähteä jo vaikka 45km/h vauhdeista.

ja painotetaan vielä, että ei aina tarvi edes vaarantaa liikennettä. kortti voi napsahtaa pois yllättävänki helposti

20.2.2011 21:45

Olen. 14 vuotiaana ilman korttia mopolla joka kulki n. 58km/h. Poliisisetä kysyy onko viritetty. Selvä vastaus kyllä ja muutenkin hyvä käytös. Ei kortin lykkäystä ei sakkoja ei mitään. Kunhan suostuin taluttamaan mopon kotiin. Ja sellasta vikalistaa tuli tähänkin ettäää.... : DDD . Oli mukavaa taluttaa mopoa noin kilometri kotiin. Onneks ei ollut vielä silloin riejua vaan tuo hopperi niin oli vähän parempi työntää.

21.2.2011 18:36

No ei se kortti ois 14vuotiaana voinukkaan siirtyä ;)

21.2.2011 18:53

Ja ei voi mopokortti lykkääntyä vai ?

21.2.2011 18:57

Alle 15-vuotiashan ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, eli ei minun käsittääkseni voisi. Mutta olen kuullut muutaman tapauksen että näinkin on käynyt.
Kierretäänköhän tässä nyt jotenkin lakia vai mikä kikka tässä lienee?

21.2.2011 21:08

Ei se mopokortti kyllä voi siirtyä, tai ainakaan yhtään tälläistä tapausta ei ole tullut vielä vastaan ja onpas toi nyt ollut hurjan viritetty mopo kun kerran 58kmh ihan tarkkaan mennyt :roll: :lol:

21.2.2011 22:07

Siis eihän se mopokortti siirry, vaan saa suorituskieltoa, eli sitä ei saa suorittaa esim. 2kk sen jälkee ku on täyttäny 15.

21.2.2011 22:12

Reetuhai2 kirjoitti:Siis eihän se mopokortti siirry, vaan saa suorituskieltoa, eli sitä ei saa suorittaa esim. 2kk sen jälkee ku on täyttäny 15.
Täysin sama asia? :)

21.2.2011 22:19

Simo Luoma kirjoitti: Täysin sama asia? :)


No jos pilkkua nussitaan oikein tarkasti niin teoriassa eri asia, käytännössä sama. Kai tämä muutenkin on aika offtopiccia...

Ja itse en ole jäänyt viri mopolla kiinni poliisille, eipä ole ikinä pysäytettykään eikä mopedi kyllä (vielä) niin pahasti viritetty olekaan että siitä mitään tulisi.

21.2.2011 22:32

No tästä on keskusteltu ainakin miljoona kertaa, mutta kirjoitetaan nyt vielä kerran. Eli kun se alle 15 vuotias ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa, joten sille ei myöskään voi sakkoja, eikä suorituskieltoa voi antaa. Näin ainakin aina ennen on päädytty toteamaan. Uskon vasta, kun joku tulee todistamaan, ettei näin ole.

Ettei ihan aiheen vierestä mene niin, ei en ole jäänyt kiinni. Muutaman kerran sedät on jotain koittaneet tulla sanomaan :roll:

21.2.2011 23:18

Anteeks nyt vielä offtopic, mutta kun alle 15-vuotias ei oo rikosoikeudellisessa vastuussa, sehän on totta.

Joten alle 15-vuotiaan korttia ei voi siirtää, mutta voi antaa suorituskieltoa, koska voitha sä sen kortin hommata, muttaku ei saa suorittaa, jote eiks se nyt oo jo eri asia ku se että ei ees saa hommata sitä korttia?

21.2.2011 23:20

:) :) :)
Vanhat näköjään ei riitä, laitetaan nyt sitten kuukauden verran lisää :) :) :) -Tepitin

21.2.2011 23:32

Ja muuten, jos jollain on asiaa vielä suorituskielloista, niin jatkakoon Poliisit-topicissa varoituksen uhalla ->
Kiitti

5.3.2011 22:26

onpa tänne tullu hiljasta ku tepitin pisti ton jutun :D
Oon aika pelottava -Tepitin

6.3.2011 14:08

Kyllähän sitä kiinni on jääty...

Tarkalleen 6vk sitten olin kaverin kanssa ihan perus sunnuntai-ajelulla. Muutaman tunnin kyläringityksen jälkeen aikomus oli lähteä kotia kohti. Odoteltiin sitten valtatien varressa sellasta väliä että pääsisi tien yli, kun huomasin että liikennevaloissa, n. 50m päässä Maija, ja kuskeista heti toisen tunnistin alueen virkaintoisimmaksi. Noh - poliisisedät karautti ohi, ja vahtasivat hyyyvin pitkään. Mulla oli ajovalo toimintakyvytön, ei näyttäneet poliisit kovin hilpeiltä...
Noh, ajateltiin kamun kans että tinanapit varmaan jäävät johonkin tuonne valtatien varteen passiin odottamaan meidän tulemista pyörätietä pitkin, ja päätettiin mennä sivutietä pitkin kotiin. Päästiin sitten keskustasta hieman syrjään, pysähdyttiin hetkeks ja mietittiin vielä tilannetta. Kamu huikkas "Ei ne täältä ymmärrä tulla!" ja sit lähettiin ajamaan kärrytietä. Päästiin varmaanki joku 50m ajamaan kun sama Maija vastaan... Toinen poliisisetä hyppäs heti autosta ja pysäytti meidät.
Laskua tuli sopivasti : sakkoa 90€, kilvet veks, kortti pois 6vk sekä verot. Eniten rasittaa se, että poliisi kiskasi tutkaan säälittävät 69 (-3 = 66). Kysäsin siinä kun toinen pollari mopoa testas, etteikö vauhdista millää voitaisi keskustella. Tietysti poliisit olivat kaikkein mukavimmat, ei pelkoakaan että olisi voinut fiilailla ettei olis tullu veroja. Kaverille parinkympin sakot ja kilvet poikes.
Mieltä lämmittää sentään se, kun poliisit kehuivat mopoa ärhäkimmäksi hetkeenaikaan :lol: . Viriähän ei nyt ollut kuin kaikkien rakastama Leovince mutta kuitenkin.

Sitte pitää vielä kysyä, että kuinka monelle on rapsahtanu korotetut vakuutusmaksut? Mikä vakuutusyhtiö mahtaa olla innokkain nostamaan vakuutusmaksuja?