Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

9.11.2010 7:46

Scaleo1 kirjoitti:Mutta eikös talvirengaspakko ole vaan joulu, tammi, helmi?
Jep jep.

9.11.2010 9:01

Talvirengaspakko on vain autoille.

9.11.2010 10:12

Perustele väitteesi!

Edelleenkin, talvirengaspakko koskee mopojakin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 kirjoitti:18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

2. <...> on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 kirjoitti: 16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

2. Henkilöautossa <...> on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
<...>
b) <...> valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

9.11.2010 16:37

Nastarengaspakkoa ei ole mopoissa eikä ainakaan henkilöautoissakaan. Talvirenkaat sen sijaan pitää olla, elikkä autossa kitkat ja mopossa karkeat tai kitkat. Jos supermotoilla vetelet Bemarin kylkeen voi vakuutus olla korvaamatta tätä.

9.11.2010 17:17

Tepitin kirjoitti:Nastarengaspakkoa ei ole mopoissa eikä ainakaan henkilöautoissakaan. Talvirenkaat sen sijaan pitää olla, elikkä autossa kitkat ja mopossa karkeat tai kitkat. Jos supermotoilla vetelet Bemarin kylkeen voi vakuutus olla korvaamatta tätä.


Vaan entäs endurolla (jossa perus enduro renkaat)?

9.11.2010 17:18

Enskarengas on minusta karkeakuvioinen. Jos enskassa on ihan sileä rengas, niin ei sekään ole hyväksyttyä.
Tuo M+S -homma on vähän sekava, kun ei noita vissiin mitenkään valvota vaan niitä voi aika hyvin lätkiä renkaiden kylkiin.

9.11.2010 17:28

Karkeakuvioisia ne ovat mutta ''talvikäyttöön soveltuvia''..... Miten mahdettaisiin sitten tuo kohta ymmärtää?

E. Niinpä tietysti, merkintä renkaassa :D (paitsi minkälainen se merkintä sitten on?)

9.11.2010 19:28

Ehkä meni alkuperäinen kysymys vähän ohi teiltä, mulla on siis ihan perus ensiasennusrenkaat tossa speedfightissa, ei mitkään kitkat. Korvaako vakuutus vai ei jos pannut käy? Kun ei vielä kuitenkaan pykälien mukaan tarvitse talvirenkaita käyttää mutta tähän keliin ne olisi kuitenkin huomattavasti turvallisemmat kuin kesärenkaat.

Ja ylempään että merkintä on jossain kohti rengasta painettuna M+S kirjaimet. M+S=mud/snow.

14.11.2010 20:12

Noniin. Elikkä mun Rieju varastettiin tossa viikonloppuna huoltoaseman pihalta, jossa se oli lukittuna virtalukolla. Löysin sen läheisestä metsästä aivan paskana, lunarikunnossa. Mulla ei ole kaskoa ollenkaan, ainoastaa pakolliset vakuutukset + palo- ja varkausvakuutus. Eli mitä mun nyt kannattas käytännössä tehä että saisin parhaat rahat tästä irti?

14.11.2010 20:30

Nyt en ihan tajunnut sun ajatustasi saada parhaimmat rahat.. Sehän riippuu ihan siitä mitä on mennyt rikki.

Varkausvakuutus korvaa ainakin Tapiolassa näin:

"Varkausvakuutus korvaa ajoneuvon, jos se varastetaan. Vakuutus korvaa myös ajoneuvon vauriot, jos se vahingoittuu varkauden, luvattoman käytön tai näiden yrityksen yhteydessä. Korvaus maksetaan, kun ajoneuvo on ollut lukittuna tai lukitussa tilassa."

Itse tekisin rikosilmoituksen omaisuusrikoksesta ja soittasin vakuutusyhtiöön.

14.11.2010 20:37

Joo ja mulla on nimenomaa tuo Tapiolan vakuutus, eli mun kannattas nyt sanoa että se on varastettu muttei sitä että tiijän missä se on??

14.11.2010 20:50

KaNaTTu kirjoitti:Joo ja mulla on nimenomaa tuo Tapiolan vakuutus, eli mun kannattas nyt sanoa että se on varastettu muttei sitä että tiijän missä se on??


Kerrot missä se on jne ja jos se nyt oikeesti on ihan totaalisest paskottu niin se mopo menee lunariin ja saat rahaa

14.11.2010 21:13

Janiih kirjoitti:
KaNaTTu kirjoitti:Joo ja mulla on nimenomaa tuo Tapiolan vakuutus, eli mun kannattas nyt sanoa että se on varastettu muttei sitä että tiijän missä se on??


Kerrot missä se on jne ja jos se nyt oikeesti on ihan totaalisest paskottu niin se mopo menee lunariin ja saat rahaa



Eikait se nyt lunarii mee ku ei oo kaskoa mulla..?

14.11.2010 21:29

Jos on varkausvakuutus (= osakasko), niin saat siitä samat rahat kun täyskaskollakin
Jos sinulle on pelkkä pakollinen liikennevakuutus niin et saa mitään

16.11.2010 1:02

Mitäs vakuutus sanoo kun kaverin Derbi tossa varastettiin ja siinä oli avain virtalukossa? Kannattaako sanoa että se avain vain hukkunut vai rehellisesti sen olleen siinä? Laskeeko korvaukset jos myöntää avaimet olleen siinä? Mopossa oli täyskasko.